YLEISHYÖDYLLISEN YHTEISÖN TALOUDEN SUUNNITTELU

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Verotili ja Kausiveroilmoitus
Advertisements

Arvonlisävero kirjanpidossa
Tuki-info 2014 Tuki-info Vihti Lohja
Yhdistyslaki – Järjestökoulutus
Asuintalovaraus ja rahastointimenettely
Palkat kirjanpidossa.
Yhdistysten ja säätiöiden veroilmoituslomake 6C
Arvonlisä-verotuksen perusasioita
Budjetointi.
Ennakkomaksut Saadut ennakkomaksut Maksetut ennakkomaksut Muut ennakot
Keski-Suomen ry Toimintasuunnitelma 2012.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
Paikallissääntöjen muutos Vanha 3 § : Kuluttajayhdistyksen tarkoituksena on : - Koota kuluttaja-asemastaan kiinnostuneet ihmiset toimimaan etujensa puolesta.
Hyvä seuran verotus Seura – rekisteröity yhdistys, jossa jäsenet päättävät ja toimivat yhdessä O Vapaaehtoistyö Toiminnan tulot kulujen kattamiseksi Ulkoinen.
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Pohjois-Karjalan Järjestöasiain neuvottelukunta JÄRJESTÖFOORUMI Joensuun Popmuusikot ry Case Ilosaarirock Sissi Riikola/ Joensuun Popmuusikot.
Näkökulmia vapaaehtoistoiminnan verotukseen Matti Merisalo Verohallinto
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
HYY 2014 Talouskoulutus Johanna Hilden KHT.
Talousseminaari, Hoffmann1 Verotus kerhoissa ja veroilmoitus Torsten M. Hoffmann Talousseminaari, Räyskälä
Työvoiman vuokraukseen liittyvät velvollisuudet
Verotuksen perusteet - Johdanto
Vakka-suomen sanomain kuntayhtymä toimintojen yhtiöittäminen
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Järjestöjen taloudelliset toimintaedellytykset JÄSENMAKSUT OMA VARAINHANKINTA RAY, VEIKKAUS, FINTOTO TUKI ERI MINISTERIÖILTÄ KUNTIEN.
Verotuksen perusteet – Matkat
Verotuksen perusteet - johdanto
Esittely koululaisille Verohallinto 2015
Yksityisen elinkeinonharjoittajan tuloverotus Verohallinto.
Vero-osion rakenne AiheMateriaaliTehtävät Välittömän verotuksen periaatteet s Yksityisliikkeen verotus Elinkeinotoiminnan verotettavan tulon laskenta.
Osakeyhtiön ja osuuskunnan tuloverotus Verohallinto.
Arvonlisäverotus Verohallinto. Sisältö Mikä on arvonlisävero Kuka on arvonlisäverovelvollinen Mistä toiminnasta arvonlisäveroa maksetaan Paljonko arvonlisäveroa.
TUKIPAKETIN VEROTUS JA TULONTASAUS
Verotuksen perusteet - Johdanto OTK / OTM Ilkka Lahti Syksy 2015.
Oma-aloitteisten verojen ilmoittaminen ja maksaminen Verohallinto.
Vero-osaston näkökulmia vapaaehtoistyön kannusteisiin ja kustannusten korvauksiin/henkilöverolain muutostarpeisiin Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmä:
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Pienen yhdistyksen toiminnan rahoitus Tulo- ja verolain (TVL) 22.1 § mukaan yhteisö on yleishyödyllinen, jos: –se toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi.
YHDISTYSLAIN KESKEISIMMÄT PYKÄLÄT. 8 § YHDISTYKSEN SÄÄNNÖT Yhdistyksen säännöissä on mainittava: 1) yhdistyksen nimi; 2) yhdistyksen kotipaikkana oleva.
Aktiivista omistajuutta vai varallisuutta kasvattavaa varainhoitoa - uuden säätiölain mahdollisuudet - Juha Viertola Oikeustieteen lisensiaatti
TUKIPAKETIN VEROTUS JA TULONTASAUS
Kirjanpidon tilit 1/2 Liiketapahtumat kirjataan tileille
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Erotuomaripalkkiot ja kustannustenkorvaukset yleishyödylliseltä yhteisöltä Tiivistelmä Lentopalloliiton infopaketista 2015.
Verotuksen perusteet - Johdanto
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Verotuksen perusteet - Johdanto
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Bruttopalkasta nettopalkkaan
Erotuomaripalkkiot ja kustannustenkorvaukset yleishyödylliseltä yhteisöltä Tiivistelmä Lentopalloliiton infopaketista (2015) ja soveltaminen Blues Volley:ssä.
Yhdistysten verotusasiat
Arvonlisävero Välillinen vero
Suomen verotus selkokielellä
Talousasiat: talousyksikkö
Sinulle – veroilmoitus verkossa
Käsitteitä yrittäjyydestä
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Vero-osion rakenne Aihe Materiaali Tehtävät
Verotuksen perusteet – Matkat
Verotuksen perusteet - Johdanto
Vero-osion rakenne Aihe Materiaali Tehtävät
Verotuksen perusteet – Matkat
Verotuksen perusteet - Johdanto
Suomen verotus selkokielellä
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

