Kolariväkivalta -sarjan tulosten pohdintaa (LYHDE-projekti)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Opettele liikennesäännöt
1 Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011 Liikenneturvallisuuskyselyn tuloksia Työn aluksi selvitettiin liikenteen ongelmakohteita mm.
Liikennevalojen vaihejako HARJOITUS. Vaihejako Pelisäännöt – Lainsäädännön vaatimus 1. Suoraan ajavien keskenään risteävien ajosuuntien ja suojateiden.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Jokerivalojen toimintaperiaate
Oikeus liikkua maastossa
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Eurooppalainen turvavyökampanja Euchires 2005 •Kymmenessä EU-maassa vuonna 2005 toteutettava kampanja turvavyön käytön lisäämiseksi •Turvavyön käytön lisääminen.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Kokonaisturvallisuuden hahmottaminen ja riskien tunnistamisen vaikeus koulujen turvallisuusjohtamisessa Tarja Ojala Safety Futures
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma Kyselyiden yhteenveto.
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Annu Korhonen1 LINTU-ohjelma Annu Korhonen Linea Konsultit Oy LINTU-ohjelman koordinaattori Väylät ja liikenne 2002 Jyväskylä
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Ohjausryhmän 3. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
STANDARDI EN EN on eurooppalainen tieturvallisuusstandardi joka säätää seuraavaa: ”Tien laitteiden tukirakenteiden törmäysturvallisuus.
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
1 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Onko pakkolunastukselle vaihtoehtoa? Maanmittauspäivät 2011, Pori Kalle Konttinen Maanmittauslaitos / keskushallinto.
Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamat kuolonkolarit 2000–2011 Kelityyppi:Kaikki:Renkaisiin liittyvät: Osuus: Luminen, jäinen, sohjoinen ,4 %
LAMK Outdoors Finland Etelä Aktiviteettisivuston lanseeraustutkimus 2013 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
1 Liikenneturvallisuuden periaatepäätöksen toteutuminen Harri Peltola, Juha Luoma ja Niina Sihvola Tutkimusraportti : VTT-R
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Keskikaide vastakkaisten ajosuuntien välissä vähentää merkittävästi kohtaamisonnettomuuksia vähentää suistumisonnettomuuksia.
Sähköpalokuolemat Suomessa Antti Nenonen, Tukes Sähköpalokuolemat Suomessa Tilastollinen tutkimus Ylitarkastaja Antti Nenonen.
Näin varmistamme viihtyisät ja turvalliset
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Tieliikenteen haasteet
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Mikko Malmivuo. 1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Työsuojelu Suomessa.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Kuvasarja nuorten kuljettajien ajo- opetukseen 2012 Liikennevakuutuskeskus (LVK) Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)
Liikennekasvatuksen vuosikello Honganpalon koulu Raahe 2016.
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Työn tavoite Laaditaan liikenneturvallisuussuunnitelma
KESKI-SUOMEN LIIKENNEFOORUMI 2017
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Esityksen transkriptio:

Kolariväkivalta -sarjan tulosten pohdintaa (LYHDE-projekti) Liikennejärjestelmän kolariväkivalta? Kolariväkivaltasarjan LINTU-julkaisuja 3/2006 Liikennejärjestelmän kolariväkivalta. Riskit ja niiden vähentäminen autoliikenteessä yksiajorataisilla pääteillä 5/2008 Liikennejärjestelmän kolariväkivalta. Kolarikuolemat taajamissa: liikennekuolemien yleiskuva ja kevyen liikenteen syväanalyysi 3/2009 Liikennejärjestelmän kolariväkivalta. Riskit ja niiden vähentäminen moottoriteillä 4/2009 Liikennejärjestelmän kolariväkivalta Riskit ja niiden vähentäminen seutu- ja yhdysteillä Muistio 17.9.2010 Kevyen liikenteen onnettomuudet yksiajorataisilla pääteillä ”Liitännäisiä” : 1/2009 Keskikaiteen toteutettavuus nykyisille teille 2/2010 Kevyen liikenteen turvallisuus taajamissa. Jalankulun ja pyöräilyn kuolonkolarien vähentäminen liikennejärjestelyjä kehittämällä DI Marko Kelkka DI Saara Toivonen Uudenmaan ELY-keskus (aik. Sito Oy) Liikennevirasto marko.kelkka@ELY-keskus.fi saara.toivonen@liikennevirasto.fi Saara Toivonen 5.5.2011

