Monialaiset ohjaus- ja palveluverkostot Lapissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maire Mäki Johtaja Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
Advertisements

Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.
Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
NUORISOLAKIUUDISTUS Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö nuorisolaissa (Laki 693/2010) (HE 1/2010 vp) Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Monialaisen viranomaisyhteistyön ja etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Lapin läänin työpajapäivä
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
Nuorisolaki uudistus Tammikuu 2015 Georg Henrik Wrede.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
Nuorisolain uudistus lokakuu 2014 Georg Henrik Wrede.
Yhteisöllisyydellä elinvoimaa Kolmivuotinen hanke paikallisten yhdistysten, lasten ja nuorten hyväksi Oulun Seudun Leader ry | Pohjois-Pohjanmaan Liikunta.
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Yhteistyösopimuksen laadinta
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Päijät-Hämeen alueverkosto

Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Ministeriön rooli kehittämisessä
Luontoliikunta soveltuu kaikille
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Esityksen nimi / Tekijä
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ajankohtaista nuorten työpajatoiminnasta Varsinais-Suomen työpajaseminaari TURKU Jaana Walldén.
Lukion opiskeluhuolto
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
KEIJO KEIJO
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
ETSIVÄN NUORISOTYÖN KÄSIKIRJA
Etsivän nuorisotyön koordinaatiotoiminta
Ohjaamot.
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Nuorten työpaja- toiminta Lapissa vuonna 2017
Osaamisen ennakointifoorumi
2.8. Lapsiystävällinen kunta teematyöryhmä
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Avaus Vanupo ja otoksia Lapin nuorisotyön tilastoista
Esityksen transkriptio:

Monialaiset ohjaus- ja palveluverkostot Lapissa Verkosto voimavarana – monialaisuus mahdollisuutena 18.2.2016 Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Perusta nuorisolaissa 72/2006, 7 § paikallisten viranomaisten monialaisen yhteistyön yleistä suunnittelua ja toimeenpanon kehittämistä varten kunnassa on oltava nuorten ohjaus- ja palveluverkosto verkostoon kuuluvat opetus-, sosiaali-, terveys- ja nuorisotoimet sekä työ- ja poliisihallinto voi kuulua myös puolustushallinnon ja muiden viranomaisten edustajia (usein seurakunta ja liikuntatoimi) verkosto ei käsittele yksittäistä nuorta koskevia asioita Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Verkoston tehtävät lain mukaan 1) koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida niiden pohjalta nuorten tilannetta paikallisen päätöksenteon ja suunnitelmien tueksi 2) edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensovittamista ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus 3) suunnitella ja tehostaa yhteisiä menettelytapoja nuorten palveluihin ohjautumiseksi ja tarvittaessa palvelusta toiseen siirtymiseksi 4) edistää nuorten palveluiden järjestämiseen liittyvän tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Tehtäviä ja tavoitteita avaamaan 30.12.2018 Linkit oppaisiin lanuti.fi > LANUTI-asiantuntijaverkosto > Materiaalipankki Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni

Mitä laissa kerrotut tehtävät tarkoittavat käytännössä? Mihin lasten ja nuorten palveluihin kunnassa tulee panostaa? Mitä verkostoja tarvitaan lasten ja nuorten palveluissa, ja miten ryhmien välinen kommunikaatio järjestetään? Miten lapset ja nuoret siirtyvät kunnassa palvelusta toiseen? Miten tietoa lapsista ja nuorista asiakkaista vaihdetaan eri sektoreiden välillä? Lähde: Ryhmistä verkostoksi ja verkoston toiminta laadukkaaksi Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Tehtävät tiivistetysti Tiedonalueet, joita verkostot keräävät ja analysoivat ja joiden perusteella tekevät paikallisia kehittämisehdotuksia: tieto nuorten kasvu- ja elinoloista tieto palveluiden toimivuudesta Suunnitelmallinen tiedonvaihto ja vuorovaikutus Tehtävät täsmennetään kuntakohtaisesti vastaamaan kunnan tarvetta. Lähde: Opas nuorten ohjaus- ja palveluverkostoille Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Suunnitteilla oleva uusi nuorisolaki: Monialainen yhteistyö § 9 Monialainen verkosto laissa määriteltyjen tehtävien hoitoon on edelleen pakollinen, mutta verkostolla voi olla muitakin tehtäviä Tahoja ei enää määritellä Tehtävät säilyvät ennallaan, yksi lisäys: edistää yhteistyötä nuorisotoiminnan (= nuorten omaehtoinen toiminta) toteutumiseksi Kohderyhmänä ovat edelleen kunnan kaikki nuoret eikä yksittäisten nuorten asioita käsitellä Tavoitteena on, että uusi nuorisolaki astuu voimaan 1.8.2016. Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Ohjaus- ja palveluverkostojen asettajatahot Kaikki tiedot ovat OKMn ja AVIen keväällä 2015 suorittamasta kyselystä. Ohjaus- ja palveluverkostojen asettajatahot Asettaja Lappi, verkostojen määrä n=20 Koko maa, n=282 Kunnanhallitus 11 (55 %) 90 (32 %) Lautakunta 6 (30 %) 78 (28 %) Viranhaltija 1 (5 %) 43 (15 %) Perustamisesta ei ole tehty päätöstä 2 (10 %) 41 (15 %) Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni

