POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 3

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Advertisements

YouTube Rules and we want too… OKKY:n KOTISIVUJEN SUUNNITTELUKILPAILU.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
1 Klikkaa lisätietoja: 1. Painotus viikkotunteina Painotus viikkotunteina 2. Valintakokeesta yleisesti Valintakokeesta yleisesti 3. Draamaluokka Draamaluokka.
DIAPANKKI: Perusterveydenhuollon avo- ja vuodeosastohoito OYS-ervan kunnissa 2013 Kaste-hanke: Pohjoinen sote ja tuottamisen rakenteet Projektipäällikkö.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Lapsiin kohdistuva seksuaalirikollisuus Suomessa Työskentely seksuaalisesti hyväksikäytettyjen lasten ja nuorten kanssa Yliopistonlehtori Noora.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Vapaaehtoistoiminnan vuoden tutkimus Otantatutkimus Toteutettu RAY:n tuella.
Kehitysvammaisten ihmisten osallisuus työelämään – oikeus työhön, oikeus palkkaan Tornio
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
© Kustannusosakeyhtiö Otava Heijastuspohja Tietoa ja tilastoja Suomen väestöstä.
KUVA-mittaristoehdotus/ Poimintoja Hyvinvoinnin ja terveydentila -mittaristosta
Suomalaisten Energia-asenteet 2016
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n kotihoitoon
Elokuussa 2017 Hamulan kouluun tulevien koululaisten vanhemmille
Rasvattoman maidon juominen: koulutusryhmien väliset erot Kainuussa
Hyvinvointiraportti-hanke
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
PALAUTEKYSELY Tämä palautekysely on suunniteltu pohjaksi jatkuvalle kehittymisellemme valmennusten tarjoajana. Sen tarkoitus on 1) auttaa meitä kehittämään.
Tonni lähti Ryhmä 4.

Vertaissuhteet Emilia, Ronja ja Sade.
Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä tutustut lapsen oikeuksiin ja niiden toteutumiseen Nepalissa Voit olla mukana keräyksessä tekemällä työtä päivän.
Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä autat nepalilaisia lapsia kouluun ja nepalilaisia perheitä pysymään yhdessä. Voit olla mukana keräyksessä tekemällä.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Tietopaketti 9: Vammaispalvelut
Tietopaketti 8: Mielenterveys ja päihteet
Tietopaketti 2: Lapset ja perheet
Tietopaketti 4: Ikäihmiset
Tietopaketti 3: Nuoret aikuiset ja työikäiset
Tietopaketti 7: Vuodeosasto- ja sairaalahoito
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
Visio ja perustehtävä Jokainen löytäisi oman tapansa liikkua ulkona.
Esityksen nimi / Tekijä
Syömishäiriöliitto - SYLI ry
Espoo-tarina ohjaa kaupungin viestintäkäytäntöjä. Sen mukaan
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 4. Taloudellinen toimeentulo
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 11
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: Johdanto tietopaketteihin 1-11
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 9
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
Opintopsykologi Katja Hietanen
Johtaminen uudessa organisaatiossa
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 2
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 6. Työ
OULUN NORMAALIKOULUN TAKSVÄRKKIKOHTEET
Maksuton varhaiskasvatuskokeilu
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 10. Toimiva arki
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 7. Vapaa-aika
Alueellisella yhteistyöllä kohti tavoitteellista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä 1/3/2019.
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
WA tuomaritoiminta World Archery tuomarit Maanosatuomarit
FinSote-tulokset/Parikka
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
RAI Espoossa
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Esityksen transkriptio:

POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 3 POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 3. Ihmissuhteet, osallisuus ja elämänmuutokset

Sisällys Lapset, varhaisnuoret ja lapsiperheet Nuoret ja nuoret aikuiset Työikäiset Ikäihmiset

