TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Yrittäjän hyvinvoinnin tekijät
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tikkurila 10 The City of dreams
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Projekti ja siinä työskentely
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Miten tutkimus ja pk-liiketoimintaosaaminen kohtaavat?
NAISEN ITSETUNTO.
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Lasten suusta.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Riippuvuus tupakoinnista
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
Elämä.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
IKU-Stadia II seminaari Kontulan vanhustenkeskus
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Haastatteluun valmistautuminen
Yhteysopettajakoulutus
Tapahtukoon sinun tahtosi
Koulutuksen työelämälähtöisyyden hyvät ja huonot puolet AMOK: APE6/2005, KTM Ismo Koponen MO16,
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Riippuvuus tupakoinnista
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tietoasiantuntijoiden roolit ja toiminta koulutuksen ja työelämän kehittämishankkeissa Tapaustutkimus tietokäytäntöjen ja innovatiivisten tietoyhteisöjen.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
OULU Uusi suunta työelämään –kokeilu OSATYÖKYKYISEN TYÖTTÖMÄN TYÖNHAKIJAN ASIAKASPROFIILIA KARTOITTAMASSA Tanja Turtiainen.
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opponointi
Yrittäjyys antaa virtaa
Esityksen transkriptio:

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ Opinnäytetöiden kehittäminen - valtakunnallinen verkostohanke Seminaari 11.2.2005, Oulu Riitta Rissanen Savonia-ammattikorkeakoulu

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ OPINNÄYTETYÖPROSESSIN AIKANA RATKAISTAVA MM. SEURAAVAT KYSYMYKSET: OPISKELIJA: Mitä valmiuksia minulta odotetaan työyhteisössä? TYÖYHTEISÖ;: Mitä opinnäytetyö vaatii työyhteisöltä? Mistä lähtökohdista opinnäytetyö tehdään? AMMATTIKORKEAKOULU/OHJAAJA; Mitkä ovat valmiutemme työelämäyhteistyöhön? Millaisia tiedon tuottamisen käsityksiä hyväksymme opinnäytetyössä?

TYÖYHTEISÖJEN ODOTUKSET OPINNÄYTETYÖSTÄ vaihtelevat.. OPINNÄYTETYÖN LÄHTÖKOHTA; tiedon hankinta, tutkiminen, kehittäminen ja työyhteisön oma oppiminen/kehittyminen OPINNÄYTETYÖN TYYPPI: raportti, tilaustutkimus, kehittämistyö OPINNÄYTETYÖN TOIMINTAMALLI; tutkimuslaitos, tilaustutkimus yrityksen tarpeeseen, tutkimisen ja kehittämisen yhteistyö

TYÖELÄMÄLÄHTÖISUUS OPINNÄYTETYÖSSÄ AMMATTIKORKEAKOULU TUTKIMINEN KEHITTÄMINEN OPISKELIJA TYÖYHTEISÖ OPPIMINEN

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ TYÖYHTEISÖN ARKEEN KIINNITTYVÄ OPINNÄYTETYÖ ON HAASTE OPISKELIJALLE; Kuinka pääsen osalliseksi työyhteisön keskusteluun ja näkemyksiin? Miten erottaa epäoleellinen tieto oleellisesta? TYÖELÄMÄLÄHTÖISESSÄ OPINNÄYTETYÖSSÄ on oleellista myös reflektoida työn ongelmia ja omaa toimintaa, se merkitsee ongelmista oppimista.

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ TYÖYHTEISÖN ARKEEN KIINNITTYVÄ OPINNÄYTETYÖ ON HAASTE MYÖS OHJAAJALLE/AMK:LLE; kohdeilmiön tunteminen ei pelkästään riitä, vaan hallittava on myös työelämän tutkimus –ja kehittämisympäristöt (esim. työkontekstin tuntemus, kommunikointitaito yritys- ja työympäristöissä) ja löydettävä yhdessä mielenkiintoisia tutkimus- ja kehittämistehtäviä.

