Lukemaan oppiminen kirjoittamalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

Tutustu tablettiin (taulutietokone)
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Perinnekäsityötä joulun alla -projekti Nyplätty sydän
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Kokemuksia historiakerhosta
Katso Aitolasta lisää:
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Kaikkea mahdollista! Tässä esityksessä on arvoituksia ja muuta pakollista asiaan kuuluvaa. Tämä esitys on lopullinen eikä siitä voi valittaa. Aloitetaanpa…
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
Kuntoutusohjaus pienen lapsen perheelle
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Mitä kirjoittaminen on?
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Norssi ja Varis juttusilla
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Minä oppijana 1 ov..
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Oriveden Kokoomus ry Seurakuntavaaleja vietetään vasta syksyllä, mutta jo alkuvuodesta on tehty päätöksiä koskien esimerkiksi ennakkoäänestyspaikkoja.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Ria Slides Tässä tavaratalossa naisille annettiin mahdollisuus valita itselleen aviomies eri ehdokkaista.....
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
YHTEINEN IDEOINTI. Mitä yhteisiä työpäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme? Kirjatkaa keskeisimmät asiat ylös. Voisiko joitain näistä asioista.
MinunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
Kirjallisuusterapia.
Esityksen transkriptio:

Lukemaan oppiminen kirjoittamalla Trageton-työtavan kokeilu Kaskelotin esiopetusryhmässä Ulvilassa. Heli Peltoniemi 5.12.2013

Taustaa Esiopetusryhmässämme 25 eskaria, jotka on jaettu kahteen erikokoiseen pienryhmään. Käytössä on yksi PC-kone ja iPad. Ipadeja ollaan saamassa ryhmään kaksi lisää. Lapsilla oli tuoreessa muistissa edellisen viikon luistelukoulu, joka kesti viisi päivää (erillinen, maksullinen palvelu perheille). Tunnelmia sieltä… Lapset olivat olleet innostuneita luistelemisesta, kaikki kokivat oppineensa ► luistelukoulu olikin luonnollinen valinta kirjoittamisen aiheeksi.

Kokeiluprosessi Palautettiin mieliin, millaista oli luistella, mitä opin, missä onnistuin ja mikä oli vaikeaa. Keskusteltiin tietokoneen käyttämisestä, lapset kertoivat kokemuksiaan siitä. Tieto tietokoneelle kirjoittamaan pääsemisestä herätti innostusta ja malttamattomuuttakin. Korostimme heti alussa sitä että kaikki osaavat kirjoittaa kun yhdessä opettelemme perusasiat. Opettaja muodosti kirjoittajaparit lasten osaamisen tason perusteella. Pareja pyydettiin ensin pohtimaan mitä he haluavat kirjoittaa. Muistutettiin myös toisen kuuntelemisen tärkeydestä.

Kokeiluprosessi Kaikki 18 lasta piirsivät kuvan luistelukoulusta. Osa aloitti kirjoittamalla, osa piirtämällä. Vuorottelu mahdollisti joustavan ajankäytön.

Kirjoittaminen Pari kerrallaan työskenteli tietokoneella. Heille annettiin ”pikapikakurssi” näppäimistön käytöstä ja tärkeimmistä näppäimistä. Useat osasivat nimetä ja löytää tuttuja näppäimiä. Tässä vaiheessa ei käytetty aikaa vielä kymmensormijärjestelmän omaksumiseen, mutta ohjattiin käyttämään molempien käsien sormia. Osa pareista aloitti kirjoittamisen välittömästi pohdinnan jälkeen, osaa ujostutti ja joitakin jännitti näppäimistöön koskeminen. Noin puolet tekivät tehtävän itsenäisesti ja puolet tarvitsivat aikuisen rohkaisua ja ohjausta kirjoittamisen aloittamiseen.