YLEISHYÖDYLLISEN YHTEISÖN TALOUDEN SUUNNITTELU 10.2.2014 PP

Talousprosessista Talousprosessi poikkeaa yritysten talousprosessista: Yhdistyksen toiminnan tarkoitus on tuottaa suoritteita, joilla toteutetaan niitä tarpeita ja päämääriä, joita varten yhdistys on perustettu. Yhdistys hankkii tuloja, jotka se uhraa menoina tuottaakseen suoritteita, joiden laatu riippuu toiminnan tarkoituksesta ja päämääristä. 10.2.2014 PP

Taloudenhoidon järjestäminen Hallituksen vastuu Jäsenten valitsema hallitus vastuussa taloudenhoidosta Huolellisuusvelvoite Valvontavelvoite Käytännön järjestäminen Yhdistyslakiin kirjattu hallituksen velvoite huolehtia kirjanpidon lainmukaisuudesta (yhdistyslaki 6:35§ 1 mom.) Taloudenhoidon ohjeena jäsenistön vahvistamat toimintasuunnitelmat ja talousarviot 10.2.2014 PP

Taloudenhoidon järjestäminen Hallituksen vastuu Sisäiset taloushallintoon liittyvät toimintaohjeet = taloussääntö Hallitus laatii ja hyväksyy, ei rekisteröidä sääntöjen lailla. Määritellään mm. tositteiden ja laskujen hyväksymistavat, ohjeet tilinpäätöksestä ja tilintarkastuksesta jne. 10.2.2014 PP

Taloudenhoidon järjestäminen Hallituksen vastuu Hallituksen päätettävä ja järjestettävä mm: Laskujen hyväksymismenettely Maksuliikenteen hoitamistavat Hallitus avaa ja lopettaa pankkitilit Tilien käyttäjien nimeäminen Käteiskassan hoito ja enimmäismäärän vahvistaminen Kirjanpito Kirjanpidon tilikartta ja käytettävät tilikirjat Talousarviopoikkeamien aiheuttamat toimenpiteet 10.2.2014 PP

Taloudenhoidon järjestäminen Hallituksen vastuu Tehtävien järjestelyssä otettava huomioon vaaralliset työyhdistelmät Minimoi huolimattomuudet ja väärinkäytökset Vaarallisia työyhdistelmiä esim: Käteiskassanhoito + pankkitilien hoito Palkanlasku + palkanmaksu Hallituksella valvontavelvollisuus Hallitus voi delegoida tehtäviä mutta ei vastuuta 10.2.2014 PP

