TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Advertisements

AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Opitaan ja työskennellään yhdessä
10 vinkkiä voimaantumiseen
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Miten koulutusjaoston toimintaa tulisi kehittää? - työpaperi Mustalla kehittämishaaste Vihreällä kehittämisajatuksia / ehdotuksia.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Tuplatiimi -työmenetelmä
Projekti ja siinä työskentely
EU-vaikuttaminen Suomessa
TTL Sosiaalisessa mediassa
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Yhteenveto ja johtopäätökset AMO-asiakirjojen analyysistä ja asiantuntijahaastatteluista Kehittämistyöryhmän kokous Heli Saarikoski,
Tuplatiimi -työmenetelmä
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Sykettä Savilahdella –hankkeen ohjausryhmän toiminta vuosina
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Eija Leppäjärvi - Kajaani YHTEISÖLLISYYS TOIMINTATAPANA KYLÄTOIMINNASSA TAATUSTI TURVASSA – huolehtiva kyläyhteisö.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Laatumittauksen 2011 tuloksia. Tiedättekö Kuinka hyviä olette? Miten pärjäätte suhteessa parhaaseen? Missä laadun vaihtelu on suurta? Mihin suuntaan laatunne.
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
Oma nimi.  Yleistiedot  Aivoriihen tavoitteet  Säännöt  Toiminta aivoriihessä  Yhteenveto  Seuraavat vaiheet.
Lämpimästi tervetuloa!
Jyrki Tuulari Seinäjoki, Tikanpesä
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Onnistunut palaveri = näkökulmia, ideoita, päätöksiä, osallistumista, sitoutumista, oppimista, tiedon välittämistä… Sari Toivakka, Kauhavan lukio
Arvioinnista arkipäivää
Innopaja
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Innopaja
Esityksen transkriptio:

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS Asioihin on olemassa Minun totuus Sinun totuus ja muiden totuus

Tuplatiimin vaiheistus Ideointi Analyysi Ratkaisu

Palavereiden teho Tavallinen kokous: Tehoton, puhutaan niitä näitä, poukkoillaan ja rönsyillään Käsitellään yhtä asia kerrallaan Yksi puhuu, muut passiivisia Kinastelua, käytetään energiaa keskusteluun ”huonojen” ajatusten vioista Ristiriitoja, jälkipuheita käytävillä Moni lähtiessäärsyyntyneessä tilassa

Tuplatiimin käyttöalueet Yhteiset asiat Avoimet ongelmat ja tilanteet, joihin pitää löytää paras yhteinen näkemys Kun osallistujilla on kyky ymmärtää käsiteltävää asiaa Päivittäisistä palaveritilanteista koko organisaatiota koskeviin asioihin

Tuplatiimi-osallistujan pelisäännöt Osallistuja tuo tuplatiimiin sisällön Ohjaaja vastaa prosessin etenemisestä Ajatusten arviointi erotetaan niiden tuottamisesta Anna ajatusten lentää, katso asioita eri puolilta Muiden ajatusten kritisointi kielletty

Osallistujan pelisäännöt 2. Ristiinarviointivaiheessa valitaan parhaat mielipiteet jatkokäsittelyn – älä käytä aikaa karsituista puhumiseen Tulosta voi arvioida vasta tuplatiimin päätteeksi Pohjautuu luovan prosessin ja osallistumisen yhdistämiseen

Tuplatiimi Sitouttava Systemaattinen Luova

Tuplatiimi-kokous: Tehokas, asiaa viedään koko ajan systemaattisesti eteenpäin Käsitellään useaa vaikeaa asiaa rinnakkain Yksi ohjaa, muut tekevät Ei kinaa, edistetään hyviä ajatuksia valitsemalla parhaat kehitettäviksi Osanottajat sitoutuvat päätöksin, tuntevat ne omikseen Osallistujat lähtevät hyvillä mielin pois kokouksesta

Tuplatiimin erityspiirteet Jokainen aktivoituu mukaan, jokaisen mielipiteitä kunnioitetaan Kritiikki muunnetaan positiiviseksi valinnaksi -ei väittelyä tai mielipahaa * Keskustelun systematisointi -ei rönsyilyä, keskttyminen oleelliseen * Syntyy yhteinen näkemys -sitoutuminen

Tuplatiimi-menetelmän sydän on OPERA O= Omat ajatukset- Lista paperille P=Parin ajatukset – Parhaat eri paperille E= Esittely - Ei kommentteja muilta R= Ristinarviointi – Positiiviset valinnat muiden ideoista A= Aihealueet allekkain- Ryhmitely

Yksi- vai kolmivaiheinen tuplatimi? Yksivaiheinen Tuplatiimi (OPERA) sopii tilanteisiin, kun osallistujilta halutaan saada painotettu näkemys johonkin asiaan Kolmivaiheinen Tuplatiimi soveltuu tilanteisiin, kun osallistujat halutaan saada vahvemmin sitoutumaan lopputulokseen, esim. toimintatapamuutokset työyhteisössä

Tuplatiimiprosessi- kolmivaiheinen AIR Kohteen jäsennys – analyysi Ideoiden tuottaminen Ideoiden seulonta Ratkaisumallien kehittäminen -käytetään tarvittaessa uutta ryhmäjakoa, muuta materiaalia, tulos esim. fläpille, pp-esitys muulle ryhmälle tms. Toteutuksesta sopiminen, kuka, mitä, milloin jne