Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
Advertisements

Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
4H-järjestö Tekemällä oppii parhaiten!. 4H-järjestön toiminta-ajatus •4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Lasku lapsensaannista Sami Napari (ETLA) Perhe ja ura tasa-arvosuunnittelun.
Suomalaisen avun maisemakuvaa Dos., akatemiatutkija Anne Birgitta Pessi, HY , Kansalaisareena.
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
Aineenopettajan- koulutuksen opinnäytteet Leena Hiltunen
Suomen koulutusjärjestelmä
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Aikuiskasvatustieteen tutkijatapaaminen Rovaniemi YLIOPISTOKOULUTETTUJEN NUORTEN AIKUISTEN ELÄMÄÄN TYYTYVÄISYYDEN JA ELÄMÄNÄHALLINNAN HAASTEET.
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa,
Suomalaisten lukutaito eurooppalaisessa kontekstissa Sari Sulkunen Jyväskylän yliopisto Lukutaito maailmalla, Euroopassa ja.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella Esitelmä kirjastopäivillä Kaisa Leino.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Työhyvinvointikysely Koulutuksen tutkimuslaitos Kysymysten ja osa-alueiden keskiarvot 2012, 2011 ja 2010 Vastaajia
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 STM /TPH/paht Sukupuolen merkitys tilastoissa ja tiedonkeruissa Sosiaali- ja terveysministeriö Tiina Palotie-Heino.
Mikä ihmeen digiosaaminen? Petteri Kallio, Petteri Kallio, Sovelto.
Väestöntutkimuslaitos tänään Anna Rotkirch. ”Väestöntutkimus = syntymät, kuolemat ja tilastoja”
Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Sivistystoimialan ajankohtaiset
PERUSKOULUN TASO JA TASA-ARVO PISA-TULOSTEN VALOSSA
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Nuorten siirtymät peruskoulusta toiselle asteelle ja alueellinen hyvinvointi Sanna Ranto ja Pirjo Mattila.
Vakuutustutkimus 2012 Esitys
Työhyvinvointikysely - Jyväskylän yliopisto 2011
Timo Sinivuori Metropolia
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä 2016
Taustaa vuotiaat suomalaiset osallistuvat koulutukseen vertailumaista kansainvälisessä vertailussa toiseksi eniten . Haasteena kuitenkin on, että.
Koulutustaso ja osaaminen
Marja-Kristiina Lerkkanen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Puhetta perustaidoista –perustaitoja käsittelevät diskurssit
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kuntaraportti Siikalatva
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö VPK toiminnan tunnettuus
Kotoutumisuunnitelma ja työllistyminen
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto 25.1.2014 Educa 2014 Helsinki PIAAC Mitä Kansainvälinen aikuistutkimus kertoo suomalaisten osaamisesta? Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto 25.1.2014

Kansainvälinen aikuistutkimus PIAAC: Programme for the International Assessment of Adult Competencies. Tutkimukseen osallistui 24 maata. Kohdejoukkona kaikki 16–65-vuotiaat maassa asuvat henkilöt (syntyneet 1947–1996). Tiedonkeruu: elokuu 2011 – maaliskuu 2012.

Kansainvälinen aikuistutkimus Suomessa otantahetkellä keväällä 2011 noin 3,5 miljoonaa. Otokseen kuuluvista henkilöistä tutkimukseen osallistui Suomessa 5 464 henkilöä. Suomen vastausosuus 66 prosenttia. Tilastokeskuksen haastattelijat toteuttivat tiedonkeruun käyntihaastatteluina. Ensin tehtiin haastattelijan tekemä tietokoneavusteinen taustahaastattelu. Sen jälkeen haastateltava teki perustaitojen osaamista arvioivat tehtävät itsenäisesti tietokoneella (myös paperinen tehtävävihko käytössä).

Tiedon käsittelyn ja hallinnan perustaidot Lukutaito Kirjoitettujen tekstien ymmärtäminen, arvioiminen ja käyttäminen sekä niiden lukemiseen sitoutuminen. Mukana myös erilaisilla sähköisillä näyttöruuduilla esitettävät tekstit. Numerotaito Yksilön kyky hankkia, käyttää, tulkita ja viestiä numeerista tietoa. Tietotekniikkaa soveltava ongelmanratkaisutaito Yksilön kyky hyödyntää digitaalisia viestintävälineitä ja tietoverkkoja tiedon hankkimisessa, arvioimisessa, viestinnässä ja käytännön toiminnassa. HUOM! Arvioidaan arkielämässä ja työssä tarvittavia perustaitoja, ei asiantuntijatason taitoja ja tietoja.

