Ima 4.6.2004 Olemme luottaneet liikaa rationaaliseen älykkyyteen. Luonnonkansat erottavat käden, kehon, pään ja sielun älykkyyden. Tärkein niistä on viimeksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Karkki vai kepponen… seuraavalla sivulla on kuvia, paina mistä haluat
Advertisements

Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Tietopaketti Big Datasta
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Mikään ei ole arvokkaampaa kuin tämä päivä
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Innovaatiokulttuuri Innovaatio = uudennos
John Rawls REILUPELI.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Gardnerin lahjakkuudet verkossa Otavan Opisto Jari Sarja On tunnustettava, että jotkut ovat erityisen fiksuja ja älykkäitä, ehkä taiteellisesti.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
NALLE PUH.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Rakkaat ystäväni!.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
NAISEN ITSETUNTO.
Minä oppijana 1 ov..
Lapselle hyvä päivä tänään
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Ajatuksia oppimisesta
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Tulevaisuuden osaamistarpeet verkostomaisesti toimivassa taloudessa:
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Tapahtukoon sinun tahtosi
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Kotiin – Behind the Scenes
Toimintaohjeet opelle
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
Yksilön lyhyt historia
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

ima Olemme luottaneet liikaa rationaaliseen älykkyyteen. Luonnonkansat erottavat käden, kehon, pään ja sielun älykkyyden. Tärkein niistä on viimeksi mainittu, henkinen älykkyys. Siihen liittyvät arvot ja tekemisen merkitys: olemme jossakin, tulemme jostakin ja olemme menossa jonnekin. Johtamisessa on kyse merkitysten luomisesta. Pentti Sydänmaanlakka

ima Kun tiedostaa omat ajattelumallinsa, pystyy kehittämään itseään. Kannattaa keskittyä vahvuuksiin ja oppia paremmaksi siinä, missä jo on hyvä. Heikkouksia voi pyrkiä karsimaan sen verran, ettei niistä ole haittaa. Menestyvä organisaatio löytää jokaiselle työntekijälleen oikean paikan. Yrityksen sisäinen verkosto täydentää omalla osaamisellaan kunkin yksilön puutteita ja tukee tämän vahvuuksia. Helena Åhman

ima On itsepetosta uskotella, että yrityksen pienuus tai suuruus ratkaisisi sen menestyksen kansainvälisillä markkinoilla. Tarvitsemme suvaitsevaisuutta eri kulttuureita kohtaan. Asioita voi hoitaa hyvin hyvin monella tavalla! Menestyjät pystyvät hyödyntämään erilaisuutta voimavarana ja luovuuden lähteenä – Suomessa sekä maailmalla. Kari Jalas

ima Johtamisen suurin taito on tietää milloin oltava JOHTAMATTA, milloin orkesteria ei pidä häiritä. Herbert von Karajan

ima Rem tene, verba sequentur HALLITSE asiasi, kyllä sanat seuraavat. Cato

ima RAHAN perässä ei pidä juosta, on mentävä sitä vastaan. Aristoteles Onassis

ima Elämä ei ole pelkkää soittoa ja laulua. Se on myös ruusuilla tanssimista Anonyymi

ima Tiedon klassinen määritelmä Filosofisessa keskustelussa tieto määritellään usein paikkansa pitäväksi uskomukseksi, jolla on hyväksyttävä perustelu. Heikki Mäki-Kulmala

ima Hiljainen tieto ”Osaaminen ei siis ole läheskään aina tiedostetun mallin tai kaavan käytäntöön soveltamista. Näin propositionaalisen tiedon ohella näyttäisi meillä olevan tietoa, jota emme kuitenkaan ole ”saaneet sanoiksi”. Niinpä sitä kutsutaankin usein hiljaiseksi tiedoksi.” Heikki Mäki-Kulmala

ima Hiljainen tieto ”Hegelin filosofian mukaan yksittäisen ihmisen tai ihmiskunnan kehitystie ei siis kulje tietämättömyydestä tietoon, vaan spontaanista tai hiljaisesta tiedosta refleksiiviseen, ”itsestään tietoiseen tietoon”. Kehitys ei siis koskaan ala Descartesin, Locken tai Frederick W. Taylorin kuvittelemalta ”puhtaalta taululta”, vaan se lähtee liikkeelle hiljaisesta tiedosta.” Heikki Mäki-Kulmala

ima Hyvä ja huono ope - aikuisopiskelijoiden käsityksiä Hyvä ope Asenne osaa kohdata erilaisia oppijoita ja tarjoa yksilöllistä opetusta. Kyky luoda positiivinen oppimisilmapiiri – uskaltaa kysyä. Huono ope Asenne ei huomioi erilaisia tarpeita, etenee parhaimpien mukaan. Negatiivinen ilmapiiri – lähes epätoivoinen. Kuinka vaikeata opettajana onkin muistaa, että opetettava aihe on opiskelijoille uutta ja vierasta, vaikka sen itse hallitsee?

