JOULUTUTKIMUS SUOMALAISEN TYÖN LIITTO Markus Mervola 17.11.2010 Tutkimusraportti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
JOULUTUTKIMUS 2011 SUOMALAISEN TYÖN LIITTO 1 Lokakuu 2011 Suomalaisen Työn Liitto / T-3368 MAM Joulututkimus 2011.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Internet-äänestäminen Jari Pajunen | |2T2234, Jari Pajunen, Internet-äänestäminen Toteutus Tämän haastattelututkimukseen.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Telebus Elokuu/2007/viikot 32 ja 33.
Suomalaisten huolen ja ilon aiheet
VAKUUTUSTUTKIMUS2014 Esitys
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton yksityishammaslääkärijäsenille (2282 kpl, 15 enemmän kuin 2007)
Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 | |1T-6370VR Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 Suomen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Eläkeselvitys 2012: Selvitys TEKin jäsenten näkemyksistä eläkeiästä ja eläke- ehdoista
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
KYSELY KUNTALIITOKSESTA TUUSNIEMEN KUNNAN ASUKKAILLE Tuusniemen kunta Tuomo Turja.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Suomalaisen Työn Liitto Suomi-barometri 2010 Juhannustutkimus Taloustutkimus Oy.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 3 / 2013 Keskeiset tulokset Etta Partanen.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Suomalaisten suhtautuminen vapaa-aikaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2426.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Yleistä tutkimuksesta
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Presidentinvaalit 2018 Vaalien 1 ja 2 kierros
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö VPK toiminnan tunnettuus
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Esityksen transkriptio:

JOULUTUTKIMUS SUOMALAISEN TYÖN LIITTO Markus Mervola Tutkimusraportti

JOHDANTO 1. JOHDANTO • Tämän tutkimuksen avulla on pyritty selvittämään, mitä mieltä suomalaiset ovat joulusta ja jouluun liittyvistä asioista. • Tutkimuksen keskeisimpinä tavoitteina oli selvittää:  Miten paljon suomalaiset arvostavat joulua  Mitä asioita suomalaiset tekevät tänä jouluna  Mitkä asiat vaikuttavat suomalaisten joululahjahankintoihin  Kuinka paljon rahaa suomalaiset käyttävät jouluun liittyen • Edellisen Joulututkimuksen Taloustutkimus Oy on toteuttanut vuonna • Tämän tutkimusraportin on laatinut markkinatutkija Markus Mervola Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

1.1. TUTKIMUKSEN KOHDERYHMÄ • Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat suomalaiset ahvenanmaalaisia lukuun ottamatta. • Tutkimuksen näyte muodostettiin valtakunnallisesti edustavaksi iän, sukupuolen ja asuinläänin mukaan. • Tutkimuksen otos oli 1153 vastaajaa TUTKIMUKSEN TOTEUTUS • Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa. Taloustutkimuksen Internet-paneelissamme on tällä hetkellä noin yli 14-vuotiasta internetiä käyttävää panelistia. Internet-paneelin jäsenten rekrytointi tapahtuu Taloustutkimuksen valtakunnallisesti edustavien tutkimusten yhteydessä tai perustuu muihin satunnaisotoksiin väestöstä, mikä takaa tutkimusten edustavuuden, luotettavuuden ja korkean vastausprosentin • Tutkimuksen kenttäaika oli • Aineiston keräämisestä, tallennuksesta, atk-käsittelystä ja raportoinnista vastasi Taloustutkimus Oy. JOHDANTO Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

