Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten tutkimus ja pk-liiketoimintaosaaminen kohtaavat?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten tutkimus ja pk-liiketoimintaosaaminen kohtaavat?"— Esityksen transkriptio:

1 Miten tutkimus ja pk-liiketoimintaosaaminen kohtaavat?
KTT Erkki Hämäläinen Tutkimusjohtaja KyAMK/ Liiketalous – InnoRail Koulutus ja yhteistyö Kotka

2 ”Sata vuotta opetusta on iso asia”
Täällä Kotkassa on opetettu liikeosaamista jo ennen Suomen itsenäisyyttä joten KyAmk:lla on mahtavat perinteet, ja: Me olemme tänään varsin monialaisia Me toimimme Kymenlaaksossa useilla eri paikkakunnilla Me koulutamme ja valmennamme nuoria ja varttuneita tulevaisuuden yritystoimintaan Erkki Hämäläinen

3 Toimintaympäristön kentät ”Miten opin liiketoiminnan osaamista?”
Kilpailun muutos Yritysmaailma Opiskelijan osaamis- valmiudet Opetus ja harjoittelu Erkki Hämäläinen

4 Millaisia valmiuksia tarvitaan?
Opiskelijan haasteita: Miten saan työpaikan? Miten omaksun yrityskäytännön? Riittääkö oppimiseni? Pitääkö miettiä jotain lisää? Millainen kilpailu on tulevaisuudessa? Erkki Hämäläinen

5 Mitä opitaan? Tutkija tutkii ja opettaja opettaa; miten opin?
Opiskelija: osallistuu, lukee, tutkii ja tenttii Mitä opiskelija oppii nyt (ja myöhemmin)? Ammattikorkeakoulut valmentavat käytännön liike-elämään: perusvalmiudet Kurssit ja opetusmetodit antavat perus- ja erikoistietoja sekä informaatioteknologian hallintaa Erkki Hämäläinen

6 Yhteydet liike-elämään ”Korkeakoulu- ja yritysmaailma ovat erilaisia”
Korkeakoulu- ja yliopistomaailma: T&K Yritykset: käytännön toiminta Pk-yritysmaailma on erilainen Millaiset yhteydet ja vuorovaikutus liike-elämään: Opiskelun aikana Opiskelun jälkeen Täydennys– ja jatkokoulutuksen rooli Erkki Hämäläinen

7 Opetusohjelmat; mitä on ollut ja on nyt?
Liitutaulu, kirjat, luento ja tentti = satavuotinen perinne: On vieläkin käytössä, mutta uutta on kehitetty:e-lab Entä soveltavan tutkimuksen lisääminen eri tasoilla: Korkeakoulu ja yliopisto: Professorien johtama perustutkimus: mitkä tekijät muuttavat ja vaikuttavat? Ammattikorkeakoulut: Käytännön toiminta: miten toimitaan erilaisilla ammattialoilla? Johtopäätöksiä: Ammattikorkeakoulun opetus on käytännönläheistä Opetuksen ja yritysmaailman yhteistoiminnan tarve on ensiarvoisen tärkeätä Korkeakouluyhteydet ja k-välistyminen antavat lisäarvoa Erkki Hämäläinen

8 Millainen liiketoiminnan osaamisen opetus ja mitä sen jälkeen?
Metodi: Luento + tentti ja tradenomin paperit vai lisäksi harjoittelu + tiimityöskentely + kansain-välistymistä. ”Kun olen lopulta saanut opinnot päätökseen, niin olen kiinnostunut:” Mistä saan ensimmäisen hyvän työpaikan? Miten joskus johtaisin virtuaalista yritystä? Miten opin toteuttamaan johdon tarpeita? Miten yleensä opin käytännön johtamista? Miten suhteutan työn, kehittymiseni ja perheen? Erkki Hämäläinen

