Ennakointityötä LAMK:ssa Työelämävastaavuuden työrenkaan kokous 17. 5

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

Prosessiteollisuus monessa mukana.
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
KESU-PROSESSI JA KOULUTUKSEN ALOITUSPAIKKOJEN ENNAKOINTI Hyvinvointifoorumi II Erikoissuunnittelija Mervi Kylmälä Varsinais-Suomen liitto.
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
PK-kehittämispalvelut
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Projektin toteutusaika: – Prioriteetti: 4.1. Työelämän ja osaamistarpeiden muutosten ennakointi, yhteensä 174 projektia TE- keskusten.
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
SILE – Sisältöliiketoiminnan kehittäminen KTM:N rahoittama valtakunnallinen ESR-hanke 2004 – 2006 projektipäällikkö Petra Tarjanne
YMPÄRISTÖLIIKETOIMINTA JA
Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
AMMATTIBAROMETRI Lyhyen aikajänteen ennakointikäytäntö Hyvinvointifoorumi Ennakointiasiantuntija Jouni Marttinen.
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka / HT 1 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset Työläs, mutta opettava prosessi !!! Yhteistyösuhteet.
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Puurikastamo  Kesto: –  Projektikoodi: A32028  Budjetti: euroa  Päärahoittaja: Etelä-Suomen EAKR-ohjelma  Toimialarajat.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
1 AMMTILLISEN KOULUTUKSEN MERKITYS KUNNALLE
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
OPPISOPIMUSKOULUTUS EUROOPASSA. Oppisopimuskoulutuksen mallit Saksalainen perinne –Duaalijärjestelmä Oppimisympäristöt Hallinto Tanskalainen ”voileipämalli”
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Miten vaikutuksia mitataan?
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Keski-Pohjanmaa vuonna seminaari Alueellisen ennakointiraportin esittelyä Ilkka Rintala.
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti.
Puurakentamisen verkko- osaamiskeskus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Koulutusmäärät työelämän tarpeiden mitoituksen pohjalta Koulutuksen ennakointitietoa ohjaus- ja opetushenkilöstölle Kimmo Niiranen Maakunta-asiamies.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
TURUN KAUPPAKORKEAKOULU TULEVAISUUDEN TUTKIMUSKESKUS Tutkimuspäällikkö Jari Kaivo-oja Tulevaisuuden tutkimuskeskus KANSALLISET ENNAKOINTIPROSESSIT JA LAPIN.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Ennakointi kilpailukyvyn ja alueellisen innovaatiojärjestelmän lähtökohtana Tutkimuspäällikkö, HT, YTM Jari Kaivo-oja, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Ennakoinnin.
Seppo Laakso Näkökulmia väestöennusteisiin
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Ennakoinnin haasteet ja mahdollisuudet Satakunnassa 4. 11
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Kestävän yrittäjyyden innovaatiot KESY –
Esityksen transkriptio:

Ennakointityötä LAMK:ssa Työelämävastaavuuden työrenkaan kokous 17. 5 Ennakointityötä LAMK:ssa Työelämävastaavuuden työrenkaan kokous 17.5.2004 Soili Saikkonen

Ennakointi on… …järjestelmällinen, osallistava prosessi, jossa kerätään tietoa ja laaditaan visioita keskipitkän ja pitkän aikavälin tulevaisuudesta ja jolla pyritään parantamaan nykyisten päätösten tietopohjaa ja käynnistämään yhteisiä toimia.

Ennakointikäsityksiä -ennakointi on jonkin aikajänteen tulevaisuuden hallintaa tai ainakin ymmärtämistä 1. Visionäärinen ennakointi (”uusfenomenologia”) ideat, innovaatiot, menneisyydestä vapaat visiot, mielikuvitukselliset ja intuitiiviset ideat, heikot signaalit, yhteen(sattumat), kaaokset, evoluutiot, ennusteet tyypillisesti hyvin pitkän aikavälin ennakointia menetelminä visiot, skenaariot, tulevaisuuskuvat, megatrendit ”tulevaisuushullut”

Ennakointikäsityksiä -ennakointi on jonkin aikajänteen tulevaisuuden hallintaa tai ainakin ymmärtämistä 2. Analyyttinen ennakointi (hermeneutiikka) päätelmät tulevaisuutta koskevista ”varmoista” näkemyksistä, megatrendit, klusterianalyysit, elinkaari- ja trendianalyysit tyypillisesti keskipitkän aikajänteen ennakointia parhaimmillaan innovatiivinen, huonoimmillaan pelkkä trendi menetelminä mallit (ekonometriset, ammattirakenne, klusterianalyysit) ”analyyttiset tosikot”