Liikennejärjestelmän kolariväkivalta -tutkimussarja ja liittyvät raportit TEKIJÄT (erilaisin kokoonpanoin): Teknillinen korkeakoulu, Työterveyslaitos, Turun yliopisto, Sito Oy; VTT, Talentek Oy, Lectus Ky Marko Kelkka, Timo Ernvall, Esa Räty, Marja-Terttu Juurinen, Timo Kari, Kari Laakso, Seppo Olkkonen, Esko Keskinen, Ari Katila, Sirkku Laapotti, Kati Hernetkoski, Riikka Rajamäki, Antti Virtanen, Peter Lüthje, Noora Airaksinen, Katja Suhonen, Marko Tikkanen; Klas Hytönen, Mikko Uljas, Harri Peltola, Seppo Karppinen, Mauri Soukiala, Kirsi Järvenpää, Kalle Toiskallio AINEISTO: Liikennevakuutuskeskuksen tutkijalautakunta-aineisto; kirjallisuus, Livin tierekisteri OHJAUSRYHMISSÄ (erilaisin kokoonpanoin): Tiehallinto/Liikennevirasto, Liikenne- ja viestintäministeriö, Ajoneuvohallintokeskus, Liikennevakuutuskeskus, Teknillinen korkeakoulu, Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto, Järvenpään kaupunki, Liikenneturva, Merivoimien esikunta, Työterveyslaitos, Terveydenhuollon oikeusturvakeskus, Pirkanmaan, Varsinais-Suomen ja ELY-keskukset ja Lapin tiepiiri Saara Toivonen 5.5.2011

Taustaa (otteita tutkimushausta 2005) Liikenneturvallisuusvisio: Tieliikennejärjestelmä on suunniteltava siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikennejärjestelmän suunnittelijoiden ja toteuttajien tulee pystyä vastaamaan siitä, että asianmukaiset tiedot ja taidot omaava henkilö ei kuole eikä loukkaannu vakavasti liikenteessä. Inhimillinen virhe ei saa johtaa kuolemaan. (Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan Liikenneturvallisuussuunnitelma vuosille 2001-2005) Saara Toivonen 5.5.2011

Taustaa (otteita tutkimushausta 2005) Tutkimussarjan olennaisia näkökulmia olivat: • millaista kolariväkivaltaa ihmiskeho kestää sekä • miten liikennejärjestelmän ominaisuuksia ja liikenteen säätelyä tulisi kehittää, että kolariväkivalta saataisiin riittävän alhaiselle tasolle ihmisen kestokykyä ajatellen. ...parantamistoimia harkittaessa tulee keskittyä kolarien seurausten lieventämiseen, tuhoisien onnettomuusketjujen katkaisemiseen sekä liikennejärjestelmän ominaisuuksien ja ratkaisujen kehittämiseen / sopeuttamiseen ihmisen kestokykyä ja todettua liikennekäyttäytymistä vastaaviksi (esimerkkeinä auton ominaisuudet / kolariturvallisuus, tien ominaisuudet / törmäysturvallisuus, nopeuksien hallinta ja sopiva nopeustaso sekä eri tekijöiden yhteen sopivuus)... Saara Toivonen 5.5.2011

