Pelialan roolit ja urakehitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Kasvaako pääni, kun opin?
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Innovaatiokulttuuri Innovaatio = uudennos
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Nykytaide -Mitä se on?.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Valtteri Suominen Deviantart.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Rakkaat ystäväni!.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Ohjeita animaation tekoon:
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Windows Presentation Foundation UxE:n näkökulmasta
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Slideshare koonti Mervi Isola.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
MININAAMION VALMISTUS HIEKKAVALU -TEKNIIKALLA
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Palvelun käyttöliittymätasonpalvelun toteutus osaksi TIPTOP portaalia prosessin kulku EduGUI komponenttikirjasto on käytettävissä open sourcena, Eduix.
Refaktorointi ”Te olette tehneet tätä ennenkin”. Mitä on refaktorointi? (1/2) prosessi ohjelmakoodin laadun parantamiseksi ohjelman sisäisen rakenteen.
Toimintaohjeet opelle
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
1.Alkeiskurssi 3 krt, maanantai, tiistai ja keskiviikko klo Kurssi antaa edellytykset aloittaa golfharrastus ja suorittaa GreenCard Seuran.
Kenttien suunnittelu videopeleissä Pirkka Hartikainen.
HYVÄ PELI? MITÄ VAADITAAN, ETTÄ PELI ON HAUSKA, HYVÄ, KIINNOSTAVA? Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Pelisuunnittelu. Kurssin info Kurssin nimi: Pelisuunnittelu Opintopisteet: 1opsTekijä: Toivonen Samppa Yhteystiedot:
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
3D-grafiikka Animaatio.
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
3D-grafiikka (2op) Kurssiasiaa Materiaalit:
Pelit opetuksen tukena
Työharjoittelu VI12DI Miikka Lesonen Antti Joutsi Minna Porvari
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Partion johtamismallin avulla
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Esityksen transkriptio:

Pelialan roolit ja urakehitys Mitä ne oikein tekee siellä?

Moi! Joonas Laakso Synt. 1978 Alalla 04/2008 – Tuottaja

Bugbear Entertainment

Bugbear Entertainment 40+ mörköä Xbox 360, PlayStation 3 Aiemmin PSP, PlayStation 2, Xbox, N-Gage, PC Omat IP:t Rally Trophy, FlatOut, FlatOut 2, FlatOut Ultimate Carnage Tilaustyöt Tough Trucks, Glimmerati, Sega Rally Oma teknologia Fysiikka, ajoneuvomallinnus, dynaaminen maailma, tuhoaminen, valaistus Julkaistu 7 peliä 9 vuodessa Yli 3 miljoonaa myytyä peliä joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Ohjelmassa tänään I. Pelialan roolit Mitä siellä tehdään Kuka niitä hommia tekee II. Pelialan urakehitys Miten pääset mukaan Mihin voit päätyä III. Kyselytunti Mitä, miten, kuinka kovaa… ? Tuottajan näkökulma Osallistun rekrytointiin Paino taiteella ja johtamisella, koska oma osaamiseni painottuu sinne Konsolipelikehitys vs. mobiili joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Mitä siellä tehdään? Kuka niitä hommia tekee? i. Pelialan roolit

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Peliprojekti Retail-pelin kehitys vie n. 18 kk Peli-idea (konsepti) Pitchaus Esituotanto | Prototyyppi | Vertical slice Tuotanto | Milestonet | Crunch Jälkituotanto Ylläpito joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Titles, titles, titles Game Artist Modeler Texture artist Animator Technical Artist Art Lead Art Director Art Manager Presentation Artist Concept Artist Technical Programmer Gameplay Programmer Network Programmer Physics Programmer GUI Programmer Tools Programmer Producer Assistant Producer Line Producer Executive Producer Internal Producer External Producer Bizdev Creative Lead QA Outsource Manager joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Yhteistä kaikille Työ on vaikeaa Meidän kilpailijoilla on yli 2x enemmän rahaa, aikaa ja resursseja Haastavaa ongelmanratkaisua ryhmissä, joilla ei aina ole yhteistä kieltä Työ on raskasta Luova työ ei käy kellokortilla Samoilla taidoilla voisi tehdä helpompaa ja paremmin palkattua työtä Pelikokemus on vaadittua joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Disciplines Studiossa työskentelee usean eri alan ihmisiä Aloja kutsutaan disciplineiksi Design Taide Koodi Management joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Taide Final Fantasy XIII| Copyright Square Enix

