Arkipäivän tuotteet - elinkaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Toimintaohjeet opelle
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
ROSKATUTKIMUS.
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Tutustutaan PaikkaOppiin
Vastuullinen valinta KIILTO NATURA -SARJA
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee
Nuuska
1. Valitkaa keksinnöistä kiinnostavin. 2
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
12. Alkoholit Kemiassa muitakin kuin alkoholijuomien alkoholi (etanoli) Tunnistaa päätteestä –oli (esim. butanoli, ksylitoli jne.)
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Koulutusesityksen otsikko
lukion opiskelijoille vanhempaintilaisuuksissa
Tasaisesti kiihtyvä liike
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Internetin käyttö opetuksessa
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Käyttöturvatiedotteet
Välittömästi myrkyllinen Immediately toxic
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Laurea University of Applied Sciences
Mikä on tuotteen ELINKAARI?
Oletko sinä vuorovaikutuksen mahdollistaja ?
Katsaus eCraft2Learn-projektiin
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Ms Kirsi Hyttinen Project Coordinator
Nimesi | Opettajasi | Luokkasi
Joitakin voi miellyttää joskus…
Vaatteet vastuullisesti
Jättiläismäiset dinosaurukset
Pitäisikö limonaadilla olla sokerivero?
Mitä maantiesuolan tilalle?
Ydinvoimala? This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
“Paristo” pakohuone This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Pelastakaa jääkarhut! This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Talot, joissa elämme This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Tapaa Nadina, hän on tuotekehitysinsinööri
Mitä maantiesuolan tilalle?
Onko “suuri idea” oikeasti pieni?
Liikalihavuus? This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Lammas, lime ja simpukat: erilainen resepti!
Metsänhoitaja This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Tarvitsemme kirjaston
Ei enää jätettä kaatopaikoille 2020!
Etsi lyhyin reitti This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

Arkipäivän tuotteet - elinkaari This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 665100.  

https://www.youtube.com/watch?v=YcWsSWvO-Tw Aloita opetus TV-mainoksella (linkki). Keskustelkaa dian tuotteista huomataksenne miten paljon eri tuotteita päivän aikana käytetään. Jaa oppilaat 3-4 oppilaan ryhmiin.

Kemian tuoteryhmät… 1) Muoviteollisuus 2) Kosmetiikkateollisuus 3) Lääketeollisuus 4) Paperiteollisuus 5) Tekstiiliteollisuus ….

Saatte nyt yhden tuoteryhmän ja sieltä 1-2 tuotetta… POHTIKAA ryhmissä seuraavia asioita…

Pohtikaa aluksi… 1) Mistä lähtöaineista tuote valmistetaan? 2) Missä tuote valmistetaan? 3) Millaisia erilaisia vaiheita tuotteen valmistuksessa on? 4) Millaisia ammattilaisia tarvitaan, että tuote saadaan tehtyä? 5) Millainen tuotteen elinkaari on?

Kootkaa ajatuksenne paperille ja valmistautukaa esittämään ne muulle ryhmälle. Aikaa tekemiseen 20 min.

Millaisista lähtöaineista tuotteet valmistetaan?

Missä tuotteita valmistetaan?

Miten tuote valmistetaan? Perunat viipaloidaan hyvin ohuiksi siivuiksi ja paistetaan rapeiksi, sen jälkeen ne jäähdytetään, maustetaan ja pakataan myytäväksi. Yksinkertaisimmat perunalastut on vain paistettu upporasvassa ja suolattu. Perunalastut ovat Suomessakin tärkeä elintarviketeollisuuden tuote.

Millaisia ammatteja? Perunanviljelijä Toimitusjohtaja Tuotantojohtaja Myyntisihteeri Myyntipäällikkö Tuotekehitys- ja laatuasiantuntija Media- ja myyntiassistentti

Kotitehtävä Valmistakaa esitys valitsemastanne kemian alasta ja jakakaa esitys opettajalle ja toisille Pedanetin kautta. Esityksen tulee sisältää seuraavat asiat: • Valmistusprosessin kemia pääpiirteissään • Tuotteen elinkaari ja mihin tuote päätyy lopulta • Tuotteen valmistusprosessin ja kulutuksen ympäristöhaitat • Etsi ammattilainen, joka osallistuu valmistusprosessiin • Haastattele ammattilaista