alueellisesta yhteistyöstä tulevassa sotessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Kuntamarkkinat Helsinki
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Perusterveydenhuollon yksikön tehtävät
Savuton sairaala – mitä ja miksi?
Esitys Juha Mieskolainen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Episodiryhmittelijä terveyskeskusten johtamisen apuvälineenä
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Elämänhallintatyöryhmän kokous
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
TERVEYDEN EDISTÄMISEN YLILÄÄKÄRI, HUS PERUSTERVEYDENHUOLLON YKSIKKÖ
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Kainuun Turvallisuussuunnitelma Vuosille Sari Marita Ikäheimo
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Pitäisikö terveyseroja pyrkiä kaventamaan. Miten
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Henkilöstötarpeen ennakointi ja alueellisen koulutuksen suunnittelu
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros Joensuu
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
eArkisto – kysymyksiä vailla vastausta
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Terveydenhuollon menetelmien arviointi 2018-
Näkökulmia vastaamiseen
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
TERVEYDEN EDISTÄMISEN YLILÄÄKÄRI, HUS PERUSTERVEYDENHUOLLON YKSIKKÖ
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Asiakaslähtöisyys yhteisen sote-kehittämisen lähtökohtana
Terve Kunta –verkostokokous / Sanna Ahonen
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5

SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
SUUNNITELMALLINEN HYTE-YHTEISTYÖ KUNTIEN KANSSA
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Osatyökykyisille tie työelämään
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
Perhekeskustoiminnan työpaja
Esityksen transkriptio:

alueellisesta yhteistyöstä tulevassa sotessa Yksi näkökulma HUS-HYTE -verkoston kehittämispäivä Helsinki 27.2.2015 Tapani Hämäläinen, ylilääkäri, HUS, perusterveydenhuollon yksikkö 9.5.2019

Esityksen sisältö Sairaanhoitopiirin perusterveydenhuollon yksiköstä ja lakisääteisistä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tehtävistä Omat kokemukset kuntapuolelta ja ylikunnallisesta sote-yhteistyöstä ja järjestämissuunnitelmatyöstä Alueellisesta jaosta Muutama sana tulevaisuudesta 9.5.2019

Perusterveydenhuollon yksikkö Sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä on oltava perusterveydenhuollon yksikkö jossa on moniammatillinen terveysalan asiantuntemus ja joka tukee alueen terveydenhuollon järjestämissuunnitelman laatimista 9.5.2019

Perusterveydenhuollon yksikkö antaa asiantuntemusta ja sovittaa yhteen alueellaan perusterveydenhuollossa tehtävää tutkimusta, kehittämistä, hoito- ja kuntoutusketjujen laatimista, täydennyskoulutusta ja huolehtii henkilöstötarpeen ennakoinnista sekä erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja soveltuvin osin sosiaalitoimen yhteensovittamisesta 9.5.2019

Terveyden, toimintakyvyn ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen alueellisesti Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän on tarjottava asiantuntemusta ja tukea kunnille järjestämällä koulutusta, kokoamalla hyvinvointi- ja terveysseurantatietoja sekä levittämällä kuntien käyttöön sairauksien ja ongelmien ehkäisyn näyttöön perustuvia toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen alueelliset strategiat ja suunnitelmat on valmisteltava yhteistyössä kuntien kanssa ottaen huomioon kunnan eri toimialojen toiminta. 9.5.2019

TOIMINNALLINEN ORGANISAATIO VUONNA 2015

Perusterveydenhuollon yksikkö (HUS) Toimitusjohtaja Johtajaylilääkäri Yksikön johtaja Socca Soccan johtaja Koulutustoiminta Terveyden edistäminen Tutkimus- ja kehittämistoiminta Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma ja muut lakisääteiset tehtävät 8

REGIONAL COOPERATION Specialized health care Primary health care 9.5.2019 Specialized health care HUS – Hospital district of Helsinki and Uusimaa Primary health care LOST cooperation – Joint provision of social and health care services • 4 municipalities: Lohja, Siuntio, Inkoo, Karjalohja • 26 municipalities, 5 hospital areas • Lohja hospital area, 6 municipalities: Karjalohja, Karkkila, Lohja, Nummi-Pusula, Siuntio, Vihti • area served by Lohja and Paloniemi hospitals Environmental health services Environmental health in Western Uusimaa: • 6 municipalities: Karjalohja, Karkkila, Lohja, Nummi-Pusula, Siuntio, Vihti 10