Taloudenhoidon järjestäminen Hallituksen vastuu Hallitus valitsee taloudenhoitajan ja kirjanpitäjän Voivat olla hallituksen ulkopuolisia Sama henkilö voi hoitaa molemmat tehtävät Kirjanpitäjän oltava yhdistysten kirjanpitoon ja tilinpäätökseen perehtynyt Jos liiketoimintaa, hallittava myös liikekirjanpito Jos toiminta laajaa, tilitoimisto tai muu ammattikirjanpitäjä 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi Laskentajärjestelmä Talouden suunnittelun perustaksi laskentajärjestelmä: Tehtävänä on koota tietoa toiminnasta ja taloudesta sekä tuottaa erilaisia suunnittelu-, tarkkailu- ja informaatiolaskelmia. Eri laskelmat rakenteeltaan ja sisällöltään samanlaisia. 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi Laskentajärjestelmä Suunnittelulaskelmia mm: Pitkän aikavälin suunnitelmat Talousarvio l. budjetti Kustannusarviot, hinnoittelulaskelmat Toteutuslaskelmat Kirjanpito Seurantalaskelmat mm. Tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma Budjetin toteutumisen seuranta Muut, esim. hinnoittelun oikeellisuuden seuranta ja kustannusarvioiden paikkansapitävyys 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi Toimintasuunnitelma Sääntöjen tarkoituspykälä pohjana. Perustuu yhdistyksen toiminta-ajatukselle. Sanallisen toimintasuunnitelma lyhyt ja ytimekäs, mukana muutama avain-alue. Pitkälle ajanjaksolle (3-5 vuotta) sekä vuositasolla. Toimintaympäristö ja siinä tapahtuneet muutokset, tulevan kehityksen arviointi (esim. SWOT) 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi Toimintasuunnitelma SWOT Vahvuudet - Heikkoudet Mahdollisuudet Uhkat 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi Toimintasuunnitelma Pitkän tähtäimen suunnitelmat summittaisia ja suuntaa antavia ”rullaavia”, ei pakollisia, tuo jatkuvuutta toimintaan Vuositason toimintasuunnitelma esimerkiksi toiminnanaloittain ja tuloslaskelman kaavaan perustuen Yleensä säännöissä määrätty = pakollinen 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi Toimintasuunnitelma Tarvitaan laskentajärjestelmän tuottamaa taloudellista informaatiota. Ehdotuksen toimintasuunnitelmaksi tekee yhdistyksen hallitus. Vuositason toimintasuunnitelma käsitellään ja vahvistetaan yhdistyksen sääntöjen määräämässä kokouksessa. 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi budjetit l. talousarviot Tulosbudjettien (talousarvioiden) perustuttava toimintasuunnitelmiin Tilikauden tulosbudjetti arvio tilikauden tuotoista ja kuluista = taloudenhoidon suunnitelma ja ohje toimihenkilöille Laaditaan vastuu/toiminta-aloittain tuloslaskelman eriä noudattaen Kannattaa tehdä julkaistavaa tuloslaskelmaa yksityiskohtaisemmin (tileittäin) Yhdistyksen sääntöjen määräämä kokous hyväksyy Pitkän aikavälin talousarvio (3-5 vuotta) Lyhyen aikavälin talousarvio tilikausittain Sääntöjen määräämä = pakollinen 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi Maksuvalmius Maksuvalmiuden seuranta Kk- tai neljännesvuositasolla tarpeen mukaan Käytettävissä oleviin rahavaroihin lisätään ennakoidut kassaanmaksut ja vähennetään ennakoidut kassastamaksut Erotus = käytettävissä olevat rahavarat kauden lopussa Käytettävissä olevat varat = käteiskassa+pankkitililtä heti nostettavissa olevat varat 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi Muita budjetteja Tarvittaessa voidaan laatia erikseen osabudjetteja, mm. Investointibudjetti Henkilöstöbudjetti Elinkeinotoiminnan budjetti Tasebudjetti Kassabudjetti esim. viikkotasolla 10.2.2014 PP

Talouden hallinnan avuksi Muita budjetteja Varainhankintaan sisältyvälle liiketoiminnalle erilliset budjetit liikekaavan mukaiselle tuloslaskelmapohjalle Tarvittaessa budjetit esim. kk- tai neljännesvuositasolla Seuranta Ennakointi reagointi muutoksiin ajoissa 10.2.2014 PP

YLEISHYÖDYLLISEN YHDISTYKSEN TULOT JA VEROTUS 10.2.2014 PP

Yleishyödyllisyys TVL 22 §:n mukaan yhteisö on yleishyödyllinen, jos se toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi hyväksi aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai yhteiskunnallisessa mielessä; sen toiminta ei kohdistu rajoitettuihin henkilöpiireihin; se ei tuota toiminnallaan siihen osalliselle taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä. 10.2.2014 PP

Yleishyödyllisyys Yleishyödyllisenä yhteisönä voidaan pitää muun muassa maatalouskeskusta, maatalous- ja maamiesseuraa, työväenyhdistystä, työmarkkinajärjestöä, nuoriso- tai urheiluseuraa, näihin rinnastettavaa vapaaehtoiseen kansalaistyöhön perustuvaa harrastus- ja vapaa-ajantoimintaa edistävää yhdistystä, puoluerekisteriin merkittyä puoluetta sekä sen jäsen-, paikallis-, rinnakkais- tai apuyhdistystä, myös muuta yhteisöä, jonka varsinaisena tarkoituksena on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen tai sosiaalisen toiminnan harjoittaminen taikka tieteen tai taiteen tukeminen. Luettelo esimerkinomainen, monet muutkin yhdistykset voivat täyttää yleishyödyllisyyden kriteerit. Tuloverolaki ei rajoita yleishyödyllisyyttä tiettyihin yhteisömuotoihin. 10.2.2014 PP