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide Alalla työskentelee taiteilijoita joka lähtöön Tärkeintä näkemys ja ymmärrys peleistä Tekniset taidot voi aina oppia 3DS Max vs. Maya vs. SoftImage, MudBox vs. ZBrush Standardejakin on Kynä ja paperi Wacom Photoshop joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide | Osa-alueet Art direction Antaa suunnan taidetiimille Konseptitaide Suunnittelee palikat Mallintaminen Rakentaa palikat Teksturointi Päällystää palikat Tekninen taide Kokoaa palikat Animaatio Liikuttaa palikoita Presentaatio Esittelee palikat Art manager Pitää palikat järjestyksessä joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Taide | Art Direction Metal Gear Solid 4 Copyright Konami

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide | Art Direction Pelillä on yleensä yksi Art Director, AD AD suunnittelee pelin visuaalisen ilmeen ja vastaa siitä Värimaailma, hahmot, maisemat, efektit, tekstuurit… Onko tyyli omaperäinen ja kiinnostava? Mihin taidetiimin pitäisi keskittyä? joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Taide | Konseptitaide DEUS EX 3 | Copyright Eidos Heavenly Sword | Copyright Sony Computer Entertainment

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide | Konseptitaide Konseptitaiteilija suunnittelee pelin visuaalisesti Tapahtumapaikat, henkilöt, pelimekaniikat, … Piirtämällä, kuvakollaaseilla, maalaamalla, … Usein tekee lisäksi esimerkiksi mallinnusta Laaja visuaalinen kokemus välttämätön Elokuvat, sarjakuvat, mainonta Pelit Taidehistoria joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Taide | Mallintaminen Uncharted | Copyright Sony Computer Entertainment Metal Gear Solid 3 | Copyright Konami

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide | Mallintaminen Mallintaja toteuttaa pelin osat kolmiulotteisena, pohjautuen joko konseptitaiteeseen tai valokuviin Kyky sopeuttaa oma tyyli ryhmään Tarkkuutta ja pitkäjänteisyyttä rutiineihin Peleissä tehokkuus on tärkeää (low-poly-mallinnus). Mikä on olennaista? joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Taide | Teksturointi Copyright Karan Shah

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide | Teksturointi 3D-mallit pitää pinnoittaa, että niitä voidaan käyttää peleissä Tekstuuritaiteilija joko muokkaa valokuvia tai painttaa itse kuvia, jotka kääritään (mapataan) mallien päälle Peleissä tekstuuritaiteilijan pitää ymmärtää myös paljon tekniikkaa (specular map, shadow map, normal map, color map, displacement map, …) joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide | Tekninen taide Tekninen taide on hyvin venyvä käsite Suunnittelee taidetiimin käyttämän art pipelinen (workflow) Laatii ohjeet taiteen tekemiseen ja käyttämiseen Tekee erikoisefektit Tekee kuvan jälkikäsittelyn (post-processing) Usein grafiikka-ohjelmointia ymmärtävä taiteilija Hyvin tärkeä rooli, johon on vaikea löytää tekijöitä joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide | Animaatio Hahmojen, esineiden ja pelimaailman liikuttamisen työkalut vaihtelevat Pelien animointi on vaativaa yhteistyötä koodin ja taiteilijoiden kanssa Pelimaailmojen dynaamisuus tuo haasteita, joita esimerkiksi elokuvissa ei ole lainkaan Uusi teknologia vaikeuttaa tehtävää (Nintendo Wii, Microsoft Natal, Sony Wand) joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide| Animaatio Interaction design on joskus animaattorin työtä, joskus teknisen taiteilijan, mallintajan tai kenttäsuunnittelijan Miten asiat toimivat? Mitä pelaaja voi tehdä? Miten maailma reagoi? joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide | Presentaatio Presentaatio toteuttaa pelin käyttöliittymän Valikot, HUD, cutscenet, … Työkalut vaihtelevat paljon Flash on nykyään suosittu Scaleform middlewaren ansiosta Vaatii käyttöliittymäosaamista, animointia ja kuvitustaitoa joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Taide | Art manager Peliin tarvitaan kymmeniä tuhansia art assetteja Mallit, tekstuurit, animaatiot, kuvitus, … Tuotantoa on studion sisällä ja ulkoistettuna Jonkun täytyy suunnitella ja seurata tuotantoa, ettei töitä tehdä ristiin tai unohdeta Art managerin pitää olla osaava, monipuolinen pelitaiteilija, koska laadunvalvonta on iso osa työtä joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Koodi joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Copyright Carston Müller, SXC

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Koodi Tekninen osaaminen on tärkeää C++, C# Erikoistumisesta on hyötyä DB, ActionScript, grafiikka, fysiikka, verkko, työkalut, gameplay, kamerat, moniydin, Cell, Xbox, DirectX Tärkeämpää on kyky rakentaa pelejä Mikä vaikuttaa mihin (kaikki, kaikkeen) Koska tehdä asiat nopeasti ja purkalla Koska tehdä asiat hyvin ja huolella (refactoring) Iterointi on välttämätön osa prosessia Optimointi joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Management Copyright Dafydd Rees