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ TYÖELÄMÄLÄHTÖINEN TUTKIMUSASETELMA VIITTAA ”KÄYTÄNTÖYHTEISÖIHIN”, joille on tyypillistä merkityksellisten, autenttisten, ei-muodollisten ongelmien ratkaiseminen moni- ammatillisessa vuorovaikutuksessa. KÄYTÄNTÖYHTEISÖT ovat kuitenkin innovatiivisuudessaan ristiriitaisia jaetun osaamisen kasvukenttiä.

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ… ”Minusta se … jos se (opinnäytetyö) tehhään niin kun tutkimustyönä, tutkimustyön vuoksi, niin silloin minä luulen, että tätä yritystä ei ehkä saada sillä tavalla sitoutumaan tähän mukaan.” (H6) ”Niin tää oli juuri se suuri ristiriita tää, että ammattikorkeakoulu lähti äärimmäisen runsaasta teoriamäärästä ja meidän intressi taas oli, että pitäähän sitä teoriaakin olla, mutta enemmän me tarvitsimme käytännön tietoa ja tää ristiriita ajo hänet (opiskelijan) henkisesti aika ahtaalle, karkeesti sanottuna.” (H1) ”No minun mielestäni tässä molempia tarvitaan, että tämmönen teoreettisuus niin se tulee taas sieltä ohjaajan ja opiskelijan kautta tämmönen teoreettinen puoli, kun taas sitten tuommonen käytännön puoli, niin se ehkä tulee täältä yrityksen puolelta, luulen, että molemmat ovat tarpeellisia.” (H6)

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ… ”Musta tuntuu, että mä olin semmonen tiedonkerääjä, että siellä oli hirveesti semmosta niin kun tietoa olemassa eripuolilla yritystä, sitä ei oltu koottu yhteen … mä toimin semmosena ulkopuolisena havainnoijana siellä yrityksessä että joskus tuli semmonen olo että, oli jonkinlainen konsultti vaikka ei välttämättä tuntenut itse vielä istuvansa siihen rooliin … kyllä mää sitä arvostan paljon, mutta mun mielestä ylipäänsäkin …. ammattikorkeakoulujen opinnäytetöitä pitäs arvostaa enemmän kun mitä niitä nyt arvostetaan, että se oli hirveen suuri työ kuitenkin.” (O1) ”No kyll mä ainakii koen tavallaan, että se, mitä teoriassa sanotaan ja näin, mutta käytäntö kun se sovelletaan yhdessä työelämän kanssa, niin se tosiaankin mulle ainakin on tosi … todella hyödylliseltä, että pysty niinkun toteuttamaan jonkun ison työtehtävän itse ja sitten vielä niinkun toimeksiantajan kanssa, että se ei oo pelkästään jotakiin koulusta saatua että se ei oo semmonen pelkkä harjotustyö, joka tehdään kuvitteellisesta ympäristöstä.” (O10)

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ… ”Täällä ollaan niin työssä kiinni näitten aiheitten hakeminen on joskus aika vaikeeta, että mitä meillä nyt tutkittas, että pitää oikein kaivella, että mitä ruvettas tutkimaan, niin jos sitten ei oo ollu yhtään työelämässä mukana, niin se on aika vaikee ja sitten semmosen yhteisen löytäminen siihen tutkimukseen… eteneminen on helpompi, kun henkilö on esimerkiks ollu työelämässä tai hänellä on niinkun kokemusta enemmän, on helpompi silloin.” (H4) ”No kyllä musta siellä se tulee että … on selkeitä näkemyksiä kaikesta tästä tuoreemmasta tiedosta niin kun sanottu johon ei oo ehtinyt tutustumaan niin semmoinen on ollut hyvin mielenkiintonen tässä hänen työssään että tämä opinnäytetyö on väen väkisin pistänyt miettimään tän mallin jatkojalostamista ja miten se liittyy näihin nykytekniikoihin.” (H9)