AIPAL - näyttötutkintojen palautejärjestelmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen asialla PROJEKTIEN LAADULLINEN JA MÄÄRÄLLINEN SEURANTA EURA 2007 Sirpa Ruohomaa ESR-hankkeiden käynnistysseminaari
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Valitse haluamasi raportti, jonka parametreja haluat muuttaa ja tuplaklikkaa sitä.
For learning and competence Kuinka käytän sähköistä Optima- ympäristöä – perusteita tutkintotoimikuntien Optima- työskentelylle Tim Lamminranta
SOTE:N VERKOSTO- JA ASIANTUNTIJAKOULUTUS
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
TUTKINTOTOIMIKUNTA JA SEN TOIMINTAA KOSKEVA LAINSÄÄDÄNTÖ
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Palautteen olemuksesta
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta
TUTKINTOTOIMIKUNTA TEHTÄVÄT JA TOIMINTA
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Hiusalan - tutkintotoimikunnan Pikaohjeet OPTIMAn käyttöön
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Työpaikkakouluttajan ABC
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ritva Kareketo kouluttaja
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: ◦ Puh ◦ WebOodi -asiat:
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Kehitystyön pohjana toimivan AIPAL- sovelluksen esittely Joonas Pesonen
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekyselyn (AVOP) toteutus Arvo - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelulla Tilannekatsaus Paula Merikko.
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekysely (AVOP) Paula Merikko
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Amispalaute ja Arvo – opetushallinnon vaikuttavuuspalvelu
Esityksen transkriptio:

AIPAL - näyttötutkintojen palautejärjestelmä Erityisasiantuntija Riikka Vacker Tieto ja rahoitus www.oph.fi AIPAL - näyttötutkintojen palautejärjestelmä Tutkintotoimikuntatyöhön orientoituminen Paasitorni 1.9., 9.9. ja 15.9.2010

AIPAL on palautteenantokanava AIKUINEN AMMATILLISEN NÄYTTÖTUTKINNON SUORITTAJA vastaa valtakunnallisiin ja tutkinnon järjestäjäkohtaisiin kysymyksiin koskien hakeutumista, valmistavaa koulutusta ja tutkinnon suorittamista. Raportit TUTKINNON JÄRJESTÄJÄ Kehittäminen Laatutyö TUTKINTO- TOIMIKUNTA Tuki, seuranta Laatutyö OPM OPH Kehittäminen Seuranta NÄYTTÖ-TUTKINTO-MESTARIEN KOULUTUS Tulokset osaksi koulutusta Käytössä : 01/2009 alkaen, tällä hetkellä vajaa 200 org. 12/2009 alkaen, kaikki tutkinto- toimikunnat 1/2010 alkaen, näyttötutkinto- järjestelmän asiantuntijat 12/2009 alkaen, 5 amk:a

Kohteena näyttötutkintona suoritettavat pt, at ja eat AIPAL annetaan käyttöön kaikille tutkinnon järjestäjille, joilla on voimassa oleva näyttötutkintojen järjestämissopimus. Tutkintotoimikunnat toimittavat tiedot järjestämissopimuksista Opetushallitukselle, jonka rekisteristä AIPAL tarkistaa tiedot. Palautetta antavat kaikki näyttötutkintoa suorittavat lukuun ottamatta työvoimapoliittisella rahoituksella tutkintoa suorittavia, jotka antavat palautteen edelleen työhallinnon OPAL-järjestelmällä.

AIPAL ja tutkinnon järjestäjät Palautteenkeruusta vastaa se organisaatio, joka järjestämissopimuksen mukaan vastaa koko tutkinnosta. Tutkinnon järjestäjät - luovat järjestelmään palautekyselylomakkeet käyttäen pohjana valtakunnallisia, kaikille tutkinnoille yhteisiä kysymyksiä, joita voi halutessaan täydentää omilla lisäkysymyksillä, - jakavat tutkinnon suorittajille vastaajatunnukset (palaute annetaan täysin anonyymisti, tunnuksilla seurataan vain vastauskertojen määrää raportointia varten), - hyödyntävät tuloksia omassa toiminnassaan.

