Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Advertisements

Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Tervetuloa esiopetusiltaan!
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta.
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Perustietoa Paijalan koulusta - Oppilaita n Esikoululaisia n.30 - _ Iltapäiväkerhossa oppilasta - Opettajia Koulunkäynninohjaajia/IP-ohjaajia.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
NIVELVAIHE ESIOPETUKSESTA 1. LUOKALLE. ESIOPETUS - 1. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
22 oppilasta 9 poikaa 13 tyttöä Erityisopettaja Laura Dunkel Yhteisiä tunteja 3. luokan kanssa äidinkielessä ja ympäristötiedossa Koulunkäynnin ohjaaja.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kuopion S2-opetuksen toimintamalli
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Elokuussa 2017 Hamulan kouluun tulevien koululaisten vanhemmille
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Koulu-kirjasto-yhteistyön vuosikello
Yhteistyö nivelvaiheessa esiopetuksesta kouluun
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Esiopetuksen vuosiympyrä
Opetustoimi osana Jyväskylää
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Ekaluokalle 2017.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Maaliskuun päivämääriä Oppimisen ilo ja sisäinen motivaatio
TERVETULOA!.
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Esityksen transkriptio:

Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat Esiopetuksen pilotti/LAPE-hanke

Oppimisen tuen portaat Tuen tarve Hallinnol-liset päätökset Oppilaskohtaiset palaverit /oppimissuunnitelmat hojks Nivellystunnit ja opettajavierailut Tuen palaverit Tiedonsiirto kouluun, terv.hoit. ip-toiminta Kouluun tutustumispäivä Esiopettajavierailut Oppimissuunnitelmat lokakuu Hallinnol-liset päätökset Ped. arvio ja ped. selvitys huhtikuu Erityinen Ped. selvitys Tehostettu Ped. arvio Luokkien muodostaminen joustava koulunaloitus Yleinen Yhteistyön suunnittelupalaveri Arjen yhteistyö Aika: Esiopetus syksy kevät koulu 1.lk syksy kevät 2.lk Esiopetuksen pilotti/LAPE-hanke

Oppimisen tuen portaat (kuvio) Kuviossa kuvataan siirtymävaihetta esiopetuksesta alkuopetukseen oppilaan näkökulmasta. Vaakasuorat väripalkit kuvaavat koulunkäynnin tuen eri vaiheita portaittain: vaaleanvihreä kuvaa yleistä tukea, keltainen tehostettua tukea ja oranssi erityistä tukea. Eri toimintoja kuvaavat värit: Sininen väri kuvaa esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä ja yhteisiä asioita. Punainen väri kuvaa esiopetuksen vastuulla olevia asioita. Vihreä väri kuvaa koulun vastuulla olevia asioita. Esiopetuksen pilotti/ LAPE-hanke

Miten tuetaan oppilaiden siirtymistä esiopetuksesta perusopetukseen (kuvio) Toimintatavat Siirtymäyhteistyö alkaa esiopetuksen syksyllä yhteistyön suunnittelupalaverilla. Tämän palaverin koolle kutsuminen on koulun vastuulla. Siirtymävaiheeseen kuuluvat nivellystunnit ja opettajavierailut toteutetaan yksikkö- ja tarvekohtaisesti sovitulla tavalla kevään aikana. Nivellystuntien puitteissa luokanopettajat ja/tai erityisopettajat tutustuvat esioppilaisiin varhaisen puuttumisen ja tiedonsiirron näkökulmasta. Tarvittaessa oppilashuollon työntekijät osallistuvat nivellystunteihin. Esiopetuksen henkilöstö voi tutustua alkuopetuksen käytänteisiin vierailemalla alkuopetuksen luokissa. Vastaavasti tulevat ensimmäisten luokkien opettajat voivat vierailla esiopetusryhmissä.

Miten tuetaan oppilaiden siirtymistä esiopetuksesta perusopetukseen (kuvio) Toimintatavat Viikolla 19 järjestetään kouluilla esioppilaille kouluun tutustumispäivä. Päivämäärä päätetään vuosittain syyslukukauden ensimmäisessä rehtorikokouksessa. Esi- ja alkuopetuksen joustavat ryhmittelyt ja muu yhteistyö esikouluvuoden aikana tukevat nivellysyhteistyötä ja oppilaan kouluun siirtymistä. Joustava ryhmittely voi olla suunnitelmallista, pidempiaikaista tai projektityyppistä, tietyn aiheen ympärille rakennuttua toimintaa. Muu yhteistyö voi sisältää esim. yhteistyöpäiviä, oppilasvierailuja, retkiä ja tapahtumia. Arjen yhteistyötä tehdään lapsen opinpolun yhtenäistämiseksi esiopetusvuonna ja ensimmäisenä kouluvuonna. Esiopetuksen pilotti/ LAPE-hanke

