Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuori ja vanhemmat/ huoltajat Huolen herääminen ja yhteydenotto
Advertisements

Huolen herääminen ja yhteydenotto
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
PALVELUSUUNNITELMA JA TOTU -suunnitelma
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Lastenpsykiatrian osaston kriisihoitojakso
Huolen herääminen ja yhteydenotto Jatkohoito
Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma
Anne Eronen-Lindeblad
Syömishäiriöiden hoito OYS:n Psykiatrian klinikassa
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
SYÖMISHÄIRIÖISTEN OSASTOHOITO LASTENPSYKIATRIAN KLINIKASSA
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
NEUVOLAN PERHETYÖ
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Suunnitelmallinen sosiaalityö perheen ja läheisverkoston kanssa
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Työssäoppiminen eli TOP
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
NUORISOPSYKIATRIA KESKI- SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ -psykiatrian toimialueella 5 vastuualuetta -vs. toimialueen johtaja yl Tarja Seuri - nuorisopsykiatrian.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
1 Arviointi Lapin päihdeklinikalla Minne menet lappilainen päihdetyö?
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Kuopion kaupunki Perusopetus
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Lasten kivunarviointi kirjaamisen näkökulmasta
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Lastenpsykiatrian yksikkö
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
KRISTA PAPP OSASTONYLILÄÄKÄRI
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Kukkulan koulu
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

Lastenpsykiatrian osastolle hoitojaksolle tulevan lapsen hoidon prosessimalli Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma neuvottelut Perhehoitotyö Loppuhoito- neuvottelu Omahoitajien toiminta hoitojaksolla Omahoitaja / työpari Lapsen kokonaisvaltainen seuranta Hoitohenkilökunta Siirtyy jatko- hoitoon Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Lääkärin toiminta hoitojaksolla Lapsen ja perheen tilanteen kartoittaminen Erityistyöntekijät Koulu / opetus Koulunkäynti Osastonsihteeri Kirjaa tiedot Suullinen ja kirjallinen raportointi Dokumentointi 13.8.2013

Lapsen kokonaisvaltainen hoitotyö ja kuntoutus Lapselle suunnitellaan yksilöllinen hoitosuunnitelma huomioiden lapsen tarpeet, kasvu ja kehitys. Lapselle annetaan mahdollisuus omaan aikaan ja rauhoittumiseen. Lapsi osallistuu osaston toiminnallisiin ryhmiin ja yhteisölliseen toimintaan vointinsa mukaan. Huolehditaan lapsen turvallisuudesta nimeämällä joka vuoroon lapselle hänestä vastaava hoitaja. Hoitaja toteuttaa kirjallista ja suullista raportointia. Osastolla arvioidaan lapsen psyykkistä vointia, toimintakykyä sekä yhteistyötaitoja ja vuorovaikutussuhteita että sitä, miten lapsi selviytyy arkisten asioiden hoitamisesta ikätasoonsa nähden. Lasta tuetaan ja ohjataan tarvittaessa itsestään huolehtimisessa sekä perustarpeiden tyydyttämisessä, kuten siinä, että lapsi saa riittävästi ravintoa ja unta. Hoitohenkilökunta on lapsen saatavilla ja lapselle tarjotaan mahdollisuus tulla ajallaan autetuksi. Arvioidaan mahdollisen lääkityksen vaikutusta lapsen vointiin. Lähellä asuvan lapsen on mahdollista jatkaa omaa harrastustaan hoitojakson aikana vanhemman/huoltajan kuljettamana. Hoitojaksolla lapsen kanssa pyritään suuntautumaan yhä enemmän osastolta ulos- ja jo kotiinpäin. Näissä tilanteissa lapsi saa harjoitusta sosiaalisissa tilanteissa toimimisesta osasto-olosuhteiden ulkopuolella lapsen normaalissa kasvuympäristössä.