Ennakointikäsityksiä -ennakointi on jonkin aikajänteen tulevaisuuden hallintaa tai ainakin ymmärtämistä 3. Toteava ennakointi (positivismi) tieto/näkemys/faktat tulevaisuudesta toimijoilla/yrityksillä tulevaisuus esitetään avoimena kysymyksenä tyypillisesti hyvin lyhyen aikajänteen ennakointia, trendi menetelminä haastattelut ja kyselyt ”pää pensaaseen ennakoijat”

Visionäärinen ennakointi Ennakoinnin kartta Visionäärinen ennakointi megatrendit Klusterianalyysit laadullinen ennakointi esim. ops työelämän tarpeet Toimialaennakointi ammattirakenne määrällinen ennakointi esim. aloituspaikat Mitenna yritysanalyysit kyselyt barometrit delfit haastattelut 10-30 vuotta 3-10 vuotta 0-3 vuotta Analyyttinen ennakointi Toteava ennakointi Keijo Mäkelä

Ennakoinnin menetelmä ennakointitiedon luonteen ja aikajänteen mukaan Lyhyt aikajänne Keskipitkä aikajänne Pitkä aikajänne Menetelmän luonne 0-2 vuotta 2-8 vuotta 3-30 vuotta Systematiikka yritysanalyysit klusterianalyysit rakennemallit Data kyselyt kirjallisuus-analyysit trendit Asiantuntijuus haastattelut SWOT delfi Keijo Mäkelä

Ennakoinnin menetelmä ennakointitiedon luonteen ja aikajänteen mukaan (ennakointiongelma) Lyhyt aikajänne Keskipitkä aikajänne Pitkä aikajänne Ennakointi-tiedon luonne 0-2 vuotta 2-8 vuotta 3-30 vuotta Innovaatiot ongelman-ratkaisut megatrendit heikot signaalit Ymmärtäminen haastattelut mallit skenaariot Tietäminen kyselyt päättely trendit Keijo Mäkelä

Keijo Mäkelä

Ennakoinnin arviointi hyödynnettävyys innovatiivisuus aikajänne läpinäkyvyys asiantuntijuus hallittavuus sitoutuminen toistettavuus eettisyys kustannustehokkuus Keijo Mäkelä

LAKE -PROJEKTI ALUEELLISTEN KOULUTUSTARPEIDEN ENNAKOINTIPROJEKTI 15.1.2002-31.1.2004 LAHDEN ALUEEN ALUEKESKUSOHJELMA, ALUEEN KUNNAT JA YRITYKSET SEKÄ PHKK PÄÄMÄÄRIÄ: ALUEELLA TARVITTAVAN KOULUTETUN TYÖVOIMAN SAATAVUUDEN TURVAAMINEN KILPAILUKYKYINEN KOULUTUSTARJONTA ENNAKOINTIYHTEISTYÖ MAAKUNNALLISTEN TOIMIJOIDEN KANSSA

MARE -MALLI PÄIJÄT-HÄMEEN AMMATTI- JA KOULUTUSRAKENNE-ENNUSTE ENNAKOINNIN ASIANTUNTIJA KEIJO MÄKELÄ, VIESTINHALLINTA OY TAVOITTEET: ARVIO AMMATILLISEN KOULUTUKSEN, AMMATTIKORKEAKOULUJEN JA YLIOPISTOSSA TUTKINNON SUORITTANEIDEN MÄÄRÄLLISESTÄ TARPEESTA VUOTEEN 2010. TAVOITTEENA ON VAIKUTTAA ERITYISESTI AMMATILLISEN KOULUTUKSEN MITOITUKSEEN ARVIO TYÖELÄMÄN KEHITTÄMISINNOVAATIOISTA PITÄEN SILMÄLLÄ ERITYISESTI LAADULLISIA KOULUTUSTARPEITA. TAVOITTEENA ON VAIKUTTAA ERITYISESTI KOULUTUKSIEN SISÄLLÖLLISTEN PAINOPISTEIDEN VALINTAAN

ESKO-koulutus Ennakointitiedon analysointi ja käyttökoulutus Päijät-Hämeen ennakointiverkosto Päijät-Hämeen koulutuskonsernin ennakointiverkosto Lahden ammattikorkeakoulun ennakointikartat

MAP-projekti Maakunnan avainklustereiden osaamisalueiden ja koulutustarpeiden analyysi

MAP-projekti Minkälaista liiketoimintaa Päijät-Hämeessä tehdään 5-10 vuoden päästä ja minkälaista osaamista silloin vaaditaan henkilöstöltä puu-, muovi- ja mekatroniikka-aloilla?