Verovelvollisuus Yleishyödyllinen yhdistys on verovelvollinen saamastaan elinkeinotulosta (TVL 22.1§). Jos yleishyödyllisyysstatus menetetty, verovelvollisuus kaikista tuloista Voidaan menettää, jos liiketoiminta liian suurta yleishyödylliseen toimintaan nähden Yhdistyslain 5 § mukaisesti yhdistys saa harjoittaa vain sellaista elinkeinoa tai ansiotoimintaa, josta on määrätty sen säännöissä tai joka muutoin välittömästi liittyy sen tarkoituksen toteuttamiseen taikka jota on pidettävä taloudellisesti vähäarvoisena. 10.2.2014 PP

Elinkeinotoiminta Elinkeinotoiminta = yhdistyksen harjoittama ammatti- ja liiketoiminta. Elinkeinotoiminnan arvioimiseksi seuraavia kriteereitä: voitontavoittelu, vieraan pääoman käyttö, itsenäisyys, suunnitelmallisuus, säännöllisyys, jatkuvuus, taloudellisen riskin olemassaolo, toimiminen kilpailutilanteessa, toiminnan kohdistuminen tavanomaisiin kauppatavaroihin suuntautuminen ulospäin rajoittamattomaan tai ainakin laajahkoon rajattuun henkilöjoukkoon. 10.2.2014 PP

Elinkeinotoiminta Elinkeinotoiminta ei saa olla yhdistyksen pääasiallista toimintaa Vähäinen elinkeinotoiminta sallitaan yleishyödyllisyyttä menettämättä, jos elinkeinotoiminnan tarkoituksena on saada varoja yleishyödyllisen tarkoituksen toteuttamiseen. Toiminnan tosiasiallinen luonne ratkaisevaa, kun arvioidaan yhdistyksen yleishyödyllisyyttä. Toimintakertomus yhtenä arviointiperusteena Rekisteröimätön yhdistys ei ole verolainsäädännön mukainen yhteisö, eikä se siksi voi myöskään verotuksessa olla TVL 22 §:n mukainen yleishyödyllinen yhteisö. Rekisteröimätöntä yhdistystä pidetään yhtymänä, ja sen saama tulo verotetaan osakkailta. 10.2.2014 PP

Tuloverotus Yleishyödyllisen yhdistyksen elinkeinotulona ei pidetä: yhteisön toimintansa rahoittamiseksi järjestämistä arpajaisista, myyjäisistä, urheilukilpailuista, tanssi- ja muista huvitilaisuuksista, tavarankeräyksestä ja muusta niihin verrattavasta toiminnasta eikä edellä mainittujen tilaisuuksien yhteydessä harjoitetusta tarjoilu-, myynti- ja muusta sellaisesta toiminnasta saatua tuloa; jäsenlehdistä ja muista yhteisön toimintaa välittömästi palvelevista julkaisuista saatua tuloa; 10.2.2014 PP

Tuloverotus adressien, merkkien, korttien, viirien tai muiden sellaisten hyödykkeiden myynnin muodossa suoritetusta varojenkeräyksestä saatua tuloa; sairaaloissa, vajaamielislaitoksissa, rangaistus- tai työlaitoksissa, vanhainkodeissa, invalidihuoltolaitoksissa tai muissa sellaisissa huoltolaitoksissa ja huoltoloissa hoito-, askartelu- tai opetustarkoituksessa valmistettujen tuotteiden myynnistä tai tällaisessa tarkoituksessa suoritetuista palveluksista saatua tuloa; bingopelin pitämisestä saatua tuloa 10.2.2014 PP

Tuloverotus esimerkkejä Kahvilat, ravintolat ja kioskit Lähtökohtaisesti elinkeinotuloa Asiakkaina muutkin kuin jäsenet Toiminta jatkuvaa Kilpailuolosuhteet Ulospäin suuntautuneisuus Poikkeuksena varojenkeräystarkoituksessa järjestettyjen tilaisuuksien yhteydessä pidetyt kahvilat, kioskit ja ravintolat ja niiden myynti 10.2.2014 PP

