PERA tietojärjestelmä Riskikartoitusosio perustuu TTL: n Pelastus- Arvi- lomakkeeseen (excel) Kokonaisuus pohjautuu Hannu Kallion diplomityössään (2007) määrittelemiin turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmän sisältö- ja toimintavaatimuksiin http://www.ttl.fi/fi/tyoturvallisuus_ja_riskien_hallinta/tyokalut/pelastus_arvi/Documents/diplomity%C3%B6hannukallio.pdf Lisäksi PERAssa on hyödynnetty pelastusalan opinnäytetöitä mm. poikkeamaraportoinnin osalta (Juha Höök) ja tilannepaikan riskinarvion osalta (Esa Nurmela) 16.1.2019
PERA tietojärjestelmän tavoitteet Helppo ja selkeä käyttää Avoin ja vuorovaikutukseen pyrkivä Järjestelmällinen ja looginen Käytössä valtakunnallisesti Laadukasta tietoa sekä paikallisesti että valtakunnallisesti tuottava
PERA tietojärjestelmän rakenne Toimii pilvipalveluna internetissä Tietokoneet, tabletit, mobiililaitteet, jne. Jakautuu kolmeen osioon: Käyttäjätunnuksella ja salasanalla suojattu näkymä (henkilökohtainen) Käyttäjätunnuksella ja salasanalla suojattu näkymä (esim. toiminta-aluekohtainen) Kaikille julkinen osio (sivustolla www.peranet.fi) Käyttäjätasot jakautuvat käyttötarpeiden mukaan Lukija, Käyttäjä, Hallinnoija, Pääkäyttäjä, Ylläpitäjä 16.1.2019
PERA tietojärjestelmän sisältö Keskeisinä sisältöelementteinä ovat - Riskikartoitukset Kiinteistöt ja toimitilat Henkilöstö ja toiminta Ajoneuvot Yleiset tehtäväkartoitukset Tilannepaikan riskinarviot - Dokumenttikirjasto - Poikkeamaraportointi tietyin rajauksin Turvallisuustiedotteet (yhteinen foorumi) Poikkeamailmoitukset Vaaratilanneilmoitukset (läheltä piti), Turvallisuushavainto, Kehitysehdotus, Tapaturmat (tilastointi)
riskikartoitukset Kartoituspohjat luodaan hallinnoijan tai pääkäyttäjän toimesta. Kartoitus muodostuu PERA järjestelmässä olevien perustietojen mukaan. Järjestelmässä käyttäjänä olevat henkilöt voivat kirjata kartoituksiin tietoja ja asettaa kyselyn valmiiksi. 16.1.2019
kartoituksen täyttäminen sopimuspalokunnissa Työsuojeluasiamies tai muu avainasemassa oleva henkilö esitäyttää riskikartoituksen aseman palopäällikön kanssa. Esitäytetty riskikartoitus täydennetään esim. viikkoharjoituksen yhteydessä. Riskikysymykset heijastetaan valkokankaalle ja työyhteisö täydentää riskikartoituksen yhdessä. 16.1.2019
näkymä kartoituksesta 16.1.2019
MITÄ TAPAHTUU RISKIKARTOITUKSEN JÄLKEEN Valituille vastuuhenkilöille saapuu riskikartoituksen jälkeen sähköpostiviesti, jonka sisältämien ohjeiden avulla pääsee kirjaamaan tehtyjä toimenpiteitä ja päätöksiä Työnantaja, työsuojeluvaltuutettu tai muu tehtävään valittu henkilö seuraa toimenpiteiden edistymistä tietojärjestelmästä ja ottaa tarvittaessa kantaa, ohjaa yms Tuloksista tiedottaminen henkilöstölle todella tärkeää!
Riskikartoituksen raportit ja tilastot Raportointi kolmella eri tasolla: Toimipistekohtaiset Pelastuslaitoskohtaiset Valtakunnalliset Sähköisenä tai tulosteena Lukuoikeudet kartoitusten tulosten seuraamisen mahdollistajana 16.1.2019
yleiset tehtäväkartoitukset Tehtäviin liittyvät riskikartoituksia on koottu mukanaolevilta pelastuslaitoksilta Koostuu 1 osiosta ja 2 osiosta: 1 osio: Yleisten vaaratekijöiden kartoitus Kirjatut vaaratekijät ovat yleisiä ja sopivat kaikille alueille Vaaratekijöitä kartoittavat esim. vastuukouluttajat, miehistö 2 osio: Pelastuslaitoskohtaisesti kirjataan jokaisen tehtävän osalta nykytila, arvioidaan riskienhallintakeinot riittävyys ja kirjataan kehitysehdotukset: Suorituskykyvaatimukset Toimintamallit ja työohjeet Koulutus ja osaaminen Suojavälineet Työvälineet 16.1.2019
Tilannepaikan riskinarviot sovellettu k- s pelastuslaitokselle: Esa nurmela Keski-Uudenmaan pelastuslaitos 16.1.2019
Dokumenttikirjasto Järjestelmä sisältää dokumenttikirjaston Kirjastoon on mahdollista tallentaa asiakirjoja esim. Word, Excel, pdf, PowerPoint, jne. Asiakirjat on mahdollista jakaa oman pelastuslaitoksen sisällä tai valtakunnallisesti Asiakirja voi olla esimerkiksi pelastuslaitoksen kattotyöskentelyn turvallisuusohje tai työterveyshuollon työpaikkaselvitys 16.1.2019
turvallisuustiedotteet Järjestelmä mahdollistaa turvallisuuteen liittyvän tiedon nopean jakamisen valtakunnallisesti Turvallisuustiedotteiden yhdyshenkilöinä ovat järjestelmän pääkäyttäjät Pääkäyttäjä päättää tiedon jakamisesta alueellisesti Esimerkiksi Keski-Suomessa rakennuspalon yhteydessä usea palomies altistui vaarallisille aineille. Tapauksesta laadittiin tilannekuvaus ja toimintaohjeet, jotka alueen pääkäyttäjä jakoi muille PERAssa mukana oleville pelastuslaitoksille. 16.1.2019
Poikkeamaraportointi - Ilmoittajalle helppo ja nopea, ”pari klikkausta” - Järjestelmä ohjaa käsittelyprosessia Vaaratilanne tai läheltä piti -tilanne Turvallisuushavainto Kehitysehdotukset Tapaturmat Vakuutusyhtiökohtaiset lomakkeet, tilastointi 16.1.2019
peran merkitys sopimuspalokunnille Keskitetty vaikutusmahdollisuus omaan työturvallisuuteen Palokuntalaisen ääni kuuluviin Järjestelmällinen riskienarviointi on sekä työnantajan että työntekijän etu Vuorovaikutus pelastuslaitoksen ja sopimuspalokuntien välillä paranee Taloudellisten resurssien kohdentaminen Järjestelmä tuottaa tietoa pelastustoimen tilasta ja muutoksista 16.1.2019
Kysymyksiä ajatuksia ideoita PERA Kysymyksiä ajatuksia ideoita www.peranet.fi 16.1.2019