Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuNiko Tikkanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K OPETUST & KALUE- VAIKUTUS
2
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 2 ALUE- VAIKUTUS KYAMK Liiketalous OPPIMINENT & K & P www.menestys.kyamk.fi index.html
3
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 3 PK-yritysten liiketoiminnan ongelmat Alueen muutospaineet Ulkoistaminen Aivovuoto Taajamien rakennemuutos Elämyshakuisuus Sukupolv. vaihdos,,,, Asiakastyytyväisyys Laatu Logistiikkapäivät Elinkaarianalyysi Tapahtumamarkkinointi Budjetoinnin käynnistys / kuntoonpano Markkinoinnin kuntokartoitus... Idea -> tuote -> markkinat Tuotteistus Taloushall. osaaminen Itse tehty markkinointi Liiketoimintaprosessit... Metalli (Metso, Sulzer, Andritz verkosto) Buildpolis (Asuminen, rakentaminen, puu-, kiviala) I C T Logistiikka Muut KEHITETTÄVÄT TOIMIALAT KYAMK / Liiketalous ‘TUOTTEET’
4
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 4 Kuinka parannamme ‘tarjoustamme’, että se vastaa tarpeita? Mikä on koko ‘tarjouspakettimme’? Miten meidän tulisi parantaa toimintatapojamme (prosessejamme)? Miten houkuttelemme yhteistyökumppaneita? Oma tuoteKenelle ? Tarpeet ? Keitä ovat ? Kuinka päättävät ? Kuka päättää ? Tyytyväisyys ? –Meihin ? –Kilpailijoihin ? HUOKUTELLA UUSIA ASIAKKAITA VIEDÄ ASIAKKAITA KILPAILIJALTA ‘TOTAL QUALITY’ + ‘VALUE CHAIN’ TUOTTAA ASIAKKAALLE ‘LISÄARVOA’ ANTAA SYITÄ VALITA ANTAA SYITÄ VALITAMEIDÄT
5
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 5 Miksi kannattaa olla ‘asiakas-lähtöinen’ [ 1] [ 1] Parempi kustannustehokkuus ja investoinnin tuotto Tunnistetaan ja pidetään tuottavimmat asiakkaat; ymmärretään markkinointi-investointien tuotto Henkilöstön tyytyväisyys <> Asiakastyytyväisyys Tyytyväiset asiakkaat sitoutuminen yritykseen tuottavammat työntekijät uskollisuus alemmat kustannukset rekrytoinnissa ja valmennuksessa Korkea kate Kilpailustrategian toteutus tuotetaan parempaa lisäarvoa asiakkaille parempi kate (a price premium) Tuottojen kasvu Ennakoidaan paremmin markkinoiden muutokset ja kyetään kohdistamaan innovaatot tehokkaammin Kilpailu ehkäistään ennalta Tyytyväiset asiakkaat haluavat ylläpitää tutun suhteen (Psykol sidos); Suhteen purkaminen/toimittajan vaihtaminen maksaisi liikaa (Ekon sidos) [1][1] Day, George S. The Payoff From Being Market-Driven, Business Strategy Review, Spring98____
6
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 6 Istuta asiakassuuntaisuus koko organisaatioon Luo jatkuva asiakaspalautejärjestelmä Määritä ja voimista ainutlaatuisuutta Ajattele markkinointi ‘markkinointiosaamisena’ (marketing intelligence) Kohdista tarkasti Johda kannattavuutta – älä volyymiä Tee asiakas-lisäarvosta johtotähti Anna asiakkaan määrittää ‘laatu’ Mittaa ja johda asiakkaan odotuksia Rakenna asiakassuhteita ja -uskollisuutta Määritä business palvelubusineksena Sitoudu ‘jatkuvaan parantamiseen’ Luo yrityskulttuuri joka tukee strategiaa Kasva verkottumalla ja kumppanuuksilla Tuhoa ‘markkinointi-byrokratia ‘ [1][1] Webster, F.E., Jr. (1994) Executing the new marketing concept, Marketing Management, 3(1 ) Kuinka tuotetaan ‘ylivoimaista lisäarvoa asiakkaille Designing and Delivering Superior Customer Value [1][1]
7
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 7 Liiketalouden opiskelijoiden - opinnäytetyöt - oppimisprojektit Liiketoiminta- prosessien kunto Logistinen kunto Tuloskunto Taloushallinnon kunto Asiakaskunto Markkinoinnin kunto Etelä-Kymenlaakson PK-yritykset www.menestys.kyamk.fi index.html
8
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 8 TILASTOTIETOJA (marraskuu 2003) 14 sopimuskumppanuutta ja pari muuta yhteistyökumppanuutta (esim. Kotkan-Haminan seudun Yrityspalvelun Yrittäjyys 2000-hanke) Opinnäytetöitä tekeillä noin 15, oppimisprojekteja 7 Koko projektia palvelevia, ilman yritystoimeksiantajaa olevia opinnäytetöitä on tekeillä 6 Tradenomin tutkintoja suoritettu 12 Päättyneitä oppimisprojekteja on 9 Projektissa ollut mukana 90 opiskelijaa, joista noin puolet on vielä tällä hetkellä mukana
9
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 9 PK –kumppaneille tehtävät työt
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.