Taustaa (otteita tutkimushausta 2005) Analysoidaan ja kuvataan valitussa toimintaympäristössä keskeisissä onnettomuustyypeissä kuoleman aiheuttaneet tekijät ja tapahtumat. ...samalla tulee pohtia törmäyssuuntien, törmäysnopeuksien, erilaisten ajoneuvojen kolariturvallisuuden ja -yhteensopivuuden, ajoneuvojen ja liikenneympäristön kolariyhteensopivuuden, jne. merkitystä vakaville seurauksille... Arvioidaan ominaisuuksia ja tekijöitä liikennejärjestelmässä, jotka altistavat kolarien vakaville seurauksille. Hahmotellaan toimia tilanteen parantamiseksi. Arvioinnissa pääpaino järjestelmän normaalissa käytössä tapahtuneissa onnettomuuksissa ("inhimillinen virhe"). Tutkijaryhmään lääkäri, ajoneuvotekniikan ja liikennetekniikan asiantuntijat. Saara Toivonen 5.5.2011

Syvätutkimusaineiston rajauksista Saara Toivonen 5.5.2011

Kaikki tutkijalautakuntien tutkimat kuolemat (2002-2006),1900 ihmistä Saara Toivonen 5.5.2011

Riskinoton osuus (tutkijalautakuntien tutkimat kuolemat 2002-2006) Saara Toivonen 5.5.2011

Tavanomaisessa liikenteessä kuolleet 2002-2006, 875 ihmistä Saara Toivonen 5.5.2011

Liikennejärjestelmän riskit tavanomaisessa liikenteessä Riskit arvioitiin moottoriajoneuvoliikenteelle jalankululle ja pyöräilylle Arviointi suoritettiin toimintaympäristöittäin Yksiajorataiset päätiet Seutu- ja yhdystiet Moottoritiet Taajamien kadut ja tiet (taajamamerkillä osoitetut väylät) Saara Toivonen 5.5.2011

Kuolleet onnettomuusluokittain 1-ajorataisten pääteiden aineistossa, moottoriajoneuvot (tavanomainen liikenne) Saara Toivonen 5.5.2011

Liikennevakuutuskeskus/VALT 1) Henkilöauton (A) kohtaamisonnettomuus raskaan ajoneuvon (B) kanssa: kuljettaja ja oikealla edessä sekä takana istunut matkustaja kuolivat. A:n nopeus 80-90 km/h ja B:n 80 km/h. Liikennevakuutuskeskus/VALT Saara Toivonen 5.5.2011

2) Henkilöauton (A) kohtaamisonnettomuus henkilöauton (B) kanssa 2) Henkilöauton (A) kohtaamisonnettomuus henkilöauton (B) kanssa. A ajautui kaarteessa vastaan tulevien (B:n) kaistalle. Kuljettajat kuolivat, lisäksi loukkaantui 4 matkustajaa. A:n ja B:n nopeus noin 100 km/h. Liikennevakuutuskeskus/VALT Liikennevakuutuskeskus/VALT Saara Toivonen 5.5.2011

Henkilöautoissa kuolleet autoon kohdistuneen törmäyksen suunnan mukaan, 1-ajorataiset päätiet, moottoriajoneuvot Saara Toivonen 5.5.2011

Seurausten vakavuus kaikille osallisille sekä surmansa saaneiden kuolinajat, 1-ajorataiset päätiet, moottoriajoneuvot Saara Toivonen 5.5.2011

Vammautumisen vakavuus nopeuden muutoksen mukaan (vain kohtaamisonnettomuudet; delta-v laskettu tutkijalautakunnan arvioiman ajonopeuden tai nopeusrajoituksen perusteella, 1-ajorataiset päätiet, moottoriajoneuvot) Saara Toivonen 5.5.2011

1-ajorataiset päätiet, moottoriajoneuvot Kuljettajat Kuolleet Loukkaan-tuneet Pää 39,6 21,5 Selkäranka 10,2 9,2 Rintakehä 28,5 1,5 Vatsa ja lantio 2,8 13,9 Raajat 1,4 20,0 Monivamma 6,9 Muu 10,5 12,3 Saara Toivonen 5.5.2011

Kuolemaan johtaneet vammautumismekanismit ja törmäyssuunnat kohtaamisonnettomuudet, 1-ajorataiset päätiet, moottoriajoneuvot Saara Toivonen 5.5.2011

Raskas liikenne törmäyskohteena liki 40 prosentissa kohtaamis-onnettomuuksien kuolemissa 1-ajorataisilla pääteillä Saara Toivonen 5.5.2011