Omahoitajien toiminta hoitojaksolla Omahoitaja on lapselle luottamuksellinen aikuinen sekä hoidollinen ihmissuhde. Tärkeätä on, että lapsi tulee hoitosuhteessa kuulluksi ja saa jakson aikana omahoitajilta kahdenkeskistä aikaa. Mikäli lapsi jatkaa hoitojaksolle suoraan tutkimusjakson jälkeen, pyritään tutkimusjaksolla olleet tutut omahoitajat pitämään samoina myös hoitojaksolla. Omahoitajat huolehtivat potilastietojen luovuttamiseen tarvittavan lapsen ja vanhempien/huoltajien kirjallisen suostumuksen. Omahoitajat tapaavat ja ovat puhelimitse yhteydessä lapsen vanhempiin/huoltajiin sekä ovat yhteydessä lapsen asioissa mukana oleviin viranomaistahoihin. Usein ensimmäiseksi nimetty omahoitaja pitää lapselle omahoitajatunteja viikoittain. Omahoitajat laativat hoitotyön suunnitelman sekä tekevät kirjallisen hoitotyön koonnin hoitojakson sisällöstä Efficaan hoidon päättyessä.

Perhehoitotyö Osastolla perhehoitotyötä toteuttavat tavallisesti omahoitajat, toisinaan toisen omahoitajan työparina saattaa olla lapselle/perheelle tuttu työntekijä esim. lastenpsykiatrian poliklinikalta tai perustasolta omasta kunnasta. Vanhempia/huoltajia tavataan hoitojakson aikana mahdollisimman useasti. Lapsen tuonti- ja hakutilanteiden sekä viikoittaisen vierailuillan lisäksi vanhempia/huoltajia ja muuta perhettä tavataan sovituilla perhetapaamiskäynneillä. Perhehoitotyön tehtävät: Perheen/huoltajien kuuleminen. Syvennetään lapsen ja perheen kanssa aiemmin tehtyä perhehoitotyötä. Päivitetään osastoseurantaa ja kodin kuulumisia. Mietitään yhdessä vanhempien/huoltajien kanssa lapselle ja perheelle lomatavoitteita. Tehdään arviointia lapsen ja perheen/huoltajien voimavaroista ja tuen tarpeesta. Tarpeen mukaan pyritään järjestämään lapsen kotiinpaluuta tukevia käyntejä esimerkiksi kotiin tai kouluun jakson aikana. Keskustellaan jatkosuunnitelmista. Tarvittaessa siirretään perhehoitotyötä takaisin perustason hoidettavaksi päivittäen lapsen ja perheen tilannetta omaan kuntaan, mikäli kunnan oma perhetyö on tauolla jakson aikana.

Lääkärin toiminta hoitojaksolla Lapsen psyykkisen ja fyysisen hoidon tarpeen arviointi. Lähetteiden tekeminen erityistyöntekijöiden tutkimuksiin, mikäli tällaiset koetaan tarpeellisiksi. Lapsen tapaaminen. Lääkityksen tarpeen arviointi, vanhempien/huoltajien informoiminen lääkitykseen liittyvistä asioista. Osallistuminen lapsen moniammatillisiin neuvotteluihin. Yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa lapsen kriisijakson sisällön, pituuden ja jatkohoidon suunnitteleminen. Hoidon kokonaisuudesta ja pituudesta vastaaminen. Neuvotteluissa vetäjänä toimiminen. Lausuntojen, lähetteiden ja loppuyhteenvetojen tekeminen.

Lapsen ja perheen tilanteen kartoitus erityistyöntekijöiden tutkimuksin hoitojaksolla Syvennetään ja täydennetään jo aiemmin tehtyjä tutkimuksia ja tuloksia. Tarjotaan tarvittaessa perheelle sosiaalityöntekijän palveluita.

Koulunkäynti Hoitojakson aikana alakouluikäinen lapsi käy Ruutipuiston sairaalakoulua oman koulun opetussuunnitelman mukaisesti. Esikouluikäiselle lapselle järjestetään esikoulumaisia toimintatuokioita osastolla hoitajien toimesta. Sairaalakoulussa opetusryhmät ovat pieniä. Sairaalakoulun opettaja on yhteyshenkilö sairaalakoulun ja oman koulun välillä. Sairaalakoulu tekee tiivistä yhteistyötä lastenpsykiatrian osaston ja lapsen omahoitajien kanssa. Opiskelun tahti määräytyy lapsen voinnin mukaan. Ennen siirtymistä takaisin omaan kouluun pyritään järjestämään kouluneuvottelu, jossa on mukana sairaalakoulun ja oman koulun henkilökuntaa, lapsen vanhemmat/huoltajat, omahoitajat sekä tarvittaessa erityistyöntekijöitä. Kouluneuvottelun tarkoituksena on päivittää lapsen opillinen taso ja miettiä koulunkäyntiä tukevia menetelmiä lapsen omassa koulussa. Hoitojakson loppuvaiheessa lapselle suunnitellaan usein päiviä omassa koulussa. Tällöin lapsen paluu omaan kouluun tapahtuu asteittain eikä kerralla pidemmän poissaolon jälkeen.

