MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Haastattelutekniikat
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Päivitä työnhakutaitosi
Yritysjohdon koulutuskeskus
Laadulliset tutkimusmenetelmät
Katso Aitolasta lisää:
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
10 vinkkiä voimaantumiseen
Metodologian ja menetelmien valinta
Psykologinen tutkimus
7 Terveyden tutkiminen.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Haastattelu laadullisessa tutkimuksessa
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Opinnäytteen aineiston hankinta
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
FOCUS GROUP INTERVIEW MITÄ, MILLOIN, MITEN? Taina Mäntyranta, LL
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Kari Heikkilä TYÖYHTEISÖÄ HYVINVOINTIA TUKEVA JOHTAMINEN MOTTO MOTTO Onnistunut johtaminen edellyttää työpaikan henkilöiden valoisten puolien löytämistä.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Kyselylomakkeen tekeminen
Kysymysmallit Tämä esitys sisältää esimerkkikysymyksiä, joita voit kopioida omiin esityksiisi leikkaamalla ja liitämällä. Muokkaa kysymysmoduulin sisältö.
Työteema 1: Eläinrakkaus Mahdollisuuksien kirjo
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Tutkielman teko-ohjeet
Monimuuttinimuuttuja-analyyseista
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
Tutkimuksen abc.
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
Yhteistoiminnallinen kokous
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
Kielitietoisuus.
Vertais-auditointi-sparraus
Kielitietoisuus.
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoituksen ohjaaminen
CLT132 Tehtävät (viikko 9).
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Marttojen powerpoint esityspohja 2019
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Auttava keskustelu
Yhteistyön rakentaminen kunnan ja vanhempaintoimijoiden välille
Esityksen transkriptio:

MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN Laadullisen aineiston keruu Haastattelu tutkimusmenetelmänä

Aineiston keruu Tutkimusongelma määrittää sen, miten tutkimukseen tarvittava aineisto kerätään Tavallisimmat laadullisen tiedon keruumenetelmät: Havainnointi Haastattelut Työpajat Valmiit aineistot Samassa tutkimuksessa voidaan myös käyttää useita tiedonkeruumenetelmiä (triangulaatio)

Miten paljon aineistoa tarvitaan? Laadullisessa tutkimuksessa kerätään sen verran aineistoa, kuin on tarpeen ongelman ymmärtämiseksi Kyllääntyminen l. saturaatio: kerätään aineistoa, kunnes se alkaa toistaa itseään Määrään vaikuttaa myös se, etsitäänkö tutkimuksessa yhdistäviä vai erottavia tekijöitä (esim. tutkitaanko vain saman ikäryhmän myyjiä vai kaikenikäisiä myyjiä) Mutta: opiskelun yhteydessä tehtävässä tutkimuksessa käytössä oleva aika jo luonnostaan rajaa aineiston määrää. Keskittyminen laadukkaaseen aineistoon

Aineiston edustavuus Tutkimuksessa on perusteltava, miksi juuri tämä aineisto on valittu Käytännössä: Mitä aineistoa on mahdollista saada Miten saatava aineisto tukee analyysin tekoa Esimerkkejä: Lumipallo-otanta Eliittiotanta

Haastattelu vuorovaikutustilanteena Ennalta suunniteltu tilanne Haastattelijan kokoonkutsuma ja ohjaama Haastattelija vetovastuussa, sekä sisällön että tunnelman osalta Haastateltavan saatava tunne siitä, että haastattelijalle voi puhua luottamuksellisesti

Haastattelutapoja Yksilöhaastattelut Ryhmähaastattelut Yleisin tapa tehdä haastatteluja Ryhmähaastattelut Tehokas tapa kerätä tietoa Voidaan käyttää eri tarkoituksiin, kuten: Yhteisten käsitysten ja normien tutkimiseen Ryhmän vuorovaikutuksen ja sosiaalisten suhteiden tutkimiseen Yksilö- ja ryhmähaastatteluiden yhdistelmä Laadukas, mutta aikaa vievä menetelmä

