MIKÄ IHMEEN SosiaaliNen media ?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Advertisements

Otetaan sosiaalinen media haltuun! Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median.
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
Merja Juntunen – KTL  Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web 2.0 -teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia,
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Wikispaces kouluttajan wikityökaluna Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Internetin palvelut Matti Meikäläinen. Internet-sivut (WWW) •Internetin suosituin palvelu •Sivujen selailuun tarvitaan WWW-selain –Mozilla Firefox –Internet.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median mahdollisuuksia järjestö- ja.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Internet-hajatelmia Terveysala, Kuopio Seppo Räsänen
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Wikitellen Edupoli-Factian somekoulutus Tuija Marstio.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
 Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia, jotka perustuvat joko kokonaan.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Oppimistehtävä 2. Venla Paunoen MERp07sBE. Aihealueet.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Mikroblogit , & Soile Hietanen, Niklas Halttunen, Kauri Koponen, Eeva Jääskeläinen, Matti Karvinen, Susanna Kiljunen, Hanna Kankaanpää,
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Verkkosivut opettajan apuna
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Wikispaces kouluttajan wikityökaluna Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson.
Blogit, wikit ja LeMill oppimisen tukena -lisämateriaali Blogien ja Wikien käyttöönotosta Kun maailma ei riitä –seminaari, Huittinen Joanna Muukkonen.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Company Confidential © 2008 Nokia V1-Filename.ppt / YYYY-MM-DD / Initials 1 What is social media Lietsala & Sirkkunen.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RUSINOITA PULLASTA Some-suosikkejani Jari Sjölund Turun normaalikoulu
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
 YouTube  MySpace  Vimeo  Reddit  Picasa  Photobucket  Mikseri.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Esityksen transkriptio:

MIKÄ IHMEEN SosiaaliNen media ? Merja Juntunen: Sosiaalinen media - Mitä se on? (5.5.2009) MIKÄ IHMEEN SosiaaliNen media ? Merja Juntunen

Käsitteen määrittelyä Merja Juntunen: Sosiaalinen media - Mitä se on? (5.5.2009) Käsitteen määrittelyä ”Sosiaalinen media on prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.” Eija Kalliala & Tarmo Toikkanen, 2009. Sosiaalinen media opetuksessa. Fin Lectura, Helsinki. (ks. myös: Sosiaalinen media opetuksessa verkkosivusto: http://www.sosiaalinenmediaopetuksessa.fi/) Tiivistelmä tästä: Jussi-Pekka Erkkola, 2008. Sosiaalisen median käsitteestä. Opinnäytetyö, Taideteollinen korkeakoulu. Saatavissa: http://erkkola.net/sosmed_kasite_erkkola.pdf ”Sosiaalinen media on osallistumista ja vuorovaikutusta yhdessä tekemistä ja toisten ihmisien kohtaamista.” Ville Venäläinen 2007. Sosiaalinen media oppimisen tukena on verkosto: http://sometu.ning.com/

Käsitteen määrittelyä Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web 2.0 -teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia, jotka perustuvat joko kokonaan käyttäjien tuottamaan sisältöön tai joissa käyttäjien tuottamalla sisällöllä ja käyttäjien toiminnalla on merkittävä rooli sovelluksen tai palvelun arvon lisääjänä. Pirjo Näkki, 2007; http://owela.vtt.fi/owela/2007/04/17/mita-on-sosiaalinen-media/ Sosiaalisen median sovelluksille on tyypillistä osallistuminen, avoimuus, keskustelu, yhteisöt ja verkottuminen. Näkki, 2007; Antony Mayfield, 2008: What is Social Media? e-book, iCrossing (v1.4 Updated 1.8.08); http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_social_media_Nov_2007.pdf

Sosiaalisen median kenttä – ”jako kolmeen” A. Kollaboratiivinen media • suunnittelu ja tekeminen yhdessä muiden käyttäjien kanssa; sisällöt, jotka tähtäävät yhteiseen päämäärään esim. Wikipedia, Wiktionary, Wikibooks, avoimen lähdekoodin tuotantomalli jne. B. Käyttäjälähtöinen sisällöntuotanto • yksittäiset käyttäjät tuottavat sisältöä omista lähtökohdistaan ja omiin tarpeisiinsa; sisältöjä jaetaan, kommentoidaan ja linkitetään esim. Flickr, Picasa, YouTube, VoiceThread, SlideShare, IRC-Galleria, Last.fm jne. C. Sosiaaliseen kanssakäymiseen keskittyvä media • ihmiset käyttävät palvelua sosiaaliseen kanssakäymiseen • tavoitteet samoja kuin reaalimaailmassa tapahtuvassa sosiaalisessa kanssakäymisessä esim. Facebook, MySpace, LinkedIn, mikrobloggauspalvelut, IRC, Skype, MSN Messenger (mese), keskustelufoorumit, virtuaalimaailmat jne. Juhana Kokkonen, Sosiaalisen median kehittämisareena SOMEKA 2007; http://www.someka.fi/assets/Uploads/someka-toimintasunnitelma-ja-aikataulu-2007-2009.pdf

