JEAN-PAUL sartren humanismi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
FILOSOFISIA POHDINTOJA.  Mitä hyötyä on  matematiikasta  biologiasta  historiasta  filosofiasta  rakkaudesta?  Mitä on hyöty?
Advertisements

Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Miehen haavat Gordon Dalby – The healing of the masculine soul.
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
Adoption Adoptio. 1.Kun kuulet sanan adoptio, mitä tulee ensimmäiseksi mieleen 2. Mitä kokemuksia sinulla on ollut adoptiosta, henkilökoht, suvussa,
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Millainen on ihanteellinen yhteiskunta? Kirjan sivut
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
HAALARIMERKKI- KOKEILU
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
Eutanasia s
Humanismi.
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Mitä se on ja miten sitä voisi hallita?
Sihteeriyhdistyksen seminaari
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Onko vapaus mahdollista?
Vastuullisuus Askel 7.
Islamin synty ja Koraani
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Eksistentialismi taustaksi kysymys siitä, onko kaikilla olioilla jokin perimmäinen OLEMUS (lat. essentia) ESSENTIALISMIN (olemusajattelun) mukaan kullakin.
Tekstinhuoltoa 3.
Elämänkatsomustiedon tunti
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
NUORUUS PS2 LAJM.
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Reformoitu opetus.
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
Mikä on elämänkatsomus?
Viisauden rakastamista……
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Onko tahto vapaa?.
Mitä jokaisen kasvatustieteilijän tulisi tietää kasvatusfilosofiasta, laadullisesta tutkimuksesta ja kasvatussosiologiasta Opetusnäyte Oulun yliopistolla.
Voiko jumalan olemassaoloa todistaa?
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Stoalaisuudesta.
RAAMATUN ETIIKKA.
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Opintopsykologi Katja Hietanen
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Ajanhallinta opiskelussa
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Esityksen transkriptio:

JEAN-PAUL sartren humanismi Leena kakkori & rauno huttunen

KYSYMYS humanismISTA Kysymys “mitä on ihminen”, on filosofian perusky-symyksiä samoin, kuin se on kasvatustieteen perus-kysymyksiä. Kuuluuko ihmiselle tahdonvapaus (humanismi) vai eikö kuulu (anti-humanismi) ja mitä tästä valinnasta seuraa kasvatukselle. Voidaanko ihminen kasvattaa kantilaiseksi tahdonvapauden omaavaksi valistuneeksi ja itseohjautuvaksi persoonaksi, vain onko ihminen jäännöksettä kulttuurinsa tai aivofysiologiansa puolesta rakenteellisesti tai kausaalisesti determinoitu (määräytynyt). Kantilainen humanismi nojaa Bildungin (sivistys/henkinen kasvu) käsitteeseen, joka pohjautuu antiikin Kreikan paideian ja antiikin Rooman humanitaksen ideaan. Ihminen tarvitsee kasvatusta, mutta voiko tavoitteena olla humanistinen ja valistunut vapaus vai onko se vain illuusiota?

SARTRE: Dasein = réalité-humaine Jo 1930-luvulla Sartre kirjoittaa “ihmisen tilanteesta” (réalité-humaine). Käsite on Sartren tulkinta Heideggerin Daseinin ja maailmassa-olon –käsitteistä.Voimme ymmärtää Sartren näytelmät 1930- ja 1940-luvuilla ihmisen tilanteen kuvauksina. Sartren näytelmistä ja filosofisista kirjoituksista syntyy sellainen kuva, että eksistentialismi on pes-simististä ja nihilististä. Olisiko sittenkin ollut parempi olla ollut syntymättä? 1945 Sartre pitää lempikahvilansa edessä esitelmän nimeltä Eksistentialismikin on humanismia. Ei kannata heittää lusikkaa nurkkaan, vaikka meidät on maailmaan heitetty ilman tarkoitusta.

SARTRE: eksistentialismikin on humanismia ”…ensinnäkin kristittyjä, joihin luen katolista uskoa tunnustavat Karl Jas-persin ja Gabriel Marcelin ja toisaalta ateisti-eksistentialisteja, joihin voi-daan lukea Heidegger ja myös ranskalaiset eksistentialistit ja minut. Yhteistä heille on vain, että he kummatkin sanovat olemassaolon olevan ennen ole-musta, essentiaa... Se merkitsee, että ihminen on olemassa ensin, tavoittaa itsensä, ilmaantuu maailmaan ja määrittelee itsensä vasta kaiken tämän jäl-keen. Se ettei ihminen sellaisena kuin eksistentialisti hänet käsittää, ole määriteltävissä, johtuu siitä, ettei hän aluksi ole mitään. Oleminen alkaa vasta myöhemmin ja hänestä tulee se, mitä hän itsestä tekee. Ei ole myös-kään ihmisluontoa, koska ei ole Jumalaa, joka sen mielessään loisi. Ihminen on, ei ainoastaan sellainen, miksi hän itsensä käsittää, vaan myös sitä, mitä tahtoo olla, sellainen minä hän itseään pitää ollessaan olemassa, siten kun olemassaoloa kohti syöksyvä laine saavuttaa rannan: ihminen on vain sitä, mitä hän itsestään tekee. Tämä on eksistentialismin ensimmäinen periaate… Eksistentialismin ensimmäinen tehtävä onkin tuoda ihmisen ulottuville se, mitä hän on, antaa se hänelle, ja samalla sälyttää hänen harteilleen koko vastuu omasta olemassaolostaan. Kun sanomme, että ihminen on vastuussa itsestään, emme tarkoita sitä, että hän olisi vastuussa vain omasta rajallisesta yksilöstään, vaan kaikista ihmisistä.”