Management | Osa-alueet Studion toimitusjohtaja toimii usein myös luovana johtajana (creative lead) Tuottaja vastaa pelin valmistumisesta aikataulussa ja budjetissa Muita management-tehtäviä ovat esimerkiksi studion johtaja ja kehitysjohtaja (bizdev) joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Management | Tuottaja Tuottaja hallitsee kokonaisuutta ja kontrolloi koko studion ajankäyttöä ja suuntaa Tuottajia on erityyppisiä Projektipäällikkö, PR-mies, designer, joka paikan höylä Työn luonne riippuu paljon studion koosta joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Management | Tuottaja Tuottaja vastaa mainos- ja media-alojen tuottajaa tai projektipäällikköä IT-alan projektipäällikkö ei välttämättä pärjää pelien parissa Tavoitteet muuttuvat koko ajan Työ on luovempaa ja hankalasti määriteltävää ”When is it FUN?” joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Management | Tuottaja Kovista taidoista on hyötyä Tuotantometodologiat: vesiputousmalli, ketterä kehitys (Agile), SCRUM Excel, Hansoft, Microsoft Project, PowerPoint Kielitaito (englanti) Kirjoitustaito: dokumentointi, raportointi Kirjanpito Yrityslainsäädäntö: sopimusten neuvotteleminen ja laatiminen joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Management | Tuottaja Pehmeät taidot ovat kuitenkin tärkeämpiä Priorisointi Ryhmänjohtaminen Neuvottelu Mahdollistaminen Kriisinhallinta Suunnitteleminen joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Management | Tuottaja Uusien projektien pitchaus Uusi projekti pitää saada tulille edellisen valmistuessa, kaikkein kiireisimpään aikaan Pitää olla myyntimies, asiantuntija ja pelaaja Vaatii esittelytaitoja ja matkustamista Vaatii erinomaista kommunikointia englanniksi joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Design Copyright Matthew Mannion joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Design | Osa-alueet Pelisuunnittelija kertoo, mitä pelissä pitäisi tapahtua Kenttäsuunnittelija toteuttaa suunnitelman virtuaalimaailmassa joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Design | Pelisuunnittelija Pelisuunnittelija määrittelee, millainen peli rakennetaan Pelikonsepti ”Romuralli + ragdoll = huge sales!” Pelimekaniikka Second to second vs. minute to minute vs. hour to hour Miten osa-alueet pelaavat yhteen Yksinpeli vs. moninpeli vs. pitkäkestoisuus vs. jatko-osat vs. laajennukset joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Design | Pelisuunnittelija Pelikokemus on tärkein ominaisuus PC, konsoli, käsikonsoli, casual, online, lauta, rooli, kortti Analyyttinen tapa lähestyä asioita on välttämätön Mikä tekee pelistä hauskan? Huonon? Lyhytkestoisen? Kaverille suositeltavan? Arvostelujen kirjoittaminen on hyvä tapa harjoitella ja näyttää toteen. Tai vaikka blogaaminen! Ei voi oppia kuin pelaamalla ja suunnittelemalla Pöytälaatikkoon, modiksi, puhtaalta pöydältä, pelinkehitysohjelmalla joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Design | Kenttäsuunnittelija Pelimaailma rakennetaan joko erillisellä työkalulla (level editor) tai suoraan mallintamalla Kenttäsuunnittelu on aina ainutlaatuista Ottaa huomioon pelin designin, teknologian rajoitukset ja mahdollisuudet Hauskuuden löytäminen yhteisillä rakennuspalikoilla, mutta ainutlaatuisesti, on kenttäsuunnittelijan haaste joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

Erikoismiehet

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Erikoismiehet Jotkin tehtävät eivät mahdu lokeroihin Tekoäly on pitkälti koodia, mutta vaatii hyvin erikoistunutta suunnittelutyötä Audio on yhdistelmä taidetta ja koodia Usein jaettu erikseen audio-ohjelmoijiin ja audiosuunnittelijoihin joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

iI. Pelialan urakehitys Miten pääset mukaan? Mihin voit päätyä? iI. Pelialan urakehitys