Lapset, varhaisnuoret ja lapsiperheet

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa perhettä, % ala- ja yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Hyvä keskusteluyhteys vanhempien kanssa, % ala- ja yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee, että vanhemmat tukevat ja kannustavat usein, % alakoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Vanhemmat pitävät koulunkäyntiä tärkeänä, % yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa sukua, % ala- ja yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa ystäväporukkaa, % ala- ja yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa harrastusporukkaa, % ala- ja yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa nettiyhteisöä, % ala- ja yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Vähintään yksi hyvä kaveri / läheinen ystävä, % ala- ja yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Tapaa kavereita vähintään kerran viikossa koulupäivän jälkeen, % alakoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Tuntenut usein läheisyyttä toisiin ihmisiin, % yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Avun saanti vaikeuksissa ja mieltä painavissa asioissa, % yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Keskustelukumppani mieltä painavissa asioissa, % niistä yläkoulun oppilaista, jotka kokivat, että heillä on mahdollisuus keskustella jonkun kanssa mieltä painavista asioista, vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Tuntee itsensä yksinäiseksi, % ala- ja yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

Omaa elämää koskeva päätöksenteko, % yläkoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Merkittävä elämänmuutos lukuvuoden aikana, % alakoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Elämänmuutosten syitä, % niistä alakoulun oppilaista, jotka vastasivat, että heidän elämässään on tapahtunut muutoksia lukuvuoden aikana, vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Elämänmuutosten syitä, % niistä yläkoulun oppilaista, jotka vastasivat, että heidän elämässään on tapahtunut muutoksia lukuvuoden aikana, vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Kokemus osallisuudesta, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Kokemus vanhemmuudesta, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Kaverit ja ystävät, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Avun saanti vaikeuksissa ja mieltä painavissa asioissa, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Omaa elämää koskeva päätöksenteko, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Merkittävät elämänmuutokset, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

TRENDIT: Yläkoululaisten suhde vanhempiin (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

TRENDIT: Yläkoululaisten ystävyyssuhteet (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

Lapsiperheitä, % perheistä, vuosi 2016 (THL, Sotkanet)

Yhden vanhemman perheitä, % lapsiperheistä, vuosi 2016 (THL, Sotkanet)

Lapsirikkaus: Alle 18-vuotiaiden lasten osuudet lapsiperheissä, % lapsiperheistä, vuosi 2016 (Tilastokeskus)

Pienten lasten lapsirikkaus: Alle 7-vuotiaiden osuudet lapsiperheissä, % lapsiperheistä, vuosi 2016 (Tilastokeskus)

Nuoret ja nuoret aikuiset

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa perhettä, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Hyvä keskusteluyhteys vanhempien kanssa, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Vanhemmat pitävät koulunkäyntiä tärkeänä, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa sukua, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa ystäväporukkaa, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa harrastusporukkaa, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Kokee olevansa tärkeä osa nettiyhteisöä, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Vähintään yksi läheinen ystävä, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Tietää, kenen puoleen kääntyä vaikeuksissa, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Mahdollisuus keskustella jonkun kanssa mieltä painavista asioista, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Keskustelukumppani mieltä painavissa asioissa, % niistä lukion oppilaista, jotka kokivat, että heillä on mahdollisuus keskustella jonkun kanssa mieltä painavista asioista, vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Keskustelukumppani mieltä painavissa asioissa, % niistä ammattikoulun oppilaista, jotka kokivat, että heillä on mahdollisuus keskustella jonkun kanssa mieltä painavista asioista, vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Tuntenut usein läheisyyttä toisiin ihmisiin, % lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

Omaa elämää koskeva päätöksenteko, % lukion oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Omaa elämää koskeva päätöksenteko, % ammattikoulun oppilaista vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Elämänmuutosten syitä, % niistä lukion oppilaista, jotka vastasivat, että heidän elämässään on tapahtunut muutoksia lukuvuoden aikana, vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) Elämänmuutosten syitä, % niistä ammattioppilaitoksen oppilaista, jotka vastasivat, että heidän elämässään on tapahtunut muutoksia lukuvuoden aikana, vuonna 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Kokemus osallisuudesta, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Kokemus vanhemmuudesta, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Ystävät, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Avun saanti vaikeuksissa ja mieltä painavissa asioissa, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Omaa elämää koskeva päätöksenteko, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

(THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio) SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Merkittävät elämänmuutokset, vuosi 2017 (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

TRENDIT: Suhde vanhempiin (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

TRENDIT: Ystävyyssuhteet (THL, Kouluterveyskysely, Tilastokuutio)

Työikäiset

Ihmissuhteisiinsa tyytyväiset (%) Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos. Perustuu kysymykseen: " Miten tyytyväinen olette?" Kysymyspatterissa esitettiin "ihmissuhteisiinne". Vastausvaihtoehdot olivat: 1) erittäin tyytymätön, 2) tyytymätön, 3) en tyytyväinen, enkä tyytymätön, 4) tyytyväinen, 5) erittäin tyytyväinen. Tarkastelussa ovat vaihtoehdon 4) tyytyväinen tai 5) erittäin tyytyväinen vastanneiden osuus. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma. Tulosten tulkinnassa on huomioitava otos ja sen edustavuus.

Pitää yhteyttä kotitalouden ulkopuolisiin ystäviin ja sukulaisiin (%) SS Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos. Perustuu kysymykseen: "Kuinka useasti olette seuraavilla tavoilla yhteydessä ystäviinne ja sukulaisiinne, jotka eivät asu kanssanne samassa taloudessa?". Kysymyspatterissa alakysymyksinä olivat: a) tapaamalla kasvokkain, b) puhelimitse, c) internetin välityksellä (esim. sähköposti, chat, skype, facebook yms.) tai kirjeitse. Vastausvaihtoehtoina olivat: 1) lähes päivittäin, 2) 1-2 kertaa viikossa, 3) 1-3 kertaa kuukaudessa, 4) harvemmin kuin kerran kuukaudessa ja 5) en koskaan. Tarkastelussa ovat alakysymyksistä vähintään yhteen, joihinkin tai kaikkiin 1) lähes päivittäin tai 2) 1-2 kertaa viikossa vastanneiden osuus. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma. Tulosten tulkinnassa on huomioitava otos ja sen edustavuus.

Itsensä yksinäiseksi tuntevat (%) SS Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos. Perustuu kysymykseen: "Tunnetteko itsenne yksinäiseksi:" Vastausvaihtoehtoina esitettiin 1) en koskaan, 2) hyvin harvoin, 3) joskus, 4) melko usein ja 5) jatkuvasti. Tarkastelussa ovat 4) melko usein tai 5) jatkuvasti vastanneiden osuus. Esitetyt osuudet on laskettu käyttäen katoa korvaavia painokertoimia. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma. Tulosten tulkinnassa on huomioitava otos ja sen edustavuus..

Aktiivisesti osallistuvat (%) SS Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos. Perustuu kysymykseen: "Osallistutteko jonkin kerhon, järjestön, yhdistyksen, harrastusryhmän tai hengellisen tai henkisen yhteisön toimintaan (esimerkiksi urheiluseura, asukastoiminta, puolue, kuoro, seurakunta)?". Vastausvaihtoina olivat 1) en, 2) kyllä, aktiivisesti ja 3) kyllä, silloin tällöin. Tarkastelussa ovat vaihtoehdon 2) kyllä, aktiivisesti vastanneiden osuus. Esitetyt osuudet on laskettu käyttäen katoa korvaavia painokertoimia. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma. Tulosten tulkinnassa on huomioitava otos ja sen edustavuus.

Avioeroja 25-64-vuotiailla / 1000 vastaavanikäistä, vuosi 2016 (THL, Sotkanet)

Ikäihmiset

Ihmissuhteisiinsa tyytyväiset (%) Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos. Perustuu kysymykseen: " Miten tyytyväinen olette?" Kysymyspatterissa esitettiin "ihmissuhteisiinne". Vastausvaihtoehdot olivat: 1) erittäin tyytymätön, 2) tyytymätön, 3) en tyytyväinen, enkä tyytymätön, 4) tyytyväinen, 5) erittäin tyytyväinen. Tarkastelussa ovat vaihtoehdon 4) tyytyväinen tai 5) erittäin tyytyväinen vastanneiden osuus. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma. Tulosten tulkinnassa on huomioitava otos ja sen edustavuus.