Riskien vähentäminen tavanomaisessa liikenteessä Tie- ja liikenneympäristö, tienpitäjän toimenpiteet toimintaympäristöittäin Yksiajorataiset päätiet Seutu- ja yhdystiet Moottoritiet Taajamien kadut ja tiet Ajoneuvotekniikka Lainsäädäntö Koulutus, valistus ja tiedotus Pohdintaa riskinotosta Johtopäätöksiä ja pohdintaa lähestymistavasta Saara Toivonen 5.5.2011

Johtopäätöksiä tienpidon alueelta (1-ajorataiset päätiet) Suuri osa tavanomaisen moottoriajoneuvoliikenteen kuolemista voitaisiin torjua kohtuullisella määrällä keskikaiteellisia teitä Muilta osin alempia nopeusrajoituksia Vaikutusta myös seuraavilla toimilla: kiertoliittymät, liittymien porrastaminen, eritasoliittymät yksityisten teiden liittymien järjestelyt, reunakaiteet talviliikenteen hallinta palautetta antavat keskialueet työnjako kulku- ja kuljetusmuotojen kesken? Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden kohentaminen: kevyen liikenteen väylät, alikulkukäytävät, tien ylitysten turvaaminen nopeusrajoitukset tiiviin tienvarsiasutuksen kohdilla Saara Toivonen 5.5.2011

Johtopäätöksiä tienpidon alueelta (seutu- ja yhdystiet) Moottoriajoneuvoliikenteen turvallisuus: seututeiden parempi talvihoito, (talviajan) nopeusrajoitukset, liittymien nopeusrajoitukset, reunaympäristön pehmentäminen yhdysteillä yleisen nopeusrajoituksen 80 km/h alentaminen Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden kohentaminen: nopeusrajoitukset tiiviin tienvarsiasutuksen kohdilla kevyen liikenteen väylät (halvempien ratkaisujen hakeminen?), tien ylitysten turvaaminen tievalaistus yksityistieliittymien turvallisuustarkastukset, näkemien parantaminen, nopeusrajoitukset Saara Toivonen 5.5.2011

Johtopäätöksiä tienpidon alueelta (moottoritiet) kaiteiden päiden ja vanhojen kaiteiden korjaaminen eritasoliittymissä väärään ajosuuntaan lähtemisen karsiminen Saara Toivonen 5.5.2011

Johtopäätöksiä tienpidon alueelta (Taajamien kadut ja maantiet) Tavanomaisessa moottoriajoneuvoliikenteessä kuolemanriski vähäinen, poikkeuksena risteämisonnettomuudet (noin 10 % taajamakuolemista): nopeuksien alentaminen (alle 50 km/h) Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus: huomiota kaupunkien pää- ja kokoojaväylien suojateihin ja pyöräteiden jatkeisiin (jalankulkijat ↔ suuret kaupungit; pyöräilijät ↔ kaupungit), pientalovaltaisten kokoojakatujen liittymät (pyöräilijät) ajonopeuksien alentaminen (nopeusrajoitukset, rakenteelliset nopeudenalentimet, automaattinen nopeusvalvonta) suojateiden ja pyörätien jatkeiden havaittavuus, kunto, rakenteet, varoittaminen/muistuttaminen, valaistus, liikennevalot yli- ja alikulkuja kaupunkirakenteeseen sopivasti, pyöräteitä, kevyen liikenteen väyliä kevyen liikenteen järjestelyiden turvallisuustarkastukset, kokeilutoiminta, ohjeistus Saara Toivonen 5.5.2011

Henkilöautojen kolariturvallisuus parantunut: Sivutörmäykset huomioivat rakennesäännökset EU:ssa voimaan 1996 Testiohjelmien (mm. EuroNCAP 1997-) myötä: Etu- , sivu-, jalankulkijatörmäystesti ja lapsimatkustajan suojan testit Etutörmäys 64 km/h ja sivutörmäys 50 km/h nopeudessa Turvallisuusarvio saman kokoiseen vertailuryhmään nähden, ei arviota raskaaseen ajoneuvoon tai eläimeen törmäyksestä 1-ajorataiset päätiet, moottoriajoneuvot Saara Toivonen 5.5.2011

