Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Teemana: OPISKELIJAN OHJAAMINEN
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Verkonkäytön ongelmat
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Compa-projektin pilottikokemusten hyödyntäminen opettajankoulutuksessa
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19. 1
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
VOA-oppimispäiväkirja
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Sensorinen integraatio
Kollegavalmennuksen sovellus toisen asteen koulutuksessa Elina Lehto Tampereen Ammattiopisto.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
SUUNNITELMALLISEN PERUSLUISTELUN OPETUKSEN YHTEYDET JUNIORIJÄÄKIEKKOILIJOIDEN LUISTELUTAIDON KEHITTYMISEEN Anu Tuomi  
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Matemaattiset oppimisvaikeudet
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Oppimisorientaatioita
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PRECEDE-PROCEED –malli
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Sosioemotionaalinen kehitys
Motorinen kehittyminen
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Aikuisen Ajattelu.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
10. Ajattelu.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa Eero Ropo Tampereen ilmailuyhdistys ry Attention, perception, motor skills, mental models, situational models, strategiat Mentaalimalleja oppilaille laskukierros toiminnoista, ilmatilannekuvan ylläpito

Lentäjäksi oppiminen ja kasvu Lentotaito on keskeinen koulutuksen sisältö kerhoissa. Se onkin välttämätön, mutta ei riittävä edellytys hyväksi ilmailijaksi Lentäjyyttä on hyvä tarkastella kehityksenä noviisiudesta kohti eksperttiyttä

Millaisia kognitiivisia prosesseja lentäminen vaatii? Havainnointia, havaitsemista ja havaintojen ymmärtämistä suhteessa kulloiseenkin lennon vaiheeseen ja toimintasuunnitelmaan Tilannekuvan muodostamista ja ylläpitoa (esim. säätila, paikka, kone, muut koneet, itse ) Kyseisen konetyypin hallintaa (laitteet, ohjaaminen eri tilanteissa) Oman havainnointitoiminnan ja suoritusten monitorointia (seurantaa), toimintaa koskevaa jatkuvaa päätöksentekoa sekä tarkkaavaisuuden ja työpaineen jatkuvaa säätelyä

Kysymys on erittäin monimutkaisista suorituksista, joita on vaikea kuvata siksi, että niihin jokaiseen sisältyy erittäin paljon samanaikaista informaation käsittelyä Koulutuksen näkökulmasta prosessien monimutkaisuus on suuri haaste eikä edes teoriassa ole mahdollista opettaa tällaisia prosesseja - niiden oppiminen on tavallaan harjoituksen sivutuote Suorituksen kehitys hidasta ja vaiheittaista

Mihin prosesseihin koulutuksella ja harjoittelulla pitäisi vaikuttaa? Havainnointi ja tilannetietoisuuden (situational awareness) ylläpito Mentaalimallit tai sisäiset mallit (välttämättömiä havaintojen tulkinnassa) Motoriset taidot Toiminnan ohjauksen strategiat

Tarkkaavaisuus, huomiokyky ja tilannetietoisuus Kokeneiden ja vähän kokemusta omaavien lentäjien suurimmat erot todettu tarkkaavaisuuden suuntaamisessa ja tilannetietoisuuden tasossa kokeneet osaavat kiinnittää huomiota tärkeisiin asioihin (nopeus, korkeus) kokeneet pystyvät ohjaamaan tarkkaavaisuuttaan tehokkaammin, kun tilannetietoisuutta pystytään ylläpitämään pienestä informaatiovirrasta (nopeuden seuranta suhinasta) Syyt aloittelijoiden puutteisiin ovat yleensä kehittymättömissä mentaalimalleissa ja suoritusten automatisoitumisen tasossa Tässä kohtaa kuvio 36.2 Factors affecting SA in novices and experts in a domain hävittäjälentäjien matalalentoa koskeva tutkimus Visuaalinen skannaus erilaista (ekspertit siirtävät katsetta tiestä vähemmän) Esim. vetoköyden katkeamisen aiheuttama pakkotilanne - opittava seuraamaan koneen korkeuden kehitystä, jotta osaa tehdä oikeat toimenpiteet köyden katketessa koneen paikkaan ja korkeuteen liittyvä tilannetietoisuus (Ari K), oppilaan tilannetietoisuus korkeuden vähenemisestä

Mentaalimallit lentämisessä Kysymys on siitä, miten tieto ihmisen päässä organisoituu kognitiivinen tutkimus olettaa tietämyksen organisoituvan hierarkkisiksi sisäisiksi malleiksi, joita käytetään havainnoinnin ohjaamisessa ja vastaantulevien tilanteiden tulkinnassa Oppiminen tarkoittaa näiden mallien uudelleenorganisoitumista Mallien kehityksen myötä ympäristöstä vastaanotettua informaatiota osataan valikoida paremmin ja sen tulkinta muuttuu (esim. ilmatila alkaa näyttää erilaiselta koulutuksen jälkeen) Tyypillisiä lento-oppilaiden mentaalimalleja ovat esim. lentoonlähtö ja hinaus, laskukierros, yms. esim. Laskukierroksen kulku, hinaus, lentoonlähtö, sivutuulen vaikutukset ja ohjaaminen sivutuulessa, pakkotilanteet 2. Matkalentoon liittyvät toimenpiteet eri vaiheissa

Älykäs suoritus perustuu aina johonkin sisäiseen malliin, jonka perusteella pystytään arvioimaan syy- ja seuraussuhteita ja tekemään ennusteita oman toiminnan tuloksista tai tulevasta tilanteen kehittymisestä (esim. koneen käyttäytyminen tai säätilamallit) Mentaalimalli kattaa monesti laajoja toimintakokonaisuuksia ja mallit ovat hierarkkisia eli sisältävät osamalleja Hyvää tilannetietoisuutta ei lentäjällä voi olla ilman kehittyneitä mentaalimalleja

Taitojen oppiminen ja opetus Kognitiivinen vaihe Assosiatiivinen vaihe Autonominen tai automaattinen vaihe Toiminnan vaatiman tarkkaavaisuuden määrä vähenee tasolta seuraavalle siirryttäessä Tutkimukset osoittavat, että taidon oppiminen on nopeampaa jos huomio kiinnitetään toiminnon seuraukseen kuin itse toimintoon

Taitojen oppimisen ongelmat Mentaalimallin puutteet hitaan oppimisen syynä Havainnoinnin epätarkkuus Havainnon ja lihasliikkeen välisen kytkennän hitaus Yksilön oma tulkinta oppimisen vaikeudesta syy itsessä: omat kyvyt tai lahjakkuus huono (en pysty tai ymmärrä enkä opi), huono itsetunto (minusta ei ole mihinkään), harjoituksen vähäisyys syy itsen ulkopuolella: huono opettaja, vaikeat olosuhteet epäonnistunut suoritus johtaa helposti itsetunnon heikkenemiseen: ei minusta ole tähän, en opi.

Toiminnan ohjauksen strategiat Miten säädellä toiminnan kuormitusta niin, ettei se tule missään tilanteessa ylivoimaiseksi suhteessa käytettävissä oleviin psyykkisiin resursseihin Ekspertti- ja noviisilentäjien erona havaittu olevan kuormituksen säätely: ekspertit osaavat kiinnittää esim. lähestymisen ja laskun aikana enemmän huomiota keskeisiin tekijöihin Tarkka tilannetietoisuus sisältää yleensä myös toimintamallin: mitä tekisin ensiksi, jos nyt...

Lentokoulutuksen opetussuunnitelmamalli