TULOKSET

TUTKIMUSTULOKSET Arvosana joululle • Kolme neljästä (73 %) vastaajasta antaa joululle kiitettävän arvosanan. Heikon arvosanan (4-6) antaa vain 6 prosenttia vastaajista. Joulun arvosanaksi koko kohderyhmässä tulee 8,9. MERKITTÄVIMMÄT TAUSTARYHMÄEROT • Keskimääräistä parempia arvosanoja joululle antavat naiset, vuotiaat, lapsitalouksissa (alle 18-v. lapsia) asuvat, yli EUR vuositulojen talouksissa asuvat, Oulun läänissä asuvat, kotiäidit/-isät ja maanviljelijät. Keskimääräistä paremman arvosanan antavat myös ne, jotka äänestäisivät eduskuntavaaleissa Kristillisdemokraatteja, Keskustaa tai SDP:tä. • Keskimääräistä heikompia arvosanoja joululle antavat miehet, vuotiaat, yksinäistalouksissa asuvat, alle EUR vuositulojen talouksissa asuvat, Itä-Suomen läänissä asuvat ja työttömät. Keskimääräistä heikompia arvosanoja antavat myös Vasemmistoliiton äänestäjät sekä ne, jotka äänestäisivät jotain muuta kuin suurempia puolueita sekä ne, jotka eivät äänestäisi lainkaan. Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

TUTKIMUSTULOKSET Mitä asioita tehdään jouluun liittyen • Vastaajia pyydettiin valitsemaan annetuista vaihtoehdoista, mitä jouluun liittyvää nämä aikovat tänä jouluna tehdä. Lisäksi avoimella kysymyksellä selvitettiin, mitä muuta nämä mahdollisesti tekevät tänä jouluna. • Suosituimmat jouluun liittyvät asiat, joita suomalaiset tekevät, ovat joululahjojen ostaminen, joulusaunassa käyminen, jouluruoan teko ja joulun viettäminen kotona. • Vain harva suomalalainen (7 %) on matkoilla. Vapaa-ajan asunnollakin joulua vietetään harvoin (8 %). JOITAIN HUOMIONARVOISIA TAUSTARYHMÄEROJA • Muita useammin jouluaattona ovat töissä vuotiaat, työväestön edustajat ja maanviljelijät sekä Lapin läänissä asuvat. • Muita useammin rahaa joulukeräykseen laittavat johtavassa asemassa olevat, kahden hengen aikuistaloudessa asuvat ja vuotiaat. • Muita useammin perinteisiä joulukortteja lähettävät naiset ja vuotiaat. • Muita useammin hyväntekeväisyyskortteja lähettävät naiset, Lapin läänissä asuvat, yrittäjät, johtavassa asemassa olevat, ylemmät toimihenkilöt, yli EUR vuositulojen talouksissa asuvatja vuotiaat. • Muita useammin muita joulukortteja (sähköisiä, itsetehtyjä) lähettävät naiset, Itä-Suomen läänissä asuvat, kotiäidit/-isät, työttömät, vuotiaat ja lapsitaloudessa asuvat. Jatkuu… Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

TUTKIMUSTULOKSET Mitä asioita tehdään jouluun liittyen …jatkoa • Muita useammin suomalainenjoulu-sivustolla käyvät Oulun ja Lapin läänissä asuvat, toimihenkilöt ja kotiäidit/-isät. • Muita useammin hyväntekeväisyysjoululahjoja kehitysmaihin ostavat naiset, Lapin läänissä asuvat, yrittäjät, johtavassa asemassa olevat, lapsettomassa kahden hengen aikuistaloudessa asuvat ja vuotiaat. • Muita useammin adventtikirkossa käyvät naiset, Oulun läänissä asuvat, johtavassa asemassa olevat ja vuotiaat. • Muita useammin joululauluja käyvät laulamassa naiset, Oulun ja Lapin läänissä asuvat, maanviljelijät, EUR vuositulojen talouksissa asuvat ja vuotiaat vastaajat. • Muita useammin joulukirkossa käyvät Itä-Suomen läänissä asuvat, ja vuotiaat. Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