ima Hyvä ja huono ope - aikuisopiskelijoiden käsityksiä Hyvä ope Opettajan rooli aito, samalla tasolla opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoiden tarpeet etusijalla. Luonteenpiirteet eläväinen persoona, motivoi ja kannustaa, kärsivällinen, positiivinen, avoin Huono ope Opettajan rooli opiskelijoiden yläpuolella – minä tiedän miten opetetaan ja mitä Luonteenpiirteet epäoikeuden- mukainen piittaamaton, epäystävällinen

ima Hyvä ja huono ope - aikuisopiskelijoiden käsityksiä Hyvä ope Opetuksen lähtökohdat (työelämälähtöisyys) osaa rinnastaa opetettavan aiheen arkipäivään. Käytännönläheinen, uuden oppiminen. Huono ope Opetuksen lähtökohdat (työelämälähtöisyys) teorian ulkoa pänttäämistä. Opetusmenetelmillä ei tuntunut olevan vaikutusta siihen, millaisena opettaja oli koettu. Tärkeintä oli kaikille vain, ettei edetty liian nopeasti. Christa Åkerberg, seminaarityö

ima Itse luomiamme ongelmia emme voi ratkaista samalla ajattelulla, joka ne synnytti. Albert Einstein

ima Joskus onnistumme, sitten taas emme Meidän piti muuttaa maailmaa… Meistä tuli muurareita, taksikuskeja, suutareita Yksinhuoltajaäitejä, autokauppiaita Meistä tuli lääkäreitä Virkamiehiä, vääpeleitä Ja tänään voidaan olla hetki kuninkaita. Anssi Kela

ima Joskus onnistumme, sitten taas emme ”Keksinnöt ovat ajat sitten saavuttaneet rajansa, enkä näe mitään toivoa kehityksestä jatkossa.” roomalainen ins. J. S. Frontinus, A.D. 10 ”Ilmaa painavammat lentävät koneet ovat mahdottomia.” fyysikko, lordi Kelvin, 1895 ”1930 tulee olemaan loistava työllisyysvuosi.” Yhdysvaltain työministeriö, 1929

ima Joskus onnistumme, sitten taas emme ”Japanilaiset eivät koskaan tule tekemään mitään, mitä amerikkalaiset haluaisivat.” ulkoministeri J. F. Dulles 1954 ”Vuosisadan vaihteeseen mennessä elämme paperittomassa yhteiskunnassa.” Roger Smith, pj, General Motors, 1986 ”Ennustan, että Internet… räjähtää mahtavana supernovana ja romahtaa katastrofaalisesti vuonna 1996.” Bob Metacalfe, InfoWorld, 1995

ima Mika Mannermaa: ”Heikoista signaaleista vahva tulevaisuus” Kehityksen suuret aallot

ima Asiantuntija ei aina tunnista ei- tarkoitettua signaalia Asiantuntijat ovat kylläkin muita paremmin selvillä esim. siitä, millaisia kokeita laboratorioissa parhaillaan tehdään. Tai siitä, mitä tavoitellaan asiantuntijajärjestelmien ja tietoverkkojen kehittämisessä, missä vaiheessa nyt ollaan ja millaisia sovelluksia ja milloin voidaan ottaa käyttöön. Heidän näkökulmansa on kuitenkin tyypillisesti kapea, eikä sisällä välttämättä tietoa siitä, mitä naapurilaboratoriossa tapahtuu. Mika Mannermaa

ima Heikko signaali elää vain hetken Heikon signaalin voima yrityksen näkökulmasta piilee siinä, että juuri me havaitsemme sen ensimmäisinä, ymmärrämme sen merkityksen – ja toimimme sen mukaan jo silloin, kun muut vielä hylkivät sitä. Mika Mannermaa

ima

Globaalit trendit • Kansainvälisen verokilpailun koveneminen • Globaali uusi työnjako • Väestön ikääntyminen • Hyvinvointivaltion paineiden kasvu • Tietoyhteiskunnan kakkosvaihe • Kulttuurialojen nousu • Bioalan nousu • Alueellinen keskittyminen • Globaalin kuilun syveneminen • Hätätilan kulttuuri Pekka Himanen

ima Suomen arvot • Välittäminen • Luottamus • Yhteisöllisyys • Kannustus • Vapaus • Luovuus • Rohkeus • Visionaarisuus • Tasapainoisuus • Mielekkyys Pekka Himanen

ima Yhteiskunnalliset avainkäsitteet • Luova talous • Luova hyvinvointiyhteiskunta • Inhimillisesti mielekäs kehitys • Globaali kulttuuri Pekka Himanen

ima