Ryhmänohjaajien palaveri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
Kehitysvammaisten ihmisten osallisuus työelämään – oikeus työhön, oikeus palkkaan Tornio
Kuka vastaa kyselyyn? - Kevät 2016
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
Laatua lasten voimisteluun!
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Ainetyöryhmien työn aloitus
Liikkuva koulu –seminaari
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Fyysinen kunto ja suorituskyky
6.4 Liikunnan merkitykset
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016

TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Vanhempainilta c.
Ryhmänohjaajien palaveri
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Ammatillisen koulutuksen reformista
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Viestinnän työkalupakki
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
A2-kieli-info.
Tiirismaan vesopäivät
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
w w w . v i r t u a a l i a m k . f i Tietokantojen hallinta, 2 ov
Käyttöoikeusyksiköitä koskevat tuotteet ovat seuraavat:
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Ryhmänohjaajien palaveri 8.10.2015 OPS 2016 Ryhmänohjaajien palaveri 8.10.2015

OPS aikataulu syksy 2015 Syyskuu 2015: Tavoitteiden (T1-T20) jakaminen vuosiluokittain Alatavoitteiden asettaminen tavoitteille T1-T20 Laaja-alaisten osa-alueiden vuosiluokittainen jakaminen Lokakuu 2015 - Sisältöalueiden vuosiluokittainen jakaminen OPS aikataulu syksy 2015

Sisältöalueiden jakaminen Perusteissa on kuvattu 4-5 keskeistä sisältöaluetta (S1-S5). Näiden sisältöalueiden kuvauksista valitaan kaikkein tärkeimmät asiat sisällöllisiksi painopistealueiksi eri vuosiluokilla. Sisältöjä ei keksitä itse, vaan valitaan ne perusteiden kuvauksista. Sisältöjen valinta kytkeytyy tavoitteisiin: perusteissa sisällöt S1-S5 on jo valmiiksi liitetty tavoitteiden T1-T20 yhteyteen. Sisällöt tulee nähdä välineinä tavoitteiden saavuttamisessa. Tavoitteiden ja sisältöjen tulee rakentua jatkumoksi. Sisältöalueiden jakaminen

S1 Fyysinen toimintakyky: Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja. Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia. (Ops perusteet: Liikunta vl. 3-6)

Esimerkki: Liikunta vuosiluokka 3 S1 Fyysinen toimintakyky: Palloilu Luontoliikunta Musiikkiliikunta Uinti S2 Sosiaalinen toimintakyky: Yhteisöllisyyttä lisäävät pari- ja ryhmätehtävät Pelit Erilaiset sääntöleikit S3 Psyykkinen toimintakyky: Sisältö 1 Sisältö 2 Sisältö 3 Esimerkki: Liikunta vuosiluokka 3

”Liian tarkkoja sisältöluetteloja tulee välttää, jotta opettajille jää riittävästi mahdollisuuksia suunnitella opetustaan oppilasryhmänsä tarpeiden ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti sekä ottamaan oppilaat mukaan suunnitteluun. On kuitenkin tarpeen huolehtia, että opiskelu etenee sisältöjenkin näkökulmasta mielekkäällä tavalla, joka auttaa oppilaita hahmottamaan asioita laajempina kokonaisuuksina.” (Halinen, 7.8.2015)