Tiedon etsiminen, löytäminen ja suodattaminen Delicious (http://delicious.com), Diigo (http://www.diigo.com) – sosiaaliset kirjanmerkit - omien kirjanmerkkien/suosikkien jakaminen ja hallinta verkkopohjaisesti - samoista asioista kiinnostuneiden henkilöiden kirjanmerkkien seuraaminen - tietyillä tageilla /avainsanoilla merkittyjen kirjanmerkkien seuraaminen - ryhmien yhteiset kirjanmerkit yhteisesti sovitun avainsanan (tag) avulla iGoogle – henkilökohtainen Google-sivu, esim. selaimen aloitussivuksi - sivun muokkaus haluamakseen: välilehtien otsikointi, teemojen, pienoisohjelmien / RSS-syötteiden (gadgets) valinta internetistä

Tiedon etsiminen, löytäminen ja suodattaminen Google Reader – RSS-syötteen (RSS feed) / uutissyötteen lukuohjelma eli syötteenlukija (https://www.google.com/reader) - erilaisten verkkopalvelujen ja -keskustelujen seuraamisen ”apuväline” - tilaa kiinnostavalta sivustolta tai blogista uutissyöte (merkitty usein oranssilla RSS-logolla) lukuohjelmaan - kun uutissyöte on tilattu, lukuohjelma alkaa seurata ko. sivustoa ja tuo tilatun aihealueen otsikot ja ingressit lukuohjelmaan - web-pohjaisten lukuohjelmien lisäksi myös tietokoneelle asennettavia lukuohjelmia esim. Mozilla Thunderbird

Tiedon rakentelu Käsitekarttaohjelmistoja / palveluja: Mind42 (http://www.mind42.com/) - Käyttäjät kutsutaan muokkaamaan käsitekarttaa sähköpostin kautta - Samanarvoisten ja alakäsitteiden lisäys, linkit, kuvat jne. - Liitteet: muistilappu, Wikipedian artikkeli ja ToDo-lista - Online-vuorovaikutus: GoogleTalk ja Skype (käyttäjien Skype-tunnukset voi määritellä asetuksista) MindMeister (http://www.mindmeister.com/) –> vastaava kuin Mind42 Käsitekarttojen teko omalle koneelle ladattavalla ilmaisohjelmalla esim. FreeMind ja Cmap (http://cmap.ihmc.us/download/) Katso Anne Rongaksen käsitekarttavinkit: http://www.peda.net/veraja/kotka/aikuislukio/ideat/softa/mindmap

Tiedon rakentelu, yhteisöllinen kirjoittaminen ja julkaiseminen Wikit - Verkkosivustoja, joiden sisältöjä käyttäjät voivat itse muokata, jopa ilman sivustolle kirjautumista; helppo perustaa ja ottaa käyttöön - Vuorovaikutteisuus ja muutosten tekemisen yksinkertaisuus -> tehokas yhteisöllisen kirjoittamisen työkalu - esimerkki http://sosiaalinen.wikispaces.com - kuuluisin: Wikipedia (http://en.wikipedia.org / http://fi.wikipedia.org) - web-pohj. wikipalveluja esim. PBworks (http://pbworks.com/), Wikispaces (http://www.wikispaces.com), WetPaint (http://www.wetpaint.com) -> oikeastaan jo verkkosivusto Etherpad (http://etherpad.com/) ja Writeboard (http://writeboard.com/ ) - helppo ottaa käyttöön: ei rekisteröitymistä - tekstin muokkaus yhdessä, chat tai kommentointi; selkeä versiohistoria - ei voi lisätä kuvia, videoita yms. GoogleDocs - dokumenttien yhteiskirjoitus- ja kommentointialusta

Kirjoittaminen ja julkeiseminen Blogi (ks. http://sosiaalinen.wikispaces.com/Pieni+blogisanasto) - Blogi, weblogi, verkkoloki, verkkopäiväkirja…(engl. Blog, weblog) - päivättyjä artikkeleja sisältävä sivusto, joka esittää artikkelit / kirjoitukset aikajärjestyksessä - jokaisella artikkelilla / kirjoituksella oma, pysyvä osoite - blogikirjoitusten kommentointimahdollisuus, toisiin blogiartikkeleihin viittamismahdollisuus, ryhmän yhteisen blogin kirjoittamismahd. Jne. VoiceThread (http://voicethread.com/#home) - Yhden tai useampien henkilöiden ääni-, teksti- tai videotarinoiden kokoamista kuvien ja/tai videoiden ympärille (ilmaiseksi 3 tarinaa tai 75Mb:n tila / tunnus) -> ks. What´s a VoiceThread anyway? - ohje Voicethread –palvelun käyttöönottoon