Erilaisia haastattelutyyppejä Strukturoitu haastattelu Kysymysten muoto ja järjestys on kaikille haastateltaville sama Vastausvaihtoehdot valmiina Puolistrukturoitu haastattelu Kysymykset samat kuin edellisessä, mutta vaihtoehtoja ei anneta Teemahaastattelu Aihepiirit ja teemat etukäteen määritelty Kaikki alueet käydään läpi, mutta järjestys ja laajuus vaihtelevat riippuen haastateltavasta Avoin haastattelu Muistuttaa vapaata keskustelua Syvähaastattelu Vaatii yleensä useamman istunnon, joissa edellisissä haastatteluissa nousseita teemoja syvennetään

Haastattelun tekemisestä Ole ajoissa paikalla Järjestä haastattelutilanteelle rauhallinen paikka ja aika Kerro haastateltavalle tutkimuksen tarkoitus ja haastattelun kesto Jos useampia haastattelijoita, kerro eri haastattelijoiden roolit Pyydä lupa nauhoittamiseen Korosta tilanteen luottamuksellisuutta Herätä haastateltavan kiinnostus aiheeseen Lämmittele haastateltavaa ennen varsinaiseen aiheeseen siirtymistä Pidä huolta haastattelun ilmapiiristä Kiitä haastateltavaa hänen panoksestaan tutkimuksen teossa Tarjoa tarvittaessa nähtäväksi haastattelun yhteenveto

Vinkkejä haastattelukysymysten laadintaan Ota tueksi joku pohjateoria, jonka pohjalta voit laatia haastattelun teemat - analyysi helpottuu Käytä kysymyksissä arkikieltä Tee avoimia kysymyksiä Kysy mieluummin ensin laajoja ylätason kysymyksiä, tarkenna tarpeen mukaan yksityiskohtiin Varaudu etukäteen lisäkysymyksiin, joilla voi täydentää haastattelua Tee huomioita myös haastateltavan elekielestä

Mitä haastattelussa voi kysyä? Täsmällisiä tosiasioita Kuinka monta vuotta olet ollut työelämässä? Arvionvaraisia tosiasioita Kuinka usein teet ylitöitä? Käyttäytymisen syistä Miksi olet kieltäytynyt ylitöistä? Asenteista ja arvoista Mitä työ merkitsee sinulle? Sosiaalisista suhteista Miten tulet toimeen esimiehesi kanssa?

Haastattelun jälkeen Käy läpi muistiinpanot heti tuoreeltaan ja täydennä niitä, esim. elekieli Jos haastattelijoita on useita, keskustelkaa huomioistanne Kiinnittäkää erityisesti huomiota tilanteisiin, jotka koitte eri tavalla – tuloksena voi olla merkittävä huomio tutkimuksen kannalta Varatkaa vapaalle analyysille riittävästi aikaa Kirjoittakaa ensin yläteemat ja syventäkää niitä vähitellen - saatte aikaan laadukkaamman analyysin

Harjoitus parin kanssa Tehkää toisillenne teemahaastattelu aiheena Lapsuus Määrittele ensin yksilötyönä haastattelun teemat noin 5 teemaa, joilla saadaan yleiskuva henkilön lapsuudesta laadi teemojen perusteella laajoja ja avoimia haastattelukysymyksiä, joilla haastateltavaa rohkaistaan puhumaan mahdollisimman paljon Valitse itsellesi pari, jota et tunne vielä kovin hyvin Haastatelkaa toisianne vuorotellen 10 min/haastattelu haastattelija laatii haastattelun aikana muistiinpanot tavoitteena, että haastateltava puhuu yli 80% ajasta Haastattelun jälkeen käydään koko ryhmän yhteinen purkukeskustelu

Haastattelun hyvät ja huonot puolet Suora vuorovaikutus tutkittavan kanssa Joustava menetelmä, eri tyyppiset kysymykset erilaisille haastateltaville Mahdollisuus täydentää aineistoa myöhemmin Sopii ennalta tuntemattomiin , jopa arkoihin tutkimusaiheisiin, joihin on monitahoisia selityksiä ja joissa ihmisellä on aktiivinen rooli Vie paljon aikaa Edellyttää huolellista suunnittelua Voi tuottaa virheellisiä tulkintoja Aineisto on tilannesidonnaista ja huonosti yleistettävissä Haastattelussa on taipumus antaa sosiaalisesti hyväksyttyjä vastauksia