N UORISOTYÖ, N UORISOPOLITIIKKA JA ÄÄRILIIKKEET Päivi Honkatukia 2.5.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurinen järjestötyö
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Työhönvalmennuksella työelämään
Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Nuoret ja väkivalta – kulttuurinen käytäntö, sosiaalinen ongelma vai kasvatuksen kysymys? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori, Tampereen.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
PSK Kevätseminaari 2013 Risto Koivunen
Yksilö ostajana.
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Isättömyys Poikien Talon sukupuolisensitiivisen poikatyön näkökulmasta
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
KYT/ph-p 2006 Erityisryhmien asuminen Jyväskylän kaupungin alueella Seminaari Nikolainsali Asumisneuvojatoiminnan näkökulma.
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
SAK:n luottamushenkilöpaneeli 7/2012 Maahanmuuttajat SAK:laisilla työpaikoilla (N=1153) Eve Kyntäjä SAK:n maahanmuuttoasiantuntija.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Oriveden Kokoomus ry Seurakuntavaaleja vietetään vasta syksyllä, mutta jo alkuvuodesta on tehty päätöksiä koskien esimerkiksi ennakkoäänestyspaikkoja.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
Meidän kirkko – osallisuuden yhteisö  hengellinen elämä vahvistuu  huolehdimme heikommista ja kannamme maailmanlaajaa vastuuta  vahvistamme kirkon jäsenyyden.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Riippuvuus tupakoinnista
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Life cycles and learning cycles
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Kristittyjen yhteys ja monikulttuurisuus seurakuntaelämän rikkautena
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
LASTENKULTTUURI -luento
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Riippuvuus tupakoinnista
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
www.nuorisokanuuna.fi1 Kanuunassa tapahtunutta Kotka.
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Sosiaalinen syrjäytyminen
Analyysissä huomioitavaa
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kriisiviestintä rikos- ja riita-asioiden sovittelussa
Työskentelyn tuloksia
Esityksen transkriptio:

N UORISOTYÖ, N UORISOPOLITIIKKA JA ÄÄRILIIKKEET Päivi Honkatukia

N UORIA KOSKEVIEN SOSIAALISTEN ONGELMIEN HALLINNOINTI Nuoriin kohdistuvan kontrollin kiristyminen ja nuorten hallinnoinnissa vahvistunut riskikehys  Riskiryhmien ja -yksilöiden tunnistaminen ja varhainen puuttuminen Suomessa nuorten rangaistukset eivät ankaroituneet, kontrollikulttuuri näkyy muualla Kiristynyt kontrolli ja sukupolvien välinen luottamus  Kuva nuorista kuria tarvitsevina pahantekijöinä vahvistunut  Ymmärretäänkö riittävästi nuorten radikalisoitumisen taustoja?  Kontrolli osana nuorten marginalisoitumista/radikalisoitumista?

N UORISOKULTTUURISET ILMIÖT KONTROLLIN KOHTEINA : ESIMERKKINÄ S TOP TÖHRYILLE – KAMPANJA Kokonaisen nuorisokulttuurin kriminalisointi Vaikutukset alakulttuuriin ja jäseniin  jäsenet ottavat etäisyyttä muusta yhteiskunnasta, syntyy napit vastakkain –asetelma, sukupolvien välinen epäluottamus lisääntyy  kontrolli tiivistää alakulttuuria, koventaa tavoiteltua maskuliinisuutta, kun statuksen kasvattamisen resurssit ovat yhä hankalammin saavutettavissa. Sankaritarinat viranomaisvastaisuudesta  vaikutukset siihen, millaisia tekniikoita graffitimaalarit kehittävät selvitäkseen nollatoleranssimiljöössä  riskit ja voitot kasvavat  vaikutukset elämänkulkuun: vahingonkorvaukset, tuomiot  vaikutukset koko loppuelämään (mm. luottotietojen menetys) o Nollatolenranssi: normirikkomusten logiikka aikuisten ymmärryksen ulottumattomiin o Tilalle moniarvoisuus, dialogisuus, vastavuoroinen vuoropuhelu o Tarvitaan ymmärrystä arkielämästä ja olosuhteista, joissa nuoret elävät

V IHARIKOKSEN KÄSITE JA VUOROPUHELUN EDISTÄMINEN Viharikokset nähdään symbolisina rikoksina (targeted violence, message crimes) Tekijät esitetään usein homogeenisena ja patologisena, marginaalisena ”vihaavana” ryhmänä, jonka ajatellaan ansaitsevan kovan kontrollin  Rangaistusten ankaruuden ajatellaan usein kompensoivan uhrien kokeman kärsimyksen Näin tekijät dehumanisoidaan, ei nähdä heidän elämänkulkuunsa vaikuttaneita tekijöitä, heidän tarpeitaan tai puutteita, jotka voivat selittää heidän käyttäytymistään Viharikokset ovat usein arkipäiväisiä, ei organisoitua rikollisuutta  tekijät näkevät kohteet heikkoina, ei-toivottuina henkilöinä, toisaalta omaa olemassaoloaan uhkaavan ihmisryhmän jäseninä  tekijä ja uhri tuntevat usein toisensa  arjen ennakkoluulot taustalla  tilannetekijät vaikuttavat, samoin tiedostamattomat psykologiset prosessit o Torjunnan ja tuomitsemisen sijaan tarvitaan enemmän ymmärrystä tekijöiden arkielämästä, jotta dialogi ja muutos olisi mahdollinen o Ennakkoluulojen taustalla myös yhteiskunnallinen ilmapiiri ja keskustelu