Ohjaus- ja palveluverkostojen toimialat Lappi, verkostojen määrä n=20 Koko maa, n=282 Nuorisotoimi 20 (100 %) 275 (98 %) Sosiaalitoimi 20 (100 %) 274 (97 %) Opetustoimi 276 (98 %) Terveystoimi 236 (84 %) Poliisihallinto 19 (95 %) 230 (82 %) Työhallinto 16 (80 %) 222 (79 %) Lisäksi seurakunta ja liikuntatoimi ovat yli puolessa verkostoja sekä Lapissa että koko maassa. Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni

Ohjaus- ja palveluverkostojen tehtävät Lappi, verkostojen määrä n=20 Koko maa, n=282 koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida niiden pohjalta nuorten tilannetta paikallisen päätöksen-teon ja suunnitelmien tueksi 17 (81 %) 233 (83 %) edistää nuorten palveluiden järjestämiseen liittyvien tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken 15 (75 %) 223 (79 %) suunnitella ja tehostaa yhteisiä menettelytapoja nuorten palveluihin ohjautumiseksi ja tarvittaessa palvelusta toiseen siirtymiseksi 15 (75 %) 221 (78 %) edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensovittamista ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus 191 (68%) Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni

Verkoston toiminnan kohderyhmä Lähtökohta: kohderyhmänä kaikki kunnan nuoret Reilu kolmannes (8 kpl) Lapin verkostoista ja yli puolet koko maassa kuitenkin painottaa toimintaansa tiettyyn osaan nuoria Toiminta painottuu erityisesti työttömiin nuoriin tai etsivän nuorisotyön kohderyhmään Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Yleisimmin käytetyt tietolähteet (tärkein ensin) Kouluterveyskysely Työhallinnon tilastot Etsivän nuorisotyön kyselyn tulokset Työpajakyselyn tulokset Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Sotkanet 15 verkostoa vienyt saadun tiedon osaksi paikallista päätöksentekoa. Osuus kaikista verkostoista on sama kuin koko maassa. Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Nuorisolain 7 a §:n vaikutus Lappi, verkostojen määrä n=20 Koko maa, n=282 Paikallinen yhteistyö on parantunut 19 (95 %) 203 (72 %) Muiden toimialojen tuntemus parantunut 17 (85 %) 223 (79 %) Nuorisopolitiikan asema on parantunut 14 (70 %) 165 (58 %) Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Kokemuksista koottua ”Tavoitteet tulisi asettaa vielä selkeämmin ja sitouttaa jokainen verkoston jäsen toimimaan konkreettisesti niiden eteen.” ”Positiivista on ryhmässä vallitseva keskusteleva ilmapiiri!” ”Tehtävät ovat suuria ja niiden toteuttamiseen menee aikaa. Tavoitteena on teemoittaa tapaamiset, jotta osallistujat pääsevät paremmin kiinni käsiteltävään asiaan.” ”Aikataulujen sovittaminen ryhmän saamiseksi kasaan on ollut vaikeinta.” ”Edelleenkin perustehtävä tuntuu selkiytymättömältä.” ”Vertaistapaamiset ovat todella tärkeitä muiden kuntien kanssa.” Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018

Kiitos mielenkiinnostanne! Lapin aluehallintovirasto, Marja Hanni 30.12.2018