Nuoret, ulkopuolisuus ja minäpystyvyys Tapio Kuure Valtio-opin dosentti Tutkija, TPY, Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta KUNTAPAJASEMINAARI 26.9.2013 Helsinki
Lähtötilanne
Tavoitetila
Biologinen ikä ja kehitys
Biologisen iän ja institutionaalisen iän välisestä suhteesta Perhosella ennalta määrätyt kehitysvaiheet Ihmisellä ennalta määrätty institutionaalinen ikä Koti, päiväkoti, alaluokat, yläluokat, toinen aste, asevelvollisuus Sosiaalinen ja kulttuurinen ikä määräytyvät yksilön ja yhteisön vuorovaikutuksessa Lapsuus, teini-ikä, aikuisuus, parisuhde, perheellistyminen
Vääränikäiset ja instituutiot törmäyskurssilla Yksilöt kehittyvät omaa tahtiaan, sattumat, tragediat ja elämäntilanteet ”väliintulevina muuttujina” Biologisen iän, institutionaalisen iän, sosiaalisen ja kulttuurisen iän törmäyskurssit – ”vääränikäinen” Miten pärjää omassa viiteryhmässään ikäistensä parissa? Odotukseni selviytyä - henkilöhistoriani Käsitys omasta suorituskyvystä Koulu mittaa – Kaverit mittaa
Yhteisö, ulkopuolisuus ja minäpystyvyys (self-efficacy) Käsite liittyy kognitiiviseen psykologiaan Minäpystyvyys tarkoittaa yksilön käsitystä omista kyvyistään vaikuttaa omaa elämää koskeviin asioihin Uskomukset omista suoriutumiskyvyistä Lähikäsitteitä: Minäkäsitys Identiteetti Itsetunto Korostaa yksilön suhdetta yhteisöön, toiminnallisuuteen ja oppimiseen
Alisuoriutuminen ja negatiivinen oppimiskierre Käsitykset omista kyvyistä voivat olla yliarvioivia tai aliarvioivia Heikko minäpystyvyys johtaa siihen, että pienetkin pettymykset ja epäonnistumiset lannistavat ja kasvattavat epäonnistumisen pelkoa Silloin kun alisuoriutumiseen liittyy voimakas yksinäisyyden kokemus ajautuminen ulkopuolisuuteen on vaarana (Lähde: Lehtonen & Kallunki 2013)
Positiivinen oppimisen kierre Positiivinen oppimisen kierre. Minäpystyvyyden, yhteisön ja oppimisen välinen vuorovaikutus (Lähde: Roel Cremer 2012) ”saan rispektiä, toiminnallani on merkitystä” ”olen inessä” ”hei, mä tajuun tän!!!
Viitatut lähteet: Cremer, Roel: Self-efficacy displayed in the capacity to self-regulate learning. Presentation, Universitys of Groningen, aAmsterdam 9.11.2012. Lehtonen, Olli & Kallunki, Valdemar: Nuorten aikuisten syrjäytymiskierre. Janus vol 21 (2) 2013, 128-143