Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntamarkkinat Hallitusneuvos, yksikön päällikkö Tarja Hyvönen
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Varainhankinnan uusi aikakausi!
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
KALASTUSMATKAILUN KEHITTÄMINEN POHJANMAALLA KVARKEN FISHING.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Miten alueen erilaisten asukkaiden ja toimijoiden osallistuminen käytännössä toteutetaan? Asukkaiden ideoiden kokoaminen ja erilaisten toimijoiden.
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Rahoitusmallin esittely Finanssineuvos Teemu Eriksson
Pilotoinnin tilannekatsaus Projektiasiantuntija Lotta Engdahl
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Mitä, miksi ja miten Asiantuntija Leni Haavisto
Jyväskylässä Kuntaliitoksen toteutuessa yhteispalvelupisteitä oli Vaajakoskella, Palokassa, Taulumäellä, Kuokkalassa ja Korpilahdella. Säynätsalon aluetoimisto.
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Jaostopäällikkö Minna Kuitunen
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ business-malli ja korkeakoulujen sisäinen viestintä AMKIT-Linnea yhteiskokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Itä- ja Pohjois-Suomen EAKR- seurantakomiteoiden yhteiskokous Helsinki, Ylitarkastaja Antti Jokivirta TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Marja Laine-Asikainen
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Eduskunnalle aluehallintouudistuksesta annettu selonteko, jatkotoimenpiteet
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Kuntamarkkinat Kokeilujen koordinaatiohanke , Mikko Kesä
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pelastustoimen kehittämishankkeen työryhmien vaihe I Lakihanke
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Kuntamarkkinat 12.9.2013 Finanssineuvos Teemu Eriksson Mitä yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustaminen edellyttää niitä ylläpitäviltä kunnilta? Kuntamarkkinat 12.9.2013 Finanssineuvos Teemu Eriksson

Miksi yhteinen asiakaspalvelu? Käyntiasiakaspalvelu ehdotetaan koottavaksi yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin, koska… viranomaisten sähköiset palvelut lisääntyvät, käyntiasiointi vähenee, valtion viranomaisten omien asiakaspalvelua tarjoavien toimipisteiden määrä supistuu ja käyntiasiakaspalvelun kokoaminen lisää kustannustehokkuutta. Käyntiasioinnin vuotuiset kustannukset laskisivat vuoden 2011 266 miljoonasta eurosta noin 100 miljoonaan euroon

Hankkeen tavoitteet Asiakas saa julkisen hallinnon palvelut yhteisistä asiakaspalvelupisteistä (yhden luukun periaate). Julkisen hallinnon yhteiset asiakaspalvelupisteet sijaitsevat kohtuuetäisyydellä asukkaista. Julkisen hallinnon yhteiset asiakaspalvelupisteet lisäävät hallinnon tehokkuutta ja taloudellisuutta.

Työryhmän ehdotukset pähkinänkuoressa 1/2 Julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta säädetään lailla. Kunnat vastaavat yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustamisesta ja ylläpitämisestä. Yhteisissä pisteissä tarjoavat aina palveluitaan ylläpitäjäkunnan lisäksi poliisin lupahallinto, Verohallinto, maistraatit, TE-toimistot mukaan lukien työvoiman palvelukeskukset sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset. Sopimuksen perusteella palvelujaan tarjoavat Kansaneläkelaitos ja Maanmittauslaitos sekä muut valtion viranomaiset. Asiakaspalvelua tarjotaan kunnan palveluksessa olevien palveluneuvojien antamana paikan päällä sekä viranomaisten omien asiantuntijoiden antamana etäpalvelun välityksellä tai paikan päällä.

