Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute 2009-2010 Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna 2.9.2010 Marita Kontoniemi
Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa (osiot 59-72) Miten paljon seuraavia yksilöllisyyden huomioon ottamiseen liittyviä asioita on sisältynyt ohjattuun harjoitteluun? Kysymyksiin (14) vastattiin seitsenportaisella asteikolla (1=ei ollenkaan, 2=vähän, 3=melko vähän, 4=jonkin verran, 5=melko paljon, 6=paljon, 7=erittäin paljon). Osio Sisältö 59- 60 Luokan- / aineenopettajan pedagogiset järjestelyt ja tukitoimet 61-65 Erityisopetus 66-68 Oppilashuolto ja oppilaanohjaus 69-72 Monikulttuurinen opetus
Faktorianalyysi (PCA) Cronbachin alfa .917 Faktorianalyysi (PCA) Kolme faktoria, jotka selittävät yhdessä 70% varianssista: erityisopetus 49,6%, monikulttuurisuus 10,8% ja oppilaan ohjaus ja pedagogiset järjestelyt 9,6 % Independent Samples Test Asteikko muutettu kolmiportaiseksi (1= ei ollenkaan tai vähän, 2=jonkin verran ja 3=melko paljon tai paljon) Vertailu koulutusohjelman (ao / lo) ja sukupuolen mukaan
Tuloksia: Miehet kokivat enemmän saaneensa valmiuksia yksilöllisyyden huomioon ottamiseen Ero sukupuolten välillä erittäin merkitsevä väittämälauseissa 64, 66, 67ja 68, ero merkitsevä väittämälauseissa 59, 65 ja 69 Luokanopettajakoulutuksesta oli saatu paremmin valmiuksia tukea erilaisia oppijoita opetusjärjestelyillä (väittämä 59) ero erittäin merkitsevä Aineenopettajakoulutuksesta oli saatu paremmin valmiuksia oppilaan henkilökohtaisiin opetusjärjestelyihin ja oppilaan ohjaukseen opintopolulla (väittämät 64 ja 66) ero erittäin merkitsevä sekä oppilaan ohjaukseen työharjoittelussa (väittämä 68) ero merkitsevä
VALMIUKSIA ON VÄHÄN… Kaiken kaikkiaan parhaiten valmiuksia oli saatu keinoihin tukea erilaisia oppijoita sopivilla opetusjärjestelyillä: 55% vastasi paljon-erittäin paljon Vastaajista 32% vastasi saaneensa paljon-erittäin paljon valmiuksia yhteistyöhön erityisopettajan kanssa Muihin väittämiin paljon-erittäin paljon vastauksia oli 7-29% Valtaosa ei ollut saanut ollenkaan tai vain vähän valmiuksia työharjoitteluun ohjaamiseen (85%), oppilaan ohjaukseen opintopolulla etenemisessä (73%) tai oppilaan ohjaukseen hänen henkilökohtaisissa oppimisen ja elämäntilanteen kysymyksissä (65%). Suomen kielen opettamiseen muuta äidinkieltä puhuville oli vähän tai ei ollenkaan valmiuksia 61 prosentilla vastanneista
Yksiköiden välillä eroja Yksiköt varsin eri kokoisia (n alle 30 neljässä koulussa), joten vertailu ei luotettavaa Turku profiloitui kuitenkin erittäin selkeästi monikulttuurisuuteen valmiuksia antavaksi kouluksi
489 vastausta; pituus yhdestä sanasta seitsemään riviin Lopuksi, kirjoita vielä yksilöllisyyden huomioon ottamisesta opetuksessa, mitä valmiuksia jäit vielä erityisesti kaipaamaan näin jälkikäteen ajateltuna? 489 vastausta; pituus yhdestä sanasta seitsemään riviin Valtaosa (43 %) käsitteli opettajan keinoja ottaa yksilöllisyys huomioon tavallisessa kouluarjessa ja opetuksessa Valmiuksia erityisopetukseen kaipasi 15% vastaajista ja valmiuksia maahanmuuttajien opetukseen samoin 15% Lisää lahjakkaiden opettamisesta 5% Vastaajista 5% oli tyytyväisiä valmiuksiinsa eivätkä kaivanneet lisää mitään erityistä
Opiskelijat kaipasivat lisää Konkreettisia toimintamalleja ja –ohjeita Keinoja oppilaantuntemuksen kehittämiseen ja pedagogisiin järjestelyihin Arviointiohjeita ja –malleja erilaisten oppilaiden arviointiin (mamu- ja HOJKS-oppilaat) Konkreettista yhteistyötä erityisopetuksen kanssa ja erityisopettajan ja oppilashuollon henkilöstön työn seuraamista Teorian ja käytännön parempaa (selkeämpää) yhdistämistä Keskustelua eettisistä kysymyksistä