Tuloverotus esimerkkejä Messu- ja näyttelytoiminta Ei elinkeinotoimintaa jos Ei kiinteätä organisaatiota Ei palkattua henkilökuntaa Ei järjestetä säännöllisesti Vaikka säännöllistä, mutta pienimuotoista ja talkoovoimin järjestettyä, tulo ei elinkeinotuloa Kilpailutilanne, suunnitelmallisuus, rajoittamaton asiakaskunta, ansiotarkoitus = elinkeinotuloa, vaikka järjestetty talkoilla Huom. messujen liittyminen yhdistyksen yleishyödylliseen tarkoitukseen 10.2.2014 PP

Tuloverotus esimerkkejä Sosiaali- ja terveydenhoitopalvelut Palveluja tarjoavat yhdistykset tuotteistaneet palvelunsa Hinnoittelu käypään arvoon Suuri sitoutunut pääoma Toimintaan palkattu henkilökunta Kilpailuolosuhteet Elinkeinotoimintaa 10.2.2014 PP

Tuloverotus esimerkkejä Kulutushyödykkeiden myynti Elintarvikkeet, vaatteet Rajoittamaton asiakaspiiri Ansiotarkoitus Pysyvä liiketoimipakka Kilpailuolosuhteet Jatkuvuus Lähtökohtaisesti elinkeinotoimintaa Kirpputoritoiminta Elinkeinotuloa ei ole varainhankintana tehdystä tavarankeräyksestä saatu tulo Jos tavarat saatu lahjoituksena, yleishyödyllisen yhdistyksen kirpputoritoiminta ei elinkeinotoimintaa Kirpputorimyyntipöytien vuokraaminen toisille veronalaista elinkeinotoimintaa 10.2.2014 PP

Tuloverotus esimerkkejä Tanssi- ja muut huvitilaisuus Muun huvitilaisuuden käsitettä ei määritelty tuloverolaissa Verotuksessa lähtökohtaisesti elinkeinotoimintana konsertit, musikaalit, teatterinäytelmät, kun: Ammattimaista Suunnitelmallista Ympärivuotista Palkkatyövoima Otettu huomioon tuotot ja tapahtuman kaupallinen luonne 10.2.2014 PP

Tuloverotus esimerkkejä Taidetoiminta Teatteri ja orkesteritoiminta, tanssitaide Lakisääteinen ja julkisin varoin tuettu toiminta lähtökohtaisesti yleishyödyllisen yhteisön verovapaata toimintaa Julkinen tuki = valtion ja kuntien harkinnanvaraiset avustukset Yleishyödyllisen tarkoituksen toteuttaminen arviointikriteerinä ja lieventävänä seikkana elinkeinotoimintaa arvioitaessa 10.2.2014 PP

Tuloverotus esimerkkejä Koulutustoiminta Veronalaisuus ratkeaa elinkeinotoiminnan tunnusmerkkien täyttymisen perusteella Ansiotarkoitus Jatkuvuus Rajoittamaton henkilöpiiri Verovapaata, kun kohdistuu vain yhdistyksen omiin jäseniin Verovapaa, jos tilaisuus kertaluontoinen 10.2.2014 PP

Tuloverotus esimerkkejä Avustusten verotus Yleishyödylliseen toimintaan saatu avustus verotonta Elinkeinotoimintaan kohdistuva avustus elinkeinotoiminnan veronalaista tuloa Jäsenlehdet ja julkaisut Julkaisuista osa voi kuulua yleishyödylliseen toimintaan ja osa elinkeinotoimintaan Jäsenlehdestä ja muista yleishyödyllistä toimintaa välittömästi palvelevista julkaisuista saatu tulo verovapaata 10.2.2014 PP

Tuloverotus Kiinteistötulo Kiinteistöstä saatu tulo: Verovapaata = vuokratulo yleisestä ja yleishyödyllisestä käytöstä Toiset yleishyödylliset yhdistykset Koulut, päiväkodit, kirjastot (yleinen käyttö) Verollista = vuokratulo yksityisestä käytöstä Syntymäpäivät, häät jne. , vuokraus asuinkäyttöön Jako pinta-alan tai ajan mukaan (käyttöpäiväkirja) Elinkeinotoiminnan tulolähteen tuloa, jos yleishyödyllinen yhteisö käyttää kiinteistöä yli 50 %:sti elinkeinotoimintaan. Osakehuoneistosta saatu tulo: verovapaata = sijoitustoiminnan tuottoja (henkilökohtaista tuloa) 10.2.2014 PP