Miten osaaminen arvioitiin Kutakin arvioitavaa osa-aluetta varten laadittiin asteikko, vaihteluväli 0 – 500. Kullekin henkilölle laskettiin hänen tekemiensä tehtävien perusteella hänen osaamistaan kuvaava pistemäärä. Osaamispistemäärien perusteella määriteltiin lisäksi, mille suoritustasolle henkilö sijoittui. Tasojen määrittely tehtiin tehtävien vaativuuden perusteella. Lukutaidossa ja numerotaidossa on viisi suoritustasoa: Taso 1 on alin ja taso 5 on korkein. Ongelmanratkaisussa tasoja on 3: Taso 1 on alin ja taso 3 korkein. Lisäksi osa henkilöistä jäi tason 1 alapuolelle.

Maavertailu: Lukutaito

Maavertailu: Numerotaito Kuvio 2.4

Maavertailu: Tietotekniikkaa soveltava ongelmanratkaisutaito Kuvio 2.5

Taidot ja ikä

Taidot ja ikä

Lukutaidon vertailu vuosien 1998 ja 2012 välillä Edellinen aikuistutkimus Suomessa Kansainvälinen aikuisten lukutaitotutkimus (Second) International Adult Literacy Survey (S)IALS Aineisto kerättiin 1998 IALS- ja PIAAC-tulosten vertailu Sama kohderyhmä, lukutaidon määrittelyssä yhtäläisyyksiä IALSin pistemäärä laskettu uudelleen (asiatekstien ja dokumenttien lukutaito yhdistetty) Osa koetehtävistä samoja

PIAAC:n ja IALS:n tulosten vertailua

PIAAC:n ja IALS:n tulosten vertailua

Yhtymäkohtia ja eroja PISAn ja PIAAC:n välillä Samanlainen lukutaidon määritelmä ja tulevaisuusnäkökulma Erilainen aineistonkeruumenetelmä PIAAC:ssa tietokoneella, PISAssa paperiset tehtävävihkot PISA-arviointi tapahtui koulussa, PIAAC:ssa vastaajan kotona Eri koetehtävät, painottuvat kuitenkin arkisiin teksteihin Eri kohderyhmät (15–vuotiaat / 16–65-vuotiaat) Vuoden 2000 PISAan osallistuneet 26–27-vuotiaita vuonna 2012 Vuoden 2009 PISAan osallistuneet 17–18-vuotiaita PIAAC- ja PISA-tulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia mutta ne ovat yhdenmukaisia

PISA 2012 tuloksia Nuorten matematiikan luonnontieteiden osaaminen on laskenut vuodesta 2003. Laskua havaittiin myös lukutaidossa Sukupuolten erot lukutaidossa: 2000: Tytöt 51 pistettä poikia parempia 2009: Tytöt 55 pistettä poikia parempia 2012: Tytöt 62 pistettä poikia parempia Vuodesta 2000: Tyttöjen pistemäärä laskenut 16 pistettä Poikien pistemäärä laskenut 26 pistettä IALSista (1998) PIAACiin (2012) laskua lukutaidossa 16-24-vuotiailla: Miehet 9 pistettä Naiset 20 pistettä

Mistä erot tutkimusten välillä johtuvat? Lukemisen tavat, lukemismotivaatio ja osoitetut taidot vaihtelevat lukemistilanteen ja tekstin mukaan Onko lukemisen tapa nuorilla muuttunut? Edellyttääkö PIAAC”pikkutarkkaa” lukemista? Vaikuttaako väline (tietokone/paperinen tehtävävihko) tulokseen? Vaikuttaako tutkimusympäristö (koulu/koti) tulokseen?

Taidot ja koulutus Lukutaidon ja tietotekniikkaa soveltavan ongelmanratkaisutaidon yhteys koulutustasoon hyvin samanlainen.

Lukiokoulutuksen hankkineiden keski-ikä noin 30 vuotta. Ammatillisen koulutuksen hankkineiden keski-ikä noin 40 vuotta. Ammatillisen koulutuksen hankkineet 16-29-vuotiaat suomalaiset ovat kuitenkin kansainvälisessä vertailussa erinomaisia.

Mitä PIAAC kertoo suomalaisten osaamisesta? Keskimääräinen tiedon käsittelyn ja hallinnan perustaitojen taso on hyvä Perustaidoiltaan heikkoja on Suomessa paljon Lähes viidesosa ei tehnyt tehtäviä tietokoneella Alle 25-vuotiaiden lukutaidon taso on laskenut Iäkkäimpien ihmisten perustaidot ovat muita heikompia

Mitä PIAAC kertoo suomalaisten osaamisesta? Lukutaidossa ja numerotaidossa 7 pistettä vastaa yhtä vuotta koulutuksessa. Perusopetukseen on panostettava voimakkaasti. Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen hankkineiden ero perustaitojen hallinnassa on liian suuri. Tavoite: Jokaisella pitäisi olla vankat perustaidot!

Lisää tietoa saatavilla: www.oecd.org/site/piaac/ www.piaac.fi http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2013/PIAAC_2012.html

Kiitos! antero.malin@jyu.fi