Mamu-Mappaus Pedaali-hanke Kiipula 26.8.2014 Tuija Arola
Monikulttuurisuus kouluttajan työssä ”Nykymaailma on sitä, et tulee uus verkkosysteemi ja tulee uus tallennussysteemi ja tulee uudet tutkinnon perusteet ja tulee kaks uutta mamua sun ryhmään ja tulee sitä ja tätä ja sitte työaikaa vähennetään 15 prosenttia. Niin onhan se ihan oikeesti, että jos miettii itseensäkin, niin sä mietit, mitkä näistä uusista asioista mä otan hoitaakseni? Niin en tiiä, ottasinko mäkään sitä maahanmuuttajan asiaa kantaakseni jos mulla tulis muita asioita.” 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
Oppimisprosessi vaatii… sekä koulutusta että omakohtaista kokemista oman stereotyyppisen ajattelunsa kyseenalaistamista hyvää itsetuntemusta oman kulttuuritaustansa tuntemista motivaatiota ja oikeaa asennetta omien kokemusten reflektointia 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
Monikulttuurista kompetenssia ei voi väkisin opettaa! 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
Luova ja lehmänhermoinen kärsivällinen, pitkäpinnainen, rauhallinen joustava ennakkoluuloton, sietää erilaisuutta, suvaitsevainen näkee erilaisuuden voimavarana rohkea ja utelias uskaltaa puuttua ongelmiin, rehellinen tasapuolinen tilannereagoiva ja sovitteleva luova ja huumorintajuinen hyvän oppimisilmapiirin luoja ja ylläpitäjä valmis oppimaan ja kehittymään kouluttajana 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
Pedagogiikka kieli ja viestintä: kouluttajan valmius hallittuun viestintään havainnollistaminen, eri aistikanavien hyödyntäminen mallioppiminen, työvaltaisuus teorian ja käytännön optimaalinen rytmitys kuunteleminen ymmärtämisen varmistaminen oppimiskulttuuristen erojen tunnistaminen 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
”Ja se yhdessä tekeminen ja se toistaminen ja sit se varmistaminen, miten asiat on ymmärretty. Et, et jos joku sanoo, et siihen menee paljo aikaa, niin enemmin menee aikaa sit siihen, että, että opiskelija ei opi tai ne oppimisvaikeudet vaan jatkuu ja jatkuu moduulilta toiselle.” 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
Ammatissa tarvittava kielitaito yleiskieli, ammattikieli, erikoiskieli, slangi määrittely: opintojen ja työtehtävissä toimimisen edellyttämä kielitaito Kuka arvioi kielitaitoa hakeutumisvaiheessa? Kenen vastuulla kielitaidon kehittymisen tukeminen on? 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
Kulttuurierot ”Suurin kohteliaisuus, minkä sain niiltä opiskelijaryhmältä oli se, että et ku he tapasivat minut sit, ku he oli tuolla suomen kielen ryhmässä ja sitte mä kävin esittäytymässä, niin he sanoivat, että ”Ihanaa, meillä on vanha opettaja!” Kyllä mä hyvin ymmärsin, että se oli ihan oikein kohteliaisuus, ei mitään piruilua.” 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
Ohjaus uraohjaus näyttötutkintojärjestelmä: toimintatavat, roolit, vastuut ammatillinen kasvu ja ammatillinen identiteetti suomen kielen taito suomalainen työkulttuuri ammattialakohtaiset käytänteet suomalainen oppimiskulttuuri oppimisen taidot tutkinnon suorittaminen kotoutumisen ohjaus 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
Työelämä – kouluttaja kulttuurivälittäjänä sopivien työssäoppimispaikkojen löytäminen työpaikkaohjaajien perehdyttäminen arvioijien perehdyttäminen tiivis yhteydenpito ja ongelmatilanteiden ratkominen työssäoppimispaikalla käytävä useammin 31.12.2018 Etunimi Sukunimi
Oivallus! ”Et me varmaankin tehään tätä työtä sitä varten, että se toinen ihminen oppisi. Ja sillon jos halutaan, että toinen ihminen oppii, niin sillonhan sulla on luonnostaan erilaisia keinoja käytettävissä sen takia, että hän oppisi.” ”Ja mulle oli niinku sellanen iso oivallus se, että hei, että multa ei vaadita mitään muuta kuin se, et mä oon ihan samanlainen pedagogi kuin suomalaistenkin ihmisen kanssa. Sillonkin mä haluan, että ihmiset oppii. Että se ei oo mitään erilaista, erityistä.” 31.12.2018 Etunimi Sukunimi