Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Advertisements

TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Opettajat Kuninkaanhaka
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4. (toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Tiedonhankinnan koulutus - yläkoulun opettajat Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto / Elina Kauppila.
Tiedonhankinnan koulutus Yläkoulun & lukion opettajat Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto / Elina Kauppila.
Luokan OneNote - muistikirja PERUSTEET
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Mediakasvatusvinkkejä kirjastoon
Tiedonhallinnan opetuksen tausta-asiakirjat ja tukimateriaalit
4. MONO-päivä Klo
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Tulevaisuuden koulu -kysely
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Tiedonhaku kirjastossa
Kirjastoreitti Oulussa
Kirjaston tiedonhaku - alakoulu
6 LUOKAN HISSAN TUNNIT.
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Omppu-diplomi ja Omppu-kokoelma
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Welcome to Könönpelto School
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Kirjastoreitti ja tiedonhankinnan taidot lukion opettajille
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Laaja-alainen arviointi
Tiedonhakua kirjastossa
E-aineistot OUTI-kirjastoissa E-kirjat ja e-lehdet
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
. Käytännön kokemuksia /
Kirjasto tutkimuksen tekijän ja ohjaajien apuna
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta 5. lk
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
OUTI-verkkokirjaston opetussisällöt tiedonhaun opetuksissa
Vinkkejä tiedonhakuun
Vinkkaajan muistilista
Kirjasto tutkimuksen tekijän ja ohjaajien apuna
Madetojan musiikkilukion Veso-päivä
Esityksen transkriptio:

Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti

Tiedonhaun opetuksen sisältö Suunnittele opetus etukäteen käytössä olevan ajan, sekä opettajan ja luokan tarpeiden mukaan. Oppituntien kesto yleensä 45-90 minuuttia. Tuntisuunnitelmia löydät KiTa-sivujen Ideavarastosta. Luokan koko ja luokka-aste muovaavat tunnin sisältöä. Tutustu etukäteen Kirjastoreitti-sivustoon ja hyödynnä sivuston materiaalit. Opetusmateriaaleja on myös KiTa-sivuston Opetusmateriaalit-sivulla. Koulussa vai kirjastossa?

Kuinka paljon aikaa tarvitaan? Tiedonhakijan reitin läpikäymiseen saa menemään 45 minuuttia, jos reitillä tutkitaan samalla verkkokirjastoa, lähteiden merkitsemistä, lähdekritiikkiä jne. Kannattaa keskittyä vain luokan tiedontarpeisiin. Kaksoistunnilla ehtii käydä läpi tiedonhakijan reitin, OUTI-verkkokirjaston sekä jättää aikaa oppilaiden omaan työskentelyyn. Kirjaston verkkosivutkin tutuksi: aukioloajat, tapahtumat, some...

Suunnittele ja tutustu Liikkeelle Kirjastoreitti -sivuilta Käytä opetuksessa lähtökohtana Kirjastoreitti-sivustoa, jonka avulla tutustutaan tiedonhankintaan ja tiedonhakuun: Tiedonhankinnan prosessi tutuksi Tiedonhakijan reitillä Tiedonhakuun perehdytään OUTI-verkkokirjastossa

Kirjaston e-aineistot: kirjat, äänikirjat, lehdet, musiikki Verkkotiedonhaku ja tietokannat Tiedonlähteet ja tekijänoikeudet Mobiilitehtävät Materiaalia riittää poimittavaksi: Ajatuskartta Kuvat opetuksessa

OPS tutuksi Tutustu myös Oulun OPSin materiaaleihin ja Tiedonhallinnan polkuun Esimerkkitoteutuksista eri luokka-asteille saat aihevinkkejä opetukseen. https://www.ouka.fi/oulu/kirjastoreitti/ops2016

Tiedonhakijan reitillä Jos ryhmässä halutaan keskittyä tiettyyn aiheeseen, kokoa paketti annetun aiheen ympärille esim. käyttäen tiedonhakijan reittiä. Varaa reilusti aikaa oppilaiden omalle tiedonhaulle ja lähiopastukseen. https://www.ouka.fi/oulu/kirjastoreitti/tiedonhakijan-reitti

Miksi tiedonhakijan reitillä kannattaa aloittaa? Tiedonhakijan reitti toimii yleisenä projektitöiden tekemisen ohjeena. Sen avulla kiinnität verkkokirjaston opetuksen laajempaan kokonaisuuteen ja motivoit oppilaita projektin aloittamiseen Kouluilla tehdään uuden OPSin myötä paljon MOK-jaksoja (monialaiset oppimiskokonaisuudet) sekä muita projekteja ja tutkielmia.

Kenelle? Esim: 3. lk kirjastoluokituksen opetuksen yhteydessä. 5. lk kirjastotietokannan/verkkotiedonhaun opetuksen yhteydessä. 7. lk verkkokirjaston/verkkotiedonhaun opetuksen yhteydessä. lähdekritiikin ja lähdemerkintöjen opetuksen yhteydessä. Tiedonhakijan reitin voi ottaa kaikissa tiedonhaun opetuksissa johdannoksi tai rungoksi.

Miten? Kulje oppilaiden kanssa yhdessä tiedonhakijan reittiä kohta kohdalta, kysellen ja yhdessä pohtien. Käydessäsi reittiä läpi voit tarkentaa aiheita ja antaa esimerkkejä, esim. asiasanat (Finton esittely), sähköiset tiedonlähteet (kirjaston e-aineistot-sivu), lähdeluettelon laatiminen, ja aloittaa sen kautta Outi-verkkokirjaston opetuksen.

Kiitokset! www.ouka.fi/kirjasto Terhi Mustonen Tuija Polo-Koret Reija Loukusa-Ahonen www.ouka.fi/kirjasto