Monimediaisen materiaalin jakaminen Podcast (ks. Mitä on podcasting? ) - audiomuodossa toimitettu blogi Vodcast, videocast (esim. Seesmic) - videomuodossa toimitettu blogi Kuvien säilytys- ja jakopalveluja: - esim. Flickr (http://www.flickr.com), Picasa (http://picasa.google.com), Photopucket (http://photobucket.com) Videoiden säilytys- ja jakopalveluja: - You Tube (http://www.youtube.com), TeacherTube (http://www.teachertube.com) jne. Diaesitysten säilytys- ja jakopalveluja: - SlideShare (http://www.slideshare.net), vcasmo (http://www.vcasmo.com)

Verkkoyhteisöjä (oppi)materiaalien jakamiseen, luomiseen & viestintään LeMill (http://lemill.net) - vapaiden oppimateriaalien etsimiseen, jakamiseen ja luomiseen kehitetty yhteisöpalvelu lähinnä opettajille ja oppimateriaalin tuottajille - monikielinen web-yhteisö Elgg (http://elgg.org) - avoimen lähdekoodin ohjelmisto, jonka avulla voi perustaa oman verkkoyhteisön - palvelu sisältää mm. blogit, keskuselut, tiedostojen ja kirjanmerkkien jaon, yhteisöllisen kirjoittamisen työkalut, verkostotyökalut jne. - esim. Eduspaces-verkkoyhteisö (http://eduspaces.net)

Yhteisöt ja viestintä NING (http://www.ning.com) - verkkopalvelu, jonka avulla voi luoda sosiaalisia verkkosivuja ja -yhteisöjä - ilmainen, verkkopohjainen sosiaalisen verkoston ”alusta” - alustalle / verkkosivulle voi helposti itse kerätä haluamiaan työkaluja: foorumi, blogi, kuvat, videot, RSS-syötteet, tekstikentät ym.) - esimerkkejä: Sometu, Pedacasting-koulutus, Classroom 2.0 Muita yhteisöpalveluja esim. MySpace, Facebook, LinkedIn jne. Pikaviestimiä ja audio/videoneuvottelupalveluja & keskustelufoorumeja - esim. Skype, Google Talk, MSN Messenger, ooVoo, DimDim, Disqus jne.

Yhteisöt ja viestintä Mikroblogipalvelut: Jaiku (http://www.jaiku.com) ja Qaiku (http://www.qaiku.com): - Internetissä ja matkapuhelimissa toimivia yhteisö- ja mikroblogipalveluja, joissa mahdollisuus kirjoittaa jaikuja ja qaikuja, lyhyitä (max. 140 merkkiä) viestejä, lähes mistä tahansa välineestä (matkapuhelin, www-selain, pikaviestinohjelma), ja kommentoida niitä. - Suomessa kehitettyjä palveluja Twitter (http://twitter.com); vastaava yhdysvaltalainen mikroblogipalvelu - useat mediatalot lähettävät palveluun ”tweettejä”, tweet-uutisvirtaa

Virtuaalimaailmat MUVEs (multi-user virtual environments) - pyrkivät visuaalisesti ja kokemuksellisesti muistuttamaan todellista, kolmiulotteista maailmaa esim. Second Life - suosituin aikuisten virtuaalimaailmoista - yksityisesti omistettu (Linden Lab), internetissä oleva virtuaalimaailma - SL:ssa voi luoda hahmon (avatarin), jonka ulkonäköä voi muuttaa normaalista ihmisestä fantasiahahmoksi jne. - Hahmot voivat liikkua, jopa lentäen, vapaasti suurilla alueilla ja tehdä lähes kaikkea mahdollista: luoda uusia esineitä ja rakennelmia, keskustella chattailemalla tai puhumalla, ratsastaa, saunoa, shoppailla, katsella videoita, kuunnella musiikkia tai vaikkapa mennä naimisiin... - Vaatii kirjautumisen, avattarin ’luomisen’ ja ohjelman asentamisen koneelle - SL:ssa käytössä oma valuutta (Linden dollar), paljon liiketoimintaa

Merja Juntunen – SUKOL 26.3.2010 Suurin osa sosiaalisen median palveluista on ilmaisia; lisäominaisuuksista peritään yleensä joku kuukausi- tai vuosimaksu -> useat mainosrahoitteisia Vaatii rekisteröitymisen palvelun käyttäjäksi (käyttäjätunnus ja salasana) Lisätietoa sosiaalisesta mediasta esim. - hyvä & helppo kirja: Eija Kalliala & Tarmo Toikkanen, 2009. Sosiaalinen media opetuksessa. Fin Lectura, Helsinki. (ks. myös kirjan verkkosivusto: http://www.sosiaalinenmediaopetuksessa.fi/) - OPH:n sivusto ”Sosiaalinen media oppimisen tukena” - mielenkiintoisia blogeja sosiaalisen median maailmasta: Lehmätkin lentäis, Opeblogi