Sote-uudistus ja valinnanvapaus - Pohjois-Savon kuntapäivä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Advertisements

Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Yhteistyösopimuksen laadinta
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020: NEUVONTA
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Selvitys järjestöjen palveluista 2016
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Tervetuloa Innokylään
Asiakkaan valinnanvapaus
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
kehittämisjohtaja Siun sote, sote –asiantuntija Meijän maakunta
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Sote- ja maakuntauudistus
Sote- ja maakuntauudistus
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Osakeyhtiön oikeudellinen riskienhallinta corporate governance, yritysetiikka, juristi  “When written in Chinese, the word crisis is composed of two characters.
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Sote- ja maakuntauudistus
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Potka-verkoston kokous
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Viestinnän työkalupakki
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Henkilökohtainen budjetointi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus Pekka Kuosmanen
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Esityksen nimi / Tekijä
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
Sote- ja maakuntauudistus
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Sote-uudistus ja valinnanvapaus - Pohjois-Savon kuntapäivä Ylijohtaja Outi Antila, STM 2.6.2017

9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

26.4.2019

Valinnanvapauslain lausunto-palautteen viisi keskeisintä tulosta 3. Hyvinvointi ja terveys perustana rahoituskriteereissä Rahoituksen kriteerejä muutetaan ihmisen hyvinvointi- ja terveysriskiin perustuvaan malliin. 1. Muutokset toimeenpanoaikatauluun Malliin myös tehokkaat kannustimet vaikuttavaan hoitoon ja palveluun sekä palveluintegraatioon. Valinnanvapauslaki astuu voimaan, suunhoidon yksikkö valittavissa ja asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti käytössä 1.1.2019. Maakunnilla on erilaiset valmiudet toimeenpanna valinnanvapaus. Osa maakunnista aloittaa puoli vuotta etuajassa, osa aloittaa puoli vuotta jäljessä. Hitaimmat voivat saada välttämättömistä syistä lisäajan. 4. Avoimuus yhtiöiden verotuksessa Yhteiskuntavastuuta ja verotustietojen avoimuutta koskeva terävöitetty säännös: tiedetään verotettava tulo, maksettu vero ja minne maksettu. 5. Työkaluja yhdenvertaisuudesta huolehtimiseen 2. Korvausjärjestelmä estää kermankuorinnan Maakunnille on luotu yhdenvertaisuutta ja palvelujen saatavuutta varmistavia työkaluja. Rahoitus tukee yhdenvertaisuutta. Tuottajien korvaukset ja kannusteet estävät kermankuorintaa asikasavalinnassa. Lisäksi kermankuorinnan kieltäminen lailla: Tuottajat eivät voi valikoida asiakkaitaan eikä tuottaja näe etukäteen tietojärjestelmästä kuka ilmoittautuu asiakaslistalle. Täsmällisemmät säännökset ja vähemmän maakuntakohtaista vaihtelua palvelujen sisällössä. Kattavasti hyvän hallinnon varmistavat menettelyt.