TUTKIMUSTULOKSET Mitkä asiat vaikuttavat joululahjahankintoihin • Vastaajilta tiedusteltiin, kuinka paljon annetut tekijät vaikuttavat ostopäätöksiin joululahja hankintoja tehdessä. Lisäksi avoimella kysymyksellä selvitettiin, mitkä muut asiat mahdollisesti vaikuttavat ostopäätöksiin. • Tärkeimpänä tekijöinä suomalaiset pitävät lahjan sopivuutta saajalla, lahjan saajalle tuottamaa iloa ja saajan toivetta. • Vähiten tärkeimpiä tekijöitä ovat mahdollisuus ostaa verkkokaupasta ja tutun suositus. MERKITTÄVIMMÄT TAUSTARYHMÄEROT • Hintaa pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän vuotiaat, opiskelijat ja työttömät. • Kotimaisuutta pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän maanviljelijät. • Lahjan hyväntekeväisyysvaikutusta pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän Lapin läänissä asuvat. • Traditiota pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän johtavassa asemassa olevat, maanviljelijät ja yli EUR vuositulojen talouksissa asuvat. • Lahjan saajalle tuottamaa iloa pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän yrittäjät. • Helppoa saatavuutta pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän johtavassa asemassa olevat. • Tutun suositusta pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän opiskelijat. • Arvostettua brändiä pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän maanviljelijät. Jatkuu… Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

TUTKIMUSTULOKSET Mitkä asiat vaikuttavat joululahjahankintoihin …jatkoa • Ympäristöystävällistä valmistusta pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän Lapin läänissä asuvat. • Itse tehtyä pitävät tärkeänä muita selvästi enemmän Lapin läänissä asuvat. Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

TUTKIMUSTULOKSET Rahankäyttö jouluun liittyen • Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka paljon suomalaiset arvioivat käyttävänsä rahaa joululahjojen hankintaan ja joulun valmisteluun (mm. ruoat, koristeet, joulukortit yms.). • Keskimäärin suomalainen arvioi käyttävänsä 439 euroa jouluun liittyen. • Keskimääräistä selvästi enemmän rahaa (yli 500€) arvioivat käyttävänsä vuotiaat, sellaisessa taloudessa asuvat, joissa yli 18-vuotiaita lapsia, johtavassa asemassa olevat, maanviljelijät, ylemmät toimihenkilöt, yrittäjät ja yli EUR vuositulojen talouksissa asuvat. Myös ne, jotka äänestäisivät Kokoomusta tai RKP:ta arvioivat käyttävät rahaa keskimääräistä enemmän. • Keskimääräistä selvästi vähemmän rahaa arvioivat käyttävänsä vuotiaat, yksinäistaloudessa asuvat, työttömät, opiskelijat, alle EUR vuositulojen talouksissa asuvat ja Vasemmistoliittoa äänestävät. Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Keskim. 439€ Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

TUTKIMUSTULOKSET Kuinka paljon rahaa käytetään verkkokauppaan jouluna • Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka paljon suomalaiset arvioivat käyttävänsä rahaa verkkokaupassa jouluun liittyen. • Lähes kaksi kolmesta (62%) vastaajasta ei käytä rahaa lainkaan verkkokauppaan. Koko kohderyhmä huomioiden rahaa käytetään verkkokauppaa keskimäärin 52€. Mikäli huomioidaan vain ne vastaajat, jotka arvioivat käyttävänsä verkkokauppaa jouluun liittyen, keskimääräinen arvioitu rahankäyttö on tällöin 137 euroa. Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Keskim. 52€ Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

TUTKIMUSTULOKSET Rahankäytön muutos suomalaisten tuotteiden ostamisessa • Tutkimuksessa kysyttiin aikovatko vastaajat käyttää rahaa tänä vuonna enemmän, vähemmän vain saman verran kuin edellisvuonna suomalaisten tuotteiden ostamiseen. • 86 prosenttia vastaajista ei aio muuttaa rahankäyttöä tässä suhteessa. 12 prosenttia vastaajista aikoo käyttää rahaa enemmän suomalaisten tuotteiden ostamiseen kuin edellisvuonna. Vain 1 prosentti vastaajista aikoo käyttää rahaa vähemmän suomalaisten tuotteiden ostamiseen. • Merkittäviä taustaryhmäkohtaisia eroja ei ole havaittavissa. Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

VASTAAJARAKENNE

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus

Marraskuu 2010 Suomalaisen työn liitto T-3968 MAM Joulututkimus