Tuloverotus ilmoitusvelvollisuus Yleishyödyllisen yhdistyksen ei tarvitse antaa veroilmoitusta, ellei sillä ei ole ollut veronalaista tuloa verovuoden aikana. Veroilmoitus on annettava aina siinä tapauksessa, että verotoimisto sitä vaatii esimerkiksi esitäytetyn veroilmoituksen muodossa. Veroilmoitus on annettava 4 kk kuluessa tilikauden päättymisestä tai viimeistään sinä päivänä, joka on ilmoitettu esitäytetyllä veroilmoituslomakkeella. 10.2.2014 PP

Tuloverotus Ennakkoratkaisu Jos epävarmuutta saadun tulon laadusta ja verokohtelusta, voi hakea tuloverotusta koskevissa yksittäisissä kysymyksissä Verohallinnolta ennakkoratkaisua. ennakkoratkaisupäätöksestä voi tehdä valituksen hallinto-oikeuteen. Yhteisöjen (esim. osakeyhtiöt, osuuskunnat, yhdistykset, säätiöt ja yhteisetuudet) tulee lähettää lomake ja hakemus 1.3.2013 alkaen Uudenmaan yritysverotoimistoon Verohallinto antaa ennakkoratkaisuhakemukseen maksullisen päätöksen. Päätösmaksu peritään silloin, kun hakemuksessa esitettyyn kysymykseen annetaan päätös. Jos ennakkoratkaisua ei anneta, hakemusta ei tutkita tai hakemus perutaan, peritään käsittelymaksu. Yhdistykset ja säätiöt voivat hakea muutosta Verohallinnon antamiin sitoviin ennakkoratkaisuihin. Puhelinneuvonta ja ohjaus ilmaista, ei sitovaa. 10.2.2014 PP

Tuloverotus Ennakkoratkaisu, maksut   Ennakkoratkaisu, joka koskee tuloverotusta, kun hakijana on yhdistys tai säätiö 1 040 euroa Ennakkoratkaisu, jonka antaminen edellyttää erityisen laajaa selvitystyötä Selvitystyön katsotaan olevan erityisen laajaa, jos ennakkoratkaisun valmistelu vaatii yli 30 tuntia asiantuntijatyötä. 2 080 euroa Ennakkoratkaisu, joka koskee   - arvonlisäverotusta 210 euroa - perintö- tai lahjaverotusta, kiinteistöverotusta, varainsiirtoverotusta tai arpajaisverotusta 350 euroa - ennakkoperintää tai työnantajan sosiaaliturvamaksua 120 euroa - rajoitetusti verovelvollisen lähdeveroa tai korkotulon lähdeveroa - muuta asiaa Jos Verohallinto päättää olla antamatta ennakkoratkaisua, jättää hakemuksen tutkimatta tai jos hakemus peruutetaan, peritään käsittelymaksua 100 euroa Päätös oikeudesta vähentää tappio tuloverotuksessa 470 euroa 10.2.2014 PP

Arvonlisäverotus ALV-velvollisuuden alaraja 8.500 € liikevaihto/vuosi. Yleishyödyllinen yhdistys on arvonlisäverovelvollinen vain silloin, jos sen harjoittamasta toiminnasta saatua tuloa pidetään veronalaisena elinkeinotulona. ALV-velvollisuuden alaraja 8.500 € liikevaihto/vuosi. Alarajahuojennus 8.500 € - 22.500 € välillä olevan liikevaihdon perusteella. Yhdistys voi hakeutua vapaaehtoisesti arvonlisäverovelvolliseksi, jos harjoittaa liiketoimintaa Arvonlisäverovelvollisuutta ei voi rajata vain osaan liiketoiminnasta Kannattavaa, jos palveluja ja tavaroita myydään toisille arvonlisäverovelvollisille Ostoihin sisältyvän veron vähennysmahdollisuus Ylimenevän osuuden takaisinsaantimahdollisuus veronpalautuksena 10.2.2014 PP

Kirjanpidon ja verotuksen sidonnaisuus Kirjanpidon ja verotuksen tuloksen ja varallisuuden laskennat ovat Suomessa erillisiä Kirjanpitoa säädellään kirjanpitolaissa ja veroasioita eri verolaeissa Tilinpäätöksen tehtävä on antaa oikea ja riittävä kuva tuloksesta ja taloudellisesta tilanteesta. Verolainsäädännön tarkoitus ensisijaisesti on varojen kerääminen yhteiskunnalle. 10.2.2014 PP