Terve ja hyvinvoiva LOST - Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan hyvinvointiohjelma (2010) Ennestään tuore kaupunkistrategia sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin ohjelma (LOST-alue), elinkeinopoliittinen ohjelma ja liikenneturvallisuusohjelma. Samaan aikaan tekeillä turvallisuusohjelma ja ikäihmisten ohjelma. Muilla LOST-yhteistyön kunnilla omat vastaavat ohjelmansa Muista ohjelmista poiketen hyvinvointiohjelman ajatus oli tarkastella kuntalaisten elämää ja hyvinvointia kokonaisuutena Ohjelman valmisteli kaupunginjohtajan johtama 23-jäseninen virkamiestyöryhmä, johon oli kutsuttu edustajat kaikista yhteistoiminta-alueen kunnista (vain kaksi jäsentä osallistui) ja kaikilta hallinnonaloilta 9.5.2019

Omia hyte-kokemuksia LOST-yhteistyö vuosina 2009-2012 Mahdollisti terveyden edistämisen työn uudelleen organisoinnin (terveyden edistämisen päällikkö) Kaupungin-/ kunnanjohtajien rooli keskeinen Tehtävät jätetään helposti isoimmalle kunnalle Tehtävät jätetään helposti sotelle Hyvin tehty työ sitoo hallintokuntia yhteen Työn resursointi mietittävä Pääkaupunkiseudun kuntien yhteistyö (tai sen puute) heijastuu läntiselle Uudellemaalle esim. liikenneväylien kehittämisen kautta 9.5.2019

Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma - HYKS Toimenpide 2: Kaikki kunnat huolehtivat terveydenhuoltolain mukaisista terveyden edistämisen toimenpiteistä. Perusterveydenhuollon yksikkö koordinoi kuntien terveyden edistämisen vastuuhenkilöiden yhteistyöverkostoa. 9.5.2019

Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma - Hyvinkää Tavoitteet 2013-2016 Primaaripreventio: Lakisääteisten seulontojen toimintamallit yhdenmukaiset kaikissa alueen kunnissa 2014 mennessä Primaari- ja sekundaaripreventio: Tehdään selvitys riskipistekartoitukseen perustuvista toimintamalleista ja niiden tuloksista valtakunnallisesti. Selvityksen pohjalta päätetään mahdollisesta alueellisen mini-interventiomallin kehittämisestä (= matalan kynnyksen puuttumisen toimintamalli) erikseen määritetylle riskiryhmälle / riskiryhmille. Primaari- ja sekundaaripreventio: Päihdepotilaan (riskikäyttäjän) hoitoon ohjauksen toimintamallin alueellinen kehittäminen, pilottiprojekti Hyvinkään sairaalan päivystyksessä 2013 (HUS :n Tutkimus- ja kehittämishanke 2013). Primaari-, sekundaari- ja tertiääriprevention tavoitteet ja toimenpiteet liitetään osaksi kunkin alueellisen hoito-/palveluketjun kuvausta ja päivitystä (tätä tukemaan kohdan 5.1 tavoite luoda palvelu- ja hoitoketjujen sähköiseen julkaisuun yksi yhtenäinen alueellinen toimintamalli ja yhteinen sähköinen alusta huomioiden palveluketjun eri vaiheet ja painopisteet) Alueellista terveyden edistämistä tukeva yhteistyö HUS:n perusterveydenhuollon yksikön kanssa. 9.5.2019

Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma - Porvoo Toimenpide Luodaan Itä-Uudellemaalle alueellinen toimijoiden verkosto (yhteistyössä Hus:n perusterveydenhuollon yksikön kanssa), jonka tavoitteena on terveyden edistäminen ja terveyserojen kaventaminen. 9.5.2019

Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma - Lohja Tavoitteet Lohjan perusturvatoimi, Karviainen, Siuntion perusturvaosasto ja HUS Lohjan sairaanhoitoalue toimivat asiantuntijoina kuntiensa hyvinvointia ja terveyttä edistävien strategioiden ja toimenpiteiden valmistelussa ja toteutuksessa ja päättävät valtuustokauden 2013–2016 alussa ne painopistealueet, joihin panostetaan erityisesti koko alueen kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Alustavan tarkastelun perusteella seuraaviin osa-alueisiin on kiinnitettävä erityistä huomiota: Väestön päihteiden käytön vähentäminen, valtimoterveyden edistäminen, liikkumisen ja terveellisen ruokavalion edistäminen Kuntoutumisen edistäminen Vanhusväestön masennuksen ennaltaehkäisy laaja-alaisella toimintamallilla Mielenterveys- ja päihdeongelmaisten perheiden kokonaishuomiointi sosiaali- ja terveyspalveluissa Huomion kiinnittäminen terveys- ja sosiaalipalvelujen suurkulutukseen 9.5.2019

Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma – Länsi-Uusimaa Matalan kynnyksen palveluita tulee olla tarjolla erityisesti syrjäytymisriskissä oleville, mutta myös kriisitilanteisiin. Pandemioiden ja muiden yleisvaarallisten tautien torjunnassa jatketaan yhteistyötä sairaanhoitoalueen kanssa. Neuvolatyötä ja -verkostoa sekä opiskeluterveydenhuoltoa voidaan kehittää yhteistyössä. Ehkäisevän päihdetyön osalta kunnat sitoutuvat ottamaan käyttöön tupakoinnin lopettamisen tukitoimet, mini-intervention, motivoivan haastattelun sekä huolehtimaan terveysneuvontapalveluista terveys -ja sosiaalipalveluissa. Kunnat voivat sopia väestölle suoritettavien elämänlaatua mittaavien ja asiakastyytyväisyyskyselyjen suorittamisesta, joita voidaan hyödyntää arvioitaessa tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta (esimerkiksi 15 D, H.Sintosen kehittämä elämänlaatumittari). 9.5.2019

Sote:ssa poistuu puolet kunnan toimialasta Kuntatulevaisuus 1 Sote:ssa poistuu puolet kunnan toimialasta Tämä on lopullinen irtiotto täyden palvelun kuntakonseptista Koulutuspolitiikassa sama kehitys: ammattikorkeakoulut yhtiöiksi, toinen aste maakunnallisiksi valtion ohjaamiksi verkoiksi Aiemmin jo koottu pelastustoimi, maataloushallinto, jätehuolto, ympäristöterveys – sitten rakennusvalvonta Lähde: Simo Juva, Lohjan kaupunginjohtaja

Suomi on korruptiosta vapaa avoin yhteiskunta Kuntatulevaisuus 2 Suomi on korruptiosta vapaa avoin yhteiskunta Kaikkien mallien kanssa voidaan elää Valitsemalla organisaatiomallin jaamme ongelmat kahteen ryhmään: ne jotka ratkaisemme ja ne jotka kohtaamme Nyt kohdataan professioiden valta ja poikittaisen yhteistyön puute Avoimeksi jää resurssien jako Lähde: Simo Juva, Lohjan kaupunginjohtaja

Perusterveydenhuollon yksikkö mukana sähköisen hyvinvointikertomuksen käytön edistäminen vaikutusten ennakkoarviointitoiminnan edistäminen yhteisen tieto- ja ymmärryspohjan luominen HUS-alueen terveyden edistämisen laatusuositus 9.5.2019

  Hoitoonohjaus oikeaan prosessiin (Akuutti jo ambulanssissa) Alue- sair. ESH Yksikkö A Yksikkö C Yksikkö B Sos. toimi Kunn. TK Järjestöt Yksityiset Ydinprosessi: Pitkäaikaisen sairauden toteaminen Äkillisesti alkava - prosessi A Kiireetön - prosessi   Ydinprosessi: Eläminen sairauden kanssa Pärjääjä-asiakkuus- prosessi Hoitoonohjaus oikeaan prosessiin (Akuutti jo ambulanssissa) B Tuki-asiakkuus -prosessi Asiakas Asiakas Yhteistyö- asiakkuus -prosessi Huolenpito- asiakuus -prosessi Ydinprosessi: Kerralla kuntoon C D Ydinprosessi: Terveyden edistäminen, pääosin muita toimijoita Kurkiaura