Yhteissuunnittelu Tarja Tiainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Paikallisuus auditoinnin näkökulmasta decomb-ryhmätapaaminen , työmuistio Panu Lehtovuori Olli Maijala.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Minna Niemi-Grundström Tampereen teknillinen yliopisto
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
ART sosiaalisia taitoja nuorille
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
VUOROVAIKUTUS.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Työpaikkakouluttajan ABC
Grid Size 3,175 Sandvik Mining and Construction Grid Size 3,175 Size 6,35 Semogen –hankkeen hyötyjä koneenvalmistajan näkökulmasta Semogen loppuseminaari.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
SEUTU-hanke 1. Tavoite 2. Toimenpiteet 3. Tulokset 4. Tahot 5. Tavoite 2009.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Mobile user experience in utility/electricity consumer portal HIQ FINLAND.
Tekstien ideologia Särmä s. 336
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Satu Lappalainen ITÄ-SUOMEN INNOVATIIVISET TOIMET -OHJELMAN HAKU Rahoitusasiamies Satu Lappalainen.
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Miten pitää omaa osaamistaan ajan tasalla Kirjastopäivät Teemu Rauhala Tampereen yliopisto.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
ITK-päivien work shop purkua Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Titta Koski, Oulun yliopisto Marjut Andersson, Tampereen teknillinen.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia Tulevaisuus? YSO + AFO  KOKO?
Kuvan ilmisisällön selvittäminen
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Syvälahden monitoimitalo
”Valtioneuvoston controllerit” – Roolikuvaus
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
Kansainvälisyyspäivät Seinäjoella
Lauseenjäsenet.
Arviointi voi olla luonteeltaan
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Yritykseni pahimmat kilpailijat
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
PUNK-hankkeen arviointi
Volitioprosessi, tahdon!
Esityksen transkriptio:

Yhteissuunnittelu Tarja Tiainen Yliopistonlehtori, tietojärjestelmätiede, Tampereen yliopisto Dosentti, virtuaaliteknologia, Tampereen teknillinen yliopisto Säpo: tarja.tiainen@sis.uta.fi tarja.tiainen@sis.uta.fi

Yhteissuunnittelusta Parempi lopputulos kun kaikkien näkökulmat mukana Tuotteiden ja palvelujen käyttäjät otetaan mukaan suunnitteluprosessiin alusta asti heille annetaan myös valtaa päätöksentekoon Pohdittavaa: Kuka on käyttäjä? Kuka osallistuu? Millainen suunnitteluprosessi on? Mihin asioihin kenelläkin on päätöksentekovalta? Ongelmina: Kenen käsittein toimitaan? Kenen osaaminen dominoi? tarja.tiainen@sis.uta.fi

Vaihtoehtoiset tavat Suunnittelun kohde Suunnittelijat kohti käyttäjää Käyttäjät kohti suunnittelijaa Mitä voisi olla? Co-Creation Co-Design Käsitteellinen mallintaminen Lead user approach Mitä on nyt? Etnografia Osallistuva suunnittelu Käyttäjät toimivat työkäytäntöjensä mukaisesti Käyttäjille opetetaan suunnittelun periaatteet tuleva nykyisyys tarja.tiainen@sis.uta.fi Huom! Termit eivät ole vakiintuneita.

Co-Creation: Virtuaalimallit ja virtuaalitila Tyyppi: tuleva & suunnittelijat kohti käyttäjää Käyttäjien toiminta: Valitut työtehtävät Toiminta kuten töissä – ei tarvita uutta osaamista Virtuaalimallien etu: Ruokkii kehitysideoiden esittämistä tarja.tiainen@sis.uta.fi

Jälkikäteisarviointi: tapahtuiko yhteissuunnittelua? Arvioidaan lopputulosta tai prosessia Osallistujien tyytyväisyys yhteissuunnitteluun A1: pystyin ilmaisemaan oman näkökulmani A2: pystyin eläytymään toisten osallistujien näkökulmaan A3: minulla on selvä käsitys suunnittelutehtävästä A4: osallistujat käyttivät samaa kieltä A5: minulla on selvä käsitys suunnitteluprosessista A6: minulla oli selvä käsitys mikä oli tärkeää toisille A7: pystyimme tehokkaasti käsittelemään tietoa A8: pystyimme arvioimaan suunnitteluvaihtoehtojen laatua tarja.tiainen@sis.uta.fi