Inkluusion maailmat - ja kuinka monta niitä on…?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Antti Teittinen & Maija Hirvonen
Advertisements

Heikki Saarilampi Kot9sn2 Syksy 2011
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Soveltava liikunta tieteen ja tutkimuksen näkökulmasta
Perhesosiaalityö Kokkolassa
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Laajennettu työssaoppiminen- yrityksen näkökulma
Pathways to Inclusion -projektin paikallinen seminaari, Projektin esittely ja kansallinen barometri Sisko Rauhala, koordinaattori.
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Norssi ja Varis juttusilla
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
© Conformiq Software Ltd. | The Future of Software Testing Kuormitustestaus.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
OPS-ajatuksia.
PERHE JA HARRASTUKSET Anne.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
POLIITTINEN HISTORIA Kun valtiot epäonnistuvat State building – demokratian haaste Seminaari Helsingin yliopistossa Pilvi Torsti
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Pekka Löppönen Organisaatio kokemuksena-konferenssi.
Oppiaine-kokonaisuus
MAB3 prosenttilasku.
Ops seminaari Askola.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Vaalit Suomessa.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
Tervetuloa! OPS 2016.
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
16 Persoonallisuushäiriöissä piirteet ilmenevät äärimmäisissä muodossa
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Esityksen transkriptio:

Inkluusion maailmat - ja kuinka monta niitä on…? Pathways to Inclusion TapiolaGarden 10.2.2011 Prof Markku Jahnukainen

Kylmää, vai kylmempää…

Taustaa ihmettelylle… Ulkomaiset kurssikirjat (1989 – 1992) Erityisopetuksen tila –projekti (1994 – 1996) CEC Salt Lake City 1997

A Critical analysis of the state of special education: a comparative study (Jahnukainen, Graham, Danforth) Päätutkimuskysymykset: Erityisopetuksen oppilasmäärän kasvun historia ja ‘arkeologia’ Erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen politiikat ja käytännöt eri maissa

Vertailevan erityispedagogiikan ongelmia Sama käsite, eri merkitys Eri käsite, viittaa samaan käytäntöön Erilaiset tilastointitavat Erilaiset lainsäädäntökulttuurit

Ilmiö, joka aiemmin tunnettiin ‘kehitysvammaisuutena’…   suomi englanti Suomi Kehitysviivästymä Delayed development Yhdysvallat Henkinen jälkeenjääneisyys Mental retardation Australia, NSW Älyllinen ‘haitta’ ‘heikentymä’ Intellectual impairment Kanada, AB Ajattelun ja oppimisen' vammaisuus Cognitive disability Englanti Oppimisen vamma/vaikeus Learning disability/difficulty

Mikä on erityisoppilaiden osuus Suomessa ? (2009) a) noin 8,5 % b) noin 31 % c) noin 6 %

Mikä on erityisoppilaiden osuus Suomessa ? (2009) a) noin 8,5 % b) noin 31 % c) noin 6 % erityisopetukseen otetut ja siirretyt K-9/10 otetut ja siirretyt+ laaja-alainen erityisopetus K – 12 erityisopetukseen otetut ja siirretyt

Onko se paljon? Alberta 12.6 (13.6) % USA 12.3 % Suomi n. 6.3 % NSW 5.6 %

Koulujärjestelmän erityispiirteitä Alberta vs. Suomi Alberta (CAN) Yleinen, verovaroin ylläpidetty koulujärjestelmä (poikkeuksin) Monimuotoisuus, valinnanmahdollisuus Erityistuki diag. oppimisvaikeuksille, lahjakkaille Suomi Yleinen, verovaroin ylläpidetty koulujärjestelmä ‘Kaikkien koulu’ - Erityistuki heikosti suoriutuville (laaja- alainen)

Erityisopetuksen ja inkluusion strategia Suomessa ja Albertassa Ideologisesti vahva inkluusio (käytännössä ‘vähiten rajoittava ympäristö’) Erityisopetuspäätös perustuu puhtaasti diagnosointiin Yleisopetus + HOJKS (IPP) sijoitus tyypillisin’ Erityisluokkia ja erityiskouluja on edelleen Suomi Ideologisesti heikko inkluusio (käytännössä ‘vähiten rajoittava ympäristö’) Erityisopetuspäätös perustuu tarpeen arvioitiin Yleisopetus + HOJKS sijoitus tyypillisin Erityisluokkien oppilasmäärä kasvanut, erityiskoulujen vähentynyt

Erityisopetukseen otettujen ja siirrettyjen oppimisympäristöt 1994 - 2007 Suomessa (Jahnukainen, 2011)

Käyttäytymishäiriöiden vuoksi erityisopetusta saaneet Suomessa ja Albertassa (SE/BD = ‘vaikea käyttäytymishäiriö, E/BD = lievä)

Yhteenvetoa ‘Maiden välinen vertailu on [lähes] mahdotonta, muttei silti hyödytöntä!’ Missään ei täysin inklusiivista koulujärjestelmää Suomi ei ole jälkijunassa, strategia on erilainen! Suomalaisen järjestelmän ‘salaisen aseen’ eli laaja-alaisen erityisopetuksen roolin täsmentäminen ‘response-to-intervention’ hengessä on käynnistynyt lakimuutoksen myötä