Moninainen kulttuurialan kolmas sektori

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SUOMEN SUURI VUOSI ITSENÄISYYDEN SATAVUOTISJUHLAVUODEN 2017 OHJELMASTRATEGIA.
Advertisements

Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
Pienten järjestöjen viestit - Kyselyn tulokset Pienten järjestöjen tapaaminen Anne Ilvonen, OK-opintokeskus & Riitta Kittilä, SOSTE.
Lapsi- keskeinen yhteisökehitys Itä-Timorilla Lapsen oikeudet; oikeusperustainen ohjelmatyö – seminaari Elina Salonen, Plan Suomi Säätiö.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
Kunta ja yhdistykset kumppaneina Pohjois-Karjalan järjestöpäivät Sivistysjohtaja Marjut Ahokas.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Hinku-päästölaskenta ja 2030-tiekartta - esimerkkinä Hämeenkyrö
Kotouttamisen osaamiskeskuksen järjestöavustus 2016
Minna Olkinuora-Tauru
Digitalisaation vaatima osaaminen
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Kuntoutuksen kuumat perunat
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Avustussääntö Hyvinvointipalvelut Vanhusneuvosto
Helsingin kaupungin avustukset 2017
Hannu Hoffren puh Poistumisturvallisuuden merkitys ja toteuttamiskeinot sairaaloissa ja käytännön toteutuksen malleja.
Päämajasymposium Mikkeli Reijo
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
Kuljetuksesta liikkumiseen
Järjestölähtöinen maakunta Varsinais-Suomessa Minna Rosendahl, aluejohtaja, V-S:n hyte-työryhmän jäsen JärjestöSotehanke 113, Varsinais-Suomi Varsinais-Suomen.
Yhteistyöllä vesistöt kuntoon Ikaalisten reitillä
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Palokuntatoiminnan viestintästrategia
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Moninainen kulttuurialan kolmas sektori Näkökulmia toimintaan ja merkitykseen kunnissa ja alueilla Minna Ruusuvirta 10.10.2019

Moninainen kulttuurialan kolmas sektori Kolmas sektori kunnissa ja alueilla Pohdintaa

Moninainen kulttuurialan kolmas sektori

Moninaiset kolmannen sektorin toimijat Julkinen sektori Hybridi organisaatio organisaatio hyödyntää toiminnassaan sellaisia toimintatapoja ja logiikkoja, jotka ovat lähtökohtaisesti ominaisempia muiden sektoreiden toimijoille. kohtaa monenlaisia paineita ja vaatimuksia Community logic Market logic Markkina-sektori Kolmas sektori Professional logic

Moninaiset kolmannen sektorin toimijat Paikkallisyhdistykset – valtakunnalliset järjestöt Edunvalvonta – yhteisöllisyys – palvelujen tuottaminen Kolme toimintaorientaatiota: Tehokkaat ammattimaiset organisaatiot Samanhenkiset luovat yhteisöt Yleishyödylliset itsenäiset toimijat Community logic Market logic Professional logic

Rekisteröidyt yhdistykset toimialoittain 2008-2018 Community logic Market logic Professional logic Lähde: PRH Yhdistysrekisteri

Kolmas sektori kunnissa ja alueilla

Merkitys kunnissa Kolme tärkeintä kulttuuritoimintaan ja -palveluihin liittyvää tavoitetta, joihin kunta pyrkii yhteistyöllä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Kyselyaineisto, kuntakysely (n=154).

Merkitys kunnissa Merkittävimmät alueelliseen ja paikalliseen kehittämiseen liittyvät tavoitteet, joita kulttuurialan kolmannen sektorin toiminta erityisesti edistää tällä hetkellä. Kyselyaineisto, kunnat (n=154).

Merkitys kunnissa, tulevaisuus . Arvio kolmannen sektorin toimijoiden merkityksestä kulttuuritoiminnan ja -palvelujen toteuttami-sessa kunnissa kymmenen vuoden päästä. Kyselyaineisto, kuntakysely (n=154).

Yhteistyön muodot, tulevaisuus

Festivaalien suhde kuntaan

Kunta on tullut enemmän ja vahvemmin mukaan, mikä osaltaan on vaikuttanut festivaalin kasvuun. Nykyisin koko [paikkakunta] mukana rakentamassa tapahtumaa: kunta, yritykset, yhdistykset, asukkaat. Tapahtumasta tullut koko [paikkakunnalle] tärkeä brändi. Myös kaupunki on lisännyt panostustaan, valitettavasti valtio on samaan aikaan leikannut tukiaan. Kunnan ja valtion tuki on rahallisesti melko pieni, mutta silti erittäin merkittävä, sillä tapahtuman järjestäminen on aina suuri taloudellinen riski ja taloudellinen lopputulos "pienestä kiinni" Julkisen tuen väheneminen pakottaa miettimään uusia ansaintakeinoja, uusia yrityskumppaneita on haettava aktiivisesti. .

Avustuksia haetaan joka vuosi, mutta yleensä niitä ei saada Suomessa ei arvosteta lehdistön eikä rahoittajien toimesta pienten yleisöjen festivaaleja, jos katsotaan maan alueellista kattavuutta. Talkoolla tehtävää festivaalia ei arvosteta, vaikka sisältö olisi kuinka hieno. Avustuksia haetaan joka vuosi, mutta yleensä niitä ei saada Kuinka pystyisi oikeasti ottamaan huomioon, kuuntelemaan ja näkemään aidosti paikalliset ja pienetkin toimijat. Kuntapäättäjät näkee kunnan asiat sieltä kuntalain ym. palvelujen kohdalla niin toisella tavoin. Pienessä kunnassa toimijana kunnallispolitiikan valtasuhteet vaikuttavat samoin kuin kunnan talouden tilanne. .

Pohdintaa

Kaiken moninaisuuden ja sekoittumisen keskellä ymmärrys erillisten sektoreiden ominaisuuksista ja merkityksistä korostuu Hybridit organisaatiot ja haastavat lainsäädäntöä, poliittista päätöksentekoa ja rahoittajia Kolmannen sektorin toimijoiden rooli kulttuuritoiminnan ja -palveluiden toteuttajana kunnissa on monipuolinen ja vahva. Tulevaisuudessa roolit ovat yhä moninaisempia ja toiminnalta haetaan vaikutuksia laajasti kunnan eri toimialoille. Yhteistyö on toiminnan tärkeä lähtökohta. Tarvitaan vertailukelpoista ja yhtenäistä tietoa.

Kiitos! Minna Ruusuvirta Puh. +358 50 326 8014 S-posti: minna.ruusuvirta@cupore.fi