TULEVAISUUSAJATTELUN KEHITTÄMINEN Tulevaisuuden osaamistarpeet henkilöstön kehittäminen Toimialojen sisäinen verkostoituminen Toimialojen vetovoimaisuuden vahvistaminen Tulevaisuuden osaamistarpeet koulutuksen suuntaaminen Uusien liiketoimintapotentiaalien tunnistaminen Kilpailukyvyn vahvistaminen Näkemys pidemmälle ja syvemmälle tulevaisuuteen omalla toimialalla TULEVAISUUSAJATTELUN KEHITTÄMINEN Klusterianalyysi haastattelut ajattelukehikko Seminaarit Yritysanalyysit haastattelut ajattelukehikko

MAAKUNNAN AVAINKLUSTEREIDEN OSAAMISALUEIDEN JA KOULUTUSTARPEIDEN ANALYYSI Projektin aikataulu Laadullinen osaamisalueiden ja koulutustarpeiden ennakointimalli yrityksille ja koulutus- organisaatioille Puu: klusterianalyysi ja yritysanalyysit Mekatroniikka: klusterianalyysi ja yritysanalyysit Muovi: klusterianalyysi ja yritysanalyysit Ennakointitiedon lisääminen, näkemys tulevaisuudesta Ennakointivalmiuksien kehittäminen oppilaitoksissa ja yrityksissä 1-6/2004 7-12/2004 1-6/2005 7-12/2005

ANALYYSIEN RAKENNE Taustaselvitykset Päijät-Hämeessä Yritys- haastattelut + muut asian- tuntija- Klusterianalyysi Yritysanalyysi 1 Suomalaiset ja kansainväliset tutkimusraportit Yritysanalyysi 2 Yritysanalyysi 3 Topten-analyysi

KLUSTERIANALYYSIN TOTEUTUS Topten-mallin ydinkysymys Minkälaista liiketoimintaa teemme 5–10 vuoden päästä ja minkälaista osaamista se vaatii henkilöstöltä?

KLUSTERIANALYYSIN RAKENNE JA LOGIIKKA Ydinkysymys puretaan kolmeen pienempään asiakokonaisuuteen ja nämä edelleen alakohtiin: Avaintuotteet Avaintoimijat Erityispanokset Liitännäisalat Kriittiset kehittämiskohteet Megatrendit Heikot signaalit Teknologiat Innovaatiot Avainammatit Peruskvalifikaatiot Ammatilliset kvalifikaatiot Osaamisen kehittäminen Analyysissä liikutaan suurista linjoista kohti yksityiskohtaisempia asiakokonaisuuksia Esimerkki: Miten uudet innovaatiot heijastuvat osaamistarpeisiin?

KLUSTERIANALYYSIN RAKENNE JA LOGIIKKA …sama asia toisin esitettynä 1. TULEVAISUUDEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ JA KEHITTÄMISKOHTEET (megatrendit, heikot signaalit, teknologiat ja innovaatiot) 2. YKSITYISKOHTAISTAMINEN JA KEHITTÄMISKOHTEET (avaintuotteet, avaintoimijat, erityispanokset, liitännäisalat ja kriittiset kehittämiskohteet) 3. TARVITTAVA OSAAMINEN (avainammatit, peruskvalifikaatiot, ammatilliset kvalifikaatiot ja osaamisen kehittäminen)

PÄIJÄT-HÄMEEN MUOVIKLUSTERI Ydinkysymys Minkälaista liiketoimintaa teemme 5–10 vuoden päästä ja minkälaista osaamista se vaatii henkilöstöltä? Topten-lista Pyritään tunnistamaan noin kymmenen tärkeintä tekijää kunkin aihepiirin osalta sekä järjestämään nämä tekijät tärkeysjärjestykseen. Miten nämä tekijät vaikuttavat omaan toimialaan ja yritysten toimintaan?

Lähteet Aaltonen, Mika & Markku Wilenius (2002). Osaamisen ennakointi – Pidemmälle tulevaisuuteen, syvemmälle osaamiseen. Hämeen alueellinen teknologiastrategia (2003). Hämeen TE-keskus. Kurri, Veijo, Timo Malén, Risto Sandell & Matti Virtanen (2002). Muovitekniikan perusteet. Mannermaa, Mika (2004). Heikoista signaaleista vahva tulevaisuus. Muovin suomalainen käsikirja (2002). Muovifakta Oy. Petrola, Nikke & Kaj Roine (2001). Muovituoteteollisuuden asema ja verkostoituminen. Päijät-Hämeen tapaustutkimus. Teknillinen korkeakoulu, Lahden keskus. Saikkonen, Soili, Keijo Mäkelä & Tuomas Komu (2003). Päijät-Hämeen työelämän kehitys ja koulutustarve-ennuste 2010. Stenvall-Virtanen, Sari (2003). Juuri oikeanlaista kemiaa. Turun kauppakorkeakoulu, Yritystoiminnan tutkimus- ja koulutuskeskus. Tutkimusraportteja B4/2003. Tulevaisuusluotain. Education Intelligence. Väliraportti 1 (Luonnos) (2004). Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto, Koulutuspolitiikka. Työvoima- ja koulutustarvetutkimus TKTT-2003 (2003). Hämeen TE-keskus. Ylikorpi, Kati, Antti Pohjonen & Jukka Kaartoluoma (2002). Muovi mukana menestyksessä.