Kansalliset talkoot Esittäjä Paikka PVM

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Advertisements

Kasvaako pääni, kun opin?
Työhönvalmennuksella työelämään
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työturvallisuus kulttuurina
OHJAAMINEN.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.

Turvallisuussuunnitelma 2010 RA-SK Oy Marko Lahtinen.
Potilasturvallisuus Sh Karoliina Suvanto
TYÖHAKEMUS.
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
Lääkehoidon päivä Toimiiko lääkehoitosi?
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
Ajatuksia oppimisesta
Lääkehoidon päivä Itsehoitolääkkeiden järkevä ja turvallinen käyttö
Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle. Yhteistyöllä riskit hallintaan Terveellinen työ -kampanja 2012–2013.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
TYÖTAPATURMA.
Läheltä piti -tilanteet
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Be Better! Liity jäseneksi nuorkauppakamariin Suomen Nuorkauppakamarit ry Nuorten johtajien ja yrittäjien kansainvälinen verkosto.
VTT TUOTTEET JA TUOTANTO Dipoli , Kaarin Ruuhilehto VOIKO TURVALLISESTI RAKENTAA? Talonrakentamisen työturvallisuusmenettelyiden kehittäminen.
Ammatti työ Iisak.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Viestintäsuunnitelma
Eeva Ketola, LT Käypä hoito- päätoimittaja
Kari Paaso Uusi tavoiteohjelma Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn juhlaseminaari.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Tietojärjestelmäprojektin onnistuminen
Varhain tehtävät ratkaisut keventämään työkuormitusta
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Mitä tekemistä turvallisuuskulttuurilla on arkisen työni kanssa? Turvallisuuskulttuuri sairaanhoitajan työssä Kaarin Ruuhilehto, VTT.
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
Lääkehoidon päivä Lääkityslista kuntoon!
Jukka Saari haastattelu. Tietoa jota et ehkä tiennyt henkilöstä jota et tiennyt!!!
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
TIETOHALLINTO: KOHTI KUMPPANUUTTA TALOUSHALLINNON TIETOJÄRJESTELMÄRATKAISUISSA Seppo Sirkemaa Tutkimusprofessori Turun kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Innokylän Roadshow Turku
Kantasairaala-hankkeen kehittämispäivä Johdon terveiset
Tervetuloa Innokylään
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Yhteiskehittäminen Innokylässä
IDEA! Hyvinvointiklinikka
LAATU, ASIAKAS- JA POTILASTURVALLISUUS
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Kansalliset talkoot Esittäjä Paikka PVM Potilasturvallisuus Suomessa ja Potilasturvallisuutta taidolla -ohjelma Kansalliset talkoot Esittäjä Paikka PVM

Mitä potilasturvallisuus on? Hoitoyksikön periaatteita ja käytäntöjä, joilla riskejä ja vaaratilanteita ennakoidaan ja estetään = systeemilähtöinen ajattelutapa Hoitoprosessit on saatava turvallisiksi Heikot kohdat tulisi löytää -> ilmoittaminen ja tutkiminen tärkeää Vaaratapahtumista ilmoittamista ja oppimista = uusi syyllistämätön toimintakulttuuri Hoitoa, josta ei koidu vaaraa potilaalle vahingon, erehdyksen, unohduksen tai lipsahduksen vuoksi = inhimillisten tekijöiden hallintaa Kaikkien terveydenhuollossa toimivien asia Vaaratapahtumat = haittatapahtumat ja läheltä piti- tilanteet EI siis yhtä kuin hoitovirheet

Potilasturvallisuutta; Miksi? Primum non nocere ”First, do no harm” Hoidosta johtuvia kuolemia arviolta 700-1 700 / vuosi (arvio kansainvälisten tutkimusten perusteella, Suomessa asiaa ei vielä tutkittu) tieliikenteessä 300 kuolemaa / v. työtapaturmissa 50 kuolemaa / v. > saatu vähenemään systemaattisella työllä Vaaratapahtumia arviolta: joka 10:llä sairaalapotilaalla jonkinlainen haitta- tai läheltä piti tapahtuma joka 100:lla vakava joka 1000:lla osasyynä kuolemaan, puolet mahdollisesti ehkäistävissä Kustannukset jopa 1miljardi € / v. (Järvelin J. et al , SLL 2010;12:1123-27) 1 haittatapahtuma -> 6 vuodeosastopäivää (Johnson WG et al. JAMA 1992;267:2487–92.)