Kirjanpidon ja verotuksen sidonnaisuus Monien verovähennysten edellytyksenä on, että myös kirjanpidossa on tehty vastaava vähennys. Jos verotusta ei voida perustaa kirjanpitoon sen puutteellisuuden tai epäluotettavuuden takia, verotuksen perustana on arvio. Kirjanpidon puutteellisuuksilla tai laiminlyönneillä saattaa olla seurauksena veronkorotukset ja jopa rikosoikeudelliset seuraamukset. Verotus tulee ottaa huomioon myös tositteiden laatimisessa ja säilyttämisessä: tositteen avulla voidaan todistaa, että kirjanpitomerkinnät ja veroilmoituksessa tuloutetut ja vähennetyt erät ovat todellisia. 10.2.2014 PP

Kiinteistöverotus Yhdistys maksaa omistamastaan kiinteistöstä kiinteistöveroa Vero vähennyskelpoinen, kun kiinteistöä käytetään tulonhankinnassa Eräät kunnat vapauttaneet yleishyödylliset yhdistykset kiinteistöverosta 10.2.2014 PP

Arpajaiset Tavara-arpajaiset saa toimeenpanna vain viranomaisen antamalla luvalla (tavara-arpajaislupa), ellei arpajaislaissa toisin ole säädetty (esim. pienarpajaiset tai miniatyyriarpajaiset). Luvan myöntää: paikallinen poliisilaitos, kun tavara-arpajaiset toimeenpannaan yhden poliisilaitoksen toimialueella tai toimialueen osalla Poliisihallitus, kun tavara-arpajaiset toimeenpannaan yhden poliisilaitoksen toimialuetta laajemmalla alueella. Luvan tavara-arpajaisten järjestämiseen voi saada rekisteröity yhdistys, itsenäinen säätiö tai muu sellainen yhteisö, jolla on yleishyödyllinen tarkoitus ja jonka kotipaikka on Suomessa. Lupa edellä mainitulle yhteisölle tai säätiölle voidaan antaa jos arpajaiset toimeenpannaan varojen hankkimiseksi yleishyödyllisen toiminnan edistämiseen. Tavara-arpajaislupaa haetaan kirjallisesti. Lupa voidaan antaa enintään kuudeksi kuukaudeksi . 14 PP

Arpajaiset Tavara-arpajaisluvan saajan on tehtävä tavara-arpajaisista tilitys viiden kuukauden kuluessa tavara-arpajaisluvan voimassaoloajan päättymisestä lupaviranomaiselle. Arpajaisveron määrä on 1,5 % myytyjen arpojen kokonaisarvosta. Veroa ei tarvitse maksaa, jos veron määrä on vähemmän kuin 50 euroa, toisin sanoen veroa ei tarvitse maksaa, jos myytyjen arpojen kokonaisarvo jää alle 3.333,33 euron. Tavara-arpajaisluvan saajan on maksettava mahdollinen arpajaisvero oma-aloitteisesti verotilille. 10.2.2014 PP

Arpajaiset Pienarpajaiset: Arpajaislain mukaan yleishyödyllinen yhteisö tai säätiö saa toimeenpanna ilman lupaa tavara-arpajaiset, joissa arpojen yhteenlaskettu myyntihinta on enintään 2000 euroa ja joissa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuu samassa tilaisuudessa. Koululuokan tai sitä vastaavan opintoryhmä pienarpajaisten toimeenpanoon liittyvistä tehtävistä vastaa täysivaltainen henkilö. Miniatyyriarpajaiset: Työyhteisö tai vakiintunut harrastusryhmä voi ilman lupaa ja tilitysvelvollisuutta toimeenpanna jäsentensä keskuudessa virkistys- tai harrastustoimintansa taikka yleishyödyllisen toiminnan edistämiseksi tavara-arpajaiset, joissa arpojen yhteenlaskettu arvo ei ylitä 500 euroa ja joissa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuu samassa tilaisuudessa. 10.2.2014 PP

