Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Kokkolan yhteislyseon lukio
Yliopisto-opiskelu eroaa kouluopetuksesta
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta Ihmisläheistä informaatioteknologiaa.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Oulun aikuislukio 2014.
Pasi Kaipainen Tietokone ja tietoverkot ty ö v ä lineen ä – kurssi Tekij ä n p ää aine!!
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Ekami / Rakennusalan pilotti
Tytöt teknologian taitajiksi
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia 2011,2012.
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Simulointipohjaisen kälisuunnittelun vaikutukset WebALT-käyttöliittymiin Mikko Romppainen.
Peliohjelmointikurssi koululaisille
Taito kasvaa tekijäksi.. Koulutuskeskus Sedu, Jurva Kuvallisen ilmaisun perustutkinto, kuva- artesaani Graafisen suunnittelun koulutusohjelma / kuvallinen.
Tervetuloa Elimäen lukioon!
Ohjelmointi yläkoulussa ja lukiossa LEHTORI JARKKO SIEVI, LAUTTASAAREN YHTEISKOULU, HELSINKI.
OULUN AIKUISLUKION Aikuisten perusaste Kastellin monitoimitalossa Sairaalanrinne 5.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Rauman Lyseon lukio. Rauman Lyseon lukion perustehtävänä on antaa opiskelijalle laaja yleissivistys ja yleinen korkeakoulukelpoisuus. Lukio on pääväylä.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Liiketalouden opiskelu
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Oulun normaalikoulun lukio
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Lukio.
Kiinnostaako lukio?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
KA1 - Yhdessä olemme enemmän
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kaksoistutkinto.
Omnia.fi/yhteishaku.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski

Matematiikka ja tietotekniikka lukiossa  Matematiikka keskeinen oppiainen lukiossa  Tietotekniikka erittäin tärkeä, mutta ei mukana lukion opetussuunnitelmassa  Tietotekniikka ei mukana nykyisissä resurssikeskuksissa  Tietotekniikan asema lukiossa erittäin heikko  Epäselvää miten tietotekniikkaa pitäisi opettaa lukiossa  Matematiikka keskeinen oppiainen lukiossa  Tietotekniikka erittäin tärkeä, mutta ei mukana lukion opetussuunnitelmassa  Tietotekniikka ei mukana nykyisissä resurssikeskuksissa  Tietotekniikan asema lukiossa erittäin heikko  Epäselvää miten tietotekniikkaa pitäisi opettaa lukiossa

Tutkimustoiminta Turussa  Turun yliopiston ja Åbo Akademin informaatioteknologian laitokset yhteistyössä  Yhteinen tutkimuslaboratorio (TUCS)  Uusien opetusmenetelmien ja -sisältöjen kehittäminen  matematiikassa  tietotekniikassa  Virtuaaliyliopisto, avoin yliopisto  Seminaaritilaisuuksia, kokouksia, joissa esitelty uusia menetelmiä  Konferenssiesitelmiä kansainvälisillä forumeilla  Useita kutsuttuja esitelmiä, keynote speach  Opetuskokeiluja  Turun yliopiston ja Åbo Akademin informaatioteknologian laitokset yhteistyössä  Yhteinen tutkimuslaboratorio (TUCS)  Uusien opetusmenetelmien ja -sisältöjen kehittäminen  matematiikassa  tietotekniikassa  Virtuaaliyliopisto, avoin yliopisto  Seminaaritilaisuuksia, kokouksia, joissa esitelty uusia menetelmiä  Konferenssiesitelmiä kansainvälisillä forumeilla  Useita kutsuttuja esitelmiä, keynote speach  Opetuskokeiluja

Tutkimusryhm ä  Learning and Reasoning laboratory  Ralph-Johan Back, Åbo Akademi  Tapio Salakoski, Turun yliopisto  Mia Peltomäki, Kupittaan lukio  Linda Mannila, Åbo Akademi  Learning and Reasoning laboratory  Ralph-Johan Back, Åbo Akademi  Tapio Salakoski, Turun yliopisto  Mia Peltomäki, Kupittaan lukio  Linda Mannila, Åbo Akademi

Tutkimuskohteet  Matematiikan opetuksen menetelmät lukiossa  Ohjelmoinnin perusopetus lukiossa ja yliopistossa  Matemaattisen argumentoinnin hyödyntäminen ohjelmoinnissa  Matematiikan opetuksen menetelmät lukiossa  Ohjelmoinnin perusopetus lukiossa ja yliopistossa  Matemaattisen argumentoinnin hyödyntäminen ohjelmoinnissa

