Katja Ihamäki & Paula Olkkonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Advertisements

Vihdin seurakunnan ilta
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Jyväskylän LastenParlamentti osallisuutta vahvistamassa
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Lasten osallisuutta kartoittamassa
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK)
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
LASTENKULTTUURI -luento
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Espoo haluaa kehittää osallisuutta Osallistuva Espoo -kehitysohjelma
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Ppky Selänne / Pyhäjärven Perhekeskus AARNOLA. Pyhäjärven perhekeskus  Toiminta alkoi vuonna 2012  Vaihtoehto kunnalliselle päivähoidolle  Ohjatut,
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kohti yhteisymmärrystä
Sosioemotionaalinen kehitys
HEIJASTIN JA ÄLYPUHELIN
Tasa-arvosuunnitelma
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Leikki-iän tunteet.
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Kulttuurienvälinen viestintä
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Kulttuurin ja hyvinvoinnin innovaatioprojekti, syksy 2014
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
TAKKUINEN ARKI? KIUKKUA ILMASSA? Nopea perheohjaus Maksutonta ohjausta
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
-Ole oma itsesi Löydä oma heimosi-
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Opiskeluhuollon palvelut
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

8.10.2010 Katja Ihamäki & Paula Olkkonen Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto 8.10.2010 Katja Ihamäki & Paula Olkkonen

Sosiaalinen kuntoutus & osallisuus sosiaalis-ekologisessa toimintamallissa lapsen mahdollisuuksia lisätään ympäristö- ja vuorovaikutussuhteissa tilanteen jäsentäminen ja riskien kartoitus arjen kontekstissa osallisuus ryhmässä yhteisöön kuulumisen tunne osallistuminen ja vaikuttaminen suunnitteluun sekä toimintaan

Kohderyhmä ryhmään valikointi lastensuojelun kautta perheet suuria / kaksi kulttuuria vähän roolimalleja sopeutumisesta tarve aikuisen tukeen kokeneet rasismia ja kiusaamista

Tarve toiminnalliselle lasten ryhmälle haasteita keskittymisessä & itseilmaisussa sosiaalisten tilanteiden hahmottamisessa tavoitteena sosiaalisten taitojen lisääntyminen itsetuntemuksen ja -luottamuksen kasvupaikka suhde ympäristöön on kokonaisvaltainen esteettinen & elämyksellinen tunneperäinen

Ryhmän toteutus koostui 1.-2. luokkalaisista somalitaustaisista noin 5-8 lasta (tyttöjä & poikia) 5 x 2,5 tuntia Haruspuistossa Meri-Rastilassa suljettu ryhmä (osittain) jatkuu yhteistyössä lasten ja Metropolian mm. ”ryhmän käytön ja ilmaisulliset menetelmät” opintojaksoon osallistuvien opettajien ja opiskelijoiden kanssa Vuosaaren lastensuojelun Haruspuiston työntekijöiden kanssa