LAPSI- JA NUORISOPOLITIIKAN KEHITTÄMISOHJELMA 2007-2011 Studia Etelä-Pohjanmaan Opisto, 28.11.2007 Studia Elba, 29.11.2007 Pääsihteeri Tuomas Kurttila.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Advertisements

Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry.
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Mika Niemelä Riikka Helin
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
LAPSEN ÄÄNI -hanke Etelä-Kymenlaakson perhepalveluverkosto
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Ohjelmajohtaja Georg Henrik Wrede.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Kunnallisen nuorisotyön toimintasuositukset Laatijana Opetusministeriöstä Nuorisoasiain Neuvottelukunta Suositusten laatimiseen painava syy: nuorisotyölain.
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Nuorisovaltuustotoiminta ja nuorten osallisuus Suomessa
Osaamisen ja sivistyksen asialla OHJUS-KASED PÄÄTÖSSEMINAARI Työväenakatemia Kauniainen Helena Kasurinen
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
KANEN TOIMINTASUUNNITELMA
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Köyhyys ja lapsen oikeudet
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Aloitekanava.fi Nuorten verkkodemokratiapalvelu
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Kommenttipuheenvuoro
Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
KANSALAISVAIKUTTAMISEN POLITIIKKAOHJELMA
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Esityksen transkriptio:

LAPSI- JA NUORISOPOLITIIKAN KEHITTÄMISOHJELMA Studia Etelä-Pohjanmaan Opisto, Studia Elba, Pääsihteeri Tuomas Kurttila

2 Lapsi- ja nuorisoystävällinen Suomi MIKSI NYT? Väestökehitys –vuoteen 2025 mennessä yli 65-vuotiaita suomalaisia on noin puolet enemmän, seuraavissa eduskuntavaaleissa yli 50-vuotiaita äänestäjiä on enemmistö –esimerkiksi 16–21-vuotiaiden ikäluokat pienenevät vuoteen 2020 mennessä noin 11 prosenttia –ulkomaalaistaustaisen väestön määrä nousee vuoteen 2010 noin :een ja ulkomailla syntyneet huomioon ottaen yli :een Hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohja –Suomessa työikäisen väestön määrä alkaa supistua vuoden 2010 jälkeen Lapsuuden ja nuoruuden arvo –lapsuus- ja nuorisotutkimuksen vahvistuminen –lapsi- ja nuorisopolitiikan vahvistuminen kansainvälisillä politiikkafoorumeilla (YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus 1989, EU:n neljä nupo-painopistettä 2002, Youth Pact 2005); globaali kehityspoliittinen ero, mutta yhdensuuntaisesti toimiva voima

3 Lapsi- ja nuorisoystävällinen Suomi KEHITTÄMISOHJELMAN SÄÄDÖSPOHJA Nuorisolaki 4 §: Valtioneuvosto hyväksyy joka neljäs vuosi nuorisopolitiikan kehittämisohjelman. Kehittämisohjelma sisältää valtakunnalliset nuorisopolitiikan tavoitteet ja suuntaviivat läänien ja kuntien nuorisopoliittiselle ohjelmatyölle. Kehittämisohjelmaa tarkistetaan tarvittaessa. Kehittämisohjelman valmistelee opetusministeriö yhteistyössä asianomaisten muiden ministeriöiden kanssa. Valmistelussa tulee kuulla nuorisotyön ja -politiikan keskeisiä tahoja. Kehittämisohjelmasta säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. VNa nuorisotyöstä ja -politiikasta 1 §:...Kehittämisohjelma sisältää valtakunnalliset nuorisopoliittiset tavoitteet sekä läänien ja kuntien nuorisopoliittisen ohjelmatyön suuntaviivat, jotka liittyvät nuorten koulutukseen, työllisyyteen, toimeentuloon, terveyteen, aktiiviseen kansalaisuuteen ja sosiaaliseen vahvistamiseen, asumiseen, yrittäjyyteen, asevelvollisuuteen ja siviilipalveluun sekä muihin lapsia ja nuoria koskeviin ajankohtaisiin asioihin...