Potilasturvallisuuden perustiedot- ja taidot ovat… Järjestelmälähtöistä ajattelua Inhimillisten virheiden ymmärtämistä ja vähentämistä Avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämistä, virheistä oppimista Syyllistämättömän potilasturvallisuuskulttuurin ymmärtämistä / toteutusta Vaaratapahtumien kirjaamista, tietojärjestelmien sekä nettiportaalien osaavaa käyttöä Johtamista ja vastuuta Potilaan ja läheisten osallistumista

1. Järjestelmälähtöinen ajattelu Yksilö vs. järjestelmänäkökulma Yksilö tekee virheen, mutta korjattava asia on järjestelmässä Jos järjestelmää ei muuteta, sama virhe tulee toistumaan Yksilö voi tällaisessa tilanteessa oppia mutta järjestelmä ei = tapahtuu uudelleen Onko järjestelmätekijöitä haittatapahtumien taustalla? Meidän tulee oppia ymmärtämään prosessien turvallisuuden tärkeys Kaikkia prosessit tulee ehkä läpikäydä uudelleen ja miettiä, miten turvallisia ne ovat Jatkuvaa riskien arviointia ja hallintaa Kaikkien terveydenhuollon työntekijöiden on jatkuvasti kiinnitettävä turvallisuuteen huomiota, puututtava epäkohtiin ja vaadittava ne korjatuiksi Suojausjärjestelmien ja turvallisuutta edistävien käytäntöjen kehittämistä Terveydenhuolto tarvitsee lisää ja parempia suojausjärjestelmiä Turvallisuutta edistävien käytäntöjen kehittämiseen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota

2. Inhimillisten virheiden ymmärtäminen ja vähentäminen Inhimilliset tekijät ovat unohduksia, lipsahduksia, väärinymmärryksiä, jotka johtuvat esim. väsymyksestä tai liian suuresta työkuormasta Inhimillisten tekijöidenkin takana on siis usein järjestelmän puutteellisuus tai heikkous Esim. annetaan tehdä liian pitkiä työvuoroja Tekniset taidot = hoitamisen ja lääketieteen osaamista Lääkkeet, laitteet, toimenpiteet = miten hoidetaan Osaamme Suomessa hyvin, tätä opetetaan Ei-tekniset taidot = vuorovaikutustaidot Tiimin sisäinen kommunikaatio, tilannetietoisuus, ennakointi Tätä emme osaa, tätä ei vielä riittävästi opeteta Eräiden tutkimusten mukaan jopa 70% vaaratapahtumista johtuu inhimillisistä tekijöistä ja puutteellisista vuorovaikutustaidoista

3. Avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen, virheistä oppiminen Avoimuus on turvallisuuskulttuurissa ehdottoman tärkeää Virheet pitää ”nostaa pöydälle” ja virheistä ilmoittaminen tulee saada kunnia-asiaksi terveydenhuollossa Emme opi virheistä, jos niistä ei ilmoiteta ja niitä tutkita Yksittäinen terveydenhuollon työntekijä on usein vaaratapahtumaketjun toisessa päässä, hoitoprosessin toisesta päästä löytyy usein syy tapahtumiin Terveydenhuollon ammattihenkilöä on tuettava haittatapahtuman satuttua Tutkinta on yksi tapa tukea työntekijää Toinen tapa on ymmärtää ja auttaa työntekijää pääsemään tilanteesta yli Kolmas tapa on muuttaa prosessia niin, että se ei pääse enää tapahtumaan uudelleen Kaikkien terveydenhuollon henkilöiden on koko ajan otettava turvallisuus huomioon ja puututtava turvattomaan toimintaan tai työolosuhteisiin

4. Syyllistämättömän potilasturvallisuus-kulttuurin ymmärtämistä / toteutusta Jos syyllistämme työntekijöitä virheistä, kukaan ei halua niistä ilmoittaa Syyllistämätöntä turvallisuuskulttuuria on ymmärrettävä On selitettävä työntekijöille, miksi se on tärkeää Syyllistämätöntä turvallisuuskulttuuria on vaadittava Terveydenhuollon työntekijöiden on vaadittava sitä Työnantajan on vaadittava sitä Kaikkien terveydenhuollossa toimivien tulisi toteuttaa sitä Johto Potilastyössä olevat työntekijät (lääkärit, hoitajat…) Tukitoiminnoissa olevat työntekijät (välinehuoltajat, sihteerit, laitosmiehet….)

5. Vaaratapahtumien kirjaaminen, tietojärjestelmien ja nettiportaalien osaava käyttö Ilman vaaratapahtumien kirjaamista emme pääse tutkimaan tapahtumia Kirjaamisen on myös oltava itsestäänselvyys = turvallisuuden kunnioittamista = paremman turvallisuuskulttuurin luomista Tietojärjestelmiä on kehitettävä ja osattava käyttää oikein Helpottavat työn tekoa Parantavat hoidon laatua Nettiportaalien osaavaa käyttöä tulisi lisätä Esimerkiksi Käypä hoito- suositukset Hoito turvallisempaa, kaikkea ei tarvitse muistaa

