Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Vanhempien mielipiteitä
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
Miksi lukioon? Saat hyvän yleissivistyksen monipuoliset kieliopinnot
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
VANHEMPAINILTA
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Erikoisluokkatoiminta
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
OPS 2016 Valinnaisuus.
Nopolan koulu Opettajien veso
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
OPS 2016 Kirja-Matin koulu Henna Malila
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
7lk valinnaisainepäivä
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli Mikkelin perusopetuksen opetussuunnitelma - Mikä muuttuu? - Kuntakohtaiset lisäykset

OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN TAVOITTEET VAHVISTAA kasvun ja oppimisen jatkumoa sekä oppijan kehitysvaiheen huomioon ottamista MÄÄRITTÄÄ kasvatustyötä ja toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat arvot ja periaatteet lähtökohtana oppilaiden monipuolisen kasvun tukeminen ja identiteetin vahvistaminen sekä vuorovaikutteinen, toisia kunnioittava ja kestävää kehitystä edistävä toimintatapa

MÄÄRITTÄÄ tavoitteet lähtökohtana tulevaisuudessa tarvittava sivistys ja laaja-alainen osaaminen taitojen merkitystä korostaen ja oppiaineiden välistä yhteistyötä vahvistaen SYVENTÄÄ oppimiskäsitystä sekä VAHVISTAA edellytyksiä tietoa luovaan, yhteisölliseen ja oppilaiden tarpeet huomioon ottavaan oppimiseen monipuolisissa oppimisympäristöissä

JÄSENTÄÄ JA KARSIA perusopetuksen sisältöjä siten, että voidaan kiireettömämmin keskittyä olennaiseen ja syventää oppimista LUODA TILAA JA ANTAA TUKEA paikalliselle pedagogiselle kehittämiselle KANNUSTAA opetuksen järjestäjiä liittämään opetussuunnitelmatyö opetuksen ja koulutuksen paikalliseen ja kansalliseen strategiseen kehittämiseen

29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Mikä muuttuu? • Arvoperusta ja tehtävä • Koulun ja opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan • Arvoperusta ja tehtävä • Oppimisen ja osaamisen määrittely • Oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen • Tapa toimia • Toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen • Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen • Vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet

Miksi uudet opetussuunnitelman perusteet? 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Opetussuunnitelman rakenne Yleinen osa Opetus vuosiluokilla 1-2 Opetus vuosiluokilla 3-6 Opetus vuosiluokilla 7-9 Oppimistavoitteiden kuvaamiseen panostettu Oppisisällöt esitetty yleisemmällä tasolla 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Perusopetuksen arvoperusta 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Arvoperusta ja toimintakulttuuri Elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen Hyvinvoinnin ja demokratian edistäminen Aktiivinen toimijuus yhteiskunnassa Kulttuurinen moninaisuus Kestävä elämäntapa Toimintakulttuurin ytimenä: Oppiva yhteisö 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

KÄSITYS OPPIMISESTA Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Ilmiöitä ja aihekokonaisuuksia Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppiainerajat ylittäviä Ilmiöpohjaisia Vuosittain jokaista oppilasta koskettavia Opettajien yhteistyötä lisääviä Oppilaita osallistavia Sidosryhmäyhteistyötä tukevia 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Tuntijako - mikä muuttuu? Kielten opiskelu rytmittyy uudella tavalla A1-kieltä (englanti) siirretty alakoulun puolelle 1 vvt yläkoulun puolelta (Mikkelissä 2. luokalta alkaen) B1-kielen (ruotsi) opiskelu alkaa jo alakoulun puolella (6.lk) Yhteiskuntaoppia myös alakoulun puolella Taito- ja taideaineissa osa valinnaisia ja osa yhteisiä tunteja Valinnaisaineiden määrää vähennetty (- 4 vvh) ja osa siirretty alakoulun puolelle Uskontoa/elämänkatsomustietoa 1 vvh vähemmän 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Tuntijako Tuppuralan koulu Mikkelin kaupunki/Tuppuralan koulu: Perusopetuksen tuntijako 1.8.2016 alkaen Aine 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Yht. Äidinkieli ja kirjallisuus 42 A-kieli   16 B-kieli 1,5 Matematiikka 32 Ympäristöoppi Biologia- ja maantieto Fysiikka ja kemia Terveystieto Uskonto/Elämänkatsomustieto 10 Historia Yhteiskuntaoppi Musiikki Kuvataide 11 Käsityö 15 Liikunta 21 Kotitalous Taide- ja taitoaineiden valinnaiset Valinnaiset aineet Oppilaanohjaus 0,5 Oppilaan tuntimäärä vuosiluokittain 20 22 24 25 30 226 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Luokat 1-2 1-2 luokilla opetettavat aineet (tuntimäärä) Äidinkieltä (7), matematiikkaa(3), ympäristöoppia (2), uskontoa tai elämänkatsomustietoa(1) Käsitöitä (2), musiikkia(1), liikuntaa (2), kuvataidetta (1-2) 2. luokalla englantia (1) 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

3-4 luokat 3. luokalla 22 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (3), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), musiikki (2), kuvataide (2), liikunta (2) ja käsityö (2) 4. luokalla 24 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (2), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (2), liikunta (3) ja käsityö (2) 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

5-6 luokat 5-6 luokilla 25 tuntia: äidinkieli (4), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), historia (1-2), yhteiskuntaoppi (1), musiikki (1), kuvataide (1), liikunta (2-3) ja käsityö (2) valinnaisaine (1) 6. luokalla ruotsi (2) 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Valinnainen aine Oppilas valitsee neljä 0,25 vuosiviikkotunnin (n. 9h) kestoista valinnaiskurssia Valinnaisaineissa 5-6 luokkien oppilaat jakaantuvat neljään ryhmään eli ryhmäkoko on noin 15-17/ ryhmä. Opetus järjestetään joko 1h/vko neljässä jaksossa tai kahdessa jaksossa 2h/vko, joista kaksi jaksoa on vapaata 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Valinnaisaineet Opettajat ovat tehneet toiveiden pohjalta 8 eri valittavaa kurssia, joista oppilaat valitsevat neljä (+ yksi varavalinta) Valittavista kursseista toteutuu neljä ( varavalintojakin joudutaan käyttämään) 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Arviointi Arvioinnin kohteet: Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia. 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Mikä muuttuu ja painottuu Suunnitelmallisuus lisääntyy Hyvinvoinnin korostaminen Menetelmien monipuolisuus, oppiminen yksin ja yhdessä, oppimisympäristöjen monimuotoisuus Teknologian käyttö oppimisessa 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Kunta- ja koulutason suunnitelmia koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko sisältää mm. turvallisuussuunnitelman, suunnitelman oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä, toimintasuunnitelman äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa, järjestyssäännöt ohjaussuunnitelma suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpidon menettelytavoista kestävän kehityksen ohjelma 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma pelastussuunnitelma iltapäivätoiminnan suunnitelma tvt-strategia kulttuuriperintöohjelma kirjastopolku kulttuuripolku koulukuljetussuunnitelma 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Miten OPS rakentuu Mikkelissä Opetussuunnitelman perusteet (peda.net) Kuntakohtaiset täydennykset ja suunnitelmat (peda.net) Koulukohtaiset täydennykset ja suunnitelmat lukuvuosisuunnitelmassa (wilma) Lisäksi ohjeistuksia ja vinkkejä peda.netissä 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Työskentelyalusta Peda.net-palvelu  on otettu Mikkelin perusopetuksen työskentelyalustaksi https://peda.net/mikkeli/perusopetus/ol Mikkeliops.net –sivusto : ajankohtaista, koulutuksia, linkkejä, muistioita www.mikkeliops.net 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Lisätietoa ja linkkejä OPS2016 TUNTIJAKO Valtioneuvosto päätti esiopetusta, perusopetusta, lisäopetusta ja perusopetukseen valmistavaa opetusta koskevista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta 28.6.2012 ja antoi asetuksen 422/2012 http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutuspolitiikka/vireilla_koulutus/perusopetus/ Monenlaista hyödyllistä tietoa löytyy Opetushallituksen OPS2016-sivuilta, mm. kohdasta taustamateriaalit. http://www.oph.fi/OPS2016 Mikkelin perusopetuksen ops-sivustolta löytyy tietoa paikallisen ops-työn etenemisestä. http://mikkeliops.net 29.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016