OSUUSKUNNAT SUOMALAISTEN AMMATTIKORKEAKOULUJEN YRITTÄJYYSKASVATUKSEN VÄLINEENÄ OSUUSTOIMINTATUTKIMUKSEN PÄIVÄ 28.10.2008 KUOPION YLIOPISTO KTT Eliisa Troberg.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien neuvottelupäivät Kulttuuriviennin rahoitus Neuvotteleva virkamies Kimmo Aulake OPM/KUPO/KVY.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Maailma rakentuu yhdessä yrittämällä! Yhdistyneiden Kansakuntien kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012.
Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Maahanmuuttajien yrittäjyys ei ole pelkkää pizzaa ja pubeja Maahanmuuttajien yrittäjyys Suomessa on tuoreen väitöstutkimuksen mukaan melko samanlaista.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
MITKÄ TEKIJÄT VAIKUTTAVAT OSUUSKUNTIEN MENESTYKSEEN OSAAMISKESKEISILLÄ TOIMIALOILLA? PELLERVON PÄIVÄ Helsinki KTT Eliisa Troberg © LTT-Tutkimus.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
OTL Seppo Pöyhönen ”Osuuskunnan jäsenen omistajaoikeudet ja mahdollisuus osuuden arvonnousuun” ” Omistajaoikeudet ja omistaja-arvo osuuskunnissa”  tilannekatsaus.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Ajankohtaista lakirintamalta Toimitusjohtaja Jukka Pötry Silta yrittäjyyteen - Lahden alueen uusyrityskeskus Pellervon Päivä Tapahtumatalo.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen Vaasa Yrittäjyyskasvatuksen tutkimuksen ja käytännön haasteet Runsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Yrittäjyys HAAGA-HELIAssa Arenen yrittäjyysstrategia, miksi juuri nyt Jari Laukia.
OSAAMISINTENSIIVISEN YRITTÄJYYDEN EDISTÄMINEN JA UUDEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN = OiLi
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Viestintäsuunnitelma
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Missio - Suomen Yrittäjien tehtävä Parantaa yrittäjien asemaa, yrittämisen edellytyksiä sekä rakentaa Suomesta yrittäjyyden yhteiskunta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Koulutuksen työelämälähtöisyyden hyvät ja huonot puolet AMOK: APE6/2005, KTM Ismo Koponen MO16,
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
YRITTÄJYYSKASVATUSKYSELY. Kyselyn tavoitteet Osa Äänekosken ohjauksen -hanketta Asenteet Kiinnostus yhteistyöhön Opettajat Yritykset Oppilaat.
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
KTT Eliisa Troberg Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

OSUUSKUNNAT SUOMALAISTEN AMMATTIKORKEAKOULUJEN YRITTÄJYYSKASVATUKSEN VÄLINEENÄ OSUUSTOIMINTATUTKIMUKSEN PÄIVÄ KUOPION YLIOPISTO KTT Eliisa Troberg Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti

AGENDA  Taustaa  Tutkimuksen tavoitteet  Käsitteellinen viitekehys  Tutkimuksen suorittaminen  Haastatteluteemat  Havainnot  Syitä osuuskuntien perustamiselle ammattikorkeakouluihin  Oppimismuodot oppilasosuuskunnissa  Miten osuustoiminnallinen yrittäjyys täyttää yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet?  Osuustoiminnallisen yrittäjyyden vahvuuksia ja heikkouksia  Yhteenveto ja johtopäätöksiä

TAUSTAA  Uudet yritykset nähdään ratkaisuina kasvuun ja innovaatioihin. Yrittäjyyttä ja yrittäjyyskasvatusta edistetään voimakkaasti maailmalla.  Yrittäjyyskasvatus sisällytettiin suomalaisen opetusjärjestelmän suunnitelmiin noin 1990-luvun puolivälissä.  Yrittäjyyskasvatuksesta on nykyään tullut hyvin suosittu opetusjärjestelmän eri tasoilla. Yrittäjyysaktiviteetti on Suomessa kuitenkin melko alhainen verrattuna moniin muihin maihin.  Osuuskuntia on käytetty yrittäjyyskasvatuksen välineenä suomalaisissa ammattikorkeakouluissa 15 vuotta. Noin 20 ammattikorkeakoulua yli 30 ammattikorkeakoulusta sisällyttävät osuustoiminnallisen yrittäjyyden opintoihinsa ja oppilasosuuskuntia on perustettu lähes 20 suomalaiseen ammattikorkeakouluun.

TUTKIMUKSEN TAVOITTEET  Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia osuustoiminnallista yrittäjyyttä yrittäjyyskasvatuksen välineenä suomalaisissa ammattikorkeakouluissa.  Tutkimuksessa etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:  Miksi osuuskuntia käytetään yrittäjyyskasvatuksen välineinä?  Miten osuustoiminnallinen yrittäjyys täyttää yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet?  Mitä vahvuuksia ja haasteita liittyy yrittäjyyteen oppilasosuuskunnissa?