Valinnanvapaus lyhyesti Sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapautta halutaan laajentaa nykyisestä. Tavoitteena on, että valinnanvapaus nopeuttaa ihmisten pääsyä sote-palveluihin ja lisää mahdollisuuksia vaikuttaa omiin palveluihin. Jatkossa voit valita vapaammin, kenen tarjoamia sosiaali- ja terveyspalveluja käytät. Voit valita itse haluamasi sote-keskuksen ja hammashoitolan. Ne voivat olla julkisesti omistettuja tai yksityisiä. Asiakasmaksut ovat samat eri palveluntuottajilla. Jos on hätätilanne, soitat 112 tai menet lähimpään päivystykseen, kuten ennenkin. Valinnanvapauden laajentaminen on osa sote-uudistusta. 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Valinnanvapaus maakunnan näkökulmasta Maakunta vastaa julkisesti rahoitetuista sosiaali- ja terveyspalveluista alueellaan. Maakunta vastaa siitä, että asukkaat saavat tarvitsemansa palvelut, ja että tuottajien palvelut ovat yhteen toimiva kokonaisuus. Maakunta vastaa siitä, että valinnanvapaus toteutuu. Maakunta päättää asiakassetelillä tarjottavista erityistason ja vaativista palveluista. Maakunta voi päättää ottaa henkilökohtaisen budjetin käyttöön laissa säädettyä laajemmin. Maakunta päättää palveluntuottajien korvausten yksityiskohdista. Maakunta ei kilpailuta valinnanvapauden piirissä olevia palveluja, vaan tuottajaksi pääsevät kaikki toimijat, jotka täyttävät vaatimukset. 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Maakunta tuottajana Maakunnan on erotettava itse tuottamansa palvelut maakunnan liikelaitokseen ja yhtiöihin: Maakunnan liikelaitos voi tuottaa palveluja itse sekä kilpailuttaa ja ostaa palveluja asiakkailleen. Maakunnan liikelaitos tarjoaa maakunnan päättämät palvelut antamalla asiakassetelin tai henkilökohtaisen budjetin, jolloin asiakas voi valita itse palveluntuottajan. Maakunnan on yhtiöitettävä markkinoilla olevat palvelut (sote-keskukset ja hammashoitolat sekä asiakassetelipalvelut). 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Millaisia valintoja asiakas voi tehdä? 1.1.2019 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Mikä on asiakasseteli? Sote-keskus, hammashoitola tai maakunnan liikelaitos voi myöntää asiakassetelin. Asiakassetelillä voi saada tietyn palvelun tai tiettyyn rahamäärään asti palveluita yksityiseltä palveluntuottajalta. Asiakas voi halutessaan saada asiakassetelin yksittäisen palvelun hankkimiseen toiselta tuottajalta, vaikka sote-keskus tai hammashoitola tuottaisi itse samoja palveluja. Myös maakunnan liikelaitoksen toimipiste voi myöntää asiakkaalle asiakassetelin yksittäisen palvelun tai asiakassuunnitelman toteuttamiseksi palveluissa, joissa maakunta on päättänyt ottaa asiakassetelin käyttöön. Asiakas voi valita rekisteröidyn palveluntuottajan, jonka jokin maakunta on hyväksynyt, kaikkialta Suomessa. Asiakasmaksu on sama samasta palvelusta. Sote-keskus, hammashoitola tai maakunnan liikelaitos vastaa asiakkaan palvelujen kokonaisuudesta, laadusta ja kustannuksista myös silloin kun käytössä on asiakasseteli. Maakunta päättää, missä palveluissa asiakasseteli otetaan käyttöön. 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Yksilölliset palvelut henkilökohtaisella budjetilla Asiakassuunnitelman mukaisissa palveluissa asiakas voi itse päättää, mistä hankkii palvelut ja minkälainen apu tai tuki auttaa juuri häntä parhaiten. Maakunnalla on velvollisuus ottaa henkilökohtainen budjetti käyttöön vanhus- ja vammaispalvelujen asiakkaille, joilla on pitkäaikaista ja laaja-alaista avun tarvetta ja jotka pystyvät joko itse tai tuettuna suunnittelemaan oman palvelukokonaisuutensa. Henkilökohtaisella budjetilla voi valita palveluja kolmannen sektorin ja yritysten tuottamista palveluista. Maakunta maksaa suoraan palveluntuottajalle henkilökohtaisen budjetin mukaiset korvaukset. Asiakkaan tilille ei siis siirry rahaa. 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Maakunnan liikelaitoksen palvelut Maakunnan liikelaitos tarjoaa ne palvelut, joita ei saa sote-keskuksesta tai hammashoitolasta (päivystys ja suurin osa erikoissairaanhoidosta ja sosiaalipalveluista). Asiakas voi valita toimipisteen koko maasta. Maakunnan liikelaitoksen toimipisteitä ovat esimerkiksi sairaalat ja sosiaaliasemat. Tarvittaessa maakunnan liikelaitos arvioi asiakkaan palvelutarpeen ja tekee asiakkaan kanssa asiakassuunnitelman. Asiakas voi saada asiakassetelin tai henkilökohtaisen budjetin, jolla hankkii tarvitsemiaan palveluja. 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Asiakas saa tietoa palveluista Maakunta vastaa siitä, että asukkailla on saatavissa riittävä tieto valintojen tekemiseen. Maakunta ylläpitää verkkopalvelussa tietoa palvelujen tuottajista, saatavuudesta ja laadusta. Sote-keskus, hammashoitola, asiakassetelipalvelun tuottaja ja henkilökohtaisella budjetilla annettavien palvelujen tuottaja kertoo verkkopalvelussa palvelun tiedot, asiakasmäärät ja odotusajat. Tuottajien on kerrottava mm. tulot, verot, voitot, tappiot, johdon palkat ja yhteiskuntavastuun toteutus. Palvelujen tuottajia koskee julkisuuslaki. VV-lakiesityksen mukaan maakunta tiedottaa asukkaiden oikeuksista ja etuuksista sekä neuvoo ja tukee sosiaali- ja terveyspalvelujen käytössä. Maakunta vastaa siitä, että asukkailla on saatavissa riittävä tieto valintojen tekemiseen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Maakunta ylläpitää verkkopalvelussa tietoa sote-keskuksista ja hammashoitoloista sekä asiakassetelipalvelujen tuottajista ja henkilökohtaisen budjetin palveluista. Verkkopalvelussa kerrotaan myös palvelujen saatavuudesta ja laadusta. Sote-keskuksen ja hammashoitolan on ilmoitettava verkkopalvelussa ajantasaisesti, kuinka paljon uusia asiakkaita se pystyy ottamaan ja mitkä ovat tosiasialliset odotusajat. Tuottajien on otettava asiakkaat vastaan valikoimatta ilmoittautumisjärjestyksessä, jos tuottajan enimmäisasiakasmäärä ei ole täynnä. Sote-keskuksen ja hammashoitolan on annettava asiakkaille tietoa asiakassetelipalvelujen tuottajista. Tuottajan, joka tarjoaa asiakassetelipalveluita tai henkilökohtaisella budjetilla annettavia palveluja, on ilmoitettava internetissä ajantasaiset tiedot palveluista sekä palveluihin pääsyn odotusajat. Verkkopalvelujen tiedot pitää antaa asiakkaalle pyydettäessä suullisesti tai kirjallisesti. Ohjauksessa ja neuvonnassa on kiinnitettävä erityistä huomiota asiakkaisiin, jotka tarvitsevat laaja-alaisesti yhteen sovitettavia palveluja tai ovat erityisen tuen tarpeessa. Palvelun tuottajien on vuosittain annettava tiedot muun muassa tuloistaan, maksamistaan veroista ja verotuspaikasta, voitoista ja tappioista, johdon palkoista ja palkkioista sekä yhteiskuntavastuun toteuttamisesta. Palvelun tuottajia koskee julkisuuslaki. 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Sote-keskuksen ja suunhoidon yksikön tuottaja Tuottajien on: rekisteröidyttävä täytettävä palveluntuottajalain vaatimukset, maakunnan ehdot ja tehtävä sopimukset maakuntien kanssa ilmoitettava vaadittavat tiedot julkisessa verkossa ja otettava vastaan asiakkaat, jos listalla on tilaa vastattava asiakkaan palvelukokonaisuudesta ohjattava asiakas tarvittaessa palvelutarpeen arviointiin maakunnan liikelaitokseen Palvelujen tuottajat saavat korvauksen maakunnalta. 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Asiakassetelillä ja henkilökohtaisella budjetilla palveluja tarjoava tuottaja Asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin palvelujen tuottajina voivat olla kaikki toimijat, jotka ovat valvontaviranomaisen palveluntuottajarekisterissä. Asiakassetelipalvelun tuottajan on oltava lisäksi jonkin maakunnan hyväksymä. Tuottajien on ilmoitettava vaadittavat tiedot valtakunnallisessa verkkopalvelussa. Asiakassetelituottajat saavat maakunnalta saman korvauksen samasta palvelusta. Korvaukset voivat kuitenkin vaihdella eri maakunnissa. 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Pienet, keskisuuret ja mikroyritykset tuottajina PK- ja mikroyrityksillä on hyvät edellytykset toimia asiakassetelipalvelujen ja henkilökohtaisen budjetin palvelujen tuottajina. Lisäksi sote-keskus voi täydentää omaa palvelutuotantoa ostamalla palveluja PK- ja mikroyrityksiltä kilpailuttamalla tai suorahankintoina. Myös maakunnan liikelaitos voi hankkia palvelutuotantoa PK- ja mikroyrityksiltä kilpailuttamalla ja suorahankintoina. PK- ja mikroyrityksillä on jatkossakin mahdollisuus tuottaa tukipalveluja maakunnassa toimiville palveluntuottajille (esim. siivous, ruokahuolto). Pienet ja mikroyritykset voivat toimia sote-keskuksena yhteistyösopimusten tai yhteisen yrityksen kautta (esim. osuusukunta), keskisuuret itsenäisesti. Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Kustannukset valinnanvapausmallissa 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

