Tampere 3-hanke Koulutusyhteistyö rakennustekniikassa Matti Pentti, rakennustekniikan professori 19.2.2018
Hahmotelma T3 tutkinnoista rakennustekniikassa 14.3.2017 MP
T3 RAK: Koulutusyhteistyön tavoitteet ja periaatteet Sisällöt ja toteutus suunnitellaan niin, että kumpikin tutkinto on tuotettavalta osaamiseltaan nykyistä parempi ja vetovoimaisempi AMK-insinöörin ja TkK+DI -tutkinnoille erilaiset profiilit, osaamistavoitteet määritellään työelämän tarpeista Erilliset hakuväylät ja tutkinnot: TkK+DI, ins. AMK TkK ja ins. AMK-tutkinnoissa on osaamistavoitteiltaan yhteistä sisältöä suuruusluokaltaan 90 op TkK- ja ins. AMK-tutkintojen sisällöt suunnitellaan yhteistyössä Molemmille tutkinnoille yhteisen osuuden opetus toteutetaan yhdessä Joustava mahdollisuus hakea siirtohaulla ins. AMK tutkinnosta TkK-tutkintoon (ja siitä edelleen DI-tutkintoon) ja toisinpäin ilman että opiskeluaika pitenee
Profiloituminen Koulutusten vetovoimaisuus varmistetaan selkeästi erilaisilla profiileilla: Erilliset haut DIA- ja AMK-valintojen kautta DI-tutkinnon matemaattis-luonnontieteellinen perusta ja pääaineiden tarvitsema teoriapohja vahvempi AMK-tutkinnon tavoitteena käytännöllisemmät valmiudet Opetusmetodeissa on eroja Opiskelijat ryhmäytyvät AMK- ja yliopisto-opiskelijoiksi, vaikka suorittavat yhteisiä opintojaksoja, tällöin identiteetit säilyvät
Tutkinnon vaihtaminen joustavasti Kaksi hakukohdetasoa DIA ja AMK → DI-hakukohteen kautta valituille oikeus jatkaa suoraan TkK-tutkinnosta DI-tutkintoon → AMK-tutkintoon valituille kiintiö DI-tutkinto-ohjelmaan, edellytyksenä yliopistotason opintojaksovalinnat ja kriteerinä opintomenestys, siirtyminen siirtohaun kautta TkK-tutkintoon → haku yhdenvertaisesti myös T3:n ulkopuolelta suoraan DI-tutkinto-ohjelmaan, mahdollista sopivalla pohjatutkinnolla