Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tiedonhankinnan koulutus Yläkoulun & lukion opettajat Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto / Elina Kauppila.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tiedonhankinnan koulutus Yläkoulun & lukion opettajat Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto / Elina Kauppila."— Esityksen transkriptio:

1 Tiedonhankinnan koulutus Yläkoulun & lukion opettajat Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto / Elina Kauppila

2 Kirjastoreitti-sivusto Oulun kaupunginkirjaston tarjoama työväline opettajan tiedonhankinnan opetuksen tueksi materiaalipankki sisältää tiedonhankinnan opetuksen materiaaleja sekä aihekohtaisia linkkejä samassa osoitteessa Oulun koulukirjaston verkkosivut www.kirjastoreitti.fi

3 Tiedonhankinnasta yleensä tiedonhankinta on avoin prosessi, yleensä alkuvaihe sisältää paljon hämmennystä ja epävarmuutta tiedonhankinnan ohjaamista pitäisi tapahtua kaikilla vuosiluokilla ja kaikissa aineissa tiedonhankinnan opetus toimii parhaiten silloin kun se liittyy johonkin oppimistehtävään tiedonhankinta on yrittämistä, erehtymistä, uudelleen hakemista ja lopulta onnistumista

4 Informaatiolukutaito kolme keskeistä osaamisaluetta. – tiedonhaun osaaminen – tiedonlähteiden löytäminen – tiedontarpeen tunnistaminen sen lisäksi on tärkeää osata: – kyky osata arvioida kriittisesti löytämänsä informaation luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta – kyky soveltaa löytämäänsä tietoa oikein (Haasio (2015): Löydä! Opas helppoon tiedonhakuun s. 13)

5 Oppilaat eksyksissä informaation tulvassa tietotulva on valtava, oppilaan on vaikea hallita sitä laajalta verkkosivulta tiedon löytäminen vaikeaa, muista ctrl + f vähimmän vaivan taktiikka, halutaan tieto nopeasti – teleportti kirjastoon → lisääntyvä e-aineisto tuo avun tähän hakusanojen keksiminen vaikeaa, synonyymit hukassa, hakusanojen yhdisteleminen puutteellista jos käsite hakusana/avainsana/asiasana ei avaudu oppilaille, avaa asiaa hästägeillä: #historia #ilmailu #pohjoismaat #sibelius tietojen yhdisteleminen voi olla hankalaa lukutaito voi olla haaste tiedonhankinnassakin, tunnistetaanko riittävästi erilaisia informaationlähteitä, osataanko haravoida tekstimassaa jne.

6 Innosta oppilaita tutkimusmatkalle! kannusta käyttämään monipuolisesti lähteitä aiheen määrittely ja rajaus on kriittinen vaihe tiedonhankinnassa mitä rajatumpi opettajan antama aihe on, sitä helpompi oppilaiden on edetä tiedonhankinnassa panosta oppimistehtävien suunnitteluun! hyödynnä kirjaston tiedonhaun opetuksia ryhmätöiden ja tutkielmien tekemisessä

7 Aiheen rajaaminen aiheen rajaaminen tarkoittaa näkökulman valitsemista – ajallinen rajaus (vuosi, vuosikymmen. jne.) – rajaus paikkaan (maa, maanosa, paikkakunta, organisaatio) – kohde (nuoret, naiset, suomalaiset, oululaiset, jne.)

8 Tiedonhankinta on etenevä prosessi oppilaiden on hyvä ymmärtää tiedonhankinnan prosessin kokonaisuus ja se mitä vaiheita tiedon etsimiseen liittyy Tiedonhakijan reitti –materiaali Kirjastoreitti-sivuilla sisältää tärkeimmät pääkohdat (Materiaalipankki → Tiedonhakijan reitti) Tiedonhakijan reitti –materiaali alakoululle, yläkoululle ja lukiolle on oma materiaalinsa myös ohjaajan materiaali löytyy samalta sivulta.