Kolariaineistosta todettua, 1-ajorataiset päätiet: Ajoneuvotekniikka Henkilöautossa selviytymismahdollisuutta parantavat: autossa optimaalinen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus siedettävä törmäysnopeus etutörmäys kohteeseen, jonka massa ja keularakenteet yhteensopivat Henkilöauton ja raskaan auton nokkakolarissa pääteillä henkilöauto usein murskaantuu. Henkilöautojenkin välisissä suuren nopeuden kolareissa korirakenne usein painuu sisään. Sivutörmäykset? Hidastuvuus? Jalankulkijan ja pyöräilijän huomiointi? Kolariaineistosta todettua, 1-ajorataiset päätiet: Saara Toivonen 5.5.2011

Lainsäädäntöön liittyvää autoilijaa velvoittavat suojatiesäännöt, soveltaminen, valvonta pyöräilijän ja autoilijan keskinäiset väistämissäännöt ja niistä muistuttaminen (liikenneympäristön toimin) jalankulkijan heijastimen käyttö ja pyöräilijän kypärän käyttö automaattisen valvonnan edellytykset, monipuolistaminen ja laajentaminen myös taajamissa kuljettajan väsymys ja valvonta heikentynyt ajokyky Saara Toivonen 5.5.2011

Koulutus, valistus ja tiedotus autoilijan suojatiesäännöt, ennakoiva ajotapa pyöräilijän ja autoilijan keskinäiset väistämissäännöt, varominen jalankulkijan heijastimen käyttö ja pyöräilijän kypärän käyttö ikääntyvien riskeistä, heikentyvästä ajokyvystä informointi kuljettajan väsymyksen merkitys, kuljettajan huomion suuntaamisen merkitys huonojen talvikelien huomiointi nopeuksissa Saara Toivonen 5.5.2011

Pohdintaa riskinotosta riskinotto suhteellisesti yleisintä moottoriteillä sekä seutu- ja yhdysteillä, mutta sitä esiintyy kaikenlaisissa liikenneympäristöissä riskinotto suhteellisesti yleisintä mopo- ja yksittäisonnettomuuksissa, mutta sitä esiintyy kaikentyyppisissä onnettomuuksissa osaan (?) riskinotto-onnettomuuksista ehkä hyötyä tavanomaiselle liikenteelle esitetyistä toimista – ei kuitenkaan varmuutta asiasta riskinotto kaikissa liikenneympäristöissä on yleistä, vaarassa myös muiden henki → riskinotolta ei voi sulkea silmiä nopeudenrajoittimet, älykäs nopeudensäätely / automaattinen valvonta alkolukot älykkäät turvalaitteet sähköinen ajokortti Saara Toivonen 5.5.2011

Pohdintaa lähestymistavasta Riskinoton rajaus huomattava ylinopeus, turvalaitteiden käytön laiminlyönti, rattijuopumus, itsetuho, sairauskohtauskuolema, ajo-oikeuden puuttuminen ylinopeuden rajauskriteeri olisi mahdollisesti voinut olla tiukempi (käytännössä ei kovin suurta merkitystä tutkittavien tapausten lukumäärälle) jalankulkijan heijastimen ja pyöräilijän kypärän käyttämättömyys (ei poissulkukriteerinä - ilmiötä analysoitiin ja arvioitiin) Riskinoton rajaus ei mikään tieteellinen totuus, pikemminkin käytännönläheinen menettely toimintamallien hahmottamiseksi Inhimillisessä toiminnassa tapahtuu virhearviointia, jopa riskinottoa (jos siihen on mahdollisuus), ihminen kestää huonosti nykyliikenteessä syntyviä törmäys- ja hidastuvuusvoimia Liikennejärjestelmään sisältyvät (ohjelmoidut?) kuolemanriskit ↔ tienkäyttäjien riskinotto Saara Toivonen 5.5.2011