johan vilhelm snellman

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Tammenoksa järvenrannalla
Kiuruveden seurakunta 150 vuotta
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Sarahin tarina. Nimeni on Sarah ja olen 10 vuotta. Tykkään naruhyppelystä ystävieni kanssa.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Kokemuksia historiakerhosta
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Satukirjailijoita.
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Romantiikka.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Flavian tarina. Nimeni on Flavia. Olen 15 vuotta vanha ja asun Ugandassa. Pidän ompelemisesta, etenkin laukkujen tekemisestä ystävieni kanssa.
Norssi ja Varis juttusilla
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
ABI-INFO Lyseon lukion ylioppilaskirjoitusten toimeenpano syksyllä 2014.
ANTIIKIN SUURET FILOSOFIT
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
NEVILLE CHAMBERLAIN Saku Huhmo 2B. Nuori Neville Chamberlain.
GRIMMIN VELJEKSET Jakob Grimm 1785—1863 Wilhelm Grimm 1786—1859.
Kalmarin unioni.
PILKKU.
REALISMI Uudet yhteiskunta- ja luonnontieteet olivat syitä realismin (vrt. engl.’reality’=todellisuus) synnylle (positivismi, Karl Marx, Darwinin.
Lauri Viidan lapsuudenkoti
YO-info K2015.
Tove Jansson Elämänvaiheet.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Kun ekaluokkalaiset ovat opiskelleet kuukauden lukiossa, tavan mukaan heidät vihitään lukiolaisiksi. Tänä päivänä heistä virallisesti tulee lukion oppilaita.
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
YLIOPPILASTUTKINNON VAIHEET 1) Tutkinto suoritetaan kokonaan yliopistossa ( ) 2) Kirjalliset ja suulliset kokeet siirtyvät kouluihin (1921)
1700 – luvun kulttuuria Ruotsi-Suomessa:
Autonomian ajan alku: Miksi Suomi joutui Ruotsin vallan alta Venäjän valtaan? Millaiseksi Suomen asema osana Venäjää muotoutui? Miksi Suomi sai erityisaseman.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Nationalismi: Kansallisuusaate
Aristoteles ( eKr.) - Antiikin kreikkalainen filosofi ja tiedemies
Suomalaisia teollisuuden uranuurtajia
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen. Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen syntyi Novgorodin lähistöllä ja sai hyvän kristillisen kasvatuksen. Ammatiltaan hän.
Modernismin tulo Suomeen
Neitsyt Maria.
Papisto turvaa jatkuvuuden
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Keskustelua nikotiinituotteista
Kirjallisuus.
NAPOLEONISTA HITLERIIN
Keisari kannustaa uudistuksiin
Televisiot.
KIRJALLISUUTEMME ALKUVAIHEET
VIRO.
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Kansallinen herääminen Suomessa
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Mikä alkuaine on nimetty suomalaisen kemistin mukaan?
A2-kieli-info.
SVENSKA DAGEN den sjätte november.
Kuhaniemen koulu Tehnyt: Samuel, Jonna ja Rosa
Esityksen transkriptio:

johan vilhelm snellman 1806-1888

Karl Konstantin (Calle) 1837- 1858 Hanna 1846- 1882 Vilhelm 1851- 1933 Magdalena 1853-1856 Karl Konstantin (Calle) 1837- 1858 Hanna 1846- 1882 Anders Henrik 1848- 1911 Gustav s. Ja k. 1857 Johan Vilhelm Snellman 1806- 1881 Johanna Lovisa (Jeanette) Wennberg 1828-1857 Karl August Snellman 1810-1844 Johan Ludwig 1850- 1909 Sofia Vilhelmina Herlin 1809- 1840 Karl 1855- 1928 Kristian Henrik Snellman 1777-1855 Maria Magdalena Röring 1779-1814 Anders Wennberg 1794- 1873 Aurora Olsoni 1804-1841

Johan Vilhelm Snellman syntyi Tukholman satamassa 12. toukokuuta 1806 laivalla nimeltä Patience, eli hänen syntymästään tulee tänä vuonna kuluneeksi 200 vuotta. Snellmanin isä oli Kristian Henrik Snellman, Patience-laivan kapteeni. Äiti oli Maria Magdalena, omaa sukuaan Röring.

Kuopiossa oleskellessaan Snellman toimi 1843-1849 ylä-alkeiskoulun rehtorina. Koulun oppilaat olivat 12- 15-vuotiaita poikia. Tuona aikana hän toimitti kolmea lehteä, ”Saimaa”, ”Maamiehen ystävää” ja ”Litteraturbladia”.

Kun ylä-alkeiskoulu aloitti Kuopiossa 1843 filosofian maisteri Snellmanin johdolla, oli koulurakennus ruhtinaallisen suuri kivitalo, joka sijaitsi torin laidalla. Vuotta myöhemmin ylä-alkeiskoulu joutui kuitenkin muuttamaan Kuopiossa aloittavan lyseon tieltä entisenä kaupungintalona toimineeseen puurakennukseen nykyisen Snellmaninpuiston itäreunalle. Tällä hetkellä samalla paikalla toimii Snellmanin koulu. Snellmania huolestutti koulun huono kunto ja ahtaat tilat, jotka hänen mielestään olivat haitaksi oppilaiden terveydelle.