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Case study: J Laakso joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Case study: J Laakso Oppi englantia Zzap!64 –lehdestä (1988) Pelasi joka päivä Commodore 128D -kotitietokoneella (pelikonsoli se oli) Last Ninja, Wizball, Vendetta, Airborne Ranger Games Workshop ja Dungeons & Dragons opettivat pelidesignia joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Case study: J Laakso Teki omia pelejä kavereille ja pöytälaatikkoon Rakensi omia pelejä SEUCK, SSI kultalaatikot, Game Maker Opetteli ohjelmointikieliä voidakseen rakentaa pelejä JavaScript, Java, PHP, C++, Basic Ei mitään valmista joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Case study: J Laakso Pelasi ihan liikaa pelejä PC, Xbox, PlayStation 2, Gamecube, Nintendo DS, Sony PSP, Xbox 360, PlayStation 3 Kymmeniä roolipelejä Lautapelejä Korttipelejä Pokémon, Jyhad, Magic, Illuminati, Mythos, … Warhammer 40’000, muut miniatyyripelit joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Case study: J Laakso Opiskeli: Design management, EVTEK Muotoiluinstituutti, viestintälinja (AMK) Vakava kiinnostus alaan haaveena, oma lokero mysteeri Töissä markkinoinnissa: Finlandia Vodka Worldwide, A4 Media Haave tuottajan paikasta alalla virisi Ensimmäinen ja toinen haastattelu Bugbearille: hylkääminen Zeeland, Canon Kolmas haastattelu Bugbearille: Win! joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Case study: J Laakso Ensimmäisellä haastattelukierroksella näyttö ei riittänyt Päätös parantaa omaa osaamista Peliblogi (>> dustygamer.mcmuumio.net) Peliarvostelut (Suosikki, Tilt) Pelintekotiimiin (Graphicsware) liittyminen ratkaisi asian työnhakijan hyväksi joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Nollasta sataan Miltei kaikissa positioissa on junior, senior ja lead –tason tekijöitä Juniorit opettelevat hommaansa Seniorit ovat erikoistuneet Lead kontrolloi omaa ryhmäänsä ja auttaa tuottajaa koordinoimaan koko tuotantoa joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Junior Suhteellisen vähän vastuuta Tekee ensimmäistä peliään Etsii omaa paikkaansa Usein kierrätetään erilaisissa tehtävissä, että se paras paikka löytyisi joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Senior On löytänyt oman paikkansa ja erikoistunut siihen Julkaissut pelin Mielipide painaa paljon koko ryhmää koskevissa keskusteluissa joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Lead Lead-tason tekijä on niin hyvä, että hänen aikansa on parempi käyttää muiden ohjaamiseen kuin itse tekemiseen Työskentelee yhdessä leadien ja tuottajien kanssa Kommunikointi ja suunnittelu tärkeämpää kuin tekninen osaaminen Pelkkä tekninen pätevyys tai kokemus ei riitä leadin positioon joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Level up! Lead-tason yläpuolella on enää yksi taso Kaikkein parhaat ja kokeneimmat tyypit per discipline: art director, creative director, technology director Sitten voi vielä vaihtaa julkaisijan puolelle Jos on vieläkin nälkä, pitää perustaa oma studio joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Jalka oven väliin Sisään pääsee suhteilla, työnäytteillä ja haastattelulla Studion henkilökemia on vakava asia Tiimin henkilökohtaiset suositukset otetaan tosissaan Haastattelu ratkaisee Junior-paikkaan voi riittää perustasonkin osaaminen, jos työnäytteet ovat vakuuttavia joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Jalka oven väliin Eliminointiprosessi: Kokemus. Harrastelu lasketaan! Intohimo. Pitää pystyä osoittamaan/välittämään Energia. Miltä kaveri vaikuttaa? Oma-aloitteisuutta? Työnäyte Tarve ja erikoisosaaminen joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Käytännössä Pelaa pelejä. Mahdollisimman monenlaisia, kaikilla alustoilla Tee pelejä Ei haittaa, vaikka jäisivät kesken tai suunnitteluasteelle! Dokumentoi tekemäsi Tiedä, mitä haluat tehdä Jos et tiedä, tee pelejä kunnes tiedät! joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Ryhmätyötä Pelien tekeminen on (miltei) aina ryhmätyötä Puutteelliset ryhmätyötaidot ovat iso ongelma alalla Kun teet pelejä itseksesi, ota muita mukaan Ryhmässä ilmaiseksi töitä tehdessä epäonnistuminen on todennäköistä… ja arvokasta joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Ongelmanratkaisua Pelien tekeminen on hyvin haastavaa ongelmanratkaisua Sitä ei voi oppia tekemättä itse Kun teet itse mahdollisimman paljon, opit kokonaiskuvasta enemmän Ketään ei haittaa, vaikka grafiikkasi olisikin kamalaa, jos olet koodari ja haluat ymmärtää, miten assetit toimivat joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88

joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88 Mitä? Miten? Kuinka kovaa? iII. Kyselytunti joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88