” TERRORISTISET ALAKULTTUURIT ” Jäsenet nähdään usein fanaattisina ekstremisteinä ja tiettyjen ryhmien vihaajina, mutta ideologia ei aina riittävä selittäjä - taustalla usein irrationaalisia, emotionaalisia, tilannesidonnaisia tekijöitä, huomion hakemista Polut ääriliikkeisiin: taustalla huonot kasvuolot, köyhyys, rikokset, mutta ei aina eikä välttämättä Keskeistä monille tutustuminen kv. nuorisokulttuuriin, jolla tietty ideologia (valkoinen ylivalta), paramilitaarinen tyyli ja näiden kytkös tiettyihin, tunteita välittäviin musiikkityyleihin  Tarvitaan myös alakulttuurille mielen antavien symbolien, merkitysten ja tiedon ymmärtämistä

KESKUSTELUN TEEMOJA Osalla oli tuntuma, etteivät ääriliikkeet kosketa omaa työtä. Nykynuoret pikemminkin konservatiivisia Mediassa ääritapahtumat ovat kuitenkin esillä, herättävät tunteita ja keskustelua nuorten parissa  nuorisotyölle paikka tarttua. Olisi tärkeää edistää erilaisten erilaisten kansalaiskeskustelujen lukutaitoa myös nuorisotyössä: ketkä leimataan ääriryhmiksi, ketkä marginalisoidaan, millä tavalla eri ihmisryhmistä voidaan puhua esim. poliittisessa retoriikassa. Ääriliikkeiden perusta on arkielämässä elävissä ennakkoluuloissa ja väärässä tiedossa. Nuorisotyön tehtävänä olisi välittää oikeaa tietoa ja korjata virheellisiä käsityksiä (esim. maahanmuuttajien saamista etuisuuksista). Myös työntekijöiden on kyettävä tarkastelemaan kriittisesti omia asenteitaan. Kasvattaminen ja nuorisotyön taidot jännitteiden hallinnassa. Toisaalta puhuttiin siitä, että nuorisotyöntekijät ovat hyviä ”tuntosarvia”, ovat tietoisia pinnan alla olevista jännitteistä. On kuitenkin tullut esiin tilanteita, joissa on tehty uhka- ja vaaratilanneilmoituksia (poliisille?). Onko riittävästi taitoja kohdata näitä tilanteita? Nuorisotyössä tilanteet olisi pystyttävä hallitsemaan ennen kuin ne kärjistyvät. Miten nuorisotyön koulutuksessa käsitellään vihamielisten asenteiden/tilanteiden käsittelyä? Ei pidä toimia niin, että jos nuori puhuu kauhistuttavia asioita, hänet leimataan pahaksi. Missä on areena, jossa nuori saa olla vihainen?

K ESKUSTELUN TEEMOJA ( JATKUU ) Arkipäivän rasismi. Nuorille monikulttuurisuus on osa arkea. Silti jännitteitä ja konflikteja voi syntyä. Ne osin hienovaraisiakin. Asenteet tulevat myös kotoa, taustalla usein tietämättömyyttä. Voisiko restoratiivista oikeutta/sovittelua käyttää laajemmin tällaisten asioiden käsittelyssä? Nuorisotyön ennaltaehkäisevä rooli tärkeä; mukaanottaminen ja lähtökohtien tasoittaminen on keskeistä. Tärkeää synnyttää vuorovaikutusta erilaisten nuorisoryhmien välille. Nuorisotyön tunnettava myös talotyön ulkopuolelle jäävät nuoret (esim. koulusurmien taustat, niitä ei tunnistettu). Pohdittava ulossulkemisen mekanismeja, esim. saavatko tiukat syrjinnänvastaiset kannanotot karttamaan nuorisotaloja? Tällöin heidän asenteisiinsa ei pystytä vaikuttamaan. Vuorovaikutus eri-ikäisten kanssa tärkeää. On tärkeää, että nuorisotyötä tekevissä on eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia. Lisäisi sukupolvien välistä ymmärrystä. Monialainen yhteistyö tärkeää. Nuorisotyön tärkeä päästä näihin pöytiin mukaan, tuotava nuoria ja nuoruutta ymmärtämään pyrkivää lähestymistapaa mukaan keskusteluun, johon saattaa liittyä myös leimaavia sävyjä. Yhteistyön avulla saadaan myös tietoa, missä nuoret kokoontuvat. On esimerkkejä siitä, miten ollaan pystytty positiivisella tavalla lievittämään nuorisoryhmien välisiä konflikteja (esim. Hakunila) Globalisoituminen ja monikulttuurisuus, eri uskonnot: erilaiset tavat suhtautua ihmisoikeuksiin. Niiden törmääminen toisiinsa. Mitkä ovat nuorisotyön keinot käsitellä tällaisia asioita?

L ÄHTEITÄ Chakraborti, Neil & Garland, Jon (2012) Reconceptualizing hate crime victimisation through the lens of vulnerability and ’differerence’. Theoretical criminology 16(4), Fransberg, Malin (2013) Graffitimaskulinitet. Pro gradu – käsikirjoitus. Gadd, David (2006) The role of recognition in the desistance process. A case analysis of a former far-right. Theoretical criminology 10(2), Hamm, Mark S. (2004) Apocalyptic violence. The seduction of terrorist subcultures. Theoretical criminology 8(3), Honkasalo, Veronika, Kiilakoski, Tomi & Kivijärvi, Antti (2011) Tutkijat ja nuorisotyö liikkeellä. Tarkastelussa kaupunkimaisen nuorisotyön kehittämisehankkeet. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, Julkaisuja 114. Iganski, Paul (2013) Thinking the Unthinkable? Thoughts about racist offenders offedered in the conclusion to the varieties of European rasism(s) symposium. In European Networks against racism: Recycling hatred: rasism(s) in Europe Today. A Dialogue between academics, equality experts and civil society activists, pp