Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Advertisements

OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Etelä-Suomen Sote-alue (järjestämisvastuu) Etelä-Suomen neuvottelukunta Verkosto kaikkien eri toimijoiden kesken. 1-2 krt vuodessa puolen päivän työseminaari.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Fiilistä asumiseen Fiilistä asumiseen Hankkeen helmet.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Hyvä johtajuus – hyvinvoiva lapsi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
KOHTAAMO – Ohjaamojen ja nettiohjauksen kehittämisen tuki
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Toimintakulttuurin muutos
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta

Jyväskylän vanhempainfoorumi ry JVF
Nopolan koulu Opettajien veso
Tervetuloa Innokylään
Mitä osallisuus voisi olla?
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Opiskelijayhdistys toiminta
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Verkostotapaaminen Tampere
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Ryhmäytyminen nivelvaiheissa
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Lukion opiskeluhuolto
Seudullinen työkokous
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Ruokakasvatusta yhdessä
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Espoo/Esbo Forssa Hamina Helsinki/Helsingfors Hollola Hyvinkää
Esityksen transkriptio:

Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen 6.4.2019 Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen Tuija Metso Liperi 20.11.2017

Suomen Vanhempainliitto 6.4.2019 Suomen Vanhempainliitto 110 vuotta kasvatuskumppanuutta Vanhempainyhdistysten yhteistyöjärjestö Ydintehtävät Vanhempaintoiminnan tukeminen Kodin ja koulun/päiväkodin yhteistyön sekä kasvatuskumppanuuden kehittäminen Vanhemmuuden tukeminen sekä lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistäminen www.vanhempainliitto.fi

Uusi OPS ja kodin ja koulun yhteistyö Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Kodin ja koulun kasvatusyhteistyö lisää oppilaan, luokan ja koko kouluyhteisön hyvinvointia ja turvallisuutta. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä. Yhteistyön lähtökohtana on luottamuksen rakentaminen, tasavertaisuus ja keskinäinen kunnioitus. Huoltajille tarjotaan mahdollisuuksia tutustua koulun arkeen ja osallistua koulun toiminnan ja kasvatustyön tavoitteiden suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen yhdessä koulun henkilöstön ja oppilaiden kanssa. Kodin ja koulun yhteistyössä edistetään myös huoltajien keskinäistä vuorovaikutusta ja luodaan pohjaa vanhempainyhdistystoiminnalle.

6.4.2019 Vanhempien Barometri 2015

Kodin ja koulun yhteistyö Vanhempien barometri 2015 Vanhemmat kokevat olevansa tervetulleita lapsensa kouluun Vanhemmat katsovat saavansa riittävästi tietoa lapsensa opiskeluun ja koulunkäyntiin liittyvistä asioista Vanhemmat tulevat mielestään kuulluksi lastaan koskevissa asioissa TEA-viisari, osallisuus

Ulla Siimes, toiminnanjohtaja 6.4.2019 Ulla Siimes, toiminnanjohtaja

Vanhempaintoiminta tulevaisuuden koulussa ’Meidän tulisi olla mukana rakentamassa hyvää kouluhenkeä’ ’Vanhemmat saisivat oikeasti osallistua koulun toimintaan, muutenkin kuin mokkapaloja leipomalla. Yhdessä lastemme hyväksi…’ ’Tasavertaista, avointa, yhteisöllistä, hauskaa’ ’Toivon vanhempaintoiminnan olevan tulevaisuudessa entistä enemmän koulun arjessa ja päätöksenteossa mukana olevaa.’ ’Ei vain rahankeräysautomaatti, vaan osa koulun aktiivi toimintaa.’ Vanhempainliiton jäsenkysely syyskuu 2015

Kohti osallistavaa ja yhteisöllistä toimintakulttuuria

Mitä käytännössä? Siirtymä- ja nivelvaiheiden hyödyntämistä 6.4.2019 Mitä käytännössä? Siirtymä- ja nivelvaiheiden hyödyntämistä Toiminnallisia ja osallistavia vanhempainiltoja, toiminnallisia juhlia, pop up –koulupäiviä Yhteistyötä oppilaskunnan kanssa Vanhemmat mukaan yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön, vanhempien edustus opiskeluhuoltoryhmään Lasten, vanhempien ja henkilökunnan tutustuttamista, yhteystiedot jakoon

6.4.2019 Mitä käytännössä? Uuden opsin avaamista, kertomista, näyttämistä, kokeilemista Teknologian hyödyntämistä Aktiivista viestintää Vanhemmat mukaan opetukseen, retkille, tapahtumiin, lukemaan lapsille, sitomaan luistimia, Koulun korva -toimintaan Kasvatusiltoja / -kahviloita, perheiltoja, esim. koko perheen mediakasvatusilta, matalan kynnyksen kerhoja

Vanhempaintoiminta

Vanhempaintoiminta, mitä? Lähtee liikkeelle ryhmän/luokan/ koulun/paikkakunnan tarpeista Toimii kaikkien lasten hyväksi Perustuu vapaaehtoisuuteen On avointa kaikille vanhemmille On vanhempien järjestämää toimintaa. Toimitaan yhdessä koulun ja opettajien kanssa.

Vanhempaintoiminta, miten? Luokka/ryhmä: vanhempaintiimi, luokkatoimikunta Koulu/päiväkoti: vanhempainyhdistys, -toimikunta tai –verkosto Kunta: Alueellinen / kuntakohtainen vanhempainyhdistys tai –verkosto

Vanhempaintoiminta, miksi? 6.4.2019 Vanhempaintoiminta, miksi? Vahvistaa yhteisöllisyyttä, yhteishenkeä, turvallisuutta ja kouluviihtymistä Vahvistaa välittämisen ilmapiiriä: aikuisten verkosto lasten ympärille Antaa vanhempien tuen koululle ja opettajille Vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä Tarjoaa vertaistukea vanhemmille Esimerkkejä toiminnasta

Esimerkkejä vanhempainyhdistys-toiminnasta 6.4.2019 Esimerkkejä vanhempainyhdistys-toiminnasta Sääksvanhemmat on paljon muutakin kuin mokkapalojen leivontaa Torstaitreffit - kodin ja koulun yhteistyö Jukolan koulussa Hämeenlinnassa Lisää esimerkkejä

Vanhempaintoiminta kuntatasolla 6.4.2019 Vanhempaintoiminta kuntatasolla Liiton alueyhdistys Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku, Oulu, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Kotka, Kuopio, Lahti, Vaasa, Vihti, Lohja, Porvoo, Raisio, Akaa, Ii, Iisalmi, Kaarina, Pirkkala, Kaarina Käynnistymässä: Pori Alueyhdistykset ovat kuntien kumppaneita kodin ja koulun yhteistyössä Tehtävinä yhteistyö, vaikuttaminen, vanhempainyhdistysten ja mielipiteiden kokoaminen Kuntien foorumeita mm. Kokkolassa, Nurmijärvellä, Keravalla

6.4.2019 Pohdittavaksi Miksi vanhempainneuvostojen kannattaisi verkostoitua Liperissä – mitä hyötyä siitä olisi teille? Minkälaisissa asioissa vanhempain-neuvostojen yhteistyötä/verkostoitumista tarvitaan? Miten verkostoituminen kannattaisi tehdä?

twitter.com/kotijakoulu Kiitos! Tuija Metso tuija.metso@vanhempainliitto.fi twitter.com/kotijakoulu www.facebook.com/suomenvanhempainliitto