Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute 2009-2010 Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna 2.9.2010 Marita Kontoniemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
Advertisements

ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
NET2 Aloituspäivä Dialogisuus ja koulutuskokonaisuuteen sitoutuminen Sanna Alila & Maritta Sauvola & Sanna Wenström Helsinki - Oulu.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä
Laatua lasten voimisteluun!
Erityinen tuki ammatillisessa oppilaitoksessa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Hyvinvointiraportti-hanke
Infoa tutoropettajille
Opeka-kyselyn tulokset
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Opojen työelämäjaksot
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Kielitietoisuus.
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Vastavalmistuneen puheenvuoro
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Syömishäiriöliitto - SYLI ry
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Kysely opintojen ohjauksesta
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Kysely Varsinais-Suomen maakunnan verkkopalveluista Maria Nykyri /muutosorganisaation viestintäyksikkö Elokuu 2018.
Yhteinen keittiö -hanke
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden teknologian vaikutukset työpaikoille
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Verkko-oppiminen ja kehitystrendit meillä ja muualla – Moodlen mahdollisuudet henkilöstön osaamisen varmistajna Mediamaisteri Group PL 82 (Pyynikintie.
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Opettajan pedagoginen ajattelu
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Kone- ja tuotantotekniikka
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute 2009-2010 Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna 2.9.2010 Marita Kontoniemi

Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa (osiot 59-72) Miten paljon seuraavia yksilöllisyyden huomioon ottamiseen liittyviä asioita on sisältynyt ohjattuun harjoitteluun? Kysymyksiin (14) vastattiin seitsenportaisella asteikolla (1=ei ollenkaan, 2=vähän, 3=melko vähän, 4=jonkin verran, 5=melko paljon, 6=paljon, 7=erittäin paljon). Osio Sisältö 59- 60 Luokan- / aineenopettajan pedagogiset järjestelyt ja tukitoimet 61-65 Erityisopetus 66-68 Oppilashuolto ja oppilaanohjaus 69-72 Monikulttuurinen opetus

Faktorianalyysi (PCA) Cronbachin alfa .917 Faktorianalyysi (PCA) Kolme faktoria, jotka selittävät yhdessä 70% varianssista: erityisopetus 49,6%, monikulttuurisuus 10,8% ja oppilaan ohjaus ja pedagogiset järjestelyt 9,6 % Independent Samples Test Asteikko muutettu kolmiportaiseksi (1= ei ollenkaan tai vähän, 2=jonkin verran ja 3=melko paljon tai paljon) Vertailu koulutusohjelman (ao / lo) ja sukupuolen mukaan

Tuloksia: Miehet kokivat enemmän saaneensa valmiuksia yksilöllisyyden huomioon ottamiseen Ero sukupuolten välillä erittäin merkitsevä väittämälauseissa 64, 66, 67ja 68, ero merkitsevä väittämälauseissa 59, 65 ja 69 Luokanopettajakoulutuksesta oli saatu paremmin valmiuksia tukea erilaisia oppijoita opetusjärjestelyillä (väittämä 59) ero erittäin merkitsevä Aineenopettajakoulutuksesta oli saatu paremmin valmiuksia oppilaan henkilökohtaisiin opetusjärjestelyihin ja oppilaan ohjaukseen opintopolulla (väittämät 64 ja 66) ero erittäin merkitsevä sekä oppilaan ohjaukseen työharjoittelussa (väittämä 68) ero merkitsevä

VALMIUKSIA ON VÄHÄN… Kaiken kaikkiaan parhaiten valmiuksia oli saatu keinoihin tukea erilaisia oppijoita sopivilla opetusjärjestelyillä: 55% vastasi paljon-erittäin paljon Vastaajista 32% vastasi saaneensa paljon-erittäin paljon valmiuksia yhteistyöhön erityisopettajan kanssa Muihin väittämiin paljon-erittäin paljon vastauksia oli 7-29% Valtaosa ei ollut saanut ollenkaan tai vain vähän valmiuksia työharjoitteluun ohjaamiseen (85%), oppilaan ohjaukseen opintopolulla etenemisessä (73%) tai oppilaan ohjaukseen hänen henkilökohtaisissa oppimisen ja elämäntilanteen kysymyksissä (65%). Suomen kielen opettamiseen muuta äidinkieltä puhuville oli vähän tai ei ollenkaan valmiuksia 61 prosentilla vastanneista

Yksiköiden välillä eroja Yksiköt varsin eri kokoisia (n alle 30 neljässä koulussa), joten vertailu ei luotettavaa Turku profiloitui kuitenkin erittäin selkeästi monikulttuurisuuteen valmiuksia antavaksi kouluksi

489 vastausta; pituus yhdestä sanasta seitsemään riviin Lopuksi, kirjoita vielä yksilöllisyyden huomioon ottamisesta opetuksessa, mitä valmiuksia jäit vielä erityisesti kaipaamaan näin jälkikäteen ajateltuna? 489 vastausta; pituus yhdestä sanasta seitsemään riviin Valtaosa (43 %) käsitteli opettajan keinoja ottaa yksilöllisyys huomioon tavallisessa kouluarjessa ja opetuksessa Valmiuksia erityisopetukseen kaipasi 15% vastaajista ja valmiuksia maahanmuuttajien opetukseen samoin 15% Lisää lahjakkaiden opettamisesta 5% Vastaajista 5% oli tyytyväisiä valmiuksiinsa eivätkä kaivanneet lisää mitään erityistä

Opiskelijat kaipasivat lisää Konkreettisia toimintamalleja ja –ohjeita Keinoja oppilaantuntemuksen kehittämiseen ja pedagogisiin järjestelyihin Arviointiohjeita ja –malleja erilaisten oppilaiden arviointiin (mamu- ja HOJKS-oppilaat) Konkreettista yhteistyötä erityisopetuksen kanssa ja erityisopettajan ja oppilashuollon henkilöstön työn seuraamista Teorian ja käytännön parempaa (selkeämpää) yhdistämistä Keskustelua eettisistä kysymyksistä