Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä
Tausta Tutkija, Oulun yliopisto, PPSHP, THL Perheterapiakouluttaja, Oulun yliopisto, Topik Toimiva lapsi & perhe -työn projektipäällikkö 2009-2014 THL Freelancer, työnohjaus, konsultaatio ja koulutus
Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne Kehittäminen aloitettiin 2009 Imatra, Kittilä, Kolari, Rovaniemi, Sodankylä 2012-2015 Raahen seutu Saatiin aikaiseksi Lp- työhön perustuva palvelurakenne Työ laajentunut eri puolille Suomea
2 1 *Toiminnan koordinaatio YHDEN PUHELUN -PERIAATE Perheiden palvelut Lasten sosiaali- ja terveyspalvelut Aikuisten sosiaali- ja terveyspalvelut Järjestöt, seurakunta Kelan palvelut *Toiminnan koordinaatio YHDEN PUHELUN -PERIAATE Läheiset *Lapset puheeksi –neuvonpito l. laajennettu toimintasuunnitelma Toteuttaa: erityislastentarhanopettajat, oppilashuolto, kouluterveydenhuolto, soster -palvelut Tilanteet, joissa tarvitaan laajempaa tukea 2 *Lapset puheeksi -keskustelu Toteuttaa: varhaiskasvatus, koulu sekä aikuisten ja lasten sosiaali-ja terveyspalvelut Lapsen toimiva arki + muut tuen tarpeet 1 25.12.2018 Esityksen nimi / Tekijä
*Toiminnan koordinaatio YHDEN PUHELUN PERIAATE Perheiden palvelut Lasten sosiaali- ja terveyspalvelut Aikuisten sosiaali ja terveyspalvelut Järjestöt, seurakunta *Toiminnan koordinaatio YHDEN PUHELUN PERIAATE Läheiset Valmistelu Neuvonpito Neuvonpito Neuvonpito Toiminta-jakso, tee mitä lupasit!! Toiminta-jakso 1.Tervetuloa ja esittäy- tyminen 2.Aiheiden avaaminen 3.Kysymykset ja keskustelu 4.Mitä lupaat tehdä ennen seuraavaa np:a? Teitkö mitä lupasit? Mitä opittiin viimeisten viikkojen aikana, mitä kannattaa tehdä lisää /toisin jatkossa? Mitä teet? Milloin teet? Lp:n pohjalta Mitä tarvitaan? Kuka kertoo? Keitä kutsutaan?
Yhden puhelun periaate Ei ole palveluihin ohjaamista, vaan palveluiden ohjaamista lähelle kuntalaisten, lasten ja perheiden arkea Edellyttää kokeneiden työntekijöiden irrottamista koordinaatiota varten esim. Raahe 2-, Forssa 1 sostt Edellyttää “reikää kalenteriin” mukana olevilta yksiköiltä esim. yksi työntekijä vuorollaan/ iltapäivä/ viikko Auttaa keräämään tietoa siitä, mitä palveluita alueella tarvitaan
Johtaminen Strategia Toimeenpano Työntekijöiden osaaminen Väestön osallisuus
Johtaminen Monialaista, sosiaali- ja terveystoimet sekä sivistys- ja kasvatustoimet, järjestöt, seurakunnat Johtajat yhteen aamupäiväksi 4-5 kertaa vuodessa Oppiva organisaatio ja oppimisen mukaiset teot Ajantasaisen (koordinaattori-) tiedon hyödyntäminen, palaute työntekijöille Resurssien ja toiminnan suuntaaminen Lapset puheeksi –keskustelun esiin nostama pärjäävyystieto resurssien yhteisöjen kehittämisessä Lp- keskustelijoiden kokemus Palveluiden koordinaation tuottama tieto
Johto-ryhmä Palaute Palaute Palaute Palaute Vanhem-man mt- ja päihdepalvelut Lasten suojelu Toimeen tulotuen palvelut Nuoriso työ Palaute Oppiminen Työvoimapalvelut Palaute Johto-ryhmä Oppiminen Perheiden kotipalvelut Oppiminen Perusth- palvelut Palaute Palaute Perhe- neuvola Oppiminen Koulu Neuvolan ja koulun th-palvelut Päivä hoito
KIITOS!