Pitää yhteyttä kotitalouden ulkopuolisiin ystäviin ja sukulaisiin (%) SS Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos. Perustuu kysymykseen: "Kuinka useasti olette seuraavilla tavoilla yhteydessä ystäviinne ja sukulaisiinne, jotka eivät asu kanssanne samassa taloudessa?". Kysymyspatterissa alakysymyksinä olivat: a) tapaamalla kasvokkain, b) puhelimitse, c) internetin välityksellä (esim. sähköposti, chat, skype, facebook yms.) tai kirjeitse. Vastausvaihtoehtoina olivat: 1) lähes päivittäin, 2) 1-2 kertaa viikossa, 3) 1-3 kertaa kuukaudessa, 4) harvemmin kuin kerran kuukaudessa ja 5) en koskaan. Tarkastelussa ovat alakysymyksistä vähintään yhteen, joihinkin tai kaikkiin 1) lähes päivittäin tai 2) 1-2 kertaa viikossa vastanneiden osuus. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma. Tulosten tulkinnassa on huomioitava otos ja sen edustavuus.

Itsensä yksinäiseksi tuntevat (%) SS Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos. Perustuu kysymykseen: "Tunnetteko itsenne yksinäiseksi:" Vastausvaihtoehtoina esitettiin 1) en koskaan, 2) hyvin harvoin, 3) joskus, 4) melko usein ja 5) jatkuvasti. Tarkastelussa ovat 4) melko usein tai 5) jatkuvasti vastanneiden osuus. Esitetyt osuudet on laskettu käyttäen katoa korvaavia painokertoimia. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma. Tulosten tulkinnassa on huomioitava otos ja sen edustavuus.

Aktiivisesti osallistuvat (%) SS Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos. Perustuu kysymykseen: "Osallistutteko jonkin kerhon, järjestön, yhdistyksen, harrastusryhmän tai hengellisen tai henkisen yhteisön toimintaan (esimerkiksi urheiluseura, asukastoiminta, puolue, kuoro, seurakunta)?". Vastausvaihtoina olivat 1) en, 2) kyllä, aktiivisesti ja 3) kyllä, silloin tällöin. Tarkastelussa ovat vaihtoehdon 2) kyllä, aktiivisesti vastanneiden osuus. Esitetyt osuudet on laskettu käyttäen katoa korvaavia painokertoimia. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma. Tulosten tulkinnassa on huomioitava otos ja sen edustavuus.

Syy siihen, ettei ole mukana järjestötoiminnassa (%) Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos vuodelta 2015. Perustuu kysymykseen: "Miksi ette ole osallistunut järjestöjen toimintaan?". Tarkastelussa on kysymykseen ko. vaihtoehdon vastanneiden osuus niistä, jotka ovat ilmoittaneet, etteivät osallistu järjestötoimintaan. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma. Tulosten tulkinnassa on huomioitava otos ja sen edustavuus.

Työikäiset ja ikäihmiset: Hyvinvointierot

SUKUPUOLTEN VÄLISET HYVINVOINTIEROT: Ihmissuhteet, vuosina 2013-2015 Aikuisten terveys ja hyvinvointi (ATH) -tutkimuksen tulos. Lisätietoja tutkimuksesta: https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/vaestotutkimukset/aikuisten-terveys-hyvinvointi-ja-palvelututkimus-ath

Tietopakettien laatija: Sanna Salmela, TtT Hyte-asiantuntija, POPmaakuntavalmistelu (@popmaakunta.fi) Erikoissuunnittelija, perusterveydenhuollon yksikkö, PPSHP (@ppshp.fi)