Mamu-Mappaus Pedaali-hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
Advertisements

Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Monikulttuurisuus opetuksessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
ESIMIEHEN VALMENNUSPAKETTI Maahanmuuttajan kielitaito • Maahanmuuttajilla on usein monenlaisia todistuksia suomen kielen taidostaan. • Erilaiset kurssitodistukset.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Minä oppijana 1 ov..
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Lasten suusta.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Ritva Kareketo kouluttaja
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki Elisa Salmi KM, EO.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
MIKSI LUKIOON???.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
MIKSI LUKIOON???.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
OPETTAJANA MAAHANMUUTTAJIEN PARISSA
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
HENKILÖSTÖJOHDON ILTAPÄIVÄ
JULKISISSA JA PUOLIJULKISISSA TILOISSA
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Mamu-Mappaus Pedaali-hanke Kiipula 26.8.2014 Tuija Arola

Monikulttuurisuus kouluttajan työssä ”Nykymaailma on sitä, et tulee uus verkkosysteemi ja tulee uus tallennussysteemi ja tulee uudet tutkinnon perusteet ja tulee kaks uutta mamua sun ryhmään ja tulee sitä ja tätä ja sitte työaikaa vähennetään 15 prosenttia. Niin onhan se ihan oikeesti, että jos miettii itseensäkin, niin sä mietit, mitkä näistä uusista asioista mä otan hoitaakseni? Niin en tiiä, ottasinko mäkään sitä maahanmuuttajan asiaa kantaakseni jos mulla tulis muita asioita.” 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

Oppimisprosessi vaatii… sekä koulutusta että omakohtaista kokemista oman stereotyyppisen ajattelunsa kyseenalaistamista hyvää itsetuntemusta oman kulttuuritaustansa tuntemista motivaatiota ja oikeaa asennetta omien kokemusten reflektointia 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

Monikulttuurista kompetenssia ei voi väkisin opettaa! 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

Luova ja lehmänhermoinen kärsivällinen, pitkäpinnainen, rauhallinen joustava ennakkoluuloton, sietää erilaisuutta, suvaitsevainen näkee erilaisuuden voimavarana rohkea ja utelias uskaltaa puuttua ongelmiin, rehellinen tasapuolinen tilannereagoiva ja sovitteleva luova ja huumorintajuinen hyvän oppimisilmapiirin luoja ja ylläpitäjä valmis oppimaan ja kehittymään kouluttajana 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

Pedagogiikka kieli ja viestintä: kouluttajan valmius hallittuun viestintään havainnollistaminen, eri aistikanavien hyödyntäminen mallioppiminen, työvaltaisuus teorian ja käytännön optimaalinen rytmitys kuunteleminen ymmärtämisen varmistaminen oppimiskulttuuristen erojen tunnistaminen 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

”Ja se yhdessä tekeminen ja se toistaminen ja sit se varmistaminen, miten asiat on ymmärretty. Et, et jos joku sanoo, et siihen menee paljo aikaa, niin enemmin menee aikaa sit siihen, että, että opiskelija ei opi tai ne oppimisvaikeudet vaan jatkuu ja jatkuu moduulilta toiselle.” 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

Ammatissa tarvittava kielitaito yleiskieli, ammattikieli, erikoiskieli, slangi määrittely: opintojen ja työtehtävissä toimimisen edellyttämä kielitaito Kuka arvioi kielitaitoa hakeutumisvaiheessa? Kenen vastuulla kielitaidon kehittymisen tukeminen on? 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

Kulttuurierot ”Suurin kohteliaisuus, minkä sain niiltä opiskelijaryhmältä oli se, että et ku he tapasivat minut sit, ku he oli tuolla suomen kielen ryhmässä ja sitte mä kävin esittäytymässä, niin he sanoivat, että ”Ihanaa, meillä on vanha opettaja!” Kyllä mä hyvin ymmärsin, että se oli ihan oikein kohteliaisuus, ei mitään piruilua.” 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

Ohjaus uraohjaus näyttötutkintojärjestelmä: toimintatavat, roolit, vastuut ammatillinen kasvu ja ammatillinen identiteetti suomen kielen taito suomalainen työkulttuuri ammattialakohtaiset käytänteet suomalainen oppimiskulttuuri oppimisen taidot tutkinnon suorittaminen kotoutumisen ohjaus 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

Työelämä – kouluttaja kulttuurivälittäjänä sopivien työssäoppimispaikkojen löytäminen työpaikkaohjaajien perehdyttäminen arvioijien perehdyttäminen tiivis yhteydenpito ja ongelmatilanteiden ratkominen työssäoppimispaikalla käytävä useammin 31.12.2018 Etunimi Sukunimi

Oivallus! ”Et me varmaankin tehään tätä työtä sitä varten, että se toinen ihminen oppisi. Ja sillon jos halutaan, että toinen ihminen oppii, niin sillonhan sulla on luonnostaan erilaisia keinoja käytettävissä sen takia, että hän oppisi.”   ”Ja mulle oli niinku sellanen iso oivallus se, että hei, että multa ei vaadita mitään muuta kuin se, et mä oon ihan samanlainen pedagogi kuin suomalaistenkin ihmisen kanssa. Sillonkin mä haluan, että ihmiset oppii. Että se ei oo mitään erilaista, erityistä.” 31.12.2018 Etunimi Sukunimi