Arpajaiset Voittojen yhteenlasketun arvon on oltava vähintään 35 % arpojen yhteenlasketusta myyntihinnasta ja pienimmän voiton on oltava vähintään yhtä suuri, kuin arvan hinta. Pienarpajaisista tilitys on tehtävä viipymättä tilaisuuden päättymisen jälkeen. Tilitystä ei tarvitse tehdä, jos arvat on myyty vain arpajaiset toimeenpanevaan yhteisöön kuuluvien henkilöiden kesken. Tilitys nähtävänä kahden viikon ajan tilityksen valmistumisen jälkeen ja säilytettävä kirjanpitolaissa (1336/1997) säädetyllä tavalla. Koululuokan tilityksen nähtävänä pitämisestä vastaa arpajaisten toimeenpanosta vastaava täysivaltainen henkilö. Tilitys on säilytettävä yhden vuoden ajan. 10.2.2014 PP

Talkootyön verotus Perinteinen talkootyö = toisen lukuun korvauksetta tehtävä työ ei vaadi erityistä ammattitaitoa tai pätevyyttä, työn vaativuus ei rajoita kenenkään osallistumista. Vapaaehtoista Ei työsuhdetta Verotonta talkootyötä vain perinteinen talkootyö sekä tietyin edellytyksin rekisteröidyn yleishyödyllisen yhteisön hyväksi tehty työ. Varat käytetään yleishyödyllisten päämäärien tukemiseen. Työn teettäjä ei nimeä työn tekijöitä. Työ tilapäistä. Pelkästään työn suorittajat eivät saa hyötyä 10.2.2014 PP

Verovapaat korvaukset Työnantajalta (työsuhde, huom!) työmatkasta saatu matkustamiskustannusten korvaus, päiväraha, ateriakorvaus ja majoittumiskorvaus eivät ole veronalaista tuloa saajalleen. Yleishyödylliseltä yhteisöltä saatu matkakustannusten korvaus rinnastetaan tällaiseen korvaukseen silloinkin, kun kyse ei ole työsuhteesta tai työstä, johon matka liittyy, eikä matkaan liittyvästä työstä makseta palkkaa, jolloin: päiväraha enintään 20 vuorokaudelta kalenterivuodessa majoittumiskorvaus ja matkustamiskustannusten korvaus, jota voidaan suorittaa myös verovelvollisen asunnolta tehdystä matkasta. 10.2.2014 PP

Verovapaat korvaukset Verovapaa korvaus muulla kuin julkisella kulkuneuvolla tehdystä matkasta voi olla enintään 2 000 euroa kalenterivuodelta Matkakorvaus on verovapaata tuloa yhteisössä vapaaehtoisesti ja vastikkeetta toimivalle henkilölle. Matka tulee tehdä yleishyödyllisen yhdistyksen toimeksiannosta ja siitä on päätettävä asianmukaisesti etukäteen. Huom! Yhdistyksen maksama ateriakorvaus ei ole verovapaata tuloa, päivärahana voi maksaa, jos edellytykset täyttyvät (yli 6 h tai yli 10 h). Majoittumiskorvaukset ja julkisella kulkuneuvolla tehdyt matkat ovat tositetta vastaan rajoituksetta korvattavissa. 10.2.2014 PP

Verovapaat korvaukset Rajat saajakohtaisia, pidettävä itse huoli, ettei ylity, jos korvausten maksajana useampi yhdistys Verohallitus vahvistaa vuosittain päivärahojen ja kilometrikorvausten enimmäismäärät ja aikarajoitukset (kilometrikorvaus 2014 0,43€/km) Verovapaat korvaukset muistettava ilmoittaa vuosi-ilmoituksella verottajalle 10.2.2014 PP

Verotili Verotilimenettelyyn mm. arvonlisävero, työnantajasuoritukset ja arpajaisvero Liikevaihdoltaan pienet neljännesvuosi- tai kalenterivuosimenettelyssä (50.000€/25.000€) Jos vain työnantajamaksuja, aina kuukausimenettelyssä = ilmoitus ja maksu kautta seuraavan kk:n 12 päivään mennessä Verottajalta verotiliviite Kaikki verolajit ilmoitetaan samalla kausiveroilmoituksella Kaikki kausi-ilmoituksella ilmoitettavat verot maksetaan yhtenä suorituksena Voi maksaa erissä, mutta ei kohdennu tietylle verolle Tilille voi maksaa ennakkoa, maksetaan hyvityskorkoa Paperi-ilmoitukset oltava perillä verohallinnossa 7. päivä ja sähköiset ilmoitukset 12. päivä 10.2.2014 PP

KIITOS JA HYVÄÄ KOTIMATKAA! 10.2.2014 PP