4 Lapsi- ja nuorisoystävällinen Suomi PÄÄMINISTERI MATTI VANHASEN II HALLITUKSEN OHJELMASTA "Politiikkaohjelman eri hallinnonalat ylittävän perustan luo valtioneuvostossa nuorisolain mukaisesti vuoden 2007 loppuun mennessä hyväksyttävä lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma. Politiikkaohjelma samalla seuraa ja tukee tämän ensimmäisen valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toteutumista vaalikauden aikana. Kehittämisohjelman valmistelussa ovat mukana kaikki ministeriöt. - lasten ja nuorten syrjäytymisuhkien ja pahoinvoinnin varhaiseen tunnistamiseen ja tukeen - lasten ja nuorten huostaanottojen tarpeen vähentämiseen - lasten ja nuorten terveyserojen kaventamiseen sekä terveiden elintapojen ja mielenterveyden edistämiseen - lapsiperheiden hyvinvoinnin, taloudellisen aseman ja palveluiden parantamiseen - vanhemmuuden tukemiseen ja yhteisöllisyyden vahvistamiseen - nuorten koulutukseen ja työllisyyteen - lasten ja nuorten kansalaistaitojen, kuulemisen, harrastustoiminnan ja osallistumisen edistämiseen - lasten ja nuorten elinolojen, erityisesti lapsiköyhyyden seurannan tietopohjan parantamiseen - päätösten lapsivaikutusten arvioinnin kehittämiseen - lapsen oikeuksista tiedottamisen edistämiseen

5 Lapsi- ja nuorisoystävällinen Suomi LAPSI- JA NUORISOPOLITIIKAN HAASTEET Suurta hyvinvointia, kasautuvaa pahoinvointia 1.Vanhemmuuden paineet ja tuki 2.Lapsen leikki loppuu lyhyeen 3.Ketkä pidetään kelkassa, sivurooliin jäävät nuoret? 4.Terveet elämäntavat – mitä syömme, miten nukumme? 5.Kansalaiskasvatus – onko jatkossa yhteisiä asioita?

6 Lapsi- ja nuorisoystävällinen Suomi KOHTI ELÄMÄNKAARIPOLITIIKKAA Näkökulman laajennus; kuvaan lapsen ja nuoren koko kasvuympäristö ja kehityskaari Strategisista linjauksista – korjaavasta ennaltaehkäisevään: 1.Ennaltaehkäisevän peruspalvelujärjestelmän toimivuus. 2.Palvelujärjestelmän toimivuus elämän siirtymä-, muutos- ja kriisivaiheissa. 3.Palvelujärjestelmän varhainen puuttuminen ja tuki. 4.Moniammatillisuus, poikkihallinnollisuus ja monitoimijuus. 5.Osaamisen turvaaminen ja asiakaslähtöisyys. 6.Päätöksenteon lapsi- ja perhevaikutusten ennakointi, arviointi ja seuranta.

7 Lapsi- ja nuorisoystävällinen Suomi KESKEISIÄ LINJAUKSIA •mediakasvatus (medialukutaito, sisällöntuottaminen) •osallistuminen, aktiivinen kansalaisuus (vaikuttamis- ja kuulemisjärjestelmät, verkkodemokratia, oppilaskuntatoiminta, vaalijärjestelmä) •paikallisten moniammatillisten yhteistyöryhmien toiminta (lasten ja nuorten kasvu- elinolojen yleinen kehittäminen, yhteiskuntatakuun toteutus) •opintojen, perheen ja työelämän yhteensovittaminen (päivähoitolain uudistaminen, joustava tilapäishoito, perheystävälliset opiskelujärjestelyt, asumisen tuki) •vanhemmuuden tuki (neuvolan perhevalmennus, isien rooli neuvolassa) •terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen (luki- ja oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja korjaaminen, mielenterveyden turvaaminen, liikunnallinen elämäntapa, ylipainon ehkäisy ja hoito) •tietopohjan vahvistaminen •yleinen tiedotus (YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus)