Kirjoittaminen Aikuinen pyrki olemaan kuuloetäisyydellä tehden havaintoja lasten keskustelusta sekä tarjoamaan tarvittaessa apua. Tähän esitykseen valittiin neljä ihanaa tuotosta. Kirjoittamisen jälkeen tulostettiin kirjoitukset, muokattiin tekstejä (haamukirjoitukset) ja yhdistettiin piirros ja kirjoitus omaan eskarikansioon. Lapsi luki kirjoittamansa aikuiselle.

Pinja ja Hedi

Kirjoittamisen jälkeen tytöt prosessoivat omaa kirjoitustaan etsimällä työstään oman nimen kirjaimet. Huom. päivämäärän kirjoitettuaan he halusivat vielä lisätä äitin ja isin!

Emilia ja viivi

TOISELLE HEISTÄ LUKEMISEN MAAILMA ON JUURI ”AVAUTUNUT” TOISELLE HEISTÄ LUKEMISEN MAAILMA ON JUURI ”AVAUTUNUT”. HEIDÄN KESKUSTELUIS-SAAN KOROSTUI INNOKAS AJATUSTENVAIH-TO JA ÄÄNTEIDEN MAISTELU.

JULIA JA ONNI

KUN KIRJOITTAJAT LUKIVAT TÄMÄN OPELLE ÄÄNEEN, SE HETKI OLI HÄNELLE HENGÄSTYTTÄ-VÄN HIENO! HEIDÄN OPPIMISTAAN ON MIELENKIINTOISTA SEURATA TULEVAISUUDESSA. OSAATKO SINÄ LUKEA TÄMÄN?

AADA K. JA SOFIA N.

KIRJOITTAMISEN RIEMUA! TYTÖT OPPIVAT VARMASTI TOINEN TOISELTANSA!

Mitä kirjoittaminen antoi lapsille open näkökulmasta? Valtavan SUURIA onnistumisen kokemuksia. ”Minä kirjoitin tämän”, ”tämä on meidän työ”! Lapset oppivat toinen toisiltaan ja open mielestä ylittivät oman osaamisen tasonsa. Parityöskentely onnistuessaan lähentää lasten suhdetta toisiinsa ja lisää vuorovaikutustaitoja. Lapsille heräsi palava halu kirjoittaa lisää ja siihen toiveeseen henkilökunta vastasi. Lapsille järjestettiin aikaa kirjoittamiseen. Kokeilun jälkeen totesimme, että kirjoittaminen on myös hyvä keino purkaa erilaisia tunteita. (Esimerkki).

Mitä lasten kirjoittamiskokeilu antoi opettajalle? Trageton-työtapa on helppo ottaa käyttöön. Oivalluksen ja konkreettisen esimerkin siitä kuinka lapset oppivat vuorovaikutuksessa toisen kanssa. Opettajalla on passiivisempi rooli. Huomioita: lasten keskittynyt työskenteleminen vaikka ympärillä paljon ärsykkeitä, äänteiden maistelu, vuoron odottaminen. Kirjoittaminen kesti 15-20min./pari, joka mahdollistaamonen lapsen osallistamisen esim. aamupäivän aikana. Erinomainen eriyttämisen keino. Jokainen lapsi SAA edetä omalla kehityksensä tasolla.

Kirjoitetaanko meidän eskarissa tulevaisuudessa? KYLLÄ kirjoitetaan! Jostain vanhasta pitää luopua kun uusia työtapoja otetaan käyttöön ► edellyttää keskustelua ja kompromisseja työtiimissä, jossa opettajuutta jaetaan. Vaatii rohkeutta kokeilla uutta! Tulevaisuuden ops:ssa korostetaan monilukutaitoa. http://www.oph.fi/ops2016/blogi/103/0/tavoitteena_mo nilukutaito . Kirjoittaminen on yksi osa sitä. Senkin vuoksi Trageton-työtapa palvelee myös esiopetusikäisiä ja voisi olla yksi keino vastata tulevaisuuden haasteisiin. Seuraavaksi kokeilemme miten iPadit oppimisvälineinä voisivat parhaiten olla apuna tekstintuottamisessa(esim. Pages- tai keynote-appsit tms).