Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto 25.4.2019 Pori,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
Vaikuttavuuden arviointi
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Kelan AVH-kuntoutus kuntoutujan arjen selviytymisessä ja
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
6. esitelmä: Tiedon ja kokemusten jakaminen
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Innokylän arviointimittari
Pedagoginen kehittäminen
Rahoitus Opetus- ja kulttuuriministeriö

Osaamispaja opiskelijaohjaajille Opiskelijaohjausprosessien kuvaaminen 1.1 ja R7, 2. krs Vatsahallinnon kokoustila - Kliinisen hoitotyön opettaja.
Tervetuloa Innokylään
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Henkilöstö kilpailutekijänä
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Kuntoutusverkosto KUVE:n 12.kokous Säätytalo
Tervetuloa Innopajaan
Esityksen nimi / Tekijä
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Oulun yliopiston intranetprojekti
Opinnollistamisen pähkinät
Terve Kunta –verkostokokous / Sanna Ahonen
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Yhteinen keittiö -hanke
THL:n tuki kehittämishankkeille
Kumppaniksi ry:n työssä suoriutumisen arvioinnin toimintakuvaus
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö
Osallisuus Yhteisissä keittiöissä
Etsivän nuorisotyön koordinaatiotoiminta
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Ketterien kokeilujen puinti
Ketterien kokeilujen puinti
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Lapin kuntien nuorisotoimen henkilöstö keväällä 2018
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
VamO-hanke tuo asiakasosallisuuden palvelujen kehittämiseen
Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Avoimen nuorisotyön arviointivälineen käyttöönottopilotti 24. 4
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto 25.4.2019 Pori, Satakunnan nuorisotoimien vastaavien ja nuoriso-ohjaajien yhteinen verkostokokous

2. Palvelujen tarpeisiin vastaavuus: vuorovaikutteinen arviointi nuoret, nuorisotyön toimijat ja päättäjät (20%) 1. Palvelun käyttöaste: kävijämäärät suhteutettuna palvelun luonteeseen (20%) 3. Kysely: nuorten tyytyväisyys palveluun (20 %) ja heidän arvio vaikutuksista (20%) 4. Yhdenvertaisuus- kartoitusten tulokset ja huomiointi suunnitelmissa (20%) 5. Palvelu täyttää sille asetetut tavoitteet (toiminnallinen tehokkuus) max 100% (sisältäen kaikki edelliset osa-alueet) Avoimen nuorisotyön arviointivälineen osa-alueet

Avoimen nuorisotyön arviointivälineen käyttöönottopilotti 1. Palvelun käyttöaste: kävijämäärät suhteutettuna palvelun luonteeseen Palvelun käyttöastetta kuvataan selosteessa, joka on muutaman sivun sanallinen kuvaus: Kävijämääräluvut (pohjana esim. Logbook-tilastointi) Aukiolon määrä ja siihen vaikuttavat tekijät, Toiminta: paikka, olemisen ja tekemisen mahdollisuudet, toiminnot yms. Nuorisotyön (prosessi) tavoitteet ja arvioidun palvelun erityisluonne (yksilö, ryhmä, yhteisö, yhteiskuntatasot), Nuorten huomiointi toimijoina ja vaikuttajina, voimuuden, saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Työntekijöiden osaaminen, hyvinvointi ja jaksaminen Miten vaihe etenee: Selosteen kirjoitus, tutkijan kommentointi, petraus, itsearviointi, vertaisarviointi, petraus, lopullinen arvio + saadut toiminnan kehittämisvinkit kirjataan ja viedään harkitussa määrin eteenpäin (huhtikuu 2019: pilotoijat ovat alleviivatussa kohdassa menossa)

Avoimen nuorisotyön arviointivälineen käyttöönottopilotti Palvelujen tarpeisiin vastaavuutta arvioidaan järjestämällä keskustelupäivä, jonka erityispiirteitä on: Moniäänisen tietopohjan luominen: (nuoret, nuorisotyötä tekevät & hallinnoivat ja päättäjät) Keskusteltujen asioiden muuttuminen puheesta teoiksi: (etenemissuunnitelma, toimeenpanon seuranta, tilaisuuden toistaminen kerran kahdessa vuodessa) Arvioidaan tehdäänkö oikeita asioita (ei vain tehdäänkö oikein): arvioinnin avoimuus (ei turhaan rajata arviointia tiettyihin yksityiskohtiin) Miten vaihe etenee: Keskustelupäivämenetelmän koulutus, keskustelupäivän järjestämisen suunnitelma, keskustelupäivän järjestäminen, itsearviointi ja saatujen kehittämisideoiden eteenpäinvienti. (huhtikuu 2019: pilotoijat ovat alleviivatussa kohdassa menossa) (Uusikaupunki toteutti 9.4.2019 https://uusikaupunki.fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/nuoriso/arviointipaiva-942019 2. Palvelujen tarpeisiin vastaavuus: vuorovaikutteinen arviointi nuoret, nuorisotyön toimijat ja päättäjät

Avoimen nuorisotyön arviointivälineen käyttöönottopilotti Kyselyn näkökulmia: Tyytyväisyys Tila, paikka, aika (aukioloajat), varustus, välineet (infrastruktuuri) Ilmapiiri, hyväksyntä, arvostus, vaikutusmahdollisuudet, yhdenvertaisuus, ulkopuolisuus Toiminta, aktiviteetit, tapahtumat Miten tärkeänä pidetään Vaikutukset Huomiointi, hyväksyntä, arvostus Yksinäisyys, kaverit, ystävät Oma kokemus oppimisesta ja vaikuttamisesta Tieto ja neuvonta Merkitys itsenäistymiselle Miten vaihe etenee: Lomakkeen suunnittelu, testikäyttö, kyselyn toteutus, tulosten koonti, raportointi paikallisesti, tulosten huomiointi kehittämisessä, tulosten huomiointi arvioinnin osa-alueena. (huhtikuu 2019: pilotoijat ovat alleviivatussa kohdassa menossa) 3. Kysely: nuorten tyytyväisyys palveluun ja heidän arvio vaikutuksista

Avoimen nuorisotyön arviointivälineen käyttöönottopilotti 4. Yhdenvertaisuus- kartoitusten suunnittelu, toteutus ja tulosten huomiointi toimintasuunnitelmissa Marraskuu 2019- tammikuu 2020 5. Yhteistuloksen määrittäminen: ”toiminnallinen tehokkuus.” Reflektointi, tulosten esittely pilottiorganisaatioissa ja johdolle, arviointimenetelmän kehittäminen pilotin kokemusten perusteella. Kevät 2020 Uusi kaksivuotinen arviointikierros alkaa syksyllä 2020. Uusia organisaatioita otetaan mukaan. (Yhteydenotot: marjo.jasu@rauma.fi tai heli.veijola@turku.fi) Pilotin seuranta: https://www.nuorisotutkimusseura.fi/hankkeet/avoimen-nuorisotyon-arviointivalineen-kayttoonotto