8 Lapsi- ja nuorisoystävällinen Suomi LINJAUKSIA NUORISOTYÖN KANNALTA 1.Kuntien moniammatillinen työ vahvistuu ”Nuorisolakiin (72/2006) säädetään kuntien moniammatillisten yhteistyöryhmien toiminta (kts. kohta 10.2). Kunnassa on sosiaali- ja terveystoimen, nuorisotoimen, koulutoimen sekä poliisin moniammatillinen yhteistyöryhmä, jonka tehtävänä on edistää lasten ja nuorten kasvu- ja elinoloja. Yhteistyöryhmä toimii kokoaikaisesti ja vuorovaikutuksessa seurakuntien sekä lapsi-, perhe- ja nuorisojärjestöjen kanssa. Vahvistetaan koulujen ja oppilaitosten roolia osana kunnan moniammatillisia yhteistyöryhmiä oppilashuoltoryhmien välityksellä.” ”Eri sektorien lainsäädäntöä johdonmukaistetaan, mikä mahdollistaa yhdenmukaisen tulkinnan tietojenvaihdosta. Tietojenvaihtoa ohjaavan lainsäädännön tietämystä lisätään viranomaisten keskuudessa. Tietojenvaihtoon liittyvää koulutusta vahvistetaan viranomaisten keskuudessa sekä eri toimialojen ammatillisessa peruskoulutuksessa.”

9 Lapsi- ja nuorisoystävällinen Suomi ”Nuorisolakiin (72/2006) säädetään kuntien moniammatillisten yhteistyöryhmien toiminta. Kunnassa on työvoimatoimiston, sosiaali- ja terveystoimen, nuorisotoimen ja koulutoimen moniammatillinen yhteistyöryhmä, jonka tehtävänä on seurata sijoittumista jatkokoulutukseen ja työelämään. Varmistetaan jokaiselle alle 25-vuotiaalle työtä tai koulutuspaikkaa vaille olevalle mahdollisuus saada apua henkilökohtaisen suunnitelman tekemisessä ja tukea sen toteuttamisessa varmistaen myös ohjauspalveluiden alueellinen saatavuus. Yhteistyöryhmä laatii vuosittain kertomuksen koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten määrästä ja kohderyhmän auttamiseksi tehtyjen toimenpiteiden tuloksista sekä suunnitelman koulutukseen ja työelämään kiinnittymättömien nuorten tilanteen edistämistoimista. Käynnistetään säännöllisesti ilmestyvän koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten määrää ja taustoja kartoittavan julkaisun valmistelu valtion nuorisoasiain neuvottelukunnan toimesta.” ”Arvioidaan tarvetta yhtenäiselle oppilas- ja opiskelijahuoltolaille. Vahvistetaan kunnallisen nuorisotyön asemaa osana oppilas- ja opiskelijahuoltoa. Määritellään nykyistä selkeämmin oppilas- ja opiskelijahuollon kansallinen kehittämisvastuu. Koulujen ja oppilaitosten käyttöön tuotetaan oppilas- ja opiskelijahuollon opas. Oppaan tehtävänä on tukea käytännön oppilas- ja opiskelijahuollon toteuttamista kouluissa ja oppilaitoksissa.”

10 Lapsi- ja nuorisoystävällinen Suomi 2. Nuorisotyöntekijöiden koulutuksen sisällöistä ”Yhdenvertaisuuskysymyksien ja sukupuolisensitiivisyyden opetus suositellaan otettavaksi osaksi opettajien ja nuorisotyöntekijöiden koulutusta.” ”Kehitetään työmenetelmiä muun muassa varhaiskasvatukseen, perusopetukseen, nuorisotyöhön ja järjestöille lasten ja nuorten rakentavaan uskontodialogiin liittyvien taitojen vahvistamiseksi.” ”Otetaan huomioon kansainvälisyyskasvatus lasten ja nuorten kanssa työskentelevien ammatillisessa koulutuksessa; erityisesti varhaiskasvatuksen ja terveydenhuollon ammattilaisten, opettajien ja nuorisotyöntekijöiden koulutuksessa.” ”Opetustoimi yhdessä nuorisotoimen kanssa vastaa oppilaskuntien tiedollisten valmiuksien ja toiminnallisten edellytysten kehittämisestä. Selvitetään mahdollisuudet käyttää kunnan nuorisotyöntekijöitä oppilaskuntatoiminnan ohjaajina. Nuorisotyöntekijöiden peruskoulutukseen ja nuorisotyön ammattikorkeakoulutasoiseen koulutukseen luodaan selkeät opintokokonaisuudet lasten ja nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukemisesta.”