ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut LAPE infopäivä 20.9.2017 Leena Latva-Rasku 25.12.2018 25.12.2018
Esityksen sisältö ODA pähkinänkuoressa ODA palvelukokonaisuus Tuotokset ja aikataulu Kuntapilotit 25.12.2018
ODA PÄHKINÄNKUORESSA
Projekti pähkinänkuoressa Hallitusohjelman ja Sotetieto hyötykäyttöön –strategian kärkihanke Sosiaali- ja terveyspalvelujen perinteisen toimintamallin uudelleen muotoilu Hankkii, kehittää ja ottaa käyttöön sähköisen palvelukokonaisuuden, joka mahdollistaa uuden toimintamallin Tähtää kansallisen palvelukokonaisuuden syntymiseen ja on kaikkien kuntatoimijoiden käyttöönotettavissa ilman kilpailutusta 2018 Kytkeytyy tiiviisti muihin kansallisiin hankkeisiin (mm. kansallinen PHR, Kapa-palvelut, SADe-Sote- palvelut, Virtuaalisairaala) Palvelukokonaisuus tullaan julkaisemaan osana Kanta-palveluja 25.12.2018
Konsortio 25.12.2018
ODA PALVELUKOKONAISUUS
Omat digiajan hyvinvointipalvelut Asiakkaan tilanteen arviointi Hoidon ja palvelun suunnittelu Hoidon ja palvelun toteutus Hyvinvointi- tarkastus Hyvinvointitarkastus ja -valmennus: hyvinvointitarkastus on sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmat yhdistävä yleinen analyysi henkilön tilanteesta sekä terveyteen- ja hyvinvointiin liittyvistä riskeistä. Palvelu antaa ehdotuksia toimenpiteistä hyvinvoinnin kehittämiseksi ja/tai ohjaa tarvittavan avun piiriin. Hyvinvointivalmennukset kannustavat elin- ja elämäntapamuutoksiin, joilla hyvinvointi paranee. Älykäs oire- ja hyvinvoinnin arvio: yksittäisen terveysongelman/ oireen arviointiin tarkoitettu palvelu, joka arvioi hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä sekä ohjaa automaattisesti kansalaista tarkoituksenmukaisen avun piiriin. Palvelun avulla voidaan myös arvioida omaa tai läheisen oikeutta tiettyjen (sosiaali)palvelujen saamiseen. Hyvinvointisuunnitelma: sosiaali- ja terveydenhuollon yhdistetty suunnitelma, jossa nojataan kansalliseen sisältömäärittelyyn yhdestä yhteisestä suunnitelmasta. + Joustavuus + Ajasta & paikasta riippumattomuus + Jatkuva seuranta + Enemmän vaihtoehtoja + Nopeus + Oma vaikuttaminen + Sujuva palvelu + Helppous + Läpinäkyvyys
TUOTOKSET JA AIKATAULU
Toteutusvaiheen tuotokset Kilpailutettu ja laajasti käyttöönotettavissa oleva omahoitoa ja itsepalvelua tukeva palvelukokonaisuus Kuntapilotit, joissa toteutettu toiminnallinen muutos teknisen järjestelmän tukemana Yhteinen kansallinen toiminnallisen muutoksen valmennuskonsepti Malli tiedon keruusta ja hyötykäyttömahdollisuudesta strategisessa päätöksenteossa Vaikuttavuusarvio Kansallisten yhteisten palvelujen ylläpitoon ja edelleen kehittämiseen laajemminkin hyödynnettävissä oleva hallintamalli 25.12.2018
Toteutusvaiheen aikataulu Toiminnallisen muutoksen valmennus, toteutus ja arviointi Tutkimusyhteistyö ja vaikuttavuuden arviointi 1/16- 10/18 Kilpailutus 3/16 – 11/16 ODA palvelukokonaisuuden toteutus ja testaus vaiheittain 12/16- 12/17 ODA palvelukokonaisuuden pilotointi 10/17- 10/18 Kehittämistyön kommentointi Levittäminen 25.12.2018
KUNTAPILOTIT
25.12.2018
Lisätietoja Tuula Heinänen/ Espoon kaupunki, kehittämisjohtaja, projektin omistaja ja ohjausryhmän puheenjohtaja: tuula.heinanen@espoo.fi, 043-825 1379 Hanna Nordlund/ Espoon kaupunki, projektijohtaja hanna.nordlund@espoo.fi, 043- 825 7275 Jaakko Korhonen/ Espoon kaupunki, tekninen projektipäällikkö jaakko.korhonen@espoo.fi, 050-3285285 Jari Numminen/ Espoon kaupunki, projektipäällikkö jari.numminen@espoo.fi, 046-8772162 Leena Latva-Rasku/ Espoon kaupunki, projektipäällikkö leena.latva-rasku@espoo.fi, 043-8248642 www.kuntaliitto.fi/ODA oda-projekti.blogspot.fi 25.12.2018