Robotiikka Ruokaviraston asiakaspalveluun (Chatbot lemmikkieläinten tuontiehdot) Kokemustenvaihtotilaisuus Robotiikkaan, analytiikkaan ja tekoälyyn liittyvät kokeilut Vesa Kippola Järjestelmäsuunnittelija Digitaaliset palvelut, sovelluskehitys-yksikkö 13.5.2019
Sisältö Alkutilanne ja tarve Kokemukset ja haasteet Projektin nykytilanne
Alkutilanne ja tarve Lemmikkieläinten tuontiin koskeviin kysymyksiin vastataan tällä hetkellä sähköpostitse ja puhelimitse. Useat kysymyksistä samankaltaisia ja näihin vastaaminen kaikille erikseen vie asiantuntijoiden aikaa. Chatbot voisi tarjota tietoa asiakkaalle kellonajasta ja päivästä riippumatta ja vapauttaa asiantuntijoiden aikaa muihin tehtäviin.
Kokemukset ja haasteet Chatbot toimii tapauksissa, jossa ollaan tunnistettu mitä kysymyksiä pääosin esiintyy. Tietoisuus siitä mitä tekoäly / koneoppiminen mahdollistaa ja mitä käyttöönotto vaatii ja odotukset voivat olla hyvinkin vaihtelevia. Sopimusneuvottelut, uuden viraston hankintakäytännöt ja tietosuoja-asiat veivät yllättävän paljon aikaa pilotin kokonaiskestosta. Chat ja Chatbot –vaikuttavat lupaavilta työkaluilta ja kiinnostusta on osoitettu hyödyntää näitä Ruokaviraston muissakin osissa.
Projektin nykytilanne Chat (Giosg) ja chatbot (ultimate.ai) integraatio Ruokaviraston testiympäristöön tehty. Chatbotin konfigurointi melkein valmis. Chat (Giosg) koulutukset kuluvalla viikolla. Pyrkimys siihen, että botti on käytössä 20.5.2019 alkavalla viikolla.
Vesa Kippola