- 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi

Tietojärjestelmät, pilottien arviointi ja asiakkaan asema Kela vastaa pilotteihin liittyvistä kansallisista tietojärjestelmistä. Pilottiin osallistuvat tahot vastaavat omista asiakas- ja potilastietojärjestelmistään. Valtionavustuksen saajalta edellytetään tiivistä arviointia ja siinä tarvittavien tietojen keräämistä sekä analysointia. Asiakkaan asema Suoran valinnan palvelujen pilotissa asiakkaalla on mahdollisuus vaihtaa palvelun tuottajaa pilotissa esitetyn kokeilun mukaisesti. Asiakkaalle tulee tehdä asiakassuunnitelma. HB -pilotissa asiakkaan henkilökohtainen budjetti määrittyy asiakassuunnitelman pohjalta, joka tehdään yhdessä asiakkaan kanssa. Piloteissa noudatetaan voimassa olevaa asiakasmaksulakia ja -asetusta. 26.4.2019 Outi Antila

Mitä pilotoidaan ja milloin? Kaksi eri vaihtoehtoa: Suoran valinnan palvelujen pilotti: tavoitteena on tukea valinnanvapauslain toimeenpanoa sekä korvausten mallinnusten testaamista ja asiakkaan valitseman palveluntuottajan vaihtamisen aikajänteen kokeilemista. Henkilökohtaisen budjetin pilotti (HB): tavoitteena on prosessin ja budjetin laskemisen mallintaminen sekä seurantajärjestelmän kehittäminen. Valtio osallistuu pilottien kustannuksiin 100 milj. euron määrärahalla (käytetään 5-8 pilottihankkeen rahoittamiseen). Pilottien aloitus ajoittuu aikavälille syksy 2017 - 31.6.2018. Maakunnat voivat jatkaa pilotteja vuoden 2022 loppuun saakka. 26.4.2019 Outi Antila

SOSAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ ● VALTIOVARAINMINISTERIÖ alueuudistus.fi SOSAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ ● VALTIOVARAINMINISTERIÖ 9.5.2017 Hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi