Projekti nro: 82458 PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 PK -yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta Kymenlaakson.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Advertisements

Työkyvyn tukeminen pientyöpaikoilla
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
Tulosmarkat Oy 10-vuotisseminaari Tervetuloa!. 10-vuotiskavalkadi Mistä kaikki alkoi? • Tausta (DI tuotantotalous, teollisuuskokemus) • Uskallus • Oppi.
Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Projektiassistentti Sanna Hälvä Luovien alojen Kaakkois-Suomen kehittämisstrategia -hanke –
PK-kehittämispalvelut
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Pupesoft myyntireskontra
Maahanmuuttajien yrittäjyys ei ole pelkkää pizzaa ja pubeja Maahanmuuttajien yrittäjyys Suomessa on tuoreen väitöstutkimuksen mukaan melko samanlaista.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Avi Studio Oy. Yritys •Osakeyhtiö, perustettu maaliskuussa 2007 •Kaksi päätoimialaa:  Sisällön ja opastusjärjestelmien tuotanto matkailun ja kulttuurin.
PK-YRITYSTEN HSE-PALVELU Yrityksen kehittämispalvelu, josta yritys saa apua  terveys- (Health),  turvallisuus- (Safety) ja  ympäristö (Environment)
Kymenlaakson PK-yritysten kansainvälistymisen taso ja ongelmatiikka
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Yrityskehittäjävalmennus (KEKO)
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
AMMATTIKORKEAKOULUN JA YRITYSTEN YHTEISTYÖ KEHITYSYHTIÖN NÄKÖKULMASTA
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Mika Väyrynen tuottaja
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN TURUN AMMATTI- INSTITUUTTI TALOTEKNIIKKA 5ov.
MuotoCon tavoitteena on luoda palvelu, josta pk-yritys saa kootusti tietoa muotoilun käytön hyödyistä, löytää tekijät ja saa tietoa rahoitusmahdollisuuksista.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
KTT Mauri Heikkilä CASE: UUTTA LIIKETOIMINTAA PERÄMEREN SEUDULLE.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
EVTEK T&K -seminaari EVTEK Mobiilisovellusten laboratorio Auditorio, Big Dry (B 327) Jörgen Eriksson Kehityspäällikkö.
Koulutuksen laadun kehittäminen
Oivaltamisen iloa Anna-Liisa Karjalainen, IT-suunnittelija, TAMK
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Voittaja-projekti - yhdessä ideasta voittajaksi Oma yritysmessut Verkostoitumisesta lisää potkua yrittäjyyteen Projektipäällikkö Anja Päärni.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Innova Länsi-Suomen akk
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Satakunnan käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksella on työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä.
Hyvinvointialan yritystoiminnan kehittäminen Satakunnassa - strategioista toimenpiteisiin Palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi Porin.
Liiketalous JYPV 07 -PROJEKTI JYPV 07 JAMKIN KESKI-SUOMEN YRITYSTEN YRITTÄJÄPOLVENVAIHDOS (JYPV) – PROJEKTI/JATKAJAKOULU  Ω KOKEMUKSIA.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Pätäkkä-projekti – Kumppanuutta yrittäjyyteen Innofocus ja Länsi-Uudenmaan Uusyrityskeskus ovat yhteistyössä avanneet ESR-rahoitteisen.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Yrittäjyyskasvatus Valkealan lukio Päivi Parkkonen.
Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Marttilan yrittäjäkyselyn yhteenveto
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Arvioinnista arkipäivää
Senioriyrittäjyys Suomessa
WICKED PROBLEMS Benchlearning -projekti korkeakoulujen kansainvälisen yhteistyön kehittämistapana Satu Peltola, Ari Lindeman –
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Projekti nro: PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 PK -yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Liiketalous/Kotka

Projekti nro: PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 2 ESIMERKKI

Projekti nro: PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 3 Yhteistyöesimerkki: •”PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta” projekti on toiminut tiiviissä yhteistyössä Kaihdinlinkki Oy:n kanssa. •Yhteistyö starttasi alkuanalyysillä, jonka jälkeen Kaihdinlikki Oy:lle on toteutettu seuraavia aihepiirejä käsittelevät työt: –Yrityksen asiakkailleen tuottama lisäarvo –Uusasiakashankinta –CRM & yksilöllinen markkinointi –Paraikaa työn alla: Asiakaskohtainen kannattavuus

Projekti nro: PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 4 Lisäarvo, asiakastyytyväisyys, asiakasuskollisuus (Timo Miinala) Asiakaskannatt avuus, tiedon hyväksikäyttö ja asiakas- suhteiden hoito (Tiina Päivinen) Uusien asiakkaiden hankinta (Sirkku Marttila ja Kaisa Komu) Kokonaisuus Kaihdinlinkki Oy:lle Kymi Design (esite, Kaihdinlinkki Oy:n uuden ilmeen luominen) Asiakaskohtaisen kannattavuuden seuranta- järjestelmän luominen

Projekti nro: PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 5 YDINAJATUKSET 1 *) •Yritysyhteistyö on nivellettävä toimivana mallina amk:n perustehtävään (opetus + T&K & Palvelutoiminta + aluevaikutus) •näistä pitää luoda konkreettista toimintaa, jossa kaikki tehtävät toteutuvat yhtaikaa. OPPIMINEN •ammattikorkeakoulun ydintoiminta on opetus tai oikeammin ’oppimiseen auttaminen’ •onnistunut yritysyhteistyö toimii erinomaisena välineenä parempaan oppimiseen (tästä on lukuisia kokemuksia, mm. KyAMK:ssa businessakatemia ja ohjelmistoakatemia…) •onnistuminen yhteistyöprojekteissa myös innostaa ja kasvattaa omaa sisäistä yrittäjyyttä; vaikkei varsinaiseksi yrittäjäksi ryhdy kuin ehkä n.5 % amk-ikäluokasta, konkreettisten, vastuuta ottavien yritys-yhteistyöprojektien tuominen osaksi oppimista kasvattaa parempia ammattilaisia myös toisen palvelukseen.(experttiys, jota amk tuottaa) •uuden yrittäjäpolven kasvattamiseen ja uuden yritystoiminnan synnyttämiseen on luotava toimiva ’yrittäjyys- opetussuunnitelma’ ja hautomotoiminta; hautomo on verkotettava kiinteästi, sen on oltava monitoimialainen ja toteuduttava yhteistyössä elinkeinoyhtiöiden vastaavan toiminnan kanssa (tästä esim. K-H Yrityspalvelun IT-Future Center – Ohjelmistoakatemia yhteistyö) *) tässä ’yritysyhteistyö’ ymmärretään laajasti; se sisältää mm.yrityksille tehtävät projektit, opinnäytetyöt, yrittäjyyskasvatuksen=sisäisen yrittäjyyden synnyttämisen, yrittäjäkasvatuksen=uuden yritystoiminnan synnyttämisen (esim. hautomotoimintana) KYAMK–yritysyhteistyö

Projekti nro: PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 6 YDINAJATUKSET 2 ALUEVAIKUTUS - aluevaikuttavuus •amk:n yritysyhteistyön on toimittava yhdenmukaisesti alueen kehittämisestä vastaavien (Kotkan-Haminan seudun yrityspalvelu, Kouvolan seudun kuntayhtymä) strategisten painopisteiden kanssa •aluevaikutuksen aikaansaamiseksi mukaan on saatava suurten joukkojen = satojen opiskelijoiden ja kymmenien opettajien työpanos •tärkeimmät yhteistyön välineet ovat oppimisprojektit ja opinnäytetyöt •opettajien osallistumista on tuettava muuttamalla osaamista konsulttimaisen toiminnan hallintaan yritysyhteistyön projekteissa •käytänteet (mm. toimintatavat ja hinnat) yhdenmukaistettava; yrityksille ei saa antaa ristiriitaista ja epäyhtenäistä kuvaa palvelun laadusta •keskeisin kohderyhmä on valittujen toimialojen PK- yritykset (käytännössä yli 5:n hengen tai paremminkin yli 10 hengen tai hengen yritykset, joiden voi ajatella työllistävän amk:sta valmistuvia (Kotkan-Haminan seutu/ yli 5 henkeä työllistäviä = n. 850 toimipaikkaa, yli 10 = n. yli 350 toimipaikkaa, yli 20 = 180 Kouvolan seudun luvut ovat lähes identtiset / vrt. LIITE, Tilastokeskus syyskuu 04). •mielekkäiden kokonaisuuksien luomiseksi Kyamk:n eri toimijat (eri toimialoilla toteutettavat yritysyhteistyön projektit) on verkotettava nykyistä paremmin (samaa pyörää ei pidä keksiä joka paikassa uudelleen - hyviä käytänteitä on jo !)

Projekti nro: PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 7 JATKOHANKE ? •Hankkeessa kehitetään ammattikorkeakoulun nykyiseen toimintaan kiinteästi liittyvä järjestelmä ja toimintamalli, jonka avulla yrittäjät ja yritysten johtohenkilöt voivat säännöllisin väliajoin seurata ja arvioida oman yrityksensä osaamispääoman ja suorituskyvyn kehitystä suhteessa alueen ja alansa muihin yrityksiin = kyselymuodossa olevat yrityksen analyysivälineet (asiakaskunto, logistiikan kunto, taloudenkunto, kansainvälistymisen kunto jne) yhdeksi kokonaisuudeksi  luoda (meille) pysyvä ja kumuloituva Benchlearning-pankki, jota vasten alueen yritysten olisi hyvä peilata ja kirittää itseään ja osaamistaan

Projekti nro: PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 8 LYHYESTI •Hankkeessa keskeistä on yhteistyö = yhteiset tapaamiset ja yhdessä kehitetyt projektit. Hyötyjinä ovat Kymenlaakson PK –yritykset, joiden osaaminen ja menestyminen paranee. •edellä esitetyn kaltaiset ’netti-koneet’ toimivat paitsi toiminnan esittelynä eritoten KONTAKTIEN luomisen välineenä.  olennaista on päästä molempia hyödyttävään kumppanuuteen (mukaan on saatava suuri joukko PK-yrityksiä, jotka todella kokevat hyötyvänsä) •tärkeimmät toimijat ovat ammattikorkeakoulun opiskelijat. (heitä pitää saada motoroiduksi mukaan suuri joukko) •tämä JATKOHANKE pyrkii laajentamaan toimintaa uusiin alueisiin ja levittämään toimintatapaa muille ammattikorkeakoulun toimialoille.