6. Johtamista ja vastuu Ilman johdon tukea ja sitoutumista ei potilasturvallisuus kehity Tutkimuksissa on todettu, että usein johdon ja terveydenhuollon operatiivisen tason näkemykset turvallisuudesta ovat erilaiset Usein miten johto arvioi turvallisuuden paremmaksi kuin työntekijät Johto voi tukea toimintaa ja antaa resursseja Varsinainen turvallisuustyö on jokaisen asia = työntekijöitä enemmän kuin johtajia => työ tehdään muualla kuin johdossa Vastuu turvallisuudesta on kaikilla ja viimekäden vastuu on johdolla

7. Potilaan ja läheisten osallistuminen Potilas on aina hoidon keskiössä Potilaiden on annettava osallistua turvallisuuden kehittämiseen, mutta vastuu on terveydenhuollon ammattihenkilöillä Potilaat ja omaiset huomaavat usein epäkohtia => huomiot saatava hyötykäyttöön ja epäkohdat korjattava Potilaita ja omaisia on kannustettava kertomaan, jos heitä jokin turvallisuusasia huolettaa Valtava turvallisuusvoimavara, joka lähes kokonaan käyttämättä Potilasjärjestöt ovat olleet aktiivisia Uudesta turvallisuuskulttuuriajattelusta informoitava myös potilaita

Suomen potilasturvallisuuden polku

Potilasturvallisuutta taidolla -ohjelma Toteutetaan yhdessä kansallisilla talkoilla Vetäjänä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Ytimessä sairaalat, terveyskeskukset ja osin sosiaalitoimi Mukana vahvoja kansallisia kumppaneita Haluamme yhdessä estää virheet ja vahingot: ehkäistä ikävät seuraukset potilaille, terveydenhuollolle, itsellemme ja yhteiskunnalle. Tule mukaan talkoisiin! Kuudessa osiossaan ohjelma tarjoaa terveydenhuollon ammattilaisille muun muassa:

Osio 1. Yhdessä riskit haltuun Saat tietoa ja esimerkkejä siitä, miten potilasturvallisuus liittyy juuri sinun työhösi hoitajana, teknisenä henkilönä, lääkärinä, laitoshuoltajana, välinehuoltajana. Seuraa oman alasi ammattilehtiä ja tilaisuuksia, työpaikkasi verkkoa ja uutiskirjeitä.

Osio 2. Johto johtamaan Johtajana ja esimiehenä Saat tietoa ja vertaisoppia, miksi ja miten potilasturvallisuuteen kannattaa panostaa. Kehitämme työkaluiksesi tietokantoja, joissa tieto on luotettavaa, kattavaa ja vertailukelpoista. Yhdessä arvioimme potilas-turvallisuudella saatuja säästöjä. Potilasturvallisuuden päällikkönä Verkotut, opit kollegoiltasi ja olet keskeinen jäsen ohjelman tiimissä.

Osio 3. Taidot karttumaan Saat korkealaatuisen, THL:n sertifioiman ja kiinnostavan verkkokoulutuksen maksutta. Hankit taidot ja tiedot, joita voit käyttää ja kehittää omaksi ja potilaan parhaaksi. Kaikille kuntien noin 140 000 terveydenhuollon työntekijälle tarjotaan koulutus. Potilasturvallisuuden aihekokonaisuus liitetään terveysalan peruskoulutukseen.

Osio 4. Toimivat työkalut käyttöön Saat päivittäiseen työhösi konkreettisia, sovellettuja ja toimivia työkaluja potilasturvallisuuden varmistamiseen.

Osio 5. Kokemukset ja tiedot kiertoon Kun etsit ratkaisua ongelmaan tai haluat tietää mitä muualla on tehty, sinua palvelee potilasturvallisuuden sähköinen kirjasto. Uutisia, oppaita, artikkeleita ja hyviä käytäntöjä kentältä ja maailmalta kerätään sinua varten. Sinulla on väylä tuoda omia havaintojasi, ideoita ja uutisia.

Osio 6. Ideasta tutkimukseen ja sovellukseen Pienikin käytännön idea voi olla suureksi hyödyksi. Sysää ideasi ideaputkeen, ohjelma tarjoaa hautomon idean kehittelyyn yhdessä. Testataan ideat yhdessä ja jaetaan muiden käyttöön. Ideanikkarit palkitaan. Meneillään oleville tutkimuksille saat tukea ja yhteistyötä.

Yhteisohjelman toteuttavat: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) – koordinoija Terveydenhuollon toimintayksiköt koko maassa Valvira, Fimea, Kuntaliitto Potilasliitto, Potilasvakuutuskeskus Duodecim-seura, Finska läkaresällskapet Lääkäriliitto, Sairaanhoitajaliitto, SuPer, Tehy, JHL, Farmasialiitto, Apteekkariliitto, Terveydenhoitajaliitto Potilasturvallisuusyhdistys Sairaalahygieniayhdistys Lääketietokeskus Oy Arcada Yliopistot ja terveydenhuollon oppilaitokset

potilasturvallisuus@thl.fi www.thl.fi/potilasturvallisuus