Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen 6.4.2019 Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen Tuija Metso Liperi 20.11.2017
Suomen Vanhempainliitto 6.4.2019 Suomen Vanhempainliitto 110 vuotta kasvatuskumppanuutta Vanhempainyhdistysten yhteistyöjärjestö Ydintehtävät Vanhempaintoiminnan tukeminen Kodin ja koulun/päiväkodin yhteistyön sekä kasvatuskumppanuuden kehittäminen Vanhemmuuden tukeminen sekä lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistäminen www.vanhempainliitto.fi
Uusi OPS ja kodin ja koulun yhteistyö Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Kodin ja koulun kasvatusyhteistyö lisää oppilaan, luokan ja koko kouluyhteisön hyvinvointia ja turvallisuutta. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä. Yhteistyön lähtökohtana on luottamuksen rakentaminen, tasavertaisuus ja keskinäinen kunnioitus. Huoltajille tarjotaan mahdollisuuksia tutustua koulun arkeen ja osallistua koulun toiminnan ja kasvatustyön tavoitteiden suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen yhdessä koulun henkilöstön ja oppilaiden kanssa. Kodin ja koulun yhteistyössä edistetään myös huoltajien keskinäistä vuorovaikutusta ja luodaan pohjaa vanhempainyhdistystoiminnalle.
6.4.2019 Vanhempien Barometri 2015
Kodin ja koulun yhteistyö Vanhempien barometri 2015 Vanhemmat kokevat olevansa tervetulleita lapsensa kouluun Vanhemmat katsovat saavansa riittävästi tietoa lapsensa opiskeluun ja koulunkäyntiin liittyvistä asioista Vanhemmat tulevat mielestään kuulluksi lastaan koskevissa asioissa TEA-viisari, osallisuus
Ulla Siimes, toiminnanjohtaja 6.4.2019 Ulla Siimes, toiminnanjohtaja
Vanhempaintoiminta tulevaisuuden koulussa ’Meidän tulisi olla mukana rakentamassa hyvää kouluhenkeä’ ’Vanhemmat saisivat oikeasti osallistua koulun toimintaan, muutenkin kuin mokkapaloja leipomalla. Yhdessä lastemme hyväksi…’ ’Tasavertaista, avointa, yhteisöllistä, hauskaa’ ’Toivon vanhempaintoiminnan olevan tulevaisuudessa entistä enemmän koulun arjessa ja päätöksenteossa mukana olevaa.’ ’Ei vain rahankeräysautomaatti, vaan osa koulun aktiivi toimintaa.’ Vanhempainliiton jäsenkysely syyskuu 2015
Kohti osallistavaa ja yhteisöllistä toimintakulttuuria
Mitä käytännössä? Siirtymä- ja nivelvaiheiden hyödyntämistä 6.4.2019 Mitä käytännössä? Siirtymä- ja nivelvaiheiden hyödyntämistä Toiminnallisia ja osallistavia vanhempainiltoja, toiminnallisia juhlia, pop up –koulupäiviä Yhteistyötä oppilaskunnan kanssa Vanhemmat mukaan yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön, vanhempien edustus opiskeluhuoltoryhmään Lasten, vanhempien ja henkilökunnan tutustuttamista, yhteystiedot jakoon
6.4.2019 Mitä käytännössä? Uuden opsin avaamista, kertomista, näyttämistä, kokeilemista Teknologian hyödyntämistä Aktiivista viestintää Vanhemmat mukaan opetukseen, retkille, tapahtumiin, lukemaan lapsille, sitomaan luistimia, Koulun korva -toimintaan Kasvatusiltoja / -kahviloita, perheiltoja, esim. koko perheen mediakasvatusilta, matalan kynnyksen kerhoja
Vanhempaintoiminta
Vanhempaintoiminta, mitä? Lähtee liikkeelle ryhmän/luokan/ koulun/paikkakunnan tarpeista Toimii kaikkien lasten hyväksi Perustuu vapaaehtoisuuteen On avointa kaikille vanhemmille On vanhempien järjestämää toimintaa. Toimitaan yhdessä koulun ja opettajien kanssa.
Vanhempaintoiminta, miten? Luokka/ryhmä: vanhempaintiimi, luokkatoimikunta Koulu/päiväkoti: vanhempainyhdistys, -toimikunta tai –verkosto Kunta: Alueellinen / kuntakohtainen vanhempainyhdistys tai –verkosto
Vanhempaintoiminta, miksi? 6.4.2019 Vanhempaintoiminta, miksi? Vahvistaa yhteisöllisyyttä, yhteishenkeä, turvallisuutta ja kouluviihtymistä Vahvistaa välittämisen ilmapiiriä: aikuisten verkosto lasten ympärille Antaa vanhempien tuen koululle ja opettajille Vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä Tarjoaa vertaistukea vanhemmille Esimerkkejä toiminnasta
Esimerkkejä vanhempainyhdistys-toiminnasta 6.4.2019 Esimerkkejä vanhempainyhdistys-toiminnasta Sääksvanhemmat on paljon muutakin kuin mokkapalojen leivontaa Torstaitreffit - kodin ja koulun yhteistyö Jukolan koulussa Hämeenlinnassa Lisää esimerkkejä
Vanhempaintoiminta kuntatasolla 6.4.2019 Vanhempaintoiminta kuntatasolla Liiton alueyhdistys Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku, Oulu, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Kotka, Kuopio, Lahti, Vaasa, Vihti, Lohja, Porvoo, Raisio, Akaa, Ii, Iisalmi, Kaarina, Pirkkala, Kaarina Käynnistymässä: Pori Alueyhdistykset ovat kuntien kumppaneita kodin ja koulun yhteistyössä Tehtävinä yhteistyö, vaikuttaminen, vanhempainyhdistysten ja mielipiteiden kokoaminen Kuntien foorumeita mm. Kokkolassa, Nurmijärvellä, Keravalla
6.4.2019 Pohdittavaksi Miksi vanhempainneuvostojen kannattaisi verkostoitua Liperissä – mitä hyötyä siitä olisi teille? Minkälaisissa asioissa vanhempain-neuvostojen yhteistyötä/verkostoitumista tarvitaan? Miten verkostoituminen kannattaisi tehdä?
twitter.com/kotijakoulu Kiitos! Tuija Metso tuija.metso@vanhempainliitto.fi twitter.com/kotijakoulu www.facebook.com/suomenvanhempainliitto