Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli Mikkelin perusopetuksen opetussuunnitelma - Mikä muuttuu? - Kuntakohtaiset lisäykset
OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN TAVOITTEET VAHVISTAA kasvun ja oppimisen jatkumoa sekä oppijan kehitysvaiheen huomioon ottamista MÄÄRITTÄÄ kasvatustyötä ja toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat arvot ja periaatteet lähtökohtana oppilaiden monipuolisen kasvun tukeminen ja identiteetin vahvistaminen sekä vuorovaikutteinen, toisia kunnioittava ja kestävää kehitystä edistävä toimintatapa
MÄÄRITTÄÄ tavoitteet lähtökohtana tulevaisuudessa tarvittava sivistys ja laaja-alainen osaaminen taitojen merkitystä korostaen ja oppiaineiden välistä yhteistyötä vahvistaen SYVENTÄÄ oppimiskäsitystä sekä VAHVISTAA edellytyksiä tietoa luovaan, yhteisölliseen ja oppilaiden tarpeet huomioon ottavaan oppimiseen monipuolisissa oppimisympäristöissä
JÄSENTÄÄ JA KARSIA perusopetuksen sisältöjä siten, että voidaan kiireettömämmin keskittyä olennaiseen ja syventää oppimista LUODA TILAA JA ANTAA TUKEA paikalliselle pedagogiselle kehittämiselle KANNUSTAA opetuksen järjestäjiä liittämään opetussuunnitelmatyö opetuksen ja koulutuksen paikalliseen ja kansalliseen strategiseen kehittämiseen
29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Mikä muuttuu? • Arvoperusta ja tehtävä • Koulun ja opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan • Arvoperusta ja tehtävä • Oppimisen ja osaamisen määrittely • Oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen • Tapa toimia • Toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen • Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen • Vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet
Miksi uudet opetussuunnitelman perusteet? 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Opetussuunnitelman rakenne Yleinen osa Opetus vuosiluokilla 1-2 Opetus vuosiluokilla 3-6 Opetus vuosiluokilla 7-9 Oppimistavoitteiden kuvaamiseen panostettu Oppisisällöt esitetty yleisemmällä tasolla 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Perusopetuksen arvoperusta 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Arvoperusta ja toimintakulttuuri Elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen Hyvinvoinnin ja demokratian edistäminen Aktiivinen toimijuus yhteiskunnassa Kulttuurinen moninaisuus Kestävä elämäntapa Toimintakulttuurin ytimenä: Oppiva yhteisö 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
KÄSITYS OPPIMISESTA Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Ilmiöitä ja aihekokonaisuuksia Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppiainerajat ylittäviä Ilmiöpohjaisia Vuosittain jokaista oppilasta koskettavia Opettajien yhteistyötä lisääviä Oppilaita osallistavia Sidosryhmäyhteistyötä tukevia 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Tuntijako - mikä muuttuu? Kielten opiskelu rytmittyy uudella tavalla A1-kieltä (englanti) siirretty alakoulun puolelle 1 vvt yläkoulun puolelta (Mikkelissä 2. luokalta alkaen) B1-kielen (ruotsi) opiskelu alkaa jo alakoulun puolella (6.lk) Yhteiskuntaoppia myös alakoulun puolella Taito- ja taideaineissa osa valinnaisia ja osa yhteisiä tunteja Valinnaisaineiden määrää vähennetty (- 4 vvh) ja osa siirretty alakoulun puolelle Uskontoa/elämänkatsomustietoa 1 vvh vähemmän 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Tuntijako Tuppuralan koulu Mikkelin kaupunki/Tuppuralan koulu: Perusopetuksen tuntijako 1.8.2016 alkaen Aine 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Yht. Äidinkieli ja kirjallisuus 42 A-kieli 16 B-kieli 1,5 Matematiikka 32 Ympäristöoppi Biologia- ja maantieto Fysiikka ja kemia Terveystieto Uskonto/Elämänkatsomustieto 10 Historia Yhteiskuntaoppi Musiikki Kuvataide 11 Käsityö 15 Liikunta 21 Kotitalous Taide- ja taitoaineiden valinnaiset Valinnaiset aineet Oppilaanohjaus 0,5 Oppilaan tuntimäärä vuosiluokittain 20 22 24 25 30 226 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Luokat 1-2 1-2 luokilla opetettavat aineet (tuntimäärä) Äidinkieltä (7), matematiikkaa(3), ympäristöoppia (2), uskontoa tai elämänkatsomustietoa(1) Käsitöitä (2), musiikkia(1), liikuntaa (2), kuvataidetta (1-2) 2. luokalla englantia (1) 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