Miten oppilaiden siirtymistä esiopetuksesta perusopetukseen tuetaan (kuvio) Tarvittava yhteistyö, työnjako ja vastuut Tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden tiedonsiirtoon kiinnitetään huomiota: kevään arviointipalavereihin osallistuvat tarvittaessa luokan- ja/tai erityisopettajat. Esiopetusvuoden keväällä esiopettajat täyttävät yhteistyössä esioppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa tiedonsiirtolomakkeet. Lomakkeiden tiedot siirtyvät esiopetuksesta (esiopettaja) koululle (luokan- ja/tai erityisopettaja) tiedonsiirtopalaverissa tai muulla sovitulla tavalla. Arjen yhteistyötä tehdään lapsen opinpolun yhtenäistämiseksi esiopetusvuonna ja ensimmäisenä kouluvuonna. Esiopetuksen pilotti/ LAPE-hanke

Esi- ja alkuopetuksen siirtymäyhteistyö

Esi- ja alkuopetuksen nivellys + oppilashuollon palvelut TAMMIKUU Nivellystunnit alkavat Yhteisen alueen oppilasjako Tuen oppilaiden koulusijoitus-palaveri, oh:n konsultaatio ja osallistuminen tarvittaesssa Haku pienluokille MAALISKUU Oppilaskohtaiset tuen palaverit alkavat, oh:n osallistujat sovitusti mukana IP-ilmoittautuminen Koulukirjeet (myös oh) Tiedonsiirtopalaverit, huoltajat + eskariopet HUHTIKUU Tiedonsiirtopalaverit, oh:n konsultaatio tarvittaessa TOUKOKUU Kouluun tutustuminen (myös huoltajille), oh mukana ELOKUU Mahdollinen joustava koulun aloitus Esite esiopetuksen tuen ja oh:n palveluista koteihin esiopetus huomioitava koulun yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä SYYSKUU Yhteistyön suunnittelupalaveri, oh:n läsnäolo tarvittaessa Lukuvuosisuunnitelma Oh:n yhteydenpito eo-ryhmiin + huoltajiin LOKAKUU Ped. arviot ja selvitykset ja oppimissuunnitelmat (eskari ja 1.lk), oh:n konsultaatio ja läsnäolo tarvittaessa Yhteiset koulutukset, esi- ja alku-opetuksen yhteistyö-päivä tms. Yhteistyö luo luotta-musta. Tieto tuo turvaa. Esiopetuksen pilotti /LAPE-hanke

Esi- ja alkuopetuksen nivellys + oppilashuollon palvelut kuukausi tapahtuma vastuutoimija pvm Elokuu Joustava koulunaloitus Esite tuen ja oppilashuollon (=oh) palveluista koteihin Esiopetus huomioitava koulujen yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä luokanopettaja + varhaiskasvatuksen opettaja + erityisopettaja (+ IP-toiminta) oppilashuollon työntekijät rehtori Syyskuu Yhteistyön suunnittelupalaveri, oh:n läsnäolo tarvittaessa Lukuvuosisuunnitelma Oh:n yhteydenpito esiopetusryhmiin + huoltajiin esiopetus + koulu Lokakuu Oppimissuunnitelmat Pedagogiset arviot ja selvitykset, oh:n konsultaatio ja läsnäolo tarvittaessa varhaiskasvatuksen opettaja varhaiskasvatuksen opettaja + varhaiskasvatuksen erityisopettaja (+ oppilashuollon työntekijät) Esiopetuksen pilotti / LAPE-hanke

kuukausi tapahtuma vastuutoimija pvm Tammikuu Nivellystunnit alkavat Yhteisen alueen oppilasjako Tuen oppilaiden / erityisen tuen oppilaiden koulusijoituspalaveri, haku pienluokille rehtori + erityisopettaja opetuspäällikkö opetuspäällikkö, varhais- kasvatuksen erityisopettajat + oppilashuollon työntekijät Maaliskuu Oppilaskohtaisen tuen palaverit alkavat Iltapäivätoimintaan ilmoittautuminen Koulukirjeet (oh samaan kirjeeseen?) Tiedonsiirtopalaverit, vanhemmat varhaiskasvatuksen opettaja + (varhaiskasvatuksen erityis- opettaja + oppilashuollon työnt.) iltapäivätoiminnan ohjaajat + huoltajat rehtori + oppilashuollon työnt. varhaiskasvatuksen opettajat Huhtikuu Tiedonsiirtopalaverit, oppilashuollon konsultaatio tarvittaessa rehtori + varhaiskasvatuksen opettaja (+ oppilashuollon työnt.) Toukokuu Kouluun tutustuminen, myös vanhemmille Luokanopettaja, rehtori, oppilashuollon työntekijät, MLL Esiopetuksen pilotti /LAPE-hanke