KÄSITTEELLINEN VIITEKEHYS Yrittäjyyskasvatusta koskeva kirjallisuus muodostaa tutkimuksen käsitteellisen viitekehyksen.  Yrittäjyyskasvatuksen käsite  Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet  Yrittäjyyskasvatuksen välineet  Yrittäjyyskasvatuksen haasteita

YRITTÄJYYSKASVATUKSEN KÄSITE Suomessa yrittäjyyskasvatuksella viitataan yrittäjyyden opetukseen opetusjärjestelmän eri tasoilla. Yrittäjyyskasvatus tarkoittaa yrittäjyyteen kasvamista, sekä ulkoista että sisäistä yrittäjyyttä.

YRITTÄJYYSKASVATUKSEN TAVOITTEET “Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on tukea sellaisia tietoja, taitoja ja asenteita, joita opiskelija tarvitsee kun hän opiskelee ja myöhemmin työelämässä joko yrittäjänä tai työntekijänä. Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on lisätä opiskelijoiden päättävyyttä, yrittäjyyttä, luovuutta, yhteistoiminnallisuutta, suoritusmotivaatiota ja sinnikkyyttä” (Ristimäki 2002)

YRITTÄJYYSKASVATUKSEN VÄLINEET  Yrittäjyyskasvatuksessa käytetään monia eri pedagogisia välineitä kuten luennot, kirjat, yrittäjäpuheenvuorot, caset, tietokonesimulaatiot ja harjoitteluyritykset.  Tutkimukset osoittavat, että ”tekemällä oppiminen” tuottaa parhaimmat tulokset.

YRITTÄJYYSKASVATUKSEN HAASTEITA  Yrittäjyyskasvatuksen suuri haaste on, miten se täyttää tehtävänsä. Ihmisten asenteita ja motiiveja on vaikea muuttaa.  Onko yrittäjyyskasvatusta ylipäätänsä mahdollista opettaa luokkahuoneessa?  Ei ole olemassa mitään yhtenäistä yrittämistä koskevaa teoriaa, joka auttaisi tulevaa yrittäjää epävarmuudessa.  Opetuksen tehokkuutta on usein vaikea mitata.  Käsitykset yrittäjyysominaisuuksista kuten luovuus ja riskinotto vaihtelevat eri aikoina, eri kulttuureissa ja erilaisissa yhteyksissä.

TUTKIMUKSEN SUORITTAMINEN Tutkimuksessa tehtiin kirjallisuustarkastelu sekä haastateltiin oppilasosuuskuntien jäseniä ja opettajia neljässä suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulut olivat : Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulu- Helia Turun ammattikorkeakoulu Mikkelin ammattikorkeakoulu ja Pieksämäen Diakonia ammattikorkeakoulu.

HAASTATTELUTEEMAT Keskeiset haastatteluteemat olivat:  Miksi osuuskuntia käytetään yrittäjyyskasvatuksen välineinä?  Mitä oppimisen muotoja käytetään oppilasosuuskunnissa?  Miten osuustoiminnallinen yrittäjyys täyttää yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet?  Mitä vahvuuksia ja haasteita liittyy yrittäjyyteen oppilasosuuskunnissa?

HAVAINNOT

SYITÄ OPPILASOSUUSKUNTIEN PERUSTAMISEKSI  Osuuskunta on yritysmuotona joustava ja oppimistarkoituksiin hyvin soveltuva. Siihen on helppo liittyä ja lähteä pois. Osuuskunnan perustamiseen ei tarvita alkupääomaa.  Osuusmaksut eivät ole yleensä korkeita ja riski on rajoitettu. Tämä on erityisen tärkeää opiskelijoille, joilla ei ole suuria rahoituksellisia resursseja.  Osuuskunta on tasa-arvoinen, tiimiyrittäjyyteen hyvin soveltuva muoto. Se on ihmisyhteisö, jossa opiskelijat oppivat tiimi- ja sosiaalisia taitoja.  Osuuskunta on moderni verkostoyritys, jossa kyetään yhdistämään erilaisten osaajien tietoja ja taitoja.  Osuuskunnan imago soveltuu erityisen hyvin tietyille toimialoille kuten sosiaali-, terveys- ja kulttuuriala.

OPPIMISMUODOT OPPILASOSUUSKUNNISSA  Oppiminen perustuu tekemällä oppimiseen.  Vuoden perusopintojen jälkeen opiskelijat perustavat joko oman osuuskunnan tai liittyvät jo toimivaan osuuskuntaan ammattikorkeakoulussaan.  Osuuskunnan sisällä on yleensä useita tiimejä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä tiimissä; tiimin vetäjä, projektipäällikkö, markkinointipäällikkö jne. Jokaisella tiimillä on valmentaja (opettaja) joka osallistuu valmennustilaisuuksiin, antaa neuvoja ja kannustaa tiimin jäseniä.  Opinnot koostuvat tiimitapaamisista, pienistä workshopeista, projekteista ja asiakaskäynneistä. Projektien ja tiimitoimintojen ohella opiskelijat lukevat liiketaloudellista kirjallisuutta.