Työryhmän ehdotukset pähkinänkuoressa 2/2 Palvelupisteverkon lähtökohtana on, että vähintään 90 %:lla pisteen vaikutusalueen asukkaista on pisteeseen enintään 40 kilometrin matka maanteitse tai rautateitse ja palveluverkko mahdollistaa asiakaspalvelutoiminnan tuottavan ja tehokaan järjestämisen. Yhteinen asiakaspalvelupiste perustettaisiin 164 tai 129 kuntaan. Kunnalle maksetaan valtion varoista korvaus valtion viranomaisten asiakaspalvelutehtävien hoitamisesta. Ohjaus, seuranta ja valvonta Hallinnollisesta ohjauksesta vastaa valtiovarainministeriö. Palvelujen ohjaus ja seuranta tapahtuu toimintaan osallistuvien valtion viranomaisten ja kuntien yhteistyönä. Aluehallintovirastot valvovat, että kunnat täyttävät järjestämisvelvoitteen ja siitä niille johtuvat vaatimukset.

Hankkeen eteneminen Hallituksen esitys laiksi julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta lausuntokierros 13.9.2013 saakka esitys eduskunnalle syysistuntokaudella Laki voimaan vuoden 2014 keväällä Ensimmäiset yhteiset asiakaspalvelupisteet aloittavat 1.1.2015 Siirtyminen yhteiseen asiakaspalveluun vaiheittain vuosina 2015-2019

Kunnan omien asiakaspalvelujen kokoaminen Lainsäädännön pohjalta pitää ratkaista, mitkä palvelut kootaan. Pyritäänkö saamaan mukaan mm. kuntayhtymien palveluja? Minkälaisia vaikutuksia kokoamisella on nykyiseen organisaatioon ja toimintoihin? Mitä henkilöstövaikutuksia kokoamisella on kunnassa?

Yhteisen asiakaspalvelun tilat Miten parhaiten täytetään saavutettavuuskriteerit (90 % alle 40 km)? Vähimmäisvaatimukset Soveltuvuus, löydettävyys, esteettömyys yms. Kuinka monta yhteistä asiakaspalvelupistettä kuntaan? Minkä toimintojen yhteyteen sijoitetaan (kunnantalo, kirjasto, terveyskeskus jne.)? Tilojen remontoiminen (mitoitus, tilat viranomaisille ja etäpalvelulle)

Yhteisen asiakaspalvelun henkilöstö Henkilöstömitoituksen tekeminen Kysyntä, palveluvalikoima jne. Varahenkilöstön tarve Henkilöstön rekrytoiminen Oma henkilöstö, tehtävien siirtyminen Valtion toimijoiden siirtymään halukas henkilöstö Ulkopuoliset rekrytoinnit Henkilöstön koulutus

Tekniikka Työasemat, asiakaspäätteet ja etäpalvelulaitteistot Hankkiminen, standartit Maksutta keskitetysti saatavat yhteiset välineet ja ohjelmistot Asiakaspalvelujärjestelmä, etäpalvelun keskitetyt palvelut, internet/intranet-sivut Kassajärjestelmät Info-TV, vuoronumerojärjestelmä Tietoliikenneyhteydet

Budjetointi Oman maksuosuuden budjetointi Vaikutukset hallintokuntien talousarvioihin Valtion perusosan budjetointi Suoritekorvausten määrän arviointi ja budjetointi Liittyy olennaisesti mitoituksiin Varautuminen muutoksiin ja erehdyksiin Yhteistyö mitoituksissa

Yhteistyö valtion toimijoiden kanssa Pisteen mitoitus Millaiselle asiakasmäärille mitoitetaan (asukaspohja, muu käyntiasiointipalvelu)? Yhteys rahoitukseen Palvelujen muutokset Henkilöstö ja sen koulutus Yhteistä osaamista tarvitaan ja siitä suurin osa on eri tahoilla Aikataulutus Käynnistäminen, toimenpiteet

Viestintä Viestintä omassa organisaatiossa Toteutus vaatii paljon muutoksia ja vie aikaa Viestintä valtion toimijoiden kanssa Jokaisessa pisteessä tarjotaan monien toimijoiden palveluja – sujuvan yhteistyön perusta Viestintä asiakkaille ja kuntalaisilla Koko toiminnan onnistumisen perusta Palveluja ei voi käyttää, jos ei tiedä niistä

Lopuksi Sitten vain palvelemaan! Lisätietoja osoitteesta: www.vm.fi/asiakaspalvelu2014 Sitten vain palvelemaan!