SARTRE: L’existentialisme est un humanisme Nyt Sartre pitää eksistentialismia optimistisena ja aktiivisena maailmankuvana. Eksistentialismi on humanismia sekä käytännössä että teoriassa. Jos ajattelemme ihmisen tilanteeksi sen, että Jumalaa ei ole, että eksistenssi edeltää olemista, että ihminen on maailmaan heitetty, että ihminen on tuomittu vapauteen, että ihmisen kohtalo on hänen itsensä käsissä, että ihmisellä ei ole muuta toivoa kuin oma toimintansa ja että ei ole ennalta asetettua moraalia, seurauksena on, että ihminen vain on ja elämisen arvoinen elämä on mahdollista.

SARTRE: L’existentialisme est un humanisme Sartren mukaan ihminen on määrit-telemätön, koska hän on aluksi ei-mitään. Hän on ei-mitään, kunnes hänestä tulee se, minkä hän itsestään tekee. Ihminen on itse itsensä täyttävä ei-mitään. Ihmisellä on eksistentiaalinen vapaus ja sartrelaisen humanismin perusteesi. Heideggeria seuraten Sartre kutsuu olevaa, joka eksistenssi tulee ennen essensiä nimellä ’ihmisen tilanne’.

SARTRE: L’existentialisme est un humanisme Koska eksistenssi edeltää olemusta, ihminen on mo-raalisesti vastuussa siitä, mitä hän on ja mitä hän muil-le tekee. Hän ei ole vain vastuussa itselleen vaan kai-kille ihmisille. Ei Jumala eikä yhteiskunta voi ottaa pois tätä eksistentiaalista vastuuta. Jokakerta kun va-litsen, olen vastuussa itselle ja toisille, koska valin-noillani luon kuvaa ihmisestä. Kun teen jotain, toimin samalla eräänlaisena lainsäätäjänä, joka valitsee koko ihmiskunnalle. Tämä ihmisen tilanne aiheuttaa eksis-tentiaalisia tunteita kuten ahdistusta, luopumusta ja epätoivoa. Jos joku yrittää kieltää eksistentiaalisen vapauden ja vastuun, hän syyllistyy itsepetokseen ja kärsii eksistentiaalisesta huonosta omastatunnosta.

SARTRE: L’existentialisme est un humanisme Ihminen on heitetty maailmaan ja ei ole mitään determinismiä, joka rajoittaisi hänen eksistentiaalista vapauttaan. Ihminen on määräytynyt konkreettisesta tilanteesta, mutta silti hän on eksistentiaalisesti vapaa: hän ei löydä mitään perustaa. Ihminen ei löydä tekosyitä, vaan hänet on tuomittu vapauteen. Sartre julistaa, että ihminen on vapaa määrit-tämään itsensä ja hän määrittyy vain teoillaan. Kukaan muu ei ole vastuussa hänen teoistaan.

SARTRE: L’existentialisme est un humanisme Mistä sitten tiedän, mikä on oikein ja mikä väärin? Sartren vastaus on: ‘Olet vapaa, siksi valitse—tämä on samaa kuin, että keksi. Mikään yleinen moraalisääntö ei osoita, mitä sinun pitäi-si tehdä: moraalisia tienviittoja ei ole’. Arvot eivät eksistoi ennen, kuin ihmiset luovat ne. Arvoille ei ole muuta perustaa kuin teot ja valinnat. Sartren etiikka toiminnan ja sitoutu-misen etiikkaa. Vaikka itsenäistä arvojen valta-kuntaa ei ole, eksistentialismi tunnustaa ihmi-sen arvokkuuden. Ihminen ei ole esine.

SARTRE: L’existentialisme est un humanisme Eksistentialistinen humanismi ajattelee ihmi-sen olevan aina itsensä ulkopuolella, koska ih-minen kokoajan projisoi itseään ja kadottaa it-seään. Ihminen aina tavoittelee päämääriä, jotka transsentoivat hänen nykyisen olemisensa. Ih-minen on aina itsensä ylittämisen tilassa. Itse-transsendessi on ihmisen perustava olemistapa. Eksistentialismi on humanismia, koska se mu-istuttaa ihmisiä siitä, että ei ole muita lainsäätä-jiä kuin ihminen itse ja tässä heitteisyyden tilassa ihmisten täytyy etsiä itseään itsensä ulkopuolelta.