MITEN OSUUSTOIMINNALLINEN YRITTÄJYYS TÄYTTÄÄ YRITTÄJYYSKASVATUKSEN TAVOITTEET?  Osuuskunnat toimivat erittäin hyvin yrittäjyyden innovatiivisina oppimisympäristöinä.  Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet on saavutettu kokonaisuutena hyvin. Oppilasosuuskunnissa opiskelijat kokevat yrittäjyyden kompleksisuuden ja oppivat sekä ulkoisia että sisäisiä yrittäjyystaitoja.  Muutamissa osuuskunnissa opiskelijat eivät saa palkkaa tekemästään työstä vaan myyntituotot käytetään osuuskunnan toiminnan kehittämiseen ja erilaisten tapahtumien järjestämiseen.  Vain harvat oppilasosuuskuntien jäsenet ryhtyvät yrittäjiksi opinnot päätettyään. Yrittäjiksi ryhtyvät perustavat yleensä osakeyhtiön. Osuuskunta koetaan ennen kaikkea yrittäjyyden harjoitteluyritykseksi.

OSUUSTOIMINNALLISEN YRITTÄJYYDEN VAHVUUKSIA  Osuustoiminnallinen yrittäjyys merkitsee yrittäjyyden oppimista käytännössä  Se tasapainottaa teoreettisia opintoja  Oppilaiden on todettu oppivan enemmän kuin vain luentoja kuunnellessa.  Osuuskunta-muotoon liittyvä joustavuus ja vapaus motivoi opiskelijoita. Motivaatiolla on myönteinen yhteys luovuuteen.  Opiskelijat oppivat tiimi- ja sosiaalisia taitoja yhteisyrittämisellä. Osuuskunta on ihmisyhteisö verrattuna pääomayhteisöihin.  Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä oppilasosuuskuntien kykyyn täyttää heidän vaihtuvat toiveensa.  Osuustoiminnan arvoperusta näyttää soveltuvan erinomaisen hyvin mm. sosiaali-, hyvinvointi- ja taiteen alueille.

OSUUSTOIMINNALLISEN YRITTÄJYYDEN HAASTEITA  Osuustoiminnallista yrittäjyyttä ei tunneta vielä riittävästi ammattikorkeakouluissa ja sitä ei ole integroitu hyvin muihin opintoihin.  Opettajilla on harvoin riittävästi tietoa osuustoiminnallisesta yrittämisestä.  Opettajien on vaikeampi arvioida opiskelijoiden suorituksia oppilasosuuskunnissa kuin perinteisessä luokkaopetuksessa.  Osuustoiminnallinen yrittäjyys on vaativaa; useimmilla opiskelijoilla ei ole paljon aiempaa työkokemusta tai yrittäjyyskokemusta.  Oppilasosuuskunnilla on ollut haasteita löytää motivoituneita hallituksen jäseniä.  Palkan maksaminen ja muut taloudelliset asiat ovat aiheuttaneet haasteita joissakin oppilasosuuskunnissa.

YHTEENVETO JA JOHTOPÄÄTÖKSIÄ  Oppilasosuuskunnat ovat uusi väline ammattikorkeakoulujen yrittäjyyskasvatuksessa  Ne on koettu ennen kaikkea innovatiivisiksi oppimisympäristöiksi, joilla on monia etuja mutta myös haasteita.  Keskeistä niissä on, että opiskelijat tekevät työtä oikeissa yrityksissä ja oppivat sekä yrittäjyys- että tiimityötaitoja.  Osuuskunnan on koettu olevan sopivampi yritysmuoto oppimistarkoituksiin kuin osakeyhtiö, koska se on “ihmisyhteisö”, ei pääomayhteisö.  Haasteita osuustoiminnalliselle yrittämiselle ammattikorkeakouluissa synnyttävät tietämättömyys osuustoiminnallisesta yrittämisestä, ennakkoluulot sitä kohtaan ja yrittäjyystradition puuttuminen tietyiltä toimialoilta kuten sosiaali- ja terveydenhoitoala ja taiteet.

YHTEENVETO JA JOHTOPÄÄTÖKSIÄ jatkuu  Ammattikorkeakoulujen opetuskulttuuri painottaa yhä perinteisiä opetustekniikkoja kuten luentoja.  Osuustoiminnallista yrittäjyyttä ei ole integroitu hyvin muihin ammattikorkeakoulun opintoihin ja taloudelliset resurssit sen pitkäjänteiseen kehittämiseen ovat vähäiset.  Olisi tärkeää että opiskelijat ja opettajat ammattikorkeakoulumaailmassa verkostoituisivat keskenään oppilasosuuskuntien toiminnan edistämiseksi.  On huomioitavaa, että osuustoiminnallinen yrittäjyys toimii hyvin yrittäjyyskasvatuksen välineenä mutta opiskelijat perustavat harvoin osuuskuntia opintonsa päätettyään.  Vaikka osuustoiminnallista yrittäjyyttä ei tunneta yleisesti hyvin, se on levittäytynyt yli 20 ammattikorkeakouluun ja alemmille koulutustasoille.

KIITOS!