9 Lähteiden merkitseminen & tekijänoikeudet tästä aihepiiristä löydät lisätietoa Kirjastoreitti-sivuilta Lähteiden merkitseminen Tekijänoikeudet

10 Mitä hakea mistäkin? haetaan yleistä tietoa, esim. Lontoon nähtävyydet → Google Yhdysvaltain presidentin eilen pitämä puhe → uutishaku, esim. Ampparit tai GoogleNewsAmpparitGoogleNews vieras aihe, josta on vaikea keksiä hakusanoja, mutta pitäisi löytää alan keskeisimpiä sivustoja → aihehakemisto, esim. MakupalatMakupalat etsitään kirjallisuutta tai e-kirjoja tietystä aiheesta → kirjaston tietokanta

11 Haku kirjaston tietokannasta kirjasto opettaa tiedonhakua OUTI-verkkokirjastosta viitosille & seiskoille myös kirjaston opetukset kannattaa sitoa oppimistehtäviin, ilmoita aihe sopiessasi opetusta (yhteistyö opettajien kesken, jos äikän opettaja varaa käynnin, opetuksen aihe voi olla aineenopettajalta) Kirjastoreitti-sivuilla OUTI-tiedonhaun vinkit ja verkkokirjaston opetusmateriaalit (Kirjastoreitin materiaalipankki → Tiedonhaun opetus) verkkokirjastosta hakua voi harjoitella myös koulussa kirjaston mobiilitehtävien avulla (Materiaalipankki → Mobiilitehtävät) mobiilitehtävien

12 Kirjasto on koululle tärkeä kumppani kirjaston kokoelmat ja palvelut edistävät oppilaiden oppimista tukemalla lukutaidon kehittymistä mitä enemmän lapset ja nuoret lukevat monipuolisia tekstejä, sitä sujuvampi on lukutaito ja sitä paremmin he oppivat sujuva, ymmärtävä lukutaito auttaa kaikkien aineiden oppimisessa, myös matematiikan kirjaston työntekijät ovat tiedonhaun ammattilaisia, he voivat tukea opettajaa tiedonhankintataitojen opettamisessa

13 Kirjastojen monipuoliset aineistot kirjasto tukee oppimista tarjoamalla luotettavaa aineistoa oppikirjojen ulkopuolelta. Tämä on tärkeää monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Kouluilla ei välttämättä ole varaa näihin aineistoihin ja kaikki tieto ei löydy netistä. kirjaston kokoelmissa on uusin ja tuorein aineisto, henkilökunta tuntee sekä tietokirjallisuuden että kaunokirjallisuuden sisällöt kirjastojen kokoelmat sisältävät painettua aineistoa, av- aineistoa sekä yhä enemmän sähköistä aineistoa myös erilaiset oppijat huomioidaan aineiston valinnassa

14 Oulun suunnitelmallinen kouluyhteistyö

15 Kun kirjastokäynnit, tiedonhaun opetukset ja vinkkaukset ovat osa koulun oppimistehtäviä, saadaan yhteistyöstä todellinen hyöty opetukselle.

16 Uusi kirjastojärjestelmä 2016 verkkokirjasto löytyy osoitteesta: https://koha.outikirjastot.fi/https://koha.outikirjastot.fi/ lainojen uusinta, varaus tai yhteystietojen muutos → kirjaudu verkkokirjastoon kirjastokortin numerolla ja salasanalla, jonka saat henkilökohtaisesti kirjastosta. Tarkka haku hakuja voi rajata mm. aineistolajin, kirjaston tai ilmestymisvuoden mukaan Uusimmat kommentit teostietoihin voi lisätä arvosteluja ja kommentteja Tagipilvi Käyttäjien lisäämät teoksia kuvaavat sanat löytyvät tagipilvestä Kori Voit kerätä kiinnostavia teoksia koriin. Kori säilyy yhden istunnon ajan. Listat aineistoa voi kerätä myös listoille, jotka säilyvät verkkokirjastossa niin kauan, kuin haluat. Listat voivat olla yksityisiä tai ne voivat näkyä muillekin asiakkaille.

17 Nettitiedonhaku netissä on valtavasti tietoa, jota ei ole järjestetty. Tiedonhaku voi olla hankalaa. tieto verkossa muuttuu jatkuvasti, tänään tehty tiedonhaku ei anna huomenna samaa tulosta valtaosa netin tiedosta on kaupallista netin tieto on eri muodoissa: – www-sivut – pdf-dokumentit – kuvat ja videot – sovellukset – keskustelupalstat, chatit jne.

18 Verkkolähteiden arviointi 1.kuka on tiedon tuottaja ja sivuston ylläpitäjä? 2.Esiintyykö kirjoittaja omalla nimellään, nimimerkillä tai onko kirjoitus tehty jonkin organisaation nimissä? 3.Mikä on tekstin tyylilaji? 4.Millainen on tekstin kieliasu? Kiinnitä huomiota oikeinkirjoitukseen! 5.Mitkä ovat kirjoittajan motiivit? Mihin hän pyrkii vaikuttamaan tai mitä hän pyrkii edesauttamaan kirjoittamallaan tekstillä? 6.Onko sivulle merkitty lähteitä? Ovatko lähteinä käytetyt artikkelit ja muut tekstit luotettavia?