3-4 luokat 3. luokalla 22 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (3), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), musiikki (2), kuvataide (2), liikunta (2) ja käsityö (2) 4. luokalla 24 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (2), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (2), liikunta (3) ja käsityö (2) 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
5-6 luokat 5-6 luokilla 25 tuntia: äidinkieli (4), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), historia (1-2), yhteiskuntaoppi (1), musiikki (1), kuvataide (1), liikunta (2-3) ja käsityö (2) valinnaisaine (1) 6. luokalla ruotsi (2) 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Valinnainen aine Oppilas valitsee neljä 0,25 vuosiviikkotunnin (n. 9h) kestoista valinnaiskurssia Valinnaisaineissa 5-6 luokkien oppilaat jakaantuvat neljään ryhmään eli ryhmäkoko on noin 15-17/ ryhmä. Opetus järjestetään joko 1h/vko neljässä jaksossa tai kahdessa jaksossa 2h/vko, joista kaksi jaksoa on vapaata 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Valinnaisaineet Opettajat ovat tehneet toiveiden pohjalta 8 eri valittavaa kurssia, joista oppilaat valitsevat neljä (+ yksi varavalinta) Valittavista kursseista toteutuu neljä ( varavalintojakin joudutaan käyttämään) 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Arviointi Arvioinnin kohteet: Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia. 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Mikä muuttuu ja painottuu Suunnitelmallisuus lisääntyy Hyvinvoinnin korostaminen Menetelmien monipuolisuus, oppiminen yksin ja yhdessä, oppimisympäristöjen monimuotoisuus Teknologian käyttö oppimisessa 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Kunta- ja koulutason suunnitelmia koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko sisältää mm. turvallisuussuunnitelman, suunnitelman oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä, toimintasuunnitelman äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa, järjestyssäännöt ohjaussuunnitelma suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpidon menettelytavoista kestävän kehityksen ohjelma 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma pelastussuunnitelma iltapäivätoiminnan suunnitelma tvt-strategia kulttuuriperintöohjelma kirjastopolku kulttuuripolku koulukuljetussuunnitelma 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Miten OPS rakentuu Mikkelissä Opetussuunnitelman perusteet (peda.net) Kuntakohtaiset täydennykset ja suunnitelmat (peda.net) Koulukohtaiset täydennykset ja suunnitelmat lukuvuosisuunnitelmassa (wilma) Lisäksi ohjeistuksia ja vinkkejä peda.netissä 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Työskentelyalusta Peda.net-palvelu on otettu Mikkelin perusopetuksen työskentelyalustaksi https://peda.net/mikkeli/perusopetus/ol Mikkeliops.net –sivusto : ajankohtaista, koulutuksia, linkkejä, muistioita www.mikkeliops.net 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016
Lisätietoa ja linkkejä OPS2016 TUNTIJAKO Valtioneuvosto päätti esiopetusta, perusopetusta, lisäopetusta ja perusopetukseen valmistavaa opetusta koskevista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta 28.6.2012 ja antoi asetuksen 422/2012 http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutuspolitiikka/vireilla_koulutus/perusopetus/ Monenlaista hyödyllistä tietoa löytyy Opetushallituksen OPS2016-sivuilta, mm. kohdasta taustamateriaalit. http://www.oph.fi/OPS2016 Mikkelin perusopetuksen ops-sivustolta löytyy tietoa paikallisen ops-työn etenemisestä. http://mikkeliops.net 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016