Valtakunnalliset palautekysymykset Ovat kaikille tutkinnoille yhteisiä ja tuottavat tulokset tilastomuodossa (ei sanallisia palautteita). www.oph.fi > Tietopalvelut > Arviointi- ja seurantatieto > AIPAL > Tutkinnon järjestäjä (suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi) Taustalla on OPH:n henkilökohtaistamismääräys 43/011/2006 ja näkökulma on tutkinnon suorittajan. Valtakunnallinen palaute kerätään kahdessa vaiheessa: Hakeutumisvaiheessa (0-3 kk aloittamisesta) Taustakysymykset, Hakeutumisvaiheen kysymykset Tutkinnon suoritusvaiheessa (kun koko henkilökohtaisen tavoitteen mukainen viimeinen tutkintotilaisuus on ollut) Taustakysymykset, Tutkinnon suorittamisvaiheen kysymykset Tarvittavan ammattitaidon hankkimisen kysymykset

AIPAL ja tutkintotoimikunnat Toimikunnat asetetaan OPH lähettää käyttäjä-tunnukset pj:lle ja sihteereille Toimikuntien kokouksissa käsitellään raportteja Toimikausi päättyy AIPAL- käyttöoikeus lakkaa automaattisesti AIPAL käyttöoikeus lakkaa automaattisesti Tieto järjestämis-sopimuksista OPH:lle (AMTU-rekisteriin).

AIPAL-raportointi Tavoitteena avoimuus ja läpinäkyvyys tietosuoja huomioiden. Kaikilla käyttäjillä on samat raportit. Raportointi tuottaa tutkinto- ja opintoalakohtaista tietoa sitä mukaa, kun palautetta annetaan. Aikajakson, jolta tulokset haluaa, voi itse määritellä. Huom! 1.1.2009 alkaen tutkinnon järjestäjien käyttöönotettavissa, omaan tahtiin. Käytettävissä on erilaisia hakuehtoja ja nähtävissä on myös valtakunnallinen tutkinto- tai opintoalakohtainen vertailutieto. Tulostusmuodot: html, pdf, excel

AIPAL-raportointi ja tutkintotoimikunnat ”5+5 sääntö”, tutkintotoimikunnat näkevät kaikkien omien sopimusoppilaitostensa tulokset, kun tutkintokohtaisia vastaajia on vähintään 5 henkilöä ja valtakunnallisia yhteenvetotietoja kaikista tutkinnoista kun palautetta on saatu lisäksi vähintään 5:ltä eri organisaatiolta Tutkinnon järjestäjien omien lisäkysymysten avulla kerätty tieto raportoituu vain tutkinnon järjestäjälle itselleen, ei muille.

Tietosuoja Valtakunnallisten kysymysten kautta raportoituu vain tilastotietoa. Palaute annetaan anonyymisti. Tutkinnon järjestäjäkohtaisten lisäkysymysten kautta voi kerätä myös tekstinä kirjoitettua palautetta. Palaute raportoituu vasta, kun tutkintokohtaisia vastaajia on vähintään 5 henkilöä. Tutkinnon järjestäjä näkee vain omat tietonsa. Omien lisäkysymysten kautta kerätty tieto raportoituu vain tutkinnon järjestäjälle itselleen. Tutkintotoimikunnat näkevät vain sopimusoppilaitostensa tiedot. Tutkinnon järjestäjät, tutkintotoimikunnat ja ntm-kouluttajat näkevät valtakunnallisia yhteenvetotietoja kaikista tutkinnoista ja opintoaloista vasta, kun palautetta on saatu vähintään 5:ltä eri organisaatiolta.

Viranomaisten katseluoikeudet OKM ja OPH näkevät kaikki valtakunnalliset tiedot, myös tutkinnon järjestäjäkohtaisesti, kun tutkintokohtaisia vastaajia on vähintään 5 henkilöä. Käyttöoikeus on annettu kaikille näyttötutkintojärjestelmän parissa työtä tekeville asiantuntijoille.

Ajankohtaista AIPALissa Versiopäivitysmuutoksia tulossa vuoden 2010 lopulla: kehitetään edelleen raportointia ja tehdään tutkinnon järjestäjiltä saatujen toiveiden mukaisia, pieniä käytettävyysparannuksia. Valtakunnallisten yhteenvetojen julkaisumuotoa (tapaa ja sisältöä) mietitään.

AIPAL ja laadun kehittäminen Laatu on aina subjektiivinen kokemus, mutta systemaattisesti kerättynä palautetieto nostaa esiin kehittämiskohteita ja hyviä käytäntöjä. AIPAL antaa asiakaslähtöisen ja laadullisen näkökulman näyttötutkintojärjestelmän kehittämiseen ja toiminnan tukemiseen.

Järjestelmää ylläpitää OPH AIPAL on web-sovellus, jonka käyttö vaatii vain jonkun yleisimmistä selaimista ja internetyhteyden. Kaksikielinen: suomi - ruotsi Lisätiedot ja AIPAL-neuvonta sähköpostilla aipal@oph.fi puhelin 020 690 096