Hoitosuunnitelmaneuvottelut Hoitosuunnitelmaneuvotteluun osallistuvat lapsen hoitoon liittyvät työntekijät osastolta, sairaalakoulusta sekä mahdollisesti poliklinikalta ja tarvittaessa avohuollosta. Myös vanhemmilla/huoltajilla on mahdollisuus osallistua hoitosuunnitelmaneuvotteluun. Hoitosuunnitelmaneuvotteluja pidetään hoitojakson aikana noin kerran kuukaudessa. Hoitosuunnitelmaneuvottelussa käydään läpi lapsen vointia, arvioidaan jaksoa siihen asti ja mietitään mahdollisia muutoksia hoitotyön keinoihin. Hoitosuunnitelmaneuvottelussa arvioidaan ja suunnitellaan lapsen jatkohoitoa sekä täydennetään tarvittaessa loppuhoitoneuvotteluun kutsuttavien listaa.

Loppuhoitoneuvottelu Loppuhoitoneuvotteluun osallistuvat lapsen vanhemmat/huoltajat, lapsen hoitoon osallistuvat osaston työntekijät, sairaalakoulun opettaja sekä lähettävältä -/ jatkohoito-taholta yhteistyössä olleet työntekijät mahdollisuuksien mukaan. Myös lapsi itse ikä huomioon ottaen saattaa osallistua osaksi aikaa neuvotteluun. Loppuhoitoneuvottelu pidetään hoitojakson päättyessä. Loppuhoitoneuvottelussa arvioidaan toteutunutta jaksoa ja tuloksia sekä suunnitellaan lapsen/perheen jatkohoito, jota on jakson aikana alustavasti jo suunniteltu yhdessä perheen kanssa.

Tietojen kirjaaminen Osastonsihteeri huolehtii potilastietojen kirjaamisesta potilastietojärjestelmään ja asiapapereiden arkistoinnista sekä potilasasiakirjojen lähettämisestä sovitulla tavalla.

Milloin osastohoitojaksolle? Silloin, kun lastenpsykiatrian osastotutkimusjaksolla on tutkimusten perusteella katsottu tarpeelliseksi jatkaa hoitoa osasto-olosuhteissa. Toisinaan hoitojakso saattaa olla kyseessä, jos aikaisemmin osastolla tutkimusjaksolla ollut lapsi on palannut kotiin eikä sinne sovitut avohoidon tukitoimet ole arjessa lapselle ja perheelle riittävät. Lapsen tilanne ei ole kuitenkaan kriisiytynyt, vaan tilanne sallii hoitojaksopaikan mahdollisen odottamisen eikä vaadi kriisijaksopaikkaa. Hoitojakson alussa tehdään alustavaa suunnitelmaa jakson pituudesta ja sisällöstä sekä täytetään tarvittavat lomakkeet. Lapsi ja vanhemmat/huoltajat allekirjoittavat hoitoon sitouttavan sopimuksen.

Loppuhoitoneuvottelussa sovittu jatkohoito Koti Erilaiset avohoidon tukitoimet Osastojakso lastenpsykiatrian osastolla Perusterveydenhuollon, päiväkodin ja koulun tarjoamat tukitoimet lääkäri psykologi koulukuraattori kouluterveydenhoitaja kouluavustaja / henkilökohtainen avustaja koulun pien- / erityisryhmä Sosiaalitoimen tarjoamat tukitoimet ohjaus, neuvonta taloudellinen tuki perheneuvolan tarjoamat palvelut lastensuojelun tukitoimet lastensuojeluyksiköiden tarjoamat tukitoimet Erikoissairaanhoidon tarjoamat tukitoimet (tarvitaan lähete) lastenpsykiatrian poliklinikat muut poliklinikat jälkipolikliininen hoitotyö osastolta terapiat Yksityisten tarjoamat palvelut Erityishuollon palvelut