Ylä-alkeiskouluun pääsemisen ehtoina olivat selkeä sisälukutaito, katekismuksen hallinta ja latinan kielen taito. Opetus tapahtui ruotsin kielellä ja antoi sen sivistyksen minkä yliopistoon pyrkiminen edellytti. Snellman laati vaativan opetussuunnitelman, jonka mukaan ensimmäisellä luokalla opetettaisiin uskontoa, latinaa, venäjää, geometriaa, aritmetiikkaa ja maantietoa. Toisella luokalla mukaan tuli historia. Kolmannella oppimäärään lisättiin kreikan, saksan ja ranskan kielet. Neljännellä luokalla opetettaisiin edellisten lisäksi myös hepreaa, suomea, fysiikkaa ja luonnonhistoriaa.

Snellman piti koulukuria opetukseen olennaisesti kuuluvana osana Snellman piti koulukuria opetukseen olennaisesti kuuluvana osana. Kuri oli ylä-alkeiskoulussa ankara ja kova. Esimerkiksi, jos oppilaan katsottiin käyttäytyvän siveettömästi tai viettelevän muuta koulunuorisoa siveettömään elämäntapaan, saatettiin hänet erottaa koulusta. Kovan kurin pitäjänä Snellman onnistui hyvin, sillä hän loi kouluunsa sellaisen hengen, jolla koulu pääsi hyvään maineeseen erinomaisen järjestyksensä ja oppilaiden hyvän käytöksen takia.

Kuva: Snellmanin kotimuseo Laiskat tai koulun sääntöjä rikkoneet oppilaat lähetettiin yleensä rehtori Snellmanin kotiin laiskanläksyn kuulusteluun. Kuvassa ns. odotteluhuone rehtorin vastaanotolle.

Kuva: Snellmanin kotimuseo Oppilaat kutsuttiin kuvassa näkyvään tupakointihuoneeseen, jossa heitä ojennettiin. Sohvan yläpuolella oli maalaus Snellmanin isästä ja nurkassa piippukokoelma. Kuva: Snellmanin kotimuseo

Snellman vastusti ruumiillista kuritusta, eikä sitä ajasta poiketen ylä-alkeiskoulussa käytettykään. Rankaiseminen tapahtui siis toisin keinoin.

Kuopiossa Snellman eleli alkuun poikamiehenä, yhdessä veljenpoikansa ”Callen” ja koiransa Toverin kanssa. Pian Snellman kuitenkin vietti häitä itseään 22 vuotta nuoremman 17- vuotiaan Jeanette Wennbergin kanssa, Snellman itse oli tuolloin siis 39 vuotta vanha. Kuopiossa perheeseen syntyi kaksi lasta, Hanna ja Anders Henrik. Myöhemmin perheeseen syntyi vielä neljä lasta. Jeanette kuoli seitsemännen lapsen, Gustavin synnytykseen vuonna 1857.

Kuva: Snellmanin kotimuseo Snellmanin perhe vietti aikaa tämän näköisessä olohuoneessa. Seinällä maalaukset Jeanette vaimosta, Snellmanista sekä romanttinen maisemateos.

Kuva: Snellmanin kotimuseo Snellmanilla oli pieni työhuone (kuvissa) , josta löytyi mm. vuode, jossa Calle tapasi makoilla, kirjoituspöytä sekä kirjahylly. Kuva: Snellmanin kotimuseo

Snellmanilla oli paljon oman aikansa merkittäviä suomalaisia kaverina Snellmanilla oli paljon oman aikansa merkittäviä suomalaisia kaverina. Mm. tässä vasemmalta satusetä Sakari Topelius, runoilija J.L. Runeberg, kansalliseepoksemme Kalevalan luoja Elias Lönnrot ja etualalla vanha ystävämme Snellman itse.

Hän oli mukana luomassa Suomelle omaa rahaa. (”Suomen markan isä”). Snellman oli merkittävä yhteiskunnan uudistaja ja suomen kielen edistäjä, hän halusi rakentaa Suomea vahvan valtion pohjalle. Snellmanin ansiosta suomen kielestä tuli tasavertainen virallinen kieli ruotsin kielen rinnalle. Hän oli mukana luomassa Suomelle omaa rahaa. (”Suomen markan isä”). Kuvanveistäjä Johannes Takasen tekemä pronssinen rintakuva Snellmanista Snellmanin puistossa.

Snellman vaikutti kirjoituksillaan ja lehdillään koko elämänsä ajan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja jätti meille kansallisen herätyksen ohjelmansa. Se on vaikuttanut myös maamme myöhempään historiaan ja kehitykseen ratkaisevana ja kestävänä tekijänä. Lähde: Kuopion museon näyttelyjulkaisu.

JUHO YLÖNEN PIIRROKSET JA TOTEUTUS: INGMANIN KÄSI- JA TAIDETEOLLISUUSOPPILAITOS (TOTEUTETTU työssäoppimiseen kuuluvana NÄYTTÖTYÖNÄ KETTULAN KOULULLA)