19 Löytääkö Google kaiken? sanahakukoneita ovat esim. Google, Bing, Yahoo löytävät vain 30-50% verkon sivuista, ns. syvän webin aineistot eivät näy hakutuloksissa syvään webbiin kuuluvat mm. erilaiset tietokannat, intranetit google-hakuihin vaikuttaa hakusanojen lisäksi se, mitä selaimella on aiemmin haettu ja verkkosivut, joilla on vierailtu useasti Tiedonhaku Internetistä -opas löytyy Kirjastoreitti-sivuilta: (Materiaalipankki → Tiedonhaun opetus) Tiedonhaku Internetistä – oppaassa mm. Googlen hakuoperaattorit, hakutyökalut ja tarkennettu haku

20 Metahakukoneet hakevat tiedon käyttämällä sanahakukoneiden laajoja tietokantoja hakutulokset pienempiä, tuovat tiedot relevanteimmista dokumenteista hakutulosten seulominen nopeampaa, koska kone tekee sen jo puolestasi Poistuvat nopeasti ja uusia tulee tilalle. Muutama esim.: – dogpile.com (jakaa hakutuloksen: verkkosivut, kuvat, videot uutiset) dogpile.com – yippy.com (luokittelee hakutuloksen aiheittain) yippy.com

21 Sosiaalisen median hakukoneet Social Searcher, hakee julkaisuja Facebookista, Twitteristä ja Google+ -palvelusta. Ei löydä tietyn ihmisen päivityksiä, mutta sellaiset joissa hänen nimensä mainitaan. Social Searcher Whos Talkin, hakee mm. blogeista, Facebookista, LinkedInistä. Haku kohdistuu tässäkin keskusteluihin. Whos Talkin Twitterin tarkennettu haku Iconosquaren avulla voi hakea Instagramin sisältöjä Iconosquaren Blogeja voi esim. Bloglovinin kautta.Bloglovinin Netvibes – tarjoaa työkalun sosiaalisen median seurantaan. Voit kerätä uutissyötteet haluamistasi medioista omalle sivullesi. Netvibes

22 Internetin kuvat verkosta löytyvien kuvien käyttö ja tekijänoikeudet lukuisia palveluita, joista löytyy vapaasti käytettäviä kuvia. Muutama esimerkki poimittu Kirjastoreitti-sivuille: Kuvat opetuksessaKuvat opetuksessa (Materiaalipankki → Aiheenmukaiset materiaalit → Kuvat)

23 Aihehakemistot - ammattilaisten järjestämää aineistoa tietokannoista (kirjaston aineistotietokannat, viitetietokannat, kokotekstitietokannat) ja aihehakemistoista oikea tieto löytyy helpommin kuin hakukoneilla. Aineisto on valikoitua, luotettavaa ja ajallisesti kattavaa Oulun kaupunginkirjaston koostamia lähteitä: www.ouka.fi/oulu/kirjastoreitti/aiheenmukaiset-materiaalit (Kirjastoreitin materiaalipankki → Aiheenmukaiset materiaalit) www.ouka.fi/oulu/kirjastoreitti/aiheenmukaiset-materiaalit Makupalat on valtakunnallinen linkkihakemisto, johon on kerätty hyödyllisiä linkkejä eri aiheista – www.makupalat.fi www.makupalat.fi – valittu verkkosivustoja, joista kirjaston tiedonhakukysymysten kautta tiedetään olevan kysyntää. Mukaan pääsyn ehtona on, että linkin takana oleva verkkosisältö on laadukasta ja turvallista sekä hyvin toimitettua. Makupaloissa on tällä hetkellä yli 22 000 kirjastoammattilaisten valikoimaa ja kuvailemaa linkkiä.

24 Lähteet Haasio, Ari (2015): Löydä! opas helppoon tiedonhakuun www.kirjastoreitti.fi (Oulun kaupunginkirjasto- maakuntakirjasto) www.kirjastoreitti.fi


Lataa ppt "Tiedonhankinnan koulutus Yläkoulun & lukion opettajat Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto / Elina Kauppila."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google