Matematiikan opetus lukiossa  Todistukset ja päättelyt keskeisessä asemassa matematiikan ymmärtämisessä  Rakenteiset päättelyketjut (Back, von Wright) todistuksen esittämisessä  antaa selvät ohjeet siitä miten päättely rakennetaan käytännössa  kevyt logiikan käyttö argumentoinnissa  Kokeiluja  Kupittaan lukio, 2 * 3-vuoden verrokkitutkimus  Vaasa övningsskola, 2 * kurssi  Åbo Akademin 1 vuoden opiskelijoiden logiikkakurssi  Oppikirja: Back & von Wright: Matematiikka logiikan avulla (suom, ruots., engl.)  Todistukset ja päättelyt keskeisessä asemassa matematiikan ymmärtämisessä  Rakenteiset päättelyketjut (Back, von Wright) todistuksen esittämisessä  antaa selvät ohjeet siitä miten päättely rakennetaan käytännössa  kevyt logiikan käyttö argumentoinnissa  Kokeiluja  Kupittaan lukio, 2 * 3-vuoden verrokkitutkimus  Vaasa övningsskola, 2 * kurssi  Åbo Akademin 1 vuoden opiskelijoiden logiikkakurssi  Oppikirja: Back & von Wright: Matematiikka logiikan avulla (suom, ruots., engl.)

Ohjelmoinnin perusopetus  Mikä on sopiva ohjelmointikieli  nykyisin usein Java, joka on raskas ja epähavainnollinen  Python yksinkertainen, helppo oppia  Kokeiluja Python ohjelmointikielellä  useita lukion kursseja  hyvät kokemukset  TY kokeiluja Python-kielen käytöstä tietojenkäsittelytieteen peruskurssilla  Pythonilla päästään nopeammin opettamaan algoritmista ajattelua  Mikä on sopiva ohjelmointikieli  nykyisin usein Java, joka on raskas ja epähavainnollinen  Python yksinkertainen, helppo oppia  Kokeiluja Python ohjelmointikielellä  useita lukion kursseja  hyvät kokemukset  TY kokeiluja Python-kielen käytöstä tietojenkäsittelytieteen peruskurssilla  Pythonilla päästään nopeammin opettamaan algoritmista ajattelua

Matemaattinen argumentointi ohjelmoinnissa  Invarianttipohjainen ohjelmointi (Back)  vaihtoehto nykyiselle ohjelmointitavalle (code-test-debug)  ohjelmaa rakennettaessa todistetaan samalla matemattisesti että se toimii oikein  matemattiinen argumentointi auttaa ohjelman rakentamisessa ja sen toiminnan ymmärtämisessä  Kokeiluja  koesessiot  Åbo Akademissa ohjelmointikurssi ensimmäisen vuoden opiskelijoille  Ammatti-instituutin kurssi  Mentelmällä on graafinen esitystapa ja tietokonetuettu ohjelmointiympäristö  Invarianttipohjainen ohjelmointi (Back)  vaihtoehto nykyiselle ohjelmointitavalle (code-test-debug)  ohjelmaa rakennettaessa todistetaan samalla matemattisesti että se toimii oikein  matemattiinen argumentointi auttaa ohjelman rakentamisessa ja sen toiminnan ymmärtämisessä  Kokeiluja  koesessiot  Åbo Akademissa ohjelmointikurssi ensimmäisen vuoden opiskelijoille  Ammatti-instituutin kurssi  Mentelmällä on graafinen esitystapa ja tietokonetuettu ohjelmointiympäristö

Projektin tavoitteet  Resurssikeskus matematiikan ja tietotekniikan opetukselle  Kohderyhmä  lukio, ammattikorkeakoulut, yliopistojen alkeisopetus  suomi, ruotsi, englanti  Kehittää tietotekniikan opetuksen perusopetuspaketti  Palauttaa tietotekniikan opetus lukioon  perustieteenä, kuten matem, fysiikka, kemia, ei taito-aineena  Jatkaa menetelmä- ja sisältökehitysta matematiikan ja tietotekniikan opetukseen  Resurssikeskus matematiikan ja tietotekniikan opetukselle  Kohderyhmä  lukio, ammattikorkeakoulut, yliopistojen alkeisopetus  suomi, ruotsi, englanti  Kehittää tietotekniikan opetuksen perusopetuspaketti  Palauttaa tietotekniikan opetus lukioon  perustieteenä, kuten matem, fysiikka, kemia, ei taito-aineena  Jatkaa menetelmä- ja sisältökehitysta matematiikan ja tietotekniikan opetukseen

Toimintamuodot  lukion matematiikan ja tietotekniikan opetuksen sis ä ll ö llinen kehitt ä minen  kurssikokonaisuuksien suunnitteleminen  opetusmateriaalin tuottaminen  opettajien kouluttaminen  opetusv ä lineiden ja -ymp ä rist ö jen kehitt ä minen  verkkopohjaisen luentomateriaalin kehitt ä minen  kansainv ä linen yhteisty ö opetuksen kehitt ä misess ä  lukion matematiikan ja tietotekniikan opetuksen sis ä ll ö llinen kehitt ä minen  kurssikokonaisuuksien suunnitteleminen  opetusmateriaalin tuottaminen  opettajien kouluttaminen  opetusv ä lineiden ja -ymp ä rist ö jen kehitt ä minen  verkkopohjaisen luentomateriaalin kehitt ä minen  kansainv ä linen yhteisty ö opetuksen kehitt ä misess ä