9 Minä-opiskelija valintojeni edessä?
En vielä tiedä tehdä isona... mutta arvostan sellaista työtä, jossa...., mutta palkan pitää riittää elämiseen, johon kuuluu, että Olen valmis toteuttamaan yrityksen valitsemaa strategiaa Minä osaan monia uusia asioita, joista on hyötyä yritykselle Mitä minä saan osakseni – olenhan vasta urani alussa ja valmis tekemään parhaani yritykselle? Erkki Hämäläinen

10 Mitä kohdataan siirryttäessä yritysmaailmaan?
Useasti kuultua työuran alussa: opiskelija on vielä liian nuori; ei osaa vielä meidän erikoisongelmat oppii vasta itse työssä olemme kokeilleet jo erilaisia ratkaisuja (NIH) niistä voi todeta: ei silti toimi näitä asioita ei ymmärrä ulkopuolinen osaamme asiamme vuosikymmenien kokemuksella ja jatkamme näin kun se on hyvä Erkki Hämäläinen

11 Miten opetus ja pk-yritysmaailman käytäntö kohtaavat
Miten opetus ja pk-yritysmaailman käytäntö kohtaavat? Lisää vuorovaikutusta Pk-yrityksessä usein uusia tilanteita, jota ei ollut opiskelussa: ”Voisiko joku neuvoa, mistä ratkaisu löytyy?” ”Tämä oli meillä jo alkeiskurssilla, mutta yritys toimii eri tavalla.” Opiskelijalla on harvoin käsitystä: Miten yritys käytännössä toimii? Mistä meidän menestys (hyvä/huono tulos) johtuu? Mitkä tekijät auttavat selviytymään voittajana? Erkki Hämäläinen

12 Miten opettajat kohtaavat haasteen?
Harvalla opettajalla (ja professorilla) on kokemusta käytännön yritystoiminnasta Oman aineen tärkeys ja opetusohjelmat Miten omaksua uusia näkökulmia? Opetusohjelmissa on kehittämisen varaa Opetusteknologia mahdollistaa tehokkaan ja yksilöllisen oppimisen: kriittisyyttä lisää Erkki Hämäläinen

13 Miten yritysmaailma kokee?
Hyvä resurssi, jolta saa mielenkiintoisia selvityksiä (halvemmalla kuin vapailta konsulttimarkkinoilta). Mietimme asiaa Voisi antaa uusia kehittämisvaihtoehtoja perinteiseen toimintaan? Hyviä huomioita Opiskelija-tutkijasta voisimme saada hyvän tulevaisuuden työntekijän Olisi hyvä lisätä tutkimuksen, opetuksen ja yritysten välistä yhteistoimintaa Pk-yrityksessä oppii kokonaisnäkemystä Erkki Hämäläinen

14 Miten tutkimus ja opetus kohtaavat?
Tutkimus ja liiketoimintaosaaminen kulkevat usein etäällä toisistaan Amk:n oma tutkimus on vielä nuorta Tutkimus tuo uusia näkökulmia Tutkimus näkyy opetusohjelmissa Tutkimus näkyy opetusmetodeissa tutkimus näkyy omien henkilökohtaisten valmiuksien kehittymisessä-kehitä itseäsi Erkki Hämäläinen

15 Kehitysajatuksia...........Paljon vielä edessä
Tutkimukseen ja opetukseen olisi hyvä saada: Opiskelijoiden urasuunnittelu (itse+opo) Yritysyhteistyön näkyminen opetuksessa Tutkimusaiheiden poikkitieteellisyys Tutkimusaiheiden käytännönläheisyys Opetukseen ja opettajille yhteys käytännön kokemukseen erilaisissa yritysprojekteissa Vision laadinta, jotta tiedetään oma rooli Kansainvälistä koulutusta ja tutkimusta lisää Yritysharjoittelua kotimaassa ja ulkomailla Erkki Hämäläinen

16 Koulutus kuuluu uusien valmiuksien hankintaan ja uran vaihtoihin (=Elinikäinen)
Uraportaat? Mikä on parasta`? Erkki Hämäläinen


Lataa ppt "Miten tutkimus ja